پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو_فروش خودرو_ایران خودرو

بازار خودرو و چالش قیمت گذاری / آزاد سازی قیمت خودرو در شرایط فعلی مناسب است؟

در هفته های اخیر قیمت خودرو به طور افسار گسیخته ای با افزایش قیمت مواجه بود و در این بین برخی به فعالیت نهادهای مسئول از جمله شورای رقابت اننتقاد کرده اند و اساسا این بحث مطرح بوده که طبق بازار آزاد قیمت باید توسط خود بازار تعیین شود و قیمت دستوری بازار را به […]

هادی سیانکی
چهارشنبه - ۳۱ مرداد ۱۳۹۷

در هفته های اخیر قیمت خودرو به طور افسار گسیخته ای با افزایش قیمت مواجه بود و در این بین برخی به فعالیت نهادهای مسئول از جمله شورای رقابت اننتقاد کرده اند و اساسا این بحث مطرح بوده که طبق بازار آزاد قیمت باید توسط خود بازار تعیین شود و قیمت دستوری بازار را به هم می ریزد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

با التهاب صنعت خودرو پس از خروج آمریکا از برجام و همچنین قطع همکاری شرکت های خارجی روزهای سختی برای صنعت خودر پیش بینی می شد و این التهاب بازار چندان غیرقابل پیش بینی نبود اما سوء استفاده دلالان از این فرصت و همچنین انفعال دستگاه های اجرایی و نظارتی موجب شده تا هر روز شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم تا جایی که برخی از خودرها اختلاف قیمت 100 میلیونی کارخانه تا بازار را تجربه کرده اند.

از طرفی بحران تامین قطعه موجب شده تا پیش بینی شود عرضه خودرو کاهش یابد و این کاهش عرضه به بازار می تواند موج جدیدی از افزایش قیمت را به همراه داشته باشد. برخی کارشناسان معتقدند حذف شورای رقابت از قیمت گذاری می تواند تا حدودی کفه عرضه و تقاضا را به هم نزدیک و مانع افزایش قیمت بی رویه شود و لی برخی دیگر بر این باورند از آنجا که خودرو در کشور یک کالای انحصاری است و تولید آن فقط توسط دو خودروساز دولتی صورت می گیرد لذا با توجه انحصاری بودن ( 94 درصد تولید خودرو توسط ایران خودرو و سایپا انجام می شود) همیشه قیمت خودرو می‌بایست تحت کنترل و نظارت شورای رقابت تعیین شود.

از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت آزادسازی قیمت خودرو، باید حمایت‎های دولتی از این صنعت متوقف شود و تعرفه بالای خودروهای خارجی کاهش یابد. اما آنچه در میان تمام این نظرات نگران کننده به نظر می‌رسد؛ افزایش ناگهانی قیمت خودروهای داخلی و کاهش توان مردم برای خرید این خودروها است

با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه و قطعه افزایش پیدا کرده و از طرفی تامین ارز دولتی برای قطعه سازان همچنان با اما و اگر مواجه است به نظر نمی رسد گفته مسئولان مبنی بر بازگشت آزامیش به بازار خودرو تا پایان تابستان محقق شود.

در این برهه از زمان می توان از اقدامات موفق جهانی الگوبرداری کرده و در نظر داشته باشیم که هر تصمیمی بگیریم مشکلاتی در پی دارد ولی باید منافع و مضرات هر تصمیمی را بررسی کنیم و ببینیم در کدام یک از تصمیمات، منافع بر مضرات برتری دارد.

حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو شایعه است

کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو / شورای رقابت کجاست؟

انتقاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نسبت به قیمت گذاری خودرو

قیمت گذاری خودروهای کمتر از 45 میلیون تا پایان خرداد

تلاش دوباره برای حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو / خودروسازان تعیین کننده نهایی قیمت خودرو می شوند؟

ورود دولت به قیمت گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان

پای شورای رقابت به قیمت گذاری خودروهای پسا برجامی باز شد

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی