پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیستم ESP

ESP در خودرو چيست و چگونه کار مي‌کند؟

امروزه سيستم‌هاي مختلفي روي خودرو نصب مي‌شوند که مي‌توانند راحتي و امنيت خودرو را به صورت چشمگيري افزايش دهند. يکي از اين سيستم‌ها که احتمالا اسم آن را زياد شنيده‌ايد و روي بسياري از خودروهاي روز دنيا نصب شده‌ است، سيستم ESP مي‌باشد. در حقيقت ESP مخفف Electronic Stability Program است که براي بالابردن پايداري […]

امیر
شنبه - ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

امروزه سيستم‌هاي مختلفي روي خودرو نصب مي‌شوند که مي‌توانند راحتي و امنيت خودرو را به صورت چشمگيري افزايش دهند. يکي از اين سيستم‌ها که احتمالا اسم آن را زياد شنيده‌ايد و روي بسياري از خودروهاي روز دنيا نصب شده‌ است، سيستم ESP مي‌باشد.

در حقيقت ESP مخفف Electronic Stability Program است که براي بالابردن پايداري خودرو رو آن نصب مي‌شود. اين تکنولوژي زماني که متوجه مي‌شود کنترل از دست راننده خارج شده سعي مي‌کند با کنترل کردن فرمان و در بعضي موارد ترمزها و حتي کم کردن نيروي پيشرانه، کنترل از دست رفته خودرو را برگرداند و به راننده کمک کند مسير خود را به راحتي و بدون لغزش طي کند. جالب است بدانيد که بر اساس تحقيقي که صورت گرفته، با استفاده از سيستم ESP، يک سوم از تصادف‌ها کاسته مي‌شود که نشان‌دهنده اهميت اين سيستم در کنترل و امنيت خودرو است.

اگر بخواهيم بطور خلاصه بگوييم که اين سيستم چطور کار مي‌کند، بايد گفت که سيستم ESP به صورت مداوم در حال بررسي وضعيت رانندگي هنگام حرکت خودرو است و کنترل مي‌کند که آيا خودرو به همان سمتي مي‌رود که راننده قصد دارد يا خير! به طور مثال اگر خودرويي روي يخ در حال ليز خوردن باشد و راننده نتواند به سمتي که قصد دارد بپيچد، اين سيستم وارد کنترل شده و به کمک ترمزهاي جداگانه براي هر چرخ و کنترل فرمان و گشتاور پيشرانه، سعي مي‌کند تا خودرو را به سمتي که راننده قصد دارد، هدايت کند.

البته اين سيستم مي‌تواند روي هر سطحي از خشک و يا يخ‌زده کار کند و عملکرد آن به ليز خوردن روي جاده‌هاي خيس منتهي نمي‌شود. سيستم‌هاي ESP اي که امروزه روي خودروها نصب مي‌شوند بسيار پيشرفته مي‌باشند و شايد آنقدر خوب عمل کنند که بدون اينکه راننده متوجه شود، کنترل خودرو را حفظ کند و راننده احساس کند که خودش چنين مهارتي در رانندگي دارد! جالب است بدانيد که اين سيستم در کمپاني‌هاي مختلف، نام‌هاي مختلفي دارد. به طور مثال آفارومئو به آن VDC، ب‌ام‌و به آن DSC، فراري به آن CST و لکسوس به آن VDIM مي‌گويد اما همگي آن‌ها در مفهوم، کار ESP را کرده و به پايداري خودرو در شرايط مختلف کمک مي‌ کند.

فرمان برقی چگونه عمل می کند؟

سیستم کلاچ دوبل DCT چگونه کار می کند؟

سیستم هرزگردی یا ASR در خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟

سیستم ورود بدون کلید به خودرو و عملکرد آن

سیستم کمکی در سربالایی و سرپایینی خودرو و عملکرد آن

سیستم اتو هلد و عملکرد آن

آینه الکتروکرومیک و عملکرد آن

رادار ضد تصادف در خودرو چیست؟

رادار بین خطوط و رادار تشخیص عابر پیاده خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی