پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو وارداتی

مهلت 2 هفته ای برای معرفی مافیای بازار خودرو

رئیس جمهوری برای وزیر صنعت، معدن و تجارت مهلتی 2 هفته ای در نظر گرفته تا این وزارتخانه مافیای بازار خودرو را شناسایی و متخلفان را معرفی کند. با در نظر گرفتن این مهلت 2 هفته ای، عملا شمارش معکوس برای برخورد با متخلفان در روند توزیع و واردات خودرو آغاز شده است. شاهکار مافیای […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۱ تیر ۱۳۹۷

رئیس جمهوری برای وزیر صنعت، معدن و تجارت مهلتی 2 هفته ای در نظر گرفته تا این وزارتخانه مافیای بازار خودرو را شناسایی و متخلفان را معرفی کند. با در نظر گرفتن این مهلت 2 هفته ای، عملا شمارش معکوس برای برخورد با متخلفان در روند توزیع و واردات خودرو آغاز شده است.

شاهکار مافیای بازار خودرو سال گذشته رقم خورد. جایی که با وجود ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو بیش از  ۶۴۰۰ دستگاه خودرو خارجی به صورت غیر قانونی ثبت سفارش  و وارد شد. ماجرا از این قرار بود که از تیر تا دی ماه سال گذشته (۱۳۹۶) وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو و اجرای دستورالعمل جدید واردات، ثبت سفارش واردات خودرو را متوقف کرد، اما این سال به پایان نرسیده بود که زمزمه‌هایی مبنی بر واردات غیر قانونی خودرو در زمان ممنوع بودن واردات شنیده شد. به دنبال همین زمزمه‌ها بود که سرانجام حدود ۲ ماه پیش مجتبی خسروتاج – رئیس سازمان توسعه تجارت – رسما اعلام کرد که در زمان متوقف شدن ثبت سفارش خودرو بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو خارجی به صورت غیر قانونی ثبت سفارش و وارد شده است.

وی و دیگر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اگر چه در چند ماه اخیر در زمان‌های مختلف از در جریان بودن روند رسیدگی به این تخلف سخن گفته‌اند اما هنوز افکار عمومی نمی‌داند که کدام شرکت‌ها، چگونه و چه خودروهایی را به صورت غیر قانونی وارد کرده و فروخته‌اند. ابهامی که با دستور امروز رئیس جمهوری به وزیر صنعت، معدن و تجارت در معرفی متخلفان واردات غیر قانونی خودرو به نظر می رسد که به زودی رفع شده و مافیای واردات خودرو معرفی خواهد شد.

اما دیگر پرونده‌ای که رئیس جمهوری دستور بررسی آن را به وزیر صنعت، معدن و تجارت داده موضوع نارضایتی مصرف کنندگان از قیمت گذاری و عرضه خودروهای داخلی است.

 در این زمینه اگر چه شورای رقابت اجازه افزایش قیمت خودروهای با نرخ کمتر از ۴۵ میلیون تومان را صادر کرد، اما مصرف کنندگان از افزایش قیمت ها ناراضی هستند و از آن سو نیز مشکل دیگر آن است که به دلیل حضور دلالان و مشکل در روند توزیع، مصرف کنندگان واقعی امکان تهیه خودروهای داخلی مورد نیاز از شرکت های خودروساز را نداشته و بعضا مجبورند به بازار آزاد مراجعه کنند که در این بازار نیز قیمت‌ها حداقل افزایش چند میلیون تومانی نسبت به نرخ های کارخانه دارد و باعث ضرر و زیان مصرف کنندگان می‌شود. علاوه بر این در یکی دو ماه اخیر موضوع احتکار خودروهای داخلی و محدودیت در توزیع خودرو از سوی خودروسازان از سوی برخی نمایندگان مجلس هم مطرح شده بود که البته روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود موضوع احتکار خودرو را تکذیب کرد.

در مورد تخلف در توزیع و قیمت گذاری خودروهای داخلی نیز رئیس جمهوری به وزیر صنعت، معدن و تجارت مهلت دو هفته ای داده تا متخلفان را به مردم و دستگاه قضایی معرفی کند.

پیش فروش خودروهای 2018 که هنوز وارد نشده اند جرم به شمار می رود

با ممنوعیت واردات خودرو تکلیف شماره گذاری خودروهای وارداتی چیست؟

چرخ اسقاط خودروهای فرسوده در پی ممنوعیت واردات خودرو از حرکت ایستاد

نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت (9 تیر 97)/ تیر چند ثبت سفارش غیرقانونی خودرو به هدف خورده است؟

مونتاژی‌ها ارز وارداتی‌ها را می‌بلعند/ آیا ممنوعیت واردات خودرو کشتی طوفان زده ارز را به ساحل آرام می رساند؟

قیمت خودروهای وارداتی بعد از اعلام ممنوعیت واردات / رکود و گرانی ارمغان قانون جدید!

قیمت خودروهای وارداتی بعد از اعلام ممنوعیت واردات / رکود و گرانی ارمغان قانون جدید!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی