پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کانتینرهای داخل گمرک

دپوی 10 هزار کانتینر قطعات خودرو در گمرک

در روزهای منتهی به پایان سال در دو حوزه گوشت قرمز و خودروی داخلی بازار به یکباره با کاهش عرضه و افزایش قابل توجه قیمتها رو به رو شده است. بررسی ها نشان می‌دهد ظاهرا به دلیل دپو کالای مربوط به خودروسازان در بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عرضه در بازار این محصولات نیز […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۷

در روزهای منتهی به پایان سال در دو حوزه گوشت قرمز و خودروی داخلی بازار به یکباره با کاهش عرضه و افزایش قابل توجه قیمتها رو به رو شده است. بررسی ها نشان می‌دهد ظاهرا به دلیل دپو کالای مربوط به خودروسازان در بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عرضه در بازار این محصولات نیز با چالش رو به رو شده است. گفتنی است، این موضوع ارتباطی به دپو خودروی کامل در کارخانجات خودروسازی نداشته و تولیدکنندگان باید در این خصوص پاسخگو باشند. از 10 هزار کانتینر قطعات خودرو دپو شده در مناطق آزاد و ویژه، فقط سه هزار کانتینر مربوط به 2 خودرو سازی بزرگ کشور بوده و به مدت پنج تا شش ماه در بندر چابهار رسوب کرده است.

اما در تازه ترین نمونه از دپو کالا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است، حدود 10 هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد. متأسفانه حدود 10 هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد که آنها را بررسی کردیم و با مدیرعاملان سایپا و ایران خودرو صحبت کردیم آنها مطالبی در رابطه با کمبود نقدینگی داشتند و قرار شد که اقداماتی در رابطه با ترخیص این 10 هزار کانتینر لوازم یدکی انجام شود.

سراج افزود: امیدواریم هرچه سریع‌تر این کانتینرها ترخیص شوند و به سیستم خودروسازی بیایند که قبل از عید مشکلات تا حدودی مرتفع شود.

بررسی ها نشان می‌دهد، تنها در منطقه آزاد چابهار 2000 کانتینر متعلق به شرکت سایپا و 1000 کانتینر قطعات خودرو مربوط به شرکت ایران خودرو و مجموعا 3 هزار کانتینر قطعه دپو شده است. ظاهرا مشکلات ارزی و اسنادی دو دلیل عمده عدم ترخیص این محوله‌ها عنوان شده است.

تایید دپو 3 هزار کانتینر در منطقه آزاد چابهار

در همین رابطه عزیز شمس مدیر کل گمرک چابهار ضمن تایید دپو 3000 کانتینر مربوط به 2 خودروساز عمده کشور گفت: اخیرا این شرکتها برای جلوگیری از متروکه شدن کانتینرهای خود به گمرک مراجعه کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا واردکنندگانی که کالای آنها به صورت کلان در گمرک مانده از تسهیلات ((ترخیص 80 درصدِ بار و تهیه اسناد بعد از ترخیص)) استفاده نمی‌کنند، گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد تمایلی از سوی برخی واردکنندگان برای استفاده از تسهیلات گمرکی وجود ندارد. البته آنها یک استدلال را نیز مطرح کرده اند، به اعتقاد آنها ممکن است اگر کالا از گمرک ترخیص شود، بانکها در نهایت ارز خریداری شده(4200 تومانی) را در اختیار شرکتهای واردکننده قرار ندهند.

رسوب 5ماهه کانتینرهای خودروسازان در بندر چابهار/ واردکنندگان به دنبال تمدید مهلت هستند

شمس در پاسخ به این سوال که این شرکتها ارز نیمایی و نه دولتی دریافت کرده‌اند و ظاهرا استدلال آنها پذیرفتنی نیست، گفت: بارها از سازمان بنادر خواستیم تا تکلیف این کانتینرها را مشخص کنند، در نهایت اعلام کردند این محموله‌ها حدود 6 یا 5ماه است در بندر باقی مانده و به عبارت دقیق تر اظهار نشده‌اند. در ادامه نیز این شرکتها بدنبال تمدید مهلت هستد تا در ادامه کالای خود را به گمرک اظهار کنند. آنها معتقد هستند در ثبت سفارش و مسائل بانکی مشکلاتی برای آنها وجود دارد.

وی افزود، متروکه کردن این محموله های اظهار نشده در اختیار گمرک است اما ابتدا انبارهای زیر نظر سازمان بنادر باید موضوع را به گمرک منتقل کنند.

به گفته مدیر کل گمرک چابهار بر اساس قانون هر واردکننده 3 ماه فرصت دارد تا کالای خود را به گمرک اظهار کنند، البته امکان تمدید این مهلت هم وجود دارد.

منبع: تسنیم

طاقت واردکنندگان خودرو طاق شد/ عدم ترخیص حتی یک خودرو وارداتی از گمرک!

کدام یک از خودروهای وارداتی مشمول ترخیص از گمرک می شوند؟/ خودروهای دپو شده در گمرک چقدر می ارزند؟

شرایط جدید ترخیص قطعات از گمرک برای بهبود شرایط تولیدکننده ها

قطعه سازان پشت درهای بسته سامانه نیما/ مواد اولیه صنعت خودرو توسط دلالان تامین می شود

قطعات بی کیفیت و تقلبی در کمین بازار لوازم یدکی

واردات 1/6 میلیارد دلاری قطعه خودرو به کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی