سایه تحریم های خارجی و داخلی بر سر خودروسازان

فاز اول تحریم های آمریکا علیه ایران، از صنعت خودروسازی به عنوان یکی از شریان های اصلی اقتصاد کشور آغاز شد. تولید خودرو در این مدت 38 درصد کاهش یافته است و کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان باعث التهاب بازار و افزایش چشمگیر قیمت ها شده است. یکی از چالش های جدی صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر تامین قطعات است و با توجه به نوسانات ارزی این چالش جدی تر هم شده و با نگاهی به بازار خودرو شاهد این هستیم که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار به بیش از 70 درصد رسیده که ناشی از همین عدم تامین قطعات و تکمیل خودرو و عرضه به بازار است.

كارشناسان معتقدند كه توليد هر خودرو مي‌تواند براي 3 نفر شغل به صورت مستقيم و غير مستقيم ايجاد نمايد. با فرض توليد يك ميليون و پانصد هزار دستگاه خودرو اين صنعت توان ايجاد اشتغال براي چهار ميليون و پانصد هزار نفر را دارد.

كافيست اين حجم از اشتغال مولد با بحران مواجه گردد. چنين لشكري مي‌تواند براي هر جامعه‌ي بحران اجتماعي ايجاد نمايد. بي جهت نيست كه كارشناسان تحريم, صنعت خودرو را در جبهه اول تحريم‌ها قرار دادند.

البته در این میان باید گفت که علاوه بر تحریم های خارجی، برخی قانون گذاری های داخلی نیز خودروسازان را به دردسر انداخته و انگار یک تحریم از سوی خودی ها هم به اجرا درآمده.

به طور مثال “شرکت خودروسازی رنو” چند هزار پک CKD از قطعات خودروهای تولیدی ایران خودرو و پارس خودرو را مدتهاست به گمرک وارد کرده است اما هنوز نتوانسته این قطعات را به خطوط تولید برساند. این در حالی است که تولید مجموع محصولات رنو در یک روز در سال 96 از مرز 600 دستگاه در ایران عبور کرده بود و حالا این عدد به کمتر از یک سوم رسیده است. هنوز مشخص نیست که چرا این تعداد که رقمی قابل توجه هم هست اجازه ترخیص نگرفته آن هم در شرایطی که به دلیل کمبود قطعه خودروسازان برای تحویل خودرو و عرضه به بازار با مشکل مواجهند.

چندی پیش که در خصوص کالای دیگری به گمرک انتقاد شد که چرا اجازه ترخیص مواد اولیه را نداده مسئولان گمرک عنوان کردند که شرکت تولیدکننده کالا خود برای ترخیص اقدام نکرده است حالا باید دید برای ترخیص قطعات شرکت رنو نیز همین استدلال را خواهند داشت.

این کارشکنی گمرک در حالی است که چندی پیش وزیر صنعت طی نامه ای به وزیر اقتصاد (سابق) بر لزوم ترخیص قطعات و مواد اولیه خودرو تاکید کرده بود و در نشست کرباسیان (وزیر اقتصاد) با قطعه سازان یکی از محورها کارشکنس های گمرک عنوان شده بود که با قول مساعد وزیر قرار بود در این خصوص چاره اندیشی شود.

خودروسازي در ايران صنعت نوپايي تلقي نمي‌شود, بيش از چند دهه در عرصه صنعتي ايران حضور داشته و چند دروه تحريم را از سرگذرانده است. با تمام انتقاداتي كه اين سال‌ها از صنعت خودروسازي مي‌شد, وضعيت چند ماه اخير نشان داد كه دستان اين صنعت چندان خالي نبوده است. البته از صنعتی که سال هاست از عمر آن می گذرد، انتظار می رود تولیدات قابل دفاع تری داشته باشد. خودروسازان نباید هجوم مردم برای خرید خودرو را به عنوان حمایت بی چون و چرای مصرف کنندگان از خود تلقی کنند. چرا که از این رفتار مردم می توان اینگونه برداشت کهبرای جلوگیری از افت سرمایه خود خودرو می خرند.

با آغاز دور تازه تحريم‌هاي آمريكا, كاهش ظرفيت‌هاي توليدي, خروج شركاي تجاري, ايجاد اشكالات در نقل و انتقال ارز؛ ايجاد موانع بر ورود و خروج قطعات و … با شدت بيشتري تعقيب شده است. هر كدام از اين اقدامات به مثابه شليك موشك‌هاي كروز به سمت كارخانه‌هاي خودروسازي است. در چالش‌هاي پيش‌روي اين صنعت, تنها عنصري كه مي‌تواند به حيات آن كمك نمايد «حمايت» است.

 

کارشکنی گمرک در ترخیص قطعات خودرو/ خودروسازان دست به دامان شمخانی

ضرر طولانی شدن ترخیص مواد اولیه و قطعات به تولیدخودرو / خطوط تولید تعطیل است!

اطلاع رسانی مراحل پذیرش تا ترخیص خودرو توسط پیامک به مشتریان ایران خودرو

اجرای طرح برخورد با واردات قطعات بی کیفیت خودرو

افزایش کیفیت قطعات در گرو تغییر سیاست دولت و نظارت بیشتر خودروسازان

چشم امید بازار خودرو به تکمیل و عرضه خودروهای ناقص!

چرخه تولید خودرو به حالت طبیعی باز می گردد؟

برطرف شدن وقفه ایجاده شده در تولید محصولات سایپا

ایلیا ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!