پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

leasing_لیزینگ

نیاز روزانه دنیا با لیزینگ رفع می شود نه وام بانکی

مصاحبه فرشاد بیاتین مدیرعامل لیزینگ خودرو غدیر با روزنامه آسیا ؛ به نقل از خبرنگار اقتصادی روزنامه آسیـا ، هر فردي در زندگي خود به وسايل و كالاهايي نياز دارد تا رفاه و آسايش لازم را داشته باشد، خريد برخي محصولات مانند خودرو براي هر فردي آسان نيست به همین منظور براي در اختيار داشتن […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۴

مصاحبه فرشاد بیاتین مدیرعامل لیزینگ خودرو غدیر با روزنامه آسیا ؛

به نقل از خبرنگار اقتصادی روزنامه آسیـا ، هر فردي در زندگي خود به وسايل و كالاهايي نياز دارد تا رفاه و آسايش لازم را داشته باشد، خريد برخي محصولات مانند خودرو براي هر فردي آسان نيست به همین منظور براي در اختيار داشتن اين محصول راه‌هاي مختلفي مانند اخذ وام يا خريد ليزينگي به فكر هر كسي مي‌رسد، كه در اين بين خريد خودرو با شرايط ليزينگي به دليل آنكه ضامني آنچنان سفت و سخت نمي‌خواهد در سال‌هاي نه چندان دور بسيار مورد اقبال ايرانيان بود ولي با روي كار آمدن تعدادي از شركت‌هاي ليزينگي كه هر روز از هر كوچه‌اي تابلويي از آن بالا مي‌رفت باعث شد عده‌اي وارد اين صنعت جذاب و بين‌المللي شوند كه اعتبار از دست دهد. علاوه بر این برخي قوانين دست و پا گير و همچنين پرداخت وام از سوي بانك‌ها مزید بر علت شد.

ليزينگ تنها مختص به خودرو نيست بلكه براي صنايع مختلفي وجود دارد تا كالاهاي اساسي يك زندگي تامين شود، بنابراين وجود اين شركت‌ها را بايد به فال نيك گرفت، چرا كه در اقتصاد‌هاي رو به رشد يكي از پركاربرد‌ترين صنايع براي بهبود معيشت و سطح زندگي مردم همان صنعت ليزينگ در حاشيه ما است. يكي از مديران شركت‌هاي ليزينگي كه در بورس تهران هم سهامش مورد معامله قرار مي‌گيرد دل پري از مشكلات و حواشي بوجود آمده براي اين صنعت دارد. ليزينگ خودرو غدير از آنجا كه در مكانيزم بازار سرمايه قرار دارد داراي شفافيت مالي قابل قبولي است به همين دليل به سراغ فرشاد بياتين رفتيم تا بيشتر درباره اين صنعت و مشكلات آن پرس و جو كنيم.

ليزينگ صنعت نوپاي ايران

فرشاد بياتين، مدير عامل شركت ليزينگ غدير به تشريح صنعت ليزينگ پرداخت و گفت: صنعت ليزينگ در ايران صنعتي نوپا و جديد است اما در جهان اين صنعت يكي از قديمي‌ترين صنايع است كه مايحتاج زندگي افراد را تامين مي‌كند، اما فعاليت ليزينگ‌ها در ايران با شيوه متفاوت‌تري دنبال مي‌شود،كه اين تفاوت نيز بنا به شرايط قانون‌گذاري در اين زمينه ايجاد شده است.
وي در ادامه افزود: ليزينگ به معناي اجاره به شرط تمليك است، يعني با توجه به سود نرخ بانكي اقساط‌هاي ليزينگ نيز تعيين شود، كه اين موضوع در كل دنيا با توجه به كم بودن سود نرخ بانكي با وضعيت مناسبي در حال اجراست يعني بر اساس نرخ بهره بانكي ليزينگ‌ها منابع مالي براي افراد مختلف جامعه هستند، اما در كشورمان با توجه به سود‌هاي 22 درصدي بانكي كه در عمل تا 30 درصد هم پيش مي‌رود ورود به ليزينگ و تامين منابع لازم كاري غير منطقي است.

سود نرخ بهره بانكي دردسري بزرگ براي ليزينگ

مدير عامل شركت ليزينگ غدير با انتقاد از اينكه بانك‌ها چارچوب فعاليت خود را رعايت نمي‌كنند، بيان كرد: سود نرخ بهره بانكي مهم‌ترين مشكل صنعت ليزينگ است، به طور شفاف‌تر بايد گفت طي چند سال اخير بانك‌ها سودهاي كلاني را در نظر گرفتند كه بسياري از سرمايه‌گذاران، سرمايه‌گذاري دربانك‌ها را به ديگر بازار‌ها ترجيح دادند، اين موضوع باعث شد تا گردش مالي تنها در بانك‌ها باشد و سود‌هاي كلان هر ماهه موضوعي دلگرم كننده براي آنها. در هيچ كشوري سودهاي بانكي رقمي معادل 22 درصد ندارد، اما در كشور ما اين موضوع باعث شده تا تعادل اقتصاد بهم بريزد. از آنجايي كه ليزينگ براي دسترسي آسان‌تر اقشار مختلف جامعه به محصولات مختلف است هم اكنون با مشكلاتي مواجه شده كه تنها راه حل آن كاهش واقعي نرخ سود بهره بانكي است.
بياتين با اشاره به خريد خودرو به صورت ليزينگ اظهار كرد: به طور مثال در بسياري از كشورها افراد خودروها را براي چند ماه يا چند سال اجاره مي‌كنند كه در پايان زمان تعيين شده با توجه به نياز خود يا خودرو را پس مي‌دهند و يا با درخواست خريد ما به التفاوت را پرداخت مي‌كنند، اما در ايران خريد توسط شركت‌هاي ليزينگي به معناي خريد يك كالا است، به بيان ديگر بايد گفت شيوه متفاوت‌تر و البته غير منطقي در جريان است.
وي فعاليت صنعت ليزينگ در ايران را بي منطق عنوان كرد و گفت: متاسفانه هرفردي در هر حرفه‌اي كه مشغول به كار است، تنها به سودهاي كلان مي‌انديشد كه اين موضوع خدمت رساني به مردم را از بين برده است، به معناي واقعي ميزان خدمت رساني با ميزان سود آوري مقايسه مي‌شود، اگر از صنعت ليزينگ صحبت كنيم بايد بگوييم ورود به اين صنعت براي خريد كالاها كاري غير منطقي است. هيچ فردي حاضر نيست با بازپرداخت‌هاي بالا كالاهاي مختلف بخرد.

هميشه پاي يك دلال در ميان است

مدير عامل شركت ليزينگ غدير با اشاره به بي توجهي مسئولان به اين صنعت بيان كرد: براي رونق اين صنعت مسئولان بايد نگاه دوباره‌اي داشته باشند، ليزينگ‌ها بايد تسهيلاتي با نرخ بهره پايين فراهم كنند بنابراين به نظر مي‌رسد اين موضوع نيازمند نگاه مسئولان و بازنگري در اين باره است. متاسفانه نظارتي بر فعاليت ليزنگ‌ها نيست كه اين موضوع باعث شده برخي افراد در قالب شركت‌هاي ليزينگي فعاليت غير قانوني (كلاهبرداري) انجام دهند.
بياتين ادامه داد: بانك مركزي تنها با ندادن مجوز نمي‌تواند مانع از فعاليت‌هاي غير قانوني اين افراد شود، بلكه سازمان‌هاي مختلف بايد نظارت‌هاي دقيق تري بر فعاليت دلالان اين صنعت داشته باشند. در حال حاضر نيز نظارت‌هايي مي‌شود اما نه به طور كارشناسي، واقعيت امر اين است يا بايد تحولي در اين صنعت رخ دهد يا اينكه اين صنعت در كشور برچيده شود.

سفته بازي، مانع از حضور ليزينگي‌ها در بورس شده است

وي با اشاره حضور شركت‌هاي ليزينگي در بورس خاطرنشان كرد: موضوع حضور شركت‌هاي ليزينگي به موضوع مالكيت شركت‌ها بستگي دارد، برخي مديران با مالكيت بالاي 50 درصد شركت مانع از تصويب برخي تصميمات و حضور اين شركت‌ها در بازار سرمايه مي‌شوند، به بيان ديگر بايد گفت دلالي و سفته بازي در اين صنعت به اندازه‌اي است كه مانع از ورود برخي شركت‌هاي ليزينگي در بورس و ارائه صورت‌هاي مالي و حسابرسي شده، مي‌شود.
مدير عامل شركت ليزينگ غدير در پايان اظهار كرد: به طور قطع با ورود شركت‌هاي ليزينگي در بورس هم مي‌تواند گروه‌هاي بورسي را تكميل كند و هم مي‌تواند فعاليت اين صنعت را شفاف تر كند.
به نظر مي‌رسد صنعت ليزينگ آنطور كه بايد در مكانيزم توسعه و پيشرفت جامعه ما نقش خود را پيدا نكرده است و به عبارتي مي‌توان گفت برخي قوانين و قانون‌گذاران اجازه نداده‌اند كه اين صنعت راه را براي پيشرفت جامعه هموار كند، البته برخي كم و كاستي‌ها در خود اين صنعت و از جانب فعالان اين بازار باعث عقب افتادگي آن شده است.

مدیرعامل لیزینگ آریادانا : تقاضا با عرضه تطابق ندارد

اولین تغییرات دوران پساتحریم در لیزینگ خواهد بود.

معضل بزرگ شرکت های لیزینگی وصول مطالبات معوقه است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی