پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو برقی رنو

از توانمندی های رنو استفاده کنید/نگاهی به پتانسیل برندهای خارجی حاضر در کشور در حوزه خودروهای پاک

روند حرکت جهانی به سمت خودروهای هیبریدی و پلاگین کاملا نشام می دهد تنها راه کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست خاموش کردن  و یا کم تر روشن کردن پیشرانه های درون سوز است. با توجه به این که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان خودروهای برقی و اصطلاحا Zero Emission ( با آلایندگی […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

روند حرکت جهانی به سمت خودروهای هیبریدی و پلاگین کاملا نشام می دهد تنها راه کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست خاموش کردن  و یا کم تر روشن کردن پیشرانه های درون سوز است. با توجه به این که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان خودروهای برقی و اصطلاحا Zero Emission ( با آلایندگی صفر) یعنی رنو در ایران اقدام به سرمایه گذاری کرده و سال هاست که در این بازار حضور دارد، شاید بتوان این فرصت را غنیمت شمرد و از پتانسیل های این برند در جهت ارائه این خودروها به بازار کشور اقدام کرد.

به گزارش پایگه خبری جوان خودرو

هاله خاکستری سقف آسمان کلان شهر های کشور به مدد نزدیک شدن به بهار از بین رفته و مسئله آلودگی هوا نیز در حال به فراموشی سپرده شدن است. هر چند از این پس آلاینده ا و آلودگی وجود دارد و اما به دلیل از بین رفتن پدیده وارونگی هوا آنقدرها به چشم نمی آید اما، نباید فراموش کرد باز هم پاییز و زمستان دیگری در سال 97 فرا خواهد رسید و دوباره آلودگی تیتر اول رسانه ها می شود. از این رو مسئولین کشور نباید پرونده آلودگی هوا را به بایگانی بسپارند و در اواخر شهریور 97 دوباره پوشه خاک خورده ان را باز کنند. بدون شک شش ماهه اول سال آینده می تواند بهترین فرصت برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در حوزه های مختلف در جهت کاهش آلودگی هوا باشد. زیرا به دلیل عدم وجود پدیده وارونگی هوا و البته بادهای فصلی، آلودگی ها نمی توانند بر فراز کلان شهرها باقی بمانند.

از جمله مواردی که در سال های اخیر مورد اعتراض خودروسازان و واردکنندگان قرار داشته، کیفیت پایین سوخت تولید شده در کشور است. در حالی که کیفیت سوخت عرضه شده در جایگاه ها حتی به صورت یورو 4 هم مورد اعهتراض خودروسازان قرار دارد، باید گفت وضعیت کیفیت در گازوئیل حتی از بنزین هم بد تر است. مصرف روزانه بنزین در کشور طبق پیشبینی ها در روزهای پایانی اسفندها و 3 روز اول فروردین ماه آینده بین 100 تا 115 میلیون لیتر خواهد بود. در شرایطی که کم تر از یک سوم این سوخت از نوع یورو 4 است، حالا ببینید میزان تولید الایندها در این روزها چقدر افزایش خواهد یافت. این درست که که هوای خوب بهاری آلودگی را از بین خواهد برد. اما سوال اینجاست که آیا منابع تولید آلودگی هم از بین می روند؟ پاسخ ساده است. خیر منابع تولید کننده آلودگی وجود دارند و در خلال طول عمر خود همچنان آلودگی تولید می کنند. پس راه حل واقعی چیست؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاهی به تصمیمات کشورهای پیشرفته در این عرصه بیندازیم. طبق آمارها در سال 2015 فروش خودروهای برقی در جهان مجموعا 60 درصد افزایش یافته است و بازارهای چینف اروپا و آمریکا به ترتیب بزرگ ترین بازارهای این نوع خودرو به شمار می روند. کشورهای نروژ، هلند و سوئد بزرگ ترین کشورهای مصرف کننده خودروهای برقی در اروپا هستند. روند فروش خودروهای برقی در اروپا نیز در سال 2017 با رشد 39 درصدی رو به رو بوده است که رنوف فولکس واگن و تویوتا بیشترین سهم را در ان داشته اند.

روند حرکت جهانی به سمت خودروهای هیبریدی و پلاگین کاملا نشام می دهد تنها راه کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست خاموش کردن  و یا کم تر روشن کردن پیشرانه های درون سوز است. از این رو هر چند در سال های اخیر طرح هایی از سوی خودروسازان داخلی و خارجی در خصوص خودروهای هیبریدی مطرح شده است و حتی به نمونه سازی آزمایشی هم رسیده اما، واقعیت اینجاست که کشور آنقدر زمان ندارد تا منتظر رسیدن به قله این تنولوزی توسط پتانسیل های داخلی باشد. از این رو به نظر می رسد همز مان با حرکت به سمت به دست آوردن علم و تکنولوزی این خودروها و حتی موتورسیکلت ها، باید نسخه ای برای بیماری آلودگی پیچید که درد را به سرعت در مسیر درمان بیندازد.

با توجه به این که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان خودروهای برقی و اصطلاحا Zero Emission ( با آلایندگی صفر) یعنی رنو در ایران اقدام به سرمایه گذاری کرده و سال هاست که در این بازار حضور دارد، شاید بتوان این فرصت را غنیمت شمرد و از پتانسیل های این برند در جهت ارائه این خودروها به بازار کشور اقدام کرد. در حال حاضر رنو 38 درصد از بازار خودروهای هیبریدی را در اروپا در اختیار دارد و به عنوان بزرگ ترین تولید کننده این خودروها در اروپا شناخته می شود. این برند توانسته در سال 2017 بیش از 36 هزار دستگاه از این نوع خودروها را در اروپا به فروش برساند. پس ناگفته پیداست که شاید رنو بهترین پتانسیل را برای ورود به این عرصه از بازار خودرو در ایران داشته باشد.

رامتین اسمائیلی مدیرعامل شرکت رنو پارس در این خصوص می گوید: واقعیت اینجاست که خودروهای هیبریدی هر روز در حال گرفتن سهم بازار بیشتری از خودروهای مجهز به پیشرانه درون سوز در جهان هستند. وی ادامه داد: البته در ایران نیز اقداماتی شده اما جای کار بسیار است. رنو نیز در ایران فعالیت هایی در این حوزه داشته اما برای رسیدن به نقطه ایدال باید بسیاری از دستگاه ها و ارگان ها همکاری کنند. اسمائیلی که از جمله مدیران تکنیکال صنعت خودرو در کشور است در ادامه افزود: رنو برای سنجش قابلیت های زیرساخت های موجود در کشور و به خصوص شبکه برق رسانی حتی متخصصین هندی را که با رنو همکاری دارند برای تست هایی به ایران دعوت کرد و آزمایش هایی نیز انجام شد. اما نتایج نشان داد زیرساخت های شبکه توضیع برق در حال حاضر نیاز به اجرای پروژه هایی خاص در این خصوص دارد. حتی نیسان شریک دیگر رنو در حوزه خودروهای پاک توانمندی های بالایی دارد که متاسفانه زیرساخت های مورد نیاز وجود ندارد.

مدیرعامل رنو پارس در خصوص شرایط استفاده از این خودروها نیز گفت: شاید بتوان در صورت همکاری ارگان ها و سازمان های مربوطه در گام های اول در مسیرهای از پیش تعریف شده از خودروهای برقی استفاده کرد که مثلا در ابتدا و انتهای مسیر شارژهایی برای ذخیره برق تعبیه شوند.

گفته های مدیرعامل رنو پارس در خصوص خودروهای پاک نشان می دهد رنو این اصلی ترین بازیگر خارجی بازار ایران، میل دارد در حوزه خودروهای پاک نیز قدم بگذارد. خوشبینانه دست کم تا 2 سال دیگر خودروسازان وطنی نمی توانند خودروهای هیبریدی را به بازار معرفی کنند، از این رو به نظر می رسد پتانسیل های رنو- نیسان می تواند به آینده هوای پاک در ایران کمک بسیاری کند.

برنامه رنو پارس برای توسعه قطعه سازان ایران

پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو/ فرصت های شغلی رنو در ایران 10 برابر می شود

زمانی که طلا نیست!/نگاهی به روند کند تصمیم گیری در خصوص قرار داد همکاری رنو با ایدرو

بررسی احتمال حضور رنو کپچر 2018 در بازار ایران

جشن فارغ التحصیلی اولین دوره R-SCHOOL رنو در ایران

ایران در جایگاه هشتم بازارهای بزرگ رنو فرانسه

2017 موفق ترین سال حضور رنو در ایران/ رکورد تولید، فروش و سهم رنو پارس از بازار ایران شکسته شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی