پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهدی دادفر

واردات خودرو همچنان در پیچ و خم قانون گذاری/ دورنمای واردات خودرو در سال ۹۷

سال گذشته با اتفاقات تلخ فراوانی برای واردات خودرو به پایان رسید. اما پرونده تصمیمات عجیب و غریب برای واردات خودرو در سال 96 بسته نشد. در سال 97 نیز همچنان مسیر واردکنندگان خودرو مثل یک جاده خاکی است که باید با مشقت فراوانی به اهداف خود برسند. به دلیل تغییرات گسترده در قوانین واردات […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

سال گذشته با اتفاقات تلخ فراوانی برای واردات خودرو به پایان رسید. اما پرونده تصمیمات عجیب و غریب برای واردات خودرو در سال 96 بسته نشد. در سال 97 نیز همچنان مسیر واردکنندگان خودرو مثل یک جاده خاکی است که باید با مشقت فراوانی به اهداف خود برسند.

به دلیل تغییرات گسترده در قوانین واردات خودرو، بسیاری از واردکنندگان عطای واردات را به لقایش بخشیده اند و تصمیم به توقف فعالیت خود در این حرفه گرفته اند و بعضی از آن ها نیز ورشکست شده اند. کاهش اعضای انجمن واردکنندگان خودرو در مدت اخیر می تواند دلیلی مستند بر این ادعا باشد. این طور که آمار و ارقام نشان می دهد، آمار واردات خودرو در سال 96 نسبت به سال 95 کاهش داشته است.  طی 12 ماهه سال 96 تعداد 70 هزار و 75 دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار  دلار به کشور وارد شده است که نسبت به سال 95 از نظر تعداد 8 و 66 صدم درصد و از حیث ارزش 8 و 44 صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد. گفتنی است طی سال 95 تعداد 76 هزار و 715 دستگاه خودرو به ارزش 2 میلیارد و 8 میلیون و 287 هزار دلار وارد کشور شده بود. البته در سال 97 شاهد بعضی انعطاف ها از سوی مقامات مسئول در خصوص خودروهای وارداتی بوده ایم که از جمله آن ها می توان به ابلاغ کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید و ایجاد مسیری برای ترخیص خودروهای بالای 40 هزار دلار بلاتکلیف در گمرک اشاره کرد. اما در روزهای ابتدایی سال، نوسان شدید قیمت ارز، باعث شد بازار خودروهای وارداتی در شوک فرو برود و برای چند روز، معاملات خودرو عملا متوقف شود. برای روشن شدن دور نمای واردات خودرو در سال 97 و یافتن پاسخی برای سوالاتمان در این رابطه، با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت و گو نشستیم.

گفت و گو جوان خودرو با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

سایت ثبت سفارش (ثبتارش)، پس از ماه ها در دی ماه سال 96 بازگشایی شد. مقامات مسئول از ثبت 80 هزار دستگاه خودرو وارداتی در این مدت خبر داده اند. آیا این می تواند نشانگر جان گرفتن دوباره واردات خودرو باشد؟

در واقعیت امر باید دید چند دستگاه از این 80 هزار عنوان ثبت سفارش شده به کشور وارد می شوند. بازرگانان به دلیل عدم اطمینان و مطلاتم بودن شرایط، این سفارش ها را ثبت کرده اند. البته این سفارش ها مهلت دار هستند و طبق قوانین منقضی نمی شوند. در نهایت فکر می کنم شاید حدود 40 هزار دستگاه از این ثبت ها وارد کشور شود. در حال حاضر نیز سایت ثبت سفارش برای تغییراتی مجددا بسته شده که البته این بار بسته بودنش طول نمی کشد و دوباره بازگشایی می شود. در نهایت عقیده دارم اگر شرایط سیاسی به این شکل پیش برود، احتمال توقف کامل واردات خودرو وجود دارد. سامانه ثبت سفارش تغییراتی فراوانی را پیش رو دارد و در آینده حذف خواهد شد. سامانه جامع تجارت جایگزین سایت ثبت سفارش خواهد شد. در این سامانه تمام اطلاعات بازرگانان ثبت می شود.

قوانین ریز و درشت جدیدی هم به آیین نامه واردات خودرو اضافه شده که به نظر می رسد بعضی از آن ها منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی شود. از جزییان این قوانین، مخصوصا ممنوعیت صدور ضمانت‌نامه برای واردکنندگان خودرو برایمان بگویید.

گری مارکت که در قانون جدید واردات خودرو اجازه فعالیت گرفته بود، بار دیگر از این چرخه حذف شده و از طرف واردات خودرو باید تنها از مبدا کشور تولید کننده صورت گیرد. این در حالی است که بسیاری از شرکت های فعال در ایران، خودروهایشان را از هاب منطقه که در کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر هستند، تامین می کنند. از طرف واردات خودرو از طریق ضمانت نامه بانکی نیز منتفی شده و واردکنندگان باید این هزینه را به صورت نقدی بپردازند که با توجه به نوسانات نرخ ارز، روند نقل و انتقال پول و میزان تقاضای بازارف این اتفاق می توان تا حد زیادی واردکننده ها را به دردسر بیاندازد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص بخشنامه گمرک و ممنوعیت صدور ضمانت‌نامه برای واردکنندگان خودرو گفت: این امر چیز جدیدی نیست و در سال گذشته نیز این موضوع مطرح شده بود اما در‌‌ همان مصوبه اعلام شده در صورتی که مشتری جزو واردکنندگان معتبر باشد می‌تواند از این امتیاز استفاده کند.
وی ادامه داد: تعریف مشتریان معتبر به این صورت است که واردکنندگان حقیقی یا حقوقی هیچ‌گونه تخلفی اعم از مالیاتی و یا گمرکی نداشته باشند و تمام عوارض‌های واردات و مالیات را به موقع پرداخت کرده باشند در آن صورت می‌توانند از این امتیاز بهره ببرند.
دادفر با اشاره به مصوبه‌ها و بخشنامه‌های اعمال شده در سال ۹۶ در خصوص واردات خودرو گفت: این بخشنامه نیز در ادامه سختگیری‌های واردات خودرو است.

سال گذشته اقداماتی برای کاهش تعرفه واردات خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری انجام شد. نتیجه این اقدامات به کجا رسیده و آیا باعث تغییری در رقم تعرفه ها می شوند؟

رای دیوان عدالت اداری دستور قضایی بوده و لازم الاجراست. البته سال گذشته دستور موقت صادر شده بود و در مورد رای نهایی باید در مجمع عمومی دیوان تصمیم گیری شود. اما من شخصا امیدی به اجرای این حکم ندارم. احتمال رای آوردن طرح 2 فوریتی مجلس اما خیلی بالاست و در سال گذشته نیز به امضای 217 نماینده رسیده بود.

تعرفه واردات خودروهای هیبرید کاهش یافته و این کاهش به گمرک نیز ابلاغ شده. البته این تعرفه ها به نرخ سابق که 4 درصد بود باز نگشته است. بر اساس قانون جدید، خودورهای هیبرید با حجم موتور درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی 1500سی‌سی و کمتر با ورودی مصوبه 5 درصدی، حجم موتور پیستوتی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی 1501 سی‌سی تا کمتر از 2 هزار سی‌سی و 2001 سی‌سی و 2500 سی‌سی هر کدام 25 درصد حقوق ورودی مصوب دارد. با کاهش تعرفه ها چه تغییری در قیمت خودروهای هیبرید به وجود می آید و تکلیف خریدارانی که در دوره افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید اقدام به خرید کرده بودند چیست؟

شرکت های عرضه کننده خودروهای هیبرید در صورت فروش خودرو با تعرفه افزایش یافتهف باید مابه التفاوت قیمت را به مشتریان باز گردانند. در حقیقت این شرکت های علاقه مند به حفظ مشتری هستند و برای ادامه فعالیت و وفادار کردن مشتری هایشان، این اقدام را انجام می دهند.

در نهایت باید گفت، با توجه به اینکه امسال، سال حمایت از کالای ایرانی نام گرفته، می‌توان به مساله واردات خودرو از دیدگاه مثبت‌تری نیز نگاه کرد. رونق گرفتن واردات خودرو، می‌تواند نوید یک رقابت تمام عیار را در بازار خودرو کشور دهد. رقابتی که خودروسازان را وادار به افزایش کیفیت محصولات‌شان برای جا نماندن از این گردونه می‌کند. تیراژ تولید خودرو افزایش داشته، اما به نظر می‌رسد در این میان تنها به مقوله کمیت توجه شده تا کیفیت. خودروسازان داخلی باید بیش از پیش نیاز مشتریان را در نظر بگیرند تا خریداران خودرو مجبور به انتخاب چند گزینه نباشند. واردکنندگان خودرو می‌توانند نقش یک لیدر را در این مسیر نیازسنجی مشتریان خودرو بازی کنند. چرا که همواره با توجه به نیاز مشتریان و تقاضای بازار اقدام به واردات خودرو می‌کنند و این اقدام می‌تواند راه بهتری را به خودروسازان داخلی نشان دهد. به عنوان مثال، می توان به مساله واردات خودروهای هیبرید اشاره کرد. در حال حاضر خودروهای پاک و این چنینی در تمام جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند. ایرانی‌ها نیز نسبت به گذشت شناخت بیشتری نسبت به این خودروها دارند. تحرک بیشتر واردکنندگان خودرو در زمینه خودروهای هیبرید، یعنی بازار به این خودروها تمایل دارد. پس از خودروسازان با الگو گرفتن از این نیازسنجی، می‌توانند محکم‌تر در مسیر تولید خودروهای پاک گام بردارند.

گزارش‌های جوان خودرو از قوانین واردات خودرو و گفت و گو با فعالان حوزه واردات خودرو را می‌توانید در لینک‌ها زیر دنبال کنید:

96 پرچالش ترین سال برای واردکنندگان خودرو / از تصمیمات خلق الساعه تا زیان های میلیاردی

جزییات جدید ترخیص خودروهای وارداتی

80 هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش شدند

مصوبه کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید ابلاغ شد

آمار واردات خودرو در سال 96 منتشر شد

کدام خودروهای وارداتی مجوز ثبت سفارش دارند؟

چالش های بخشنامه ممنوعیت اخذ ضمانت نامه بانکی واردات خودرو 

مهلت 3 ماهه برای ترخیص خودروهای وارداتی مانده در گمرک

حذف گری مارکت از واردات خودرو / غیرنمایندگی‌ها از واردات منع شدند

دالان هزار توی ثبت سفارش خودرو

نوش دارو پس از مرگ سهراب/سرانجام دستور موقت برای کاهش تعرفه واردات خودرو به کجا می‌رسد؟

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

دود دعوای وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در چشم مردم

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

مالیات ویژه واردات خودرو مشخص شد/ جزییات بخشنامه ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز

آزاد شدن واردات خودرو توسط واردکنندگان غیر رسمی با شرایط خاص

نظر مثبت 217 نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو /جزییات طرح 2 فوریتی مجلس برای کاهش تعرفه ها

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی