پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

در چه شرایطی قیمت خودرو به قبل باز می گردد؟

هفته گذشته خبری مبنی بر تصویب ارز 4200 تومانی برای واردات قطعات خودرو منتشر شد. حال رییس انجمن قطعه سازان خودرو اعلام کرده، در صورتی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات قطعات خودرو اختصاص یابد، قیمت خودرو به نرخ های ابتدای سال بازخواهد گشت. این در حالی است که تعدادی از خودروهای پرطرفدار، فارغ […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۳ شهریور ۱۳۹۷

هفته گذشته خبری مبنی بر تصویب ارز 4200 تومانی برای واردات قطعات خودرو منتشر شد. حال رییس انجمن قطعه سازان خودرو اعلام کرده، در صورتی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات قطعات خودرو اختصاص یابد، قیمت خودرو به نرخ های ابتدای سال بازخواهد گشت. این در حالی است که تعدادی از خودروهای پرطرفدار، فارغ از افزایش قیمت توسط شرکت های، در بازار آزاد بسیار گران شده اند و در بعضی موارد اختلاف قیمت کارخانه و بازار به یکصد میلیون تومان هم می رسد! این اتفاق فارغ از بحث قیمت گذاری شرکت ها و اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات قطعات، به کاهش عرضه از سوی خودروسازان باز می گردد.

محمدرضا نجفی منش درباره اظهارات ولی ملکی نماینده مجلس مبنی بر اینکه ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات قطعات خودرو اختصاص می یابد، گفت: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت نیستند زیرا قدرت خرید مردم پایین است و در نهایت فروش آنها کاهش خواهد یافت.

وی توضیح داد: در صورتی که ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات قطعات خودرو اختصاص یابد، قیمت خودرو مانند سال گذشته خواهد شد یا با افزایشی 2 تا 3 درصدی خواهد داشت که بیشتر ناشی از افزایش دستمزدهاست.

رییس انجمن قطعه سازان گفت: قیمت مواد اولیه خودرو نسبت به سال 95، حدود 72 درصد، دستمزد کارگران 56 درصد و تورم نیز 21 درصد رشد داشته است؛ در حال حاضر با وجود رشد شاخص بورس می بینیم که باز هم قیمت سهام ایران خودرو کاهش یافته و قیمت سهام سایپا نیز به کمتر از قیمت پایه رسیده است.

نجفی منش خواستار حذف شورای رقابت از تعیین قیمت برای خودرو شد و اظهار داشت: هزینه نرخ گذاری شورای رقابت برای خودرو حدود 20 هزار میلیارد تومان است؛ بیش از 95 درصد از افرادی که در طرح های پیش فروش خودرو ثبت نام می کنند بعد از تحویل آن را می فروشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: اضافه قیمت خودرو نه در جیب دولت، نه در جیب تولیدکننده و نه در جیب مصرف کننده نمی رود بلکه این رقم به جیب تورم می رود. وی در عیبن حال از وجود بخشنامه های فراوان و متناقض درباره نرخ ارز انتقاد کرد و گفت: در ماه های گذشته بیش از 30 بخشنامه از سوی بانک مرکزی درباره ارز صادر شده که بعضا تعدادی از آنها یکدیگر را نقض می کنند و امیدوار هستیم که خبر تصویب نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات قطعات خودرو درست بوده و اجرایی شود.

گفتنی است، طی روزهای گذشته نقل قول منصوب به وزیر صنعت پیرامون تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات قطعات خودرو تکذیب شد.

تولید خودرو در دو ماه اخیر برخلاف روند ماه‌های گذشته، سیری نزولی به خود گرفته است. به موازات این وضعیت، قیمت خودروها در بازار آزاد نیز رشد بی‌ضابطه‌ای داشته است؛ به‌گونه‌ای که تفاوت قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها به حدود ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به عنوان مثال هم‌اکنون خودروی مزدا ۳ تیپ ۴ در حالی از سوی شرکت سازنده ۱۴۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که قیمت آن در بازار حدود ۲۵۰ میلیون تومان است. قیمت رسمی پژو ۲۰۰۸ نیز ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. قیمت خودروی سراتو نیز در حالی در بازار به حدود ۱۸۰ میلیون تومان رسیده که قیمت رسمی آن ۱۱۳ میلیون تومان است.

در این شرایط مصرف‌کنندگان از وضعیت پیش آمده ناراضی بوده و بیشتر آنها موفق به خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از شرکت‌های خودروساز نمی‌شوند، زیرا به دلیل اختلاف بالای قیمت رسمی و آزاد خودروها، نقش واسطه‌ها و دلالان در این بازار پررنگ شده و خودروهای تولیدی سر از بازار آزاد با قیمت‌های آنچنانی در می‌آورند.

در چنین شرایطی اما خودروسازان و قطعه‌سازان هم از شرایط موجود ابراز نارضایتی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که آنان معتقدند به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو، سود تولید به جیب واسطه‌ها و دلالان در بازار آزاد می‌رود. این در حالی است که مصرف‌کنندگان واقعی نیز از این‌که موفق به خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از کارخانه‌های سازنده نمی‌شوند، ناراضی‌اند.

منبع: ایبنا

حباب 20 تا 30 درصدی قیمت خودروهای وارداتی

حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو شایعه است

بازار خودرو و چالش قیمت گذاری / آزاد سازی قیمت خودرو در شرایط فعلی مناسب است؟

افزایش 20 درصدی قیمت برای خودروهای تولید داخل، منطقی است

تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات قطعات خودرو / آیا اوضاع بازار خودرو بهبود می یابد؟

قیمت گذاری باید در حاشیه بازار صورت گیرد / آزاد سازی قیمت در شرایط کنونی ضروری نیست

هزینه های مازاد باید در قیمت گذاری حذف شود /استراتژی توسعه صنعت وجود ندارد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی