پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لامبورگینی هوراکان

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

اوراکان یا هوراکان، نامی است که پس از سال‌ها برای جانشین گالاردوی افسانه‌ای و دوست‌داشتنی انتخاب شد. اوراکان درواقع نسخه جایگزین شده لامبورگینی گالاردو معروف است که در سال 2014 در نمایشگاه موتورشوی ژنو به همگان معرفی شد. نام این مدل برگرفته از یکی از گاو‌میش‌های معروف اسپانیایی است که حس مبارزه‌طلبی و جسارتش زبان‌زد […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

اوراکان یا هوراکان، نامی است که پس از سال‌ها برای جانشین گالاردوی افسانه‌ای و دوست‌داشتنی انتخاب شد. اوراکان درواقع نسخه جایگزین شده لامبورگینی گالاردو معروف است که در سال 2014 در نمایشگاه موتورشوی ژنو به همگان معرفی شد. نام این مدل برگرفته از یکی از گاو‌میش‌های معروف اسپانیایی است که حس مبارزه‌طلبی و جسارتش زبان‌زد خاص و عام است. هم‌چنین اوراکان در زبان اسپانیولی نیز به معنی طوفان است که بازهم نشان از قدرت بالا و روحیه جنگنده این سوپراسپرت دارد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

برای عاشقان سوپراسپرت‌ها و علاقه‌مندان به دنیای خودرو، دیدن یک سوپراسپرت ایتالیایی آن‌هم از نوع لامبورگینی، بالاترین لذتی است که گاهی زبان از توصیف آن قاصر می‌شود. حال تصور کنید که یک دستگاه لامبورگینی اوراکان در کشور موجود باشد و شما بتوانید از نزدیک با آن ملاقات داشته باشید و لحظاتی پشت فرمان این سوپراسپرت جذاب و دوست‌داشتنی بنشینید. یقینا برای یک ماشین‌باز هیچ لذتی بالاتر از این نخواهد بود.

اواسط سال 95 خبر ورود یک دستگاه لامبورگینی اوراکان به جزیره کیش در میان محافل خودرویی سروصدای زیادی به پا کرد. این سوپراسپرت ایتالیایی با رنگ خاص و جذاب نارنجی معروف لامبورگینی، اولین نمونه وارد شده به کشور بوده که توانست با دریافت پلاک منطقه آزاد کیش، به‌صورت دائمی در خاک ایران ماندگار شود.

لامبورگینی هوراکان

چهره‌ای خشن و تهاجمی اما اصیل و دوست‌داشتنی

 همان‌طور که گفته شد اوراکان پس از توقف تولید گالاردو، به‌عنوان جایگزین این سوپراسپرت محبوب به بازار معرفی شد. بر همین اساس اگر کمی ریزبینانه به آن نگاه کنید و یا حتی اگراطلاعات کافی از مدل‌های لامبورگینی نداشته باشید، شباهت‌های بصری بسیاری را می‌توانید میان آنها مشاهده کنید. که همین موضوع نشان از اصالت در طراحی محصولات این اسپرت‌ساز ایتالیایی دارد.

لامبورگینی هوراکان

از طرف دیگر شباهت‌های ظاهری نمای جلوی اوراکان با مدل قدرتمند اونتادرو به زیبایی و جذابیت بصری آن افزوده. درواقع می‌توان اوراکان را مدلی تکامل یافته با طراحی پخته دانست که با الهام از مدل‌های موفق پیش از خود، پا به عرصه رقابت گذاشته است. هم‌چنین باتوجه به این شباهت‌های ظاهری، جزئیاتی در ظاهر این گاو جنگجو ایتالیایی وجود دارد که به‌نوعی مختص آن بوده و به‌عنوان امضای اوراکان شناخته می‌شود. به‌عنوان مثال طراحی منحصربه‌فرد Y شکل دی‌لایت‌ها که در چراغ‌های اصلی خودنمایی می‌کنند، یکی از وجوه تمایز اوراکان با سایر مدل‌های لامبورگینی است.

لامبورگینی هوراکان

شاید پیش خودتان بگویید که این طرح پیش از این در چراغ‌های اونتادور به‌کار رفته است که در پاسخ باید بگوییم حق با شماست، اما تفاوت آن در اوراکان این است که د‌ لایت‌های اوراکان به‌صورت دوبل کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که این موضوع در شب می‌تواند به خوبی بیان‌گر حضور اورامان در خیابان‌ها باشد. 2 ورودی هوا که در طرفین سپر تعبیه شده‌اند، علاوه ‌بر بهبود شرایط آیرودینامیکی، ظاهری شبیه به اونتادور را برای اوراکان پدید آورده است. نکته قابل‌توجه در طراحی این خودرو، نکات طریفی است که با دقت بالا در آن رعایت شده است، به‌طور مثال سنسورها با نهایت دقت و ظرافت روی سپر جلو باتوجه به فضای نسبتا کمی که وجود دارد، در بهترین نقطه جای گرفته‌اند تا بهترین عملکرد را از خود به‌جای بگذارند.

نمای جانبی اوراکان جایی است بیش از هر بخش دیگری پیچیدگی‌های لازم را در طراحی به خود دیده است، زیرا خطوط تندوتیز درهم تنیده شده روی بدنه، ظاهری خارق‌العاده و دور از انتظار را از یک سوپراسپرت به معرض نمایش درآورده است. دریچه‌های ورودی هوا که در قسمت زیرین و انتهایی درهای و هم‌چنین فسمت انتهایی شیشه‌های جانبی تعبیه شده‌اند، علاوه بر خنک‌کاری سیستم ترمز چرخ‌های عقب و پیشرانه، ظاهری منحصربه‌فرد و جذاب را پدید آورده اند. از طرفی وجود رینگ‌های 20 اینچی آلومینیومی مشکی رنگ، تضاد چشم‌نوازی را با رنگ خاص این خودرو به‌وجود آورده است که این موضوع زیبایی ظاهری اوراکان را دوچندان کرده است. هم‌چنین کالیپرهای نارنجی که با دیسک‌های بزرگ سرامیکی کربنی مجموعه سیستم ترمز را تشکیل می‌دهند، به‌خوبی فضای داخلی رینگ‌های 5 بازوی 10 پره‌ای را پر کرده است.

لامبورگینی هوراکان

اما در نمای عقب شاهد یک طرح عضلانی و خشن هستیم که با 4 خروجی اگزوز این طرح تکمیل می‌شود. در شیشه‌ای موتور به همراه محفظه‌های ورود و خروج هوا، بخشی است که ناخودآگاه مخاطب را به‌سوی خود می‌کشاند زیرا نیروگاه قدرتندی که از زیر آن نمایان است، به خوبی روحیه و ذات خشن این سوپراسپرت را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های خطری که برای اوراکان درنظر گرفته شده به‌نوعی است که بازهم در شب‌هنگام روشن شدن وجه تمایزی برای آن از سایر خودروها به‌شمار می‌رود. هم‌چنین محفظه‌های توری که در پشت خودرو و زیر چراغ‌ها تعبیه شده، وظیفه خنک‌کاری و ایجاد جریان هوا به پیشرانه را برعهده دارند که این مورد در تمامی مدل‌های لامبورگینی به گونه‌های مختلف به چشم می‌خورد.

لامبورگینی هوراکان

کابین جذاب، پیچیده و دوست‌داشتنی

 یکی از نکاتی که اوراکان را نسبت به بسیاری از مدل‌های لامبورگینی متمایز می‌کند، درهای معمولی آن است که مانند بسیاری از خودروها به‌صورت استاندارد باز می‌شود. در این مدل خبری از درهای اصطلاخا خفاشی نیست که این موضوع برای بسیاری از طرفداران لامبورگینی چندان خوشایند نبوده. با این‌حال هنگامی‌که در کابین را باز می‌کنید، ناخودآگاه با فضایی کاملا متفاوت روبه‌رو می‌شوید که ممکن است تا دقایقی شما را محو تماشای خود کند. پیچیدگی در طراحی از اصلی‌ترین ارکان محصولات لامبورگینی است که می‌توان این موضوع را در سراسر بخش‌های اوراکان مشاهده کرد. نکته قابل‌توجه در کابین، طراحی شیب‌دار کنسول میانی است که از داشبورد آغاز شده و به قسمت میانی بین صندلی‌ها ختم شده است. این طرح یقینا بیش از هرچیز شما را یاد کاکپیت هواپیما خواهد انداخت که به لطف ادوات و دکمه‌های فراوانی که سراسر کابین را احاطه کرده‌اند، چندان دور از انتظار هم نیست.

هم‌چنین کلیدهای مربوط به سیستم صوتی و سیستم ناوبری روی کنسول سبب شده تا حجم عظیمی از ادوات را پیش‌رو داشته باشیم. علاوه‌بر این‌ها کلیدهای مربوط به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌بالابرها، تنظیمات کنترل کشش و پایداری و هم‌چنین کلید فلاشر در بالاترین بخش کنسول قرار گرفته‌اند که در نهایت به 3 آمپر ولتاژ باطری، فشار روغن و دمای آب موتور ختم می‌شوند. غربیلک فرمان نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد که روی آن علاوه‌بر دکمه‌های تنظیم کروزکنترل و سیستم صوتی، کلید تنظیم نوع رانندگی و راهنما و برف‌ پاک‌کن نیز روی آن تعبیه شده است.

تودوزی دورنگی که برای این خودرو درنظر گرفته شده است، علاوه بر هماهنگی که با رنگ خودرو دارد، به دلیل کیفیت بالا و حنس مرغوبی که دارد، احساس خوشایندی را به سرنشینان منتقل می‌کند. این موضوع تضاد جالبی میان حس اسپرت و لوکس ایجاد کرده است.

لامبورگینی هوراکان

پوست‌اندازی به سبک ماشین بازها

اوراکان موردنظر نه تنها از لحاظ تک بودن در کشور خودرویی خاص محسوب می‌شود، بلکه تاکنون دوبار دست خوش تغییرات ظاهری متعددی شده که از این حیث نیز ه عنوان یکی از خاص‌ترین خودورهای حال حاضر موجود در کشئر شناخته می‌شود. سال گذشته مالک خوش‌ذوق تنها اوراکان کشور اقدام به اعمال تغییرات ظاهری در این خودرو کرد که از اصلی‌ترین آن می‌توان به پوشش مسی یا نارنجی تیره مات اشاره کرد که توسط یکی از مراکز نصب کاور بدنه در جزیره کیش انجام شد. اما متاسفانه به دلیل حادثه‌ای که برای این سوپراسپرت ایتالیایی به دلیل عدم مهارت و توانایی در کنترل خودرو، توسط فردی که آن را اجاره کرده بود پیش آمد، خودرو به یکی از مراکز لامبورگینی در دبی فرستاده شد و آن‌جا برای ترمیم و تعمیر خودرو، مجبور به کندن پوشش مات از روی بدنه آن شدند.

لامبورگینی هوراکان

پس از چندماه سرانجام این گاو زخمی با ظاهری آراسته و مرتب به جزیره برگشت که علاوه بر سلامت ظاهری، تغییراتی از جمله اسپویلر فابریک فیبرکربنی لامبورگینی و رینگ‌های آلومینیومی با یک سایز بزرگ‌تر، روی آن نصب شده بود که همین موارد جذابیت ظاهری آن را دوچندان کرده است.

اما این پایان ماجرا نیست، زیرا به تازگی پوشش نارنجی کروم سراسر بدنه این اوراکان را فراگرفته و ظاهری بسیار خاص را برای آن پدید آورده است. هم‌چنین 2 خط مشکی رنگ که از روی کاپوت کشیده شده است، تا بخش انتهایی امتداد یافته و ظاهری اسپرت‌تر برای آن ایجاد کرده است.

لامبورگینی هوراکان

مشخصات فنی نیروگاه تولید انرژی اوراکان

لامبورگینی نخستین خودروی دیفرانسیل غقب لامبورگینی است که با هدف دریفت و حرکات نمایشی پا به میدان رقابت گذاشته است. البته گفتنی است که طبق سنت دیرینه لامبورگینی، این خودرو با نسخه چهارچرخ محرک نیز به بازار عرضه می‌شود. به همین خاطر هر 2 نسخه با کد LP580-2 و LP610-4 شناخته می‌شوند. گفتنی است خودرو مورد نظر از نوع دیفرانسیل عقب با کد LP580-2 بوده که برخلاف تصور، رانندگی با آن کمی پیچیده‌تر و مهیج‌تر از نسخه LP610-4 است.

اوراکان نیز طبق روال گذشته لامبورگینی دارای پیشرانه تنفس طبیعی است که در مرکز بدنه به شاسی متصل شده است. این سوپراسپرت موتور وسط دارای پیشرانه 10 سیلندر 5.2 لیتری است که توانایی تولید نیرویی معادل حدودا 580 اسب‌بخار در دور موتور 8250 rpm و حداکثر گشتاور ۵۶۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۶۵۰۰ rpm را دارد. نیرو تولید شده موتور توسط جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور عقب منتقل می‌شود. اما این جعبه‌دنده پیشرفته در کنار پیشرانه قدرتمند، انواع مختلفی از رانندگی را در اختیار راننده قرار می‌دهند که همین موضوع به جذابیت‌های اوراکان افزوده است. به‌عنوان مثال در این مدل هم مانند نسخه LP610-4، 3 حالت قابل‌تغییر دینامیکی با عنوان انیما (ANIMA) برای فرمان‌پذیری، پیشرانه، جعبه‌دنده و دمپرهای قابل‌تنظیم سیستم تعلیق به‌کار گرفته شده است. علاوه بر آن، یک حالت جاده‌ای با نام استرادا (Starada) و حالتی با نام کورسا (Corsa) برای مسابقه در نظر گرفته شده است. اما در این میان حالت سوم که با نام حالت اسپرت شناخته می‌شود، به‌عنوان حد وسط 2 حالت قبلی است که در این نسخه مورد بازبینی اساسی قرار گرفته و به‌عنوان حالتی مختص به دریفت شناخته می‌شود.

لامبورگینی هوراکان

تجربه رانندگی کوتاه اما به یادماندنی

هنگامی‌که پشت فرمان اوراکان می‌نشینید، به دلیل طراحی آیرودینامیکی بدنه، دید چندان زیادی از اطراف خود ندارید، هم‌چنین اگر تاکنون پشت فرمان هیچ یک از محصولات لاکبورگینی ننشسته باشید، شاید در ابتدا کمی سردرگم شوید. زیرا شیوه استارت زدن و تعویض دنده با سایر خودروها کمی متفاوت است.

برای روشن کردن پیشرانه باید درپوش قرمز رنگی که به‌صورت متحرک روی دکمه استارت تعبیه شده را بالا زده و دکمه را فشار دهید تا غرش پیشرانه 10 سیلندر از پشت صندلی‌ها به گوش برسد. هم‌چنین برای شروع حرکت باید به کمک پدل‌شیفترهای پشت فرمان جعبه‌دنده را در حالت درایو قرار داده تا خودرو آماده حرمت شود. این یکی از اصولی است که در بسیاری از مدل‌های لامبورگینی به چشم می‌خورد. با این حال به آرامی پدال گاز را فشار می‌دهیم و دور موتور با جهشی ناگهانی عدد 5 هزار دور در دقیقه را رد می‌کند و صدایی مهیب از پیشرانه بلند می‌شود.

لامبورگینی هوراکان

جالب این‌جاست که آن‌قدر شتاب اولیه بالاست که حتی اگر به آرامی هم بخواهید شروع به حرکت کنید، فرورفتن در صندلی‌ها با به اصطلاح شتاب G را احساس خواهید کرد. پس از چند دقیقه رانندگی آرام و با احتیاط، کم‌کم آدرنالین خون‌مان پایین آمده و به حالتی نسبتا پایدار رسیده‌ایم. حالا زمان آن فرا رسیده که تا کمی پدال گاز را فشار دهیم و ببینیم که این گاو جنگنده ایتالیایی چند مرده حلاج است. البته ذکر این نکته در این‌جا خالی از لطف نیست که هرگز اقدام به انجام حرکات نمایشی و دریفت با این خودرو نکردیم، زیرا باتوجه به محل قرارگیری موتور در وسط شاسی و پیچیدگی‌های فنی‌ای که این خودرو دارد، رانندگی با آن نیازمند تجربه کافی است که به جرات می‌توان گفت کم‌تر کسی در ایران این تجربه را دارد که با لامبورگینی اوراکان LP580-2 اقدام به اجرای حرکات نمایشی کرده باشد.

لامبورگینی هوراکان

بگذریم، پس از کمی گشت‌وگذار در جزیره متوجه آن شدیم که اوراکان برخلاف ظاهر اسپرتی که دارد، سواری نرم و آرامی را در رانندگی شهری به شما ارائه می‌کند که این موضوع در گالاردو کم‌تر به چشم می‌خورد. هم‌چنین سیستم تنظیم ارتفاع در این خودرو بسیار کارآمد است که می‌تواند در عبور از دست‌اندازها و سرعت‌گیرها مفید واقع شود.

هر بخشی از شاسی خودرو به گونه‌ای طراحی شده که برای انجام حرکات نمایشی و دریفت متناسب باشد. هم‌چنین سیستم تعلیق جلو از نظر هندسی به گونه‌ای دست‌کاری شده تا بتواند اثرات پرتابی و تکانشی ناشی از پیچش خودرو را بهبود بخشد که به‌این‌ترتیب باعث ثابت نگه داشته شدن هرچه بهتر تایرهای جلو در مسیر حرکت شود که این امر یکی از نکات ضروری برای انجام دریفت به شمار می‌رود. از طرفی توزیع وزن 40 درصد در محور جلو و 60 درصد در محور عقب موجب شده تا پایداری و چسبندگی اوراکان مثال‌زدنی شود.

پس از رسیدن به مسیری مستقیم و بدون دوربین کنترل سرعت در جزیره، اقدام به بررسی شتاب خودرو کردیم که با تغییر حالت مود رانندگی کورسا، به یک‌باره عملکرد موتور و جعبه‌دنده تغییر کرد. شتاب صفر تا 100 اعلام شده برای این مدل 3.2 ثانیه است که باتوجه به شرایط جوی و سوخت نامرغوب جزیره کیش، این عدد به حدود 4.5 تا 5 ثانیه افزایش پیدا کرده است.

لامبورگینی هوراکان

یکی از ویژگی‌های خاص اوراکان که آن را به خودرویی مناسب شهر تبدیل کرده است. امکان غیرفعال کردن 5 سیلندر از 10 سیلندر به منظور کاهش مصرف سوخت است. این سیستم به نحوی است که هنگامی‌که ظرفیت استفاده از موتور به شکل کامل الزامی نیست، 5 عدد از 10 بلوک سیلندر به‌طور موقت با قطع یک بانک سیلندر غیرفعال شده و هنگامی‌که راننده شتاب می‌گیرد، سیستم سوئیچی بلافاصله به حالت 10 سیلندر می‌رود. گفتنی است این تغییر حالت به نحوی است که اصلا برای راننده و سرنشینان قابل تشخیص نیست. برهمین اساس این ویژگی سبب کاهش مصرف سوخت به 9/11 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و کاهش انتشار دی‌اکسید‌کربن به ۲۷۸ گرم/کیلومتر می‌شود. باتوجه به وجود این تکنولوژی، می‌توان اوراکان را سوپراسپرت دوست‌دار محیط‌زیست نیز نامید.

در خاتمه از جناب آقای وحید مولایی مالک محترم خودرو جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرو نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

عکس: آریا محسنی

معرفی جانشین لامبورگینی اونتادور تا سال 2020

لامبورگینی اوراکان Avio با کیت بدنه فیبر کربنی

سوپر اسپرت های لامبورگینی هیبریدی می شوند

سوپر SUV لامبورگینی اوروس ST-X، اسلحه ای مخصوص پیست

لامبورگینی SC18، هیولایی ساخته شده بر پایه اونتادور

لامبورگینی هوراکان با 1.3 میلیون جواهر سواروسکی در بدنه!

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • ... | 14/12/1399 در 13:38

    باحال بود

کیوسک مطبوعاتی