پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اتوبوس های جدید-ناوگان حمل و نقل عمومی

خرید اتوبوس دست دوم خارجی یا مونتاژ آن در ایران؟

باتوجه به فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی تهران، در هفته های گدشته موضوع خرید اتوبوس دست دوم خارجی مطرح شد که با واکنش مسئولان و برخی رسانه ها همراه بود. به نظر می رسد خرید اتوبوس دست دوم خارجی از دستور کار شهرداری تهران خارج و احتمالا قطعات آن به کشور وارد می شود تا با […]

هادی سیانکی
شنبه - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

باتوجه به فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی تهران، در هفته های گدشته موضوع خرید اتوبوس دست دوم خارجی مطرح شد که با واکنش مسئولان و برخی رسانه ها همراه بود. به نظر می رسد خرید اتوبوس دست دوم خارجی از دستور کار شهرداری تهران خارج و احتمالا قطعات آن به کشور وارد می شود تا با مونتاژ در ایران نوسازی ناوگان حمل و نقل صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

اینکه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است هیچ شکی نیست و همگان بر اینکه با توجه به مشکلات آلودگی شهر تهران بویژه در زمستان یک معضل اساسی است مورد تائید همه قرار دارد و طبیعتا در چنین حالتی نوسازی ناوگان حمل و نقل بویژه خودروهای سنگین که اتفاقا آلودگی زیادی هم دارند یک ضرورت غیرقابل انکار است. اما نکته ای نباید از آن غافل شد اتخاذ تصمیم کارشناسی و صحیح است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری در این خصوص اذعان کرده بود باید هر چه سریعتر ناوگان اتوبوسرانی نو شود و در این راستا خرید اتوبوس های دست دوم خارجی با کارکرد زیر 5 سال در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
این سخنان با واکنش برخی مسئولان مواجه شد و در این خصوص مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: به طور حتم خرید اتوبوس های دست دوم خارجی برای رفع کمبود ناوگان اتوبوسرانی پایتخت کاملا غیرکارشناسی و ناپخته است و اجرای آن مشکلاتی را برای مردم تهران ایجاد می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: وضعیت کنونی تهران در بحث آلودگی هوا و همچنین به کارگیری اتوبوس های فرسوده به هیچ وجه خوب نیست، حال با طرح ایده هایی مانند واردات اتوبوس های دست دوم و بالای عمر 5 سال، قطعا وضعیت در این حوزه بدتر از گذشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: به نظر مسئولان شهرداری و متولیان حوزه حمل و نقل عمومی و درونی شهری، به جای واردات خودروهای دست دوم خارجی، باید از ظرفیت های داخلی و استفاده از اتوبوس های تولید داخل استفاده کنند.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال 90، عمر مفید اتوبوس حدود 8 سال است یعنی شهرداری با خرید اتوبوس دست دوم 5 سال کارکرد تنها 3 سال برای نوسازی فرصت خریده و بعد از این مدت باید اتوبوس های جدیدی وارد ناوگان شود و این در حالی است که هزینه خرید چنین اتوبوس هایی از اروپا چندان هم ارزان نیست.
با این تفاسیر گویا شهرداری به شتابزدگی خود اذعان داشته و رئیس شورای شهر تهران عنوان کرده که بحث واردات اتوبوس دست دوم خارجی مطرح نیست و اکنون بدنه و حتی شاسی اتوبوس در داخل کشور ساخته می شود و بجز گیربکس، موتور و در پاره ای موارد ترمز که از خارج تامین می شود، به توان داخلی سازی بیش از 60 درصدی در این زمینه دست یافته ایم بنابراین باید به توان داخلی تکیه کنیم.
وی تصریح کرد: مقرر شده قطعات مورد نیاز 19 هزار دستگاه اتوبوس وارد کشور شود تا در داخل ساخته شده و در نهایت بین شهرداری ها و ناوگان حمل و نقل برون شهری توزیع شود.
امیدواریم شهرداری تهران با اتخاذ تصمیم کارشناسی و عقلانی ضمن استفاده از توان داخلی و کمک به خودروسازان ایرانی از خروج ارز در این مقطع حساس جلوگیری کرده و همچنین هر چه سریعتر ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری را سامان دهد.

3 میلیون دلار تنها برای 200 دستگاه!/ خرید اتوبوس های دست دوم ، راه چاره یا هدر دادن منابع ملی؟

یک بام و دو هوای اتوبوس های دودزا / مشکلات ناوگانی که همیشه فرسوده است

توقف 7 اتوبوس دودزا در تهران

96 درصد اتوبوس ها برگه معاینه فنی دریافت کردند

خرید اتوبوس دست دوم خارجی، دور باطل مدیریت شهری

خروج 4 درصد از اتوبوس های فرسوده از سیستم حمل و نقل شهری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی