پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لکسوس IS300

بررسی فنی لکسوس IS دست دوم/ نئو کلاسیک!

ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا افزایش بی حد و مرز قیمت ها، خریدارانی که بودجه کمتری دارند را به سوی مدل های دست دوم سوق دهد. لکسوس IS را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای بنز کلاس C و ب‌ام‌و سری ۳ برشمرد که در حال حاضر می تواند گزینه ای منطقی و […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۹ دی ۱۳۹۹

ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا افزایش بی حد و مرز قیمت ها، خریدارانی که بودجه کمتری دارند را به سوی مدل های دست دوم سوق دهد. لکسوس IS را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای بنز کلاس C و ب‌ام‌و سری ۳ برشمرد که در حال حاضر می تواند گزینه ای منطقی و مقرون به صرفه در بازار دست دوم ها باشد. که اگر انصاف بدهیم، در چند سال اخیر حسابی رقبای آلمانی‌اش را دچار دردسر کرده. 3 برابر شدن فروش IS از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ نشان می‌دهد با یک سدان موفق طرف هستیم.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

در سال ۲۰۰۵، دومین نسل IS با یک دنیا تغییر جایگزین نسل اول شد. این مدل که با کد اتاق EX20 شناخته می‌شود، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های لکسوس تبدیل شد. طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها برای نسل دوم IS در نظر گرفته شد. اما از این میان تنها نمونه ۶ سیلندر 300IS وارد کشور شد. در سال ۲۰۰۹ IS.C کروک با سقف فلزی جمع‌شونده تیر خلاص را به قلب هوادارانش زد و باعث شد دایره مخاطبان IS وسیع‌تر شود. در ۸ سالی که لکسوس مشغول تولید دومین نسل IS بود، چند بار ظاهر این سدان اسپرت را دستخوش تغییراتی جزیی کرد. نخستین‌بار در سال ۲۰۰۸ بود که لکسوس مدل ۲۰۰۹ IS را با تغییراتی نظیر انتقال راهنمای روی گلگیرها به پشت آینه‌های جانبی، اصلاح طرح جلوپنجره و تغییر گرافیک چراغ‌های عقب، معرفی کرد. دومین عمل جراحی  نیز در سال ۲۰۱۰ روی ظاهر IS اعمال شد. این‌بار اما وسعت تغییرات کم‌تر از قبل بود و تنها به تغییر گرافیک چراغ‌های جلو (انتقال نواری از لامپ‌های LED دی‌لایت به پایین چراغ) و چراغ‌های عقب و طرح سپر جلو بسنده شده بود. طراحی ظاهر نسل دوم IS، ترکیبی از خطوط برجسته و واضح است که بیش از این‌که حس یک سدان اسپرت را منتقل کند، جنبه لوکس دارد.

لکسوس IS300

لکسوس در طراحی داشبورد نیز به خطوط ملایم و منحنی وفادار مانده و ترکیبی ماندگار و آرامش‌بخش را داخل کابین رقم زده است. کیفیت بسیار بالای پوشش‌های چرمی، پنل‌های چوبی و قطعات فلزی در یک لکسوس چیز عجیبی نیست. کیفیت دلچسب کابین زمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد، که از ب‌ام‌و سری ۳ 90E پیاده شده و سوار لکسوس IS شوید.

لکسوس IS300

روی صندلی‌های لکسوس به هیچ عنوان احساس خستگی و ناراحتی نخواهید کرد. صندلی‌های گوشتی جلو که لبه‌هایشان به خوبی سرنشین را در بر می‌گیرد، با چرمی باکیفیت روکش شده‌اند. هر یک از صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شود و تنظیمات در 3 حافظه مستقل قابل ذخیره است. صندلی‌های ردیف عقب فضایي راحت را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. البته با اضافه شدن سرنشین سوم در این قسمت، تا حدی از راحتی سرنشینان کاسته می‌شود. از سایر امکانات رفاهی کابین، می‌توان به ۱۴ بلندگو با صدای دالبی و شیشه‌های UV فیلترکننده اشعه مضر خورشید اشاره کرد.

لکسوس IS300

پیشرانه ۳ لیتری (حجم دقیق ۲۹۹۵ سی‌سی) ۶ سیلندر که علی‌رغم ظاهری آراسته و ساده، باطنی آشفته و وحشی دارد، ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت در دور ۶۲۰۰ و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۴۴۰۰ تولید می‌کند. نیروی محرکه توسط یک گیرباکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک روانه محور عقب می‌شود تا هیجان رانندگی با IS تکمیل شود.

نسبت تراکم پیشرانه يك به ۱۰.۵ است و موتور 300IS که با کد 3GR.FE شناخته می‌شود، سازگاری مناسبی با بنزین داخل کشور دارد و از این نظر از رقبای آلمانی‌اش کم‌دردسرتر است. در حالت اتوماتیک دنده‌ها در دور ۷۴۰۰ به بعد تعویض می‌شوند. هم‌چنین با فشردن دکمه اکتیوپاور روی کنسول جلو، عملکرد فرمان و سیستم تعلیق سفت‌تر شده و حساسیت پدال گاز نیز بیشتر می‌شود.

لکسوس IS300

یکی از نقاط قوت سواری 300IS، هندلینگ و چسبندگی مناسب است. هندلینگ و چسبندگی IS هیچ حس منفی هنگام سواری منتقل نمی‌کند، اما از این نظر یک پله پایین‌تر از رقبای آلمانی‌ قرار می‌گیرد. این نکته را قبول داريم که در اصطلاح خودماني ماشين‌بازها «رایدش» آن حس خالص بنز و ب‌ام‌و را ندارد. اما سواری‌اش به هیچ عنوان با تکان‌هایی که در کابین بنز کلاس C و ب‌ام‌و سری ۳ لمس می‌شود، همراه نیست. و پدال گازش هم‌چون پدال گاز بنز C، بعد از چند کیلومتر رانندگی، راننده را خسته نمی‌کند.

پیشنهاد جوان خودرو

مصرف سوخت اين خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۱۰ لیتر هم نمی‌رسد و از همه مهم‌تر این‌که خرج و مخارج و قیمت قطعات‌اش به گرانی بنز و ب‌ام‌و نیست. در مجموع شرایط نگهداری ساده‌تری دارد. باید خاطر نشان کرد که بازار خرید و فروش‌ اين خودرو هم‌چون بنز و ب‌ام‌و داغ نیست.

مشخصات فنی لکسوس IS300

کلاس: سدان متوسط
پیشرانه (سیلندر): 6 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور: ۲۹۹۵ سی‌سی
قدرت: ۲۲۸ اسب‌بخار در 6200 دور
گشتاور: ۳۰۰ نیوتن‌متر در 4400 دور
گیرباکس: 6 سرعته تیپ ترونیک
وزن: 1645 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 9.7 لیتر
حجم باک: 65 لیتر

امکانات لکسوس IS300

نویگیشن با صفحه نمایش 7 اینچی – دوربین عقب-10 کیسه هوا-سیستم صوتی مارک لوینسون با 14 اسپیکر-سنسور پارک جلو و عقب – ایزوفیکس- کروز کنترل – شیشه های برقی ضد اشعه UV – سنسور باران -اهرم های تعویض دنده پشت فرمان- کمک شروع حرکت در سربالایی – آینه های جانبی برقی الکتروکرومیک با گرمکن و حافظه و قابلیت تاشوندگی خودکار – سیستم پیشگیری از تصادف – بلوتوت – صندلی های برقی جلو با تنظیم در 10 جهت و تنظیم برقی گودی کمر- تهویه صندلی راننده و سرنشین جلو – حافظه صندلی راننده و سرنشین

نکات مثبت

پیشرانه پرقدرت-کیفیت ساخت عالی-امکانات متنوع-عایق مناسب کابین-هندلینگ مناسب

نکات منفی

تکنولوژی قدیمی گیرباکس- بازار خرید و فروش ضعیف تر نسبت به بنز و ب ام و-قطعات یدکی کمیاب تر نسبت به خودروهای روز

 

نوشته: میلاد میرعابدینی

رقابت ۲ هاچ بک داغ در بازار سرد ایران! / ب ام و 125 یا فولکس گلف GTI ؟

جت‌ها سینه خیز می‌روند!/ مقایسه ب ام و 740e، جنسیس G90، لکسوس LS500 و لینکلن کانتیننتال

جنجال شباهت/ بررسی فنی مرسدس بنز C کلاس کابریو

شاسی بلند کوچولو / بررسی فنی رنو کپچر فیس لیفت

بررسی فنی میتسوبیشی لنسر 2018/ سدان خانوادگی قابل اطمینان

بررسی 2 روزه لوکسژن S3 در مسیرهای شهری / انقلاب در مهندسی ژنوم

تازه‌ وارد پرمدعا!/ تست و بررسی میدانی بی وای دی F3 در جاده چالوس

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی