فرمولاسیون پیچیده افزودنی های روغن باعث شده این مواد از جمله مهم ترین محصولات در حوزه روانکارها به شمار بیایند. جالب است بدانید هر برندی در جهان فرمولاسیون خاصی برای محصولات روغنی خود دارد که از جمله مهمترین رازهای آن کمپانی است. زیرا با توجه به پیشرفت تکنولوژی در ساخت پیشرانه های خودرو خواص انواع […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
همانطور که می دانید روغن موتور حکم خون در رگ های موتور را دارد. این فراورده نفتی اگر چه امروز در بسیاری از کشورهای جهان تولید می شود اما، کیفیت و قابلیت های ان تفاوت های عمده ای با هم دارند. نکته بسیار پر اهمیت در تولید روغن موتور استفاده از افزودنی ها یا Additive است. زیرا بسیاری از کشورهای جهان که توانایی استخراج نفت و فراوری آن را دارند، می توانند روغن پاییه را تولید کنند که ماده اصلی روغن موتور به شمار می رود. اما این به آن معنا نیست که همه تولید کنندگان روغن پاییه می توانند روغن متورهای با کیفیتی نیز به تولید برسانند. زیرا این افزودنی ها به روغن پاییه هستند که کیفیت یک روغن را بالا برده یا پایین می اورند.
فرمولاسیون پیچیده افزودنی های روغن باعث شده این مواد از جمله مهم ترین محصولات در حوزه روانکارها به شمار بیایند. جالب است بدانید هر برندی در جهان فرمولاسیون خاصی برای محصولات روغنی خود دارد که از جمله مهمترین رازهای آن کمپانی است. زیرا با توجه به پیشرفت تکنولوژی در ساخت پیشرانه های خودرو خواص روغن موتورها نیز باید تغییر کند. در واقع افزایش ظرافت در طراحی پیشرانه ها و استفاده از آلیاژهای جدید در قطعات، نیازمند تغییر در کیفیت و خاصیت روغن های موتور را می طلبد. این در شرایطی است که خودروهای مثل ولوو که مجهز به پیشرانه توربوشارژ با دمای بالا هستند، حتی در برخی از قطعات از آلیاژهای غیر فلز مثل سرامیک استفاده می کنند. از این رو مالکین این نوع خودروها باید توجه داشته باشند که بهتر است همیشه از یک نوع روغن موتور استفاده کنند.
همانطور که گفتیم افزودنی های روغن موتور در واقع اصلی ترین فاکتور برتری یک روغن نسبت به دیگری است. برند TAKUMI ژاپن به عنوان یکی از سازندگان برتر روغن موتور در جهان که در محصولات مختلفی را روانه بازار می کند، برای خودروهای مجهز به توربوشارژ روغن موتورهای خاصی تولید کرده است که در ایران نیز توسط شرکت داتیس خودرو نماینده رسمی این برند عرضه می شود. از جمله خواص این روغن موتورها باید به حفظ ویسکوزیته حتی در دمای بسیار بالا اشاره کرد. زیرا در بسیاری از روغن های موجود در بازار، وقتی دمای موتور افزایش می یابد، روغن رغیق شده و توان اویل پمپ موتور را هدر می دهد. هر چند اویل پمپ با همان توان قبلی سعی دارد جریان روغن را در رگ های موتور حفظ کند اما، به دلیل تغییر در شکل ظاهری مولکولهای موجود در روغن، میزان نفوذ روغن به مجاری کاهش یافته و در نتیجه روان کار سطوح اصطکاکی کاهش می یابد. این مشکل بیشتر در خودروهای مجهز به توربوشارژ دیده می شود. زیرا نسبت تراکم این موتورها در مقایسه با موتورهای غیر توربو بیشتر است و در نتیجه حرارت بیشتری نیز تولید می کنند.
روغن موتور تاکومی با استفاده از فرمولاسیون مخصوص موتورهای توربوشارژ در روغن های خود تعادلی بین حالت گرم و معمولی ایجاد کرده است. این قابلیت با استفاده از افزودنی ها یا همان Additive صورت می گرد. به این ترتیب در موتورهای پیشرفته ای مثل موتور ولوو XC90 که تراکم بالا و حرارت بسیار وجود دارد، میزان نفوذ روغن موتور تاکومی به سطوح اصطکاکی باعث می شود علاوه بر روانکاری مناسب، حرارت قطعات نیز به روغن انتقال یافته و در رادیاتور روغن به هوا منتقل شود. محصولات این برند در 14 کشور جهان به فروش می رسند و با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی کشورها بسیار تطبیق پذیر هستند. در بازار مکاره روغن موتور در ایران، اعتماد به نماینده رسمی روغن موتور تاکومی ( داتیس خودرو ) می تواند از هزینه های سنگین تعمیر موتور جلوگیری کند.
دیدگاه خود را بنویسید