پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید برلیانس-پارس خودرو

داخلی سازی خودروهای چینی در ایران چند درصد است؟

در چند سال اخیر خطوط تولید خودروسازان پر شده از خودروهای چینی . از هاچ بک و سدان گرفته تا انواع شاسی بلند در اندازه های مختلف. در قراردادهای اخیر خودرویی، موضوعی به اسم میزان داخلی سازی مطرح شده بود و خودروسازان موظف شدند تا بخشی از خودروهای جدیدی که به خطوط تولیدشان می امدند […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲ مهر ۱۳۹۷

در چند سال اخیر خطوط تولید خودروسازان پر شده از خودروهای چینی . از هاچ بک و سدان گرفته تا انواع شاسی بلند در اندازه های مختلف. در قراردادهای اخیر خودرویی، موضوعی به اسم میزان داخلی سازی مطرح شده بود و خودروسازان موظف شدند تا بخشی از خودروهای جدیدی که به خطوط تولیدشان می امدند را در داخل کشور تولید کنند. اما حتما این سوال برایتان پیش آمده که خودروهای چینی که سال هاست از حضورشان در بازار ایران می گذرد، با چه درصدی از داخلی سازی تولید می شوند؟

مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی تحت‌عنوان «بررسی سهم خودروهای چینی در ایران» پرده از عمق ساخت داخل این محصولات برداشته و طبق آن، مشخص شده که چینی‌ها با داخلی‌سازی نسبتا ضعیفی در خودروسازی کشور فعالیت می‌کنند.

طبق گزارش منتشره، در حال حاضر حداکثر داخلی‌سازی خودروهای چینی ۴۰ درصد برآورد شده و این در شرایطی است که برخی از این محصولات حتی با عمق ساخت داخل زیر ۲۰ درصد نیز به مونتاژ می‌رسند.

در این گزارش با اشاره به حضور بیش از یک دهه‌ای خودروسازان چینی در کشور، این گونه نتیجه‌گیری شده که آنها چندان میل و انگیزه‌ای برای داخلی‌سازی خودروهای مونتاژی خود در ایران ندارند. مرکز پژوهش‌های مجلس بر این باور است که این بی‌میلی و بی‌انگیزگی، اولا ریشه در رفتار وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان چینی حاضر در کشور دارد و ثانیا به تفاوت هزینه تولید قطعات در ایران و چین مربوط می‌شود.

آن طور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به نقل از کارشناسان، عنوان کرده، یکی از دلایل اصلی نبود انگیزه خودروسازان چینی برای داخلی‌سازی در ایران، به رفتار وزارت صنعت، معدن و تجارت با آنها طی یک دهه گذشته مربوط می‌شود. هرچند مرکز پژوهش‌ها منظور خود را از عبارت «رفتار وزارت صنعت با خودروسازان چینی» شرح نداده، با این حال به نظر می‌رسد اشاره‌اش به عدم فشار این وزارتخانه بر چینی‌ها بابت داخلی‌سازی است.

منبع: دنیای اقتصاد

رشد 17 درصدی سهم چینی ها از بازار خودرو سواری ایران

جدیدترین آمار از تولید انواع خودرو / کاهش 37 درصدی تولید وانت

تولید خودرو 38 درصد کاهش یافت

مدیران خودرو موفق در تامین قطعات یدکی و قطعات مورد نیاز خطوط تولید

کارشکنی گمرک در ترخیص قطعات خودرو/ خودروسازان دست به دامان شمخانی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی