خودروهای خانوادگی و خودروهای سدان، در اولویت خریداران خودرو در تمامی ادوار دنیا بودهاند. اما همواره عدهای وجود دارند که به دنبال لوکسهای این محصول هستند و بعضیها علاوه بر این، از خودروی لوکس خود عملکردی نسبتاً بالا در رانندگی هم انتظار دارند. بياييد با هم به مقايسه دو ابر خودروي مرسدس C63 AMG و […]
خودروهای خانوادگی و خودروهای سدان، در اولویت خریداران خودرو در تمامی ادوار دنیا بودهاند. اما همواره عدهای وجود دارند که به دنبال لوکسهای این محصول هستند و بعضیها علاوه بر این، از خودروی لوکس خود عملکردی نسبتاً بالا در رانندگی هم انتظار دارند. بياييد با هم به مقايسه دو ابر خودروي مرسدس C63 AMG و بامو M3 بپردازيم:
در آن سوی میدان رقیب بامو با دو مدل عرض اندام میکند: C63 AMG با موتور 4 لیتری معروف AMG با 470 اسب بخار قدرت و گشتاوری 650 نیوتن متری، همچنین مدل قویتر آن یعنی C63 AMG S با همان موتور ولی با قدرت 503 اسب بخاری و گشتاور 700 نیوتن متری . اما بهکاربردن این موتور توسط این خودروساز بر روی این مدل، حاکی از امپراتوری M3 در این سگمنت بوده و این نکته را به ما گوشزد میکند که رقابت با این اسطوره در این کلاس خودرویی، بهسختی رقابت با پورشه 911 میباشد. کمپانی بامو، M3 با کد F80 را تا سال 2015 بدون هیچ بستهی افزایش قدرتی ارائه میدهد اما این خودروساز برای فیس لیفت این مدل قصد دارد که در صورت درخواست مشتریان، پکيج رقابتي معروف خود را روی این مدل نیز ارائه دهد؛ پس ما نیز تا قبل از ورود مدل 2016 این خودرو به بازار، مدل پایهی مرسدس را انتخاب کردیم تا در حد ممکن، همه چیز برابر بوده و یک رقابت کاملاً عادلانه بین این غول و آن غولکش برگزار کنیم.
قدرت از طریق یک گیرباکس 7 سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب AMG C63 انتقال مییابد تا مدل پایه را در 4.3 ثانیه و نسخه S آن را در 4.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت حدود 63 مایل یا 101 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت هر دو نسخه به صورت الکترونیکی روی 255 کیلومتر بر ساعت (158 مایل) محدود شدهاست. در آن سوی دیگر میدان بامو M3 با یک موتور شش سیلندر خطی دو توربوشارژ حضور دارد که 425 اسب بخار قدرت و 530.9 نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا به ما بفهماند که لذت و داینامیک رانندگی صرفاً بیرون کشیدن یک قدرت خارقالعاده از یک موتور V شکل نیست. بامو این قدرت و گشتاور را از طریق یک گیرباکس پیشرفتهی 7 سرعته DCT به چرخهای عقب میرساند تا شتاب صفر تا صد را همانند نسخهی S مرسدس با 503 اسب بخار در 4.1 ثانیه طی کند؛ البته اگر خواهان لذت بیشتر رانندگی از طریق تعویض دستی این گیرباکس باشید، این رکورد را در 4.3 ثانیه میتوانید ثبت کنید. حداکثر سرعت این مدل هم همانند رقیب روی 250 محدود شده است. اما رقابت شاخبهشاخ… هر دو خودرو بهطور مشابه در 4.0 ثانیه 0 تا 60 مایل را طی میکنند، هردو دارای ترمزهای پیشرفته و قابل توجهی هستند، در هر دو مدل قابلیت تنظیم سیستم تعلیق وجود دارد و هردو احساس بسیار متفاوتی در رانندگی میدهند. بامو دارای یک هندلینگ بسیار قوی بوده، بسیار خوب به زمین چنگ میزند، در بدنه کمترین لغزش احساس میشود، بسیار سریع عمل کرده و دقیق به دستورات راننده واکنش میدهد؛ البته فرمان آن میتوانست کمی حساستر عمل کند.
سراغ مرسدس میرویم. خودرویی راحتتر، با تکانهایی کمتر در جلو و همچنین با لغزش بیشتر و تعادل کمتر در پیچهای سخت. این خودرو پیچها را با سرعت بالایی میپیماید، اما به چالاکی بامو نبوده و چسبندگی آن را ندارد. البته که این هندلینگ فوقالعاده M3 باعث شده که قبل از شروع به رانندگی هیجانانگیز، سواری سفتتری نسبت به مرسدس داشته باشد که البته خاصیت این رده خودرویی است. هنر موتور AMG وقتی مشخص میشود که موتور شش سیلندر خطی بامو صدای خشن و ترسناک لازم را ایجاد میکند، اما مرسدس حتی در سرعتهای پایین، صدایی دلنشینتر با پردهای بین بم و زیر ایجاد میکند. اینجاست که هنرنمایی واقعی این موتور شروع میشود، جایی که شما نیازی ندارید مرکبتان را شلاق بزنید تا از صدای آن لذت ببرید و احساس قدرت کنید! شما نمیتوانید هیچگونه بحثی راجع به طبیعت بیامان انجین M3 بکنید. هرچند که قدرت 425 اسب بخاری آن به اندازه مرسدس 469 اسبی نیست، اما به احساس آتشین بامو اضافه میکند و M3 قلدر با آن بیشتر دور برمیدارد. همچنین بامو سبکتر از رقیب بوده و در شتاب و سرعت بهآسانی با C63 AMG مطابقت داشته و رقابت میکند؛ هرچند که موتور خورجینی AMG در دورهای پایینتر سریعتر عمل میکند. هر دو گیرباکس حالتی اسپرت برای تعویض سریعتر دنده دارند، اما تعویضهای بامو سریعتر انجام میشود. این گیرباکس در سریعترین و تهاجمیترین حالت میتواند وظیفه انتقال قدرت را بسیار سریع انجام دهد؛ که البته، این حالت برای رانندگی حرفهای و سخت بهتر است. گیرباکس هفت سرعتهی اتوماتیک مرسدس ساده و معمولیتر است، البته بهکارگیری این گیرباکس در این مدل با چند ارتقا همراه بوده که عملکردی تهاجمیتر را به آن میبخشد. تعویضهای آن کمی آهستهتر است، مخصوصاً وقتی شما به آرامی در حال رانندگی هستید.
در رابطه با موتور نرمتر مرسدس باید بگوییم که این موتور به دلیل حجم بیشتر و فشار پرخوران کمتر، برای رانندگی روزانه نرمتر عمل میکند. هردو خودرو شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان دارند؛ سیستم لانچ کنترل مرسدس آسانتر عمل میکند و اجازهی هرگونه هرزگردی را از چرخها سلب میکند و در صورت فعال بودن این سیستم، خودرو از حالت سکون بهسرعت راه میافتد، درحالیکه این سیستم در بامو در جلوگیری از هرزگردی چرخها کمتر مؤثر است. همانطور که میدانید، هیچ یک از این خودروها، سواری آرام و نرمی ندارند، اما مرسدس تا حدودی نرمتر از بامو روی جاده نشان میدهد؛ البته که سواري AMG C63 هم خشک است، اما با کمکفنرهاي بهکاررفته در آن، در حالت رانندگی نرم (comfort mode) در انطباقپذیری با مسیر کمتر آزار میدهد. اما بامو روی سطوح غیر هموار سفتتر است و میتواند آزاردهنده باشد، بدون توجه به اینکه شما کدام حالت سیستم تعلیق را انتخاب کردهاید. پس بهطور کلی در هریک از حالات رانندگی، مرسدس کمی نرمتر از رقیب عمل کرده و در عوض، بامو اسپرتتر رفتار میکند. البته بههیچوجه نباید از هیچ یک از این دو خودرو، انتظار سواری نرم و راحت و با کمترین ضربات ناشی از ناهمواریهای سطح مسیر داشته باشید. در هر دو ابرخودروی فوق، شاهد کمصدایی قابلتوجهی در سرعتهای بالا در بزرگراه هستیم؛ هرچند که از سطح مسیر صداهای زیادی به گوش میرسد و در مرسدس نیز صدای دریچه گاز موتور کاملاً برطرف نمیشود.
دریک کلام: ویرانگری سریع و توانا، که البته سختی در ذات آن است!
دریک کلام:یک سالن هنرنمایی با عملکرد بالا که زندگی با آن راحت است!
دیدگاه خود را بنویسید