پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

DS7-X1-NX

مقایسه لکسوس NX، ب ام و X1 و DS7 / برگ برنده DS7 در مقایسه با رقبا

این روزها با توجه به قانون ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار، بازار خودروهای لوکس به مراتب محدودتر از قبل شده و اگر از آن دسته مشکل پسندانی باشید که قصد خرید یک خودرو لوکس تمام عیار را دارند، یا مجبور به انتخاب گزینه های دست دوم هستید، یا باید معدود مدل های صفر […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

این روزها با توجه به قانون ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار، بازار خودروهای لوکس به مراتب محدودتر از قبل شده و اگر از آن دسته مشکل پسندانی باشید که قصد خرید یک خودرو لوکس تمام عیار را دارند، یا مجبور به انتخاب گزینه های دست دوم هستید، یا باید معدود مدل های صفر را با قیمتی گزاف و غیر منطقی خریداری کنید. اما نا امید نشوید! ما برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم. کراس اوورهای لوکس از آن دسته خودروهایی هستند که ورودشان به ایران با مشکل روبرو شده. از جمله آن ها می توان به کراس اوورهای ب ام و و لکسوس اشاره کرد که حالا قیمت شان با چوب خط های قانون گذاران مطابقت ندارد و پایشان از ایران بریده شده است. دیگر برند پرمیوم حاضر در ایران، DS از سرزمین فرانسه است. شاسی بلند جدید و لوکس DS به تازگی در ایران معرفی شده و خوشبختانه قیمت و مشخصات آن با قوانین واردات خودرو هماهنگ است و در این شرایط با برگ برنده قیمتی می‌تواند مسیری صاف و بی رقیب را در ایران پیش رو داشته باشد. خودرو مورد بحث ما DS7 است که با قیمتی در محدوده ۴۵۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه شده. آن هم در شرایطی که رقبایش نظیر لکسوس NX200t حدود ۶۰۰ میلیون و ب ام و X1 بیش از ۵۰۰ میلیون تومان را از خریدار طلب می‌کنند. DS7 شاید نسبت به این ۲ رقیب پیشرانه ضعیف تری داشته باشد. اما از نظر تجمل گرایی و توجه به جزییات به مراتب از ۲ رقیب دیگر برتر است و می‌تواند انتخابی منطقی و وسوسه کننده در شرایط فعلی بازار باشد.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می‌کند

DS7

D7 کراس بک

DS7 Crossback جدیدترین محصول یا بهتر است بگوییم جدیدترین اثر هنری DS ، یک شاسی بلند لوکس است که سال گذشته در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد و مردم استقبال خوبی از آن کردند. حال این خودرو آماده فروش شده و آماده است در بازار خودرو ایران عرض اندام کند. در DS7 به کوچکترین جزئیات هم دقت شده است، چرا که قرار نیست شما صرفا یک خودرو بخرید، بلکه به هدف می زنید و یک اثر هنری جذاب فرانسوی را به خانه می برید!

DS7 کراس بک

DS7 بر پایه پلت‌فرم EMP2 که در سایر شاسی‌بلندهای گروه PSA نظیر پژو 3008، پژو 5008 و سیتروئن C4 نیز مورد استفاده قرار گرفته، ساخته می‌شود. به همین جهت کابین جاداری دارد و فضای بار 550 لیتری‌اش خیال سرنشینان را در مسافرت‌های دسته‌جمعی راحت می‌کند.

امکانات خاص DS7

در چراغ جلو الماس های گردان به کار رفته که نور بنفش ملایم دارند و هنگام استارت 180 درجه می چرخند و نور مطلوب رانندگی را تامین می کنند. این چراغ ها به طور هوشمند فاصله با خودروی جلویی را تشخیص داده و پرتاب نور را تنظیم می کنند. همچنین در زمان باران و مه ، به صورت خودرکار نور وسیع تری در اختیار راننده قرار می دهند.

طراحی چراغ های عقب 3 بعدی است و از لوزی ها با چیدمانی خاص بهره برده. این مدل چراغ با نیم نگاهی به کانسپت الکتریکی E-TENSE طراحی شده است.

DS7 در ایران با 2 تیپ اپرا و ریولی عرضه می شود که تفاوت آنها در دیزاین داخلی، تریم ها و دوخت صندلی ها و داشبورد است. از آنجایی که طراحان دی اس به جذابیت های بصری و حتی سمعی خریداران احترام می گذارند، از هیچ چیز کم نگذاشته اند. سیستم صوتی Focal همراه با چرم طبیعی کمیاب یکی از این نمادهاست. جالب است بدانید برای تهیه این چرم خاص، گاوها باید در مزارعی که حصار ندارند پرورش یابند تا به پوست آنها آسیبی نرسد.

DS7

سیستم صوتی این خودرو برند Focal است که اختصاصی برای DS7 طراحی شده و اهرم تنظیم صدای آن یه صورت استوانه ای کوچک با لوزی های ریز است که به نوعی متفاوت در محل مخصوص تعبیه شده. لوزی هندسه اختصاصی DS تلقی می شود، به همین خاطر طراحی بسیاری از ادوات نظیر دکمه های شیشه بالا بر، نوار لیزری روی تریم درب ها، قاب صفحات روی صفحه نمایش جلو راننده و … همگی به شکل لوزی هستند.

یک مانیتور 12 اینچی مسئولیت کنترل هر آنچه مورد نیاز راننده است را به عهده دارد، تنظیمات تهویه مطبوع هم از روی مانیتور امکان پذیر است. نکته جالب اینکه راننده می تواند  نقشه GPS را روی صفحه آمپر خود بیندازد تا تمرکزش حین رانندگی به هم نخورد.

DS7

دسته دنده جوی استیکی با انحنای رو به جلو طراحی خاصی دارد، همینطور یک ساعت آنالوگ BRM R180 به رسم خودروهای لوکس در مرکز داشبورد تعبیه شده که بعد از روشن شدن خودرو از لاک خود بیرون می آید.

DS7

تیپ بندی DS7 کراس بک

شاید از خود بپرسید تیپ های ریوولی و اپرا چه تفاوتی با یکدیگر دارند و نام گذاری این تیپ ها از کجا آمده است. خیابان های باستیل، ریوولی و فابورگ از معروف ترین خیابان های پاریس هستند و هر کدام به نوعی نماد هنر، مد و تاریخ هستند. در تیپ بندی DS7 از نام این خیابان ها الهام گرفته شده، DS7 در 5 تیپ به بازار جهانی عرضه می شود، اما همان طور که گفتیم، قرار است ۲ تیپ آن یعنی ریوولی و اپرا به ایران عرضه شود. تفاوت در مدل ها فقط محدود به تفاوت آپشن نمی شود، بلکه تمام جزئیات مدل ها با هم تفاوت دارد.

DS7

در مدل ((ریوولی)) فضا متفاوت است، همانطور که اگر در خیابان ریوولی قدم بزنید با بوتیک های لوکس و نگاهی جدید به مد و لباس رو به رو می شوید، در طراحی این مدل نیز از همین قاعده پیروی شده است. استفاده از چرم طبیعی نسکافه ای رنگ، فضایی گرم و روشن به کابین آن هدیه داده است.

در (( اپرا )) که گران ترین مدل است، نخ دوخت چرم رو دری ها به شکل مرواریدی است و از چرم طبیعی ناپا با نقش های لوزی شکل و چوب های نایاب استفاده شده است. به گفته سر طراح DS، طراحی این مدل به شکلی خاص Fashion Design است و در تمام پوستر های رسمی خود از این مدل استفاده کرده اند.

خودروساز فرانسوی در ساخت DS7 تنها هنرنمایی نکرده و سطح بالایی از ایمنی و هوشمندی این خودرو را نیز به نمایش می گذارد. سیستم دید در شب و تشخیص موجود زنده در صورت فعال بودن، حضور و نزدیکی موجودات زنده را با دو رنگ سبز (فاصله دور) و قرمز (فاصله خیلی نزدیک) نمایش می دهد. سیستم دیگر تشخیص خواب آلودگی و عدم هوشیاری راننده است که از طریق نصب دو سنسور رو به چشم راننده، تمام تحرکات را آنالیز کرده و در صورت تشخیص رفتارهای نزدیک به خواب آلودگی، هشدار می دهد. به طور مثال اگر موبایل خود را پشت فرمان چک کنید و از مسیر روبرو غافل شوید، این سنسور عدم تمرکز حواس به جلو را با زدن بوق ممتد به راننده تذکر می دهد.

DS7 دارای مکانیزم حرکت بین خطوط است و در صورتی که فعال باشد، در بزرگراه های استاندارد بدون دخالت دست می تواند خودرو را بین خطوط براند. البته این سیستم احتمالا در ایران کار نخواهد کرد. همچنین در نسخه فول DS7 از سیستم اتوپارک بهره می برد.

DS7

مشخصات فنی DS7

مدلی که قرار است به ایران عرضه شود از یک موتور 1600 سی سی توربو با 165 اسب بخار قدرت و یک گیرباکس 6 سرعته دو کلاچه بهره می برد که منحصرا برای شرایط ایران تولید شده است و در کشورهای دیگر با این مشخصات عرضه نمی شود. توان این پیشرانه به چرخ های جلو منتقل می شود.

گیرباکس در تطابق بسیار خوبی با موتور است. معکوس های پیاپی و سریع برای موقعیت های شتاب گیری حس خوبی به راننده القا می کند و این موضوع وقتی دنده در حالت M یا تعویض دستی از طریق پدل شیفترهای پشت فرمان قرار می گیرد، لذت بخش تر هم می شود. تنظیم سیستم رانندگی در موقعیت های Comfort ، Sand، Sport امکان پذیر است و یکی دیگر از نکات جالب این است که اگر تنظیم را در حالت اسپرت قرار دهید، هنگام شتاب گیری یک صدای جذاب نه از جانب موتور، بلکه از طریق سیستم صوتی به گوش راننده می رسد. ضرایب دنده ها به نوعی تعریف شده که در هر دور موتوری می توانید به حداکثر گشتاور دست پیدا کنید.

DS7

از سیستم تعلیق هوشمند DS7 غافل نشویم، این سیستم داری مکانیزم برنامه ریزی برای نا همواری هاست و قبل از رسیدن به دست انداز، سختی و نرمی کمک ها را تنظیم می کند. شاید غم انگیز باشد که در طول 100 کیلومتر مسیر حتی یک دست انداز هم ندیدیم که این سیستم را تست کنیم، اما در پیست با یک دست انداز ساختگی این امکان فراهم شد.

آرین موتور

نکته جالب در خصوص عرضه DS7 در بازار ایران، تست حدود 6000 کیلومتری این کراس اوور لوکس در سراسر ایران و آب و هوای متنوع کشورمان توسط کارشناسان فرانسوی است تا سازگاری هرچه بیشتر و بهتر با شرایط ایران مورد ارزیابی قرار گیرد.

LEXUS NX200

لکسوس NX200t

لکسوس با تجربه موفقیت چشم‌گیر RX در سراسر دنیا، تصمیم به ساخت شاسی‌بلندی کوچک‌تر، ارزان‌تر و دست‌یافتنی‌تر از RX گرفت تا دایره مخاطبان‌اش را گسترش دهد. NX، کراس‌اووری است که روی پلت‌فرم تویوتا RAV4 شکل گرفته و تا پیش از عرضه مدل UX ، کوچکترین شاسی بلند لکسوس لقب گرفته بود.

LEXUS NX200

جذابیت طراحی بدنه NX به اندازه‌ای است که در نگاه اول بیننده را میخکوب می‌کند. یک طراحی مدرن و فوق‌العاده متناسب و هماهنگ که ترکیبی هنرمندانه از خطوط شکسته و نرم را به نمایش می‌گذارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های مدل F اسپرت در نمای ظاهری، می‌توان به جلوپنجره مشبک مشکی‌رنگ، یک نوار فلزی نصب شده در پایین سپر جلو، آینه‌های جانبی با پوشش مشکی براق، رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچی با رنگ دودی و در نهایت نشان F روی گلگیرهای جلو اشاره کرد. با تمام اوصاف وقتی در مقابل رقیب فرانسوی قرار می گیرد، بخش قابل توجهی از جذابیت اش رنگ می بازد.

LEXUS NX200T

کیفیت چرم صندلی‌ها، پوشش کنسول جلو و پنل درها، دوخت پوشش‌های کابین و چرم طبیعی دور فرمان بسیار دلچسب است و با لمس کابین NX، پی بردن به رتبه اول لکسوس در رده‌بندی کیفیت، بیش‌تر برایتان مسجل می‌شود. البته در این میان مواردی از جمله پیچ‌های فلزی فاقد روکش که در کنسول میانی نصب شده‌اند، با وسواسی که در ساخت کابین خرج شده هم‌خوانی ندارند! مواردی که DS از توجه به آن ها کوتاه نیامده و حتی به جزیی ترین موارد نیز دقت کرده است.

LEXUS NX200T

تا قبل از کار کردن با دکمه‌‌های گوناگون کابین، نظر بر این است که کابین NX ارگونومی فوق‌العاده‌ای دارد. اما اگر با دقت بیش‌تری به کابین NX نگاه کنید، محل نامناسب قرارگیری دکمه‌های سیستم پارک اتوماتیک و سیستم دودیفرانسیل به اصطلاح توی ذوق‌تان می‌زند. پراکندگی دکمه‌های نصب‌شده در سمت چپ و راست فرمان نیز چندان جالب نیست و با مشاهده محل قرارگیری دکمه‌های سیستم حافظه صندلی‌ها، به این نتیجه می‌رسیم که طراحان در بعضی قسمت‌های داخلی کمی بی‌حوصلگی کرده‌اند.

LEXUS NX200T

روی صندلی‌های جلو هیچ مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌شود و لبه صندلی‌ها به خوبی سرنشین را در بر می‌گیرند. در ردیف عقب اما فضای راحت و جادار در اختیار ۲ نفر قرار می‌گیرد و با وجود شیب سقف در قسمت عقب نیز سایش سر افراد قدبلند با سقف اجتناب‌ناپذیر است. در مدل پلاتینوم صندلی‌های ردیف عقب نیز به‌صورت برقی تا می‌شوند.

مدل F اسپرت و پلاتینوم از نظر قوای محرکه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. ارتفاع کوتاه شیشه عقب باعث شده تا دید این قسمت با مشکل مواجه شود. اما وجود دوربین دید عقب با لنز واید و تغییر فرم آینه‌های جانبی هنگام قرارگرفتن دنده در حالت R، به خوبی این مشکل را برطرف می‌کنند. هم‌چنین دوربین ۳۶۰ درجه جلو هنگام ورود به تقاطع‌ها به کمک راننده آمده و نقاط کور را در صفحه نمایش نشان می‌دهد. سامانه هدآپ در عمق شیشه جلو، المان‌هایی نظیر میزان سرعت و وضعیت دنده را نمایش می‌دهد. حالت‌های رانندگی نیز توسط اهرم دوار کنسول میانی در 4 وضعیت نرمال، اقتصادی، اسپرت و اسپرت‌پلاس تنظیم می‌شود. لکسوسNX200t مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی شده که اولین پیشرانه توربو تاریخ خودروسازی لکسوس است.

مشخصات فنی لکسوس NX200t

پیشرانه NX200t توانایی تولید ۲۳۵ اسب‌بخار را دارد. توربو در دورهای پایین عمل می‌کند و از این جهت بیشینه گشتاور در دورهای ۱۶۵۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس قرار می‌گیرد. گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک NX عملکرد دقیقی دارد و می‌توان دنده‌ها را توسط پدال‌شیفترهای پشت فرمان نیز تعویض کرد. هماهنگی گیرباکس با پیشرانه قابل تحسین است، اما کیفیت پایین سوخت موجود در کشور موجب پایین آمدن راندمان پیشرانه می‌شود.

۱۱ عدد ایربگ ایمنی سرنشینان NX را تامین می‌کنند. هم‌چنین این خودرو توانسته از تست‌های تصادف سربلند بیرون آید و ۵ ستاره ایمنی موسسه EuroNCAP را به خود اختصاص دهد.

ب ام و X1 جدید

ب ام و X1

ب ام و در سال ۲۰۱۰ اولین نسل از کوچک‌ترین شاسی‌بلند سری X را با کد اتاق 84E و با نام بازاری X1 به بازار عرضه کرد. اما علی‌رغم پلت‌فرم مشترک این مدل با سری ۳ و محور عقب بودنش، آن‌طور که باید از نسل اول X1 استقبال نشد. اما داستان نسل دوم و مدل ۲۰۱۶ X1 به کلی متفاوت است. یک کراس‌اوور کامپکت با ابعادی بزرگ‌تر از قبل و چهره‌ای گیراتر و جذاب‌تر و از همه مهم‌تر، کابینی بزرگ‌تر و لوکس‌تر. این اتاق با کد 48F شناخته می‌شود. X1 بر مبنای سیاست توجه به بازار تشنه به خودروهای کراس‌اوور شکل گرفته تا ب‌ام‌و این بخش مهم از بازار را از دست ندهد.

ب ام و X1 جدید

ب ام و X1 در کلاس پریمیوم کامپکت جای می‌گیرد و در حال حاضر جدی‌ترین رقیب DS6 و تیگوان در بازار ایران به‌شمار می‌رود. البته باید خاطرنشان کرد که به‌خاطر برخی مزیت‌ها، برخی موارد هم در ساخت آن فدا شده است. X1 جدید از پلت‌فرم UKL2 بهره می‌برد که با مینی کلاب‌من و ب‌ام‌و سری ۲ اکتیوتورر مشترک است. برخلاف نسخه قبلی که دیفرانسیل عقب بود، سیستم انتقال قدرت مدل جدید روی محور جلو تعریف شده، اما حالت دودیفرانسیل XDrive نیز برای آن قابل انتخاب است که در شرایط سخت چرخ‌های عقب را هم درگیر می‌کند.

فضای کابین X1 جدید هیچ ارتباطی با قبل ندارد و بسیار هماهنگ و لوکس‌تر از کابین مدل قدیمی طراحی شده. البته صندلی‌های جلو کمی باریک و جمع‌وجور هستند که برای افراد درشت‌هیکل مشکل ایجاد می‌کند. اما افزایش ۳۰ میلی‌متری ارتفاع صندلی‌ها باعث‌شده سوار و پیاده شدن آسان‌تر باشد. هم‌چنین قسمت عقب کابین راحت‌تر و جادارتر از قبل است و دید بهتری نسبت به مدل قبلی دارد. X1 این پیشرفت را مدیون ارتفاع بالاتر صندلی‌ها و افزایش فضای پا سرنشینان ردیف عقب (۳۸ میلی‌متر در مدل استاندارد و ۶۶ میلی‌متر در مدل مجهز به صندلی‌های کشویی و خم‌شونده) است.

به‌علاوه این‌که یک فضای بار ۷۶۴.۵ لیتری در پشت صندلی‌های عقب جای گرفته تا نیازهای مسافرتی سرنشینان را برآورده کند. نکته جالب این‌جاست که یک فضای بار ۱۱۳ لیتری نیز در کف صندوق بار تعبیه شده است. این‌طور که به نظر می‌رسد، فضای کابین X1 جدید تقریبا با DS7 در یک رده قرار می‌گیرد. اما راحتی هریک در بعضی قسمت‌ها به دلیل ابعاد جمع و جور بدنه فدا شده است.

ب ام و X1 جدید

جدای از بحث پرفورمنس و سواری، بخش قابل توجهی از جذابیت یک خودرو آلمانی را باید در کابین‌اش جست و جو کرد. اگر رقیب X1 در این مقایسه DS7 نبود، شاید کابین‌اش بسیار جذاب‌تر از چیزی که هست به نظر می‌رسید.

دکوراتیو داخل کابین در عین سادگی زیبا و شکیل است و خبری از وسعت استفاده از قطعات پلاستیکی در نسل قبل نیست. البته فراموش نکنیم که X1 نقش محصولی اکونومی و دست‌یافتنی را در میان مدل‌های رنگارنگ ب‌ام‌و بازی می‌کند و اختلاف طبقاتی آن با X5 و X6 قابل‌توجه است.

در رانندگی با ب ام و X1 ، کم‌ترین نشانه از دیفرانسیل جلو بودنش به چشم می‌خورد. البته نمی‌توان از برخی کم‌فرمانی‌های آن گذشت و باید اعتراف کرد که چسبندگی تایرهای ۱۸ اینچی‌اش چندان مناسب نیست.

فرمان X1 عملکرد دقیقی دارد و سریع و تیز است. برای این مدل به‌صورت استاندارد از تعلیق اسپرت M استفاده شده که حتی در راحت‌ترین حالت هم تکان‌های زیادی را به کابین وارد می‌کند. موردی که در DS7 به چشم نمی خورد و به مراتب سواری نرم تری از رقیب آلمانی دارد.

ب ام و X1 جدید

مشخصات فنی ب ام و X1

برای X1 جدید چندین تیپ مختلف در نظر گرفته شده که خوشبختانه قوی‌ترین نسخه آن یعنی مدل i25 به بازار ایران راه پیدا کرده. این مدل از همان پیشرانه ۲ لیتری آشنای ب ام و بهره می‌برد که به توربوشارژر 2 مرحله‌ای نیز مجهز شده. البته قدرت این پیشرانه در X1 جدید به ۲۲۸ اسب‌بخار کاهش پیدا کرده و برخلاف سنت ب ام و، به‌صورت عرضی نصب شده که مهم‌ترین دلیل آن صرفه‌جویی در برخی پارامترها بوده است. X1 جدید ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده و علی‌رغم قدرت کم‌تر، می‌تواند ظرف ۶.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

ب ام و X1 جدید

گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متری توسط گیرباکس موفق و دقیق ۸ سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این گیرباکس برگ‌برنده‌ای برای X1 در این رقابت به‌شمار می‌رود و در مدل مجهز به پکیج اسپرت M به پدال‌شیفترهای پشت فرمان نیز مجهز شده. در مجموع باید گفت اگر برای ترجیح دادن X1 در سایر قسمت‌ها سلیقه بر رفتار خریدار حاکم باشد، عملکرد فنی و پرفورمنس ب ام و چیزی است که هر منطقی را برای انتخاب‌اش در این ۲ راهی موجاب می‌کند.

 

بررسی فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس / زمین، ماه و خورشید در بازار کراس اوورها به خط می شوند!

بررسی میدانی و تست جاده سیتروئن C3 / پایی درازتر از گلیم!

مقایسه 206 صندوق دار و برلیانس H230 / قدیمی یا جدید؟

بررسی فنی رنو تلیسمان / جادوگری از کوچه پس کوچه های پاریس

مقایسه میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 / قهرمانان جذاب ترافیک

بررسی فنی DS3 ، تعریف فرانسوی ها از سوپرمینی/ لوکس گرایی مینیمال

میتسوبیشی ASX چه در چنته دارد؟ / بررسی فنی ASX فیس لیفت 2018

اولین تست درایو رسمی ب ام و سری یک جدید در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی