مواد اولیه تایر سازی مشمول ارز دولتی شد

از آنجایی که ماده اولیه تولید تایرسازی شرکت‌های داخلی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، باید مسئولان تدبیری بیاندیشند تا قیمت این محصولات برمبنای همان دلار دولتی تعیین شود. در صورتی که صادرات این محصول مجاز است باید مابه‌التفاوت ارزی ناشی از صادرات محصول نهایی تا تامین مواد اولیه به خزانه دولت برود و جلوی هرگونه رانت ارزی در این بخش نیز گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

با شروع نوسانات ارزی کالاهای وارداتی به کشور برای تامین ارز اولویت‌بندی شد. اکنون کالاها براساس نوع، جنس و اهمیت‌شان به 4 گروه کالایی تقسیم شدند.

اولین گروه کالایی: شامل اقلام اساسی و ضروری، استراتژیک و دارو و تجهیزات پزشکی هستند.

گروه دوم: مواد اولیه تولیدی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای است که همزمان از طریق سامانه نیما تامین ارز می‌شود.

گروه سوم : کالاهای مصرفی هستند و می‌توانند ارز خود را در سامانه نیما تامین کنند.

گروه چهارم: شامل 1339 قلم کالای ممنوعه وارداتی بوده که تولید مشابه داخلی دارند و به غیر از واردات کالاهای ثبت سفارش شده قبلی در حال حاضر واردات آنها ممنوع است.

مسئولان وزارت صنعت با همکاری دستگا‌ه‌های مرتبط وعده دادند که در لیست‌های کالاها تجدیدنظر خواهند کرد تا وضعیت به منظور جلوگیری از هرگونه رانت و سوء استفاده ارزی شفاف و روشن شود.

گزارش خودرو

مستندات نشان می‌دهد که در گروه یک کالایی ۱۷۵۰  قلم کالا وجود داشت که در رابطه با هزار قلم تجدید نظر شده و اکنون به حدود ۷۵۰ قلم کالا کاهش یافته است.همچنین در این گروه، ماده اولیه تولید تایر نیز افزوده شده است؛

یکی از نکات قابل توجه در مورد برخی کالاها پرداخت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک خارجی است تا بتوان نیازهای صنعت حمل و نقل جاده‌ای را با آن پوشش داد اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که صادرات این لاستیک‌ها نیز ممنوعیتی ندارد. باید توجه داشت اگر این موضوع ادامه یابد می‌تواند گپ قیمتی و رانت ارزی میان واردات تا صادرات این محصول ایجاد کند و در چنین شرایطی تنها راهکار جلوگیری از این رانت ممنوعیت صادرات لاستیک خواهد بود.

از آنجایی که ماده اولیه تولید تایرسازی شرکت‌های داخلی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، باید مسئولان تدبیری بیاندیشند تا قیمت این محصولات برمبنای همان دلار دولتی تعیین شود. در صورتی که صادرات این محصول مجاز است باید مابه‌التفاوت ارزی ناشی از صادرات محصول نهایی تا تامین مواد اولیه به خزانه دولت برود و جلوی هرگونه رانت ارزی در این بخش نیز گرفته شود.

در همین خصوص محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنفی تایر ایران گفته است که از آن جا که سازندگان تایر در فهرست دریافت ارز قرار دارند و مشکلی بابت تامین مواد اولیه وجود ندارد، در صورت ممنوعیت واردات لاستیک سواری، نیاز بازار داخلی از سوی سازندگان داخلی قابل تامین خواهد بود.

وی تاکید کرد: هم اکنون هیچ مشکلی به لحاظ اختصاص ارز و همچنین خرید مواد اولیه وجود ندارد و سازندگان تایر داخلی بدون هیچ چالشی کار خود را ادامه داده و روند تولید همچنان ادامه دارد.

نوآوری پیرلی در استفاده از تایر های هوشمند!

سال 2020 اولین تایرهای سبز برپایه چوب وارد بازار می شود؟

تکنولوژی جدید میشلن برای ساخت تایر/ لاستیک های تخت بدون باد!

Goodyear از طراحی تایرهای مخصوص خودرو برقی خبر می دهد

افزایش تعرفه واردات تایر / آیا واردات تایرهای سایز 16 اینچ به پایین ممنوع می شود؟

روزهای خوش برای تایر سازان ایرانی در راه است؟

چالش های صنعت تایر ایران پس از 50 سال تولید

 

 

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!