پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مصاحبه اختصاصی با محمدرضا شجاعی خالق موتوسیکلت اسطوره و دوچرخه نایریکا

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛   1- محمدرضا شجاعی را از زبان خودتان معرفی کنید. من طراحی هستم که علاقه دارم چیزی را که طراحی کرده‌ام بسازم. به همین خاطر، رشته مهندسی مکانیک خوانده‌ام ولی بیش‌تر خودم را طراح می‌دانم تا یک مهندس.   2- سرانجام پروژه اسطوره چه شد؟ اسطوره به دلیل […]

javankhodro
دوشنبه - ۱۸ شهریور ۱۳۹۸

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

 

1- محمدرضا شجاعی را از زبان خودتان معرفی کنید.

من طراحی هستم که علاقه دارم چیزی را که طراحی کرده‌ام بسازم. به همین خاطر، رشته مهندسی مکانیک خوانده‌ام ولی بیش‌تر خودم را طراح می‌دانم تا یک مهندس.

 

2- سرانجام پروژه اسطوره چه شد؟

اسطوره به دلیل این‌که پروژه بسیار پرهزینه‌ای بود و هست، با وقفه‌ای به دلیل مسائل مالی مواجه شده است ولی دوباره پروژه اسطوره از تقریبأ 6 یا 7 ماه پیش استارت خورده و به‌صورت جدی در حال کار کردن روی اسطوره هستیم. هم این‌که طراحی آن آپدیت شده و یک سری امکانات بسیار پیشرفته و جالب به آن اضافه شده است. این وقفه چند ساله شاید برای اسطوره چندان بد هم نبوده و باعث شده که از هر نظری مخصوصأ طراحی و فنی پروژه پخته‌تر شود.

3- در مورد نایریکا برایمان بگویید.

نایریکا یک دوچرخه برقی هوشمند بوده و امکانات و ویژگی‌هایی دارد که روی دوچرخه‌های دیگر یا به‌طور کل استفاده نشده و یا این‌که کم‌تر استفاده شده است.

تعریف پروژه نایریکا به‌دین صورت بوده که یک سری انتظارات از آن داشتیم و دلیل این انتظارات هم این بود که یک سگمنت از بازار را در نظر گرفتیم و می‌خواستیم وارد آن سگمنت بشویم ولی به‌خاطر وجود رقبای گردن‌کلفت و قدری که در آن سگمنت حضور داشتند، مجبور شدیم یک سری امکانات را به این دوچرخه اضافه کنیم که تا حالا نشده بود تا نقطه قوت نایریکا باشد. یکی از نقاط قوت شرکت ما، طراحی است، یعنی یک طراحی خاص و منحصربه‌فرد که سایر دوچرخه‌های بازار از آن بی‌بهره هستند و اکثر مشتری‌های ما هم به گفته خودشان، دلیل خریدشان را طراحی نایریکا عنوان می‌کنند. ولی مشکلی که در دوچرخه‌های برقی وجود دارد این است که به دلیل اضافه شدن باتری و موتور الکتریکی، وزن آنها حدود 7 الی 8 کیلوگرم سنگین‌تر از دوچرخه‌های معمولی می‌شود و اگر بخواهید یک دوچرخه سواری را در حالت عادی داشته باشید، آن تجربه طبیعی را به شما نمی‌دهد چون سنگین‌تر است. بنابراین یکی دیگر از نقاط قوت ما، کاهش وزن چشم‌گیر بدنه بوده تا در کنار طراحی خاص، نایریکا بی‌مانند باشد. برای کاهش وزن، ما مجبور شدیم از فیبرکربن برای فریم بدنه استفاده کنیم و یکی از دلایلی که مجبور شدیم تولید نایریکا را به خارج از کشور منتقل کنیم، محدودیت امکانات برای تولید فیبرکربن در ایران بود.

اما از خاص‌ترین ویژگی‌های نایریکا باید به اپلیکیشن آن اشاره کرد. این اپلیکیشن با برنامه‌ریزی ECU که ما خودمان برای آن طراحی کرده‌ایم، به دوچرخه متصل می‌شود و این ECU یک سری قابلیت‌های ویژه دارد و تمام داده‌ها و اطلاعات دوچرخه را می‌توانید روی اپلیکیشن موبایل‌تان ببینید و از طریق موبایل می‌توانید به نایریکا دستور بدهید که حالت‌های حرکتی و وضعیت چراغ‌ها را تغییر بدید. علاوه بر این، اپلیکیشن نایریکا از ناوبری هم بهره می‌برد و به دزدگیر پیشرفته‌ای نیز تجهیز شده که حتی اگر دوچرخه شما هم دزدیده شود می‌توانید از طریق اپلیکیشن آن‌را دنبال کنید. هم‌چنین این اپلیکیشن دارای یک سامانه دستیار ضربان قلب هم هست. به‌دین صورت که از طریق یک اسمارت بند، ضربان قلب به اپلیکیشن انتقال می‌یابد و با ECU در تماس است و به ECU اطلاع می‌دهد که بر اساس ضربان قلب دوچرخه‌سوار، موتور الکتریکی چه میزان به کمک حرکتی بیاید و در این حالت، نیرو کم‌تری برای رکاب زدن لازم است.

یک حالت دیگر نایریکا هم به‌صورت کاملأ الکتریکی بوده که از طریق یک اهرم چرخشی روی دسته، می‌توانید میزان سرعت آن‌را تعیین کنید. موتورهای الکتریکی نایریکا هم بین 250 تا یک هزار وات توان دارند که نایریکا با موتور 1000 وات می‌تواند به حداکثر سرعت 60 کیلومتربرساعت برسد. نایریکا با باتری‌های 14.4 آمپربرساعت 48 ولت، می‌تواند مسافت‌های طولانی را با یک‌بار شارژ کامل بپیماید که رقم دقیقی را نداریم اما بیش‌ترین مسافتی که خودم با یک‌بار شارژ با آن حرکت کرده‌ام، حدود 70 تا 80 کیلومتر بوده است.

 

4- نایریکا در کجا تولید می‌شود؟

دوچرخه نایریکا در کارخانه‌ای واقع در منطقه آزاد جبل‌العلی دبی در امارات به تولید می‌رسد.

 

5- رقبای نایریکا در بازار چه برندهایی هستند؟

رقبای نایریکا را می‌توان در چند سگمنت معرفی کرد. نایریکا چند سگمنت دوچرخه‌های هوشمند، الکتریکی، فیبرکربنی و کوهستانی را با هم تلفیق کرده و اگر رقیبی را بخواهیم پیدا کنیم که همه این ویژگی‌ها را با هم داشته باشد، کار دشواری است اما اگر بخواهیم آن‌را در دوچرخه‌های فیبرکربنی الکتریکی کوهستانی دسته‌بندی کنیم، رقبای قدری داریم. ما از 2 روش برای رقابت استفاده کردیم، یکی قیمت خیلی پایین‌تر از رقبای هم رده که البته هزینه تولید در کشورهای اروپایی و آمریکایی خیلی بالاست و ما از این نظر توانستیم بسیار صرفه‌جویی کنیم و مورد دوم، طراحی متمایز نایریکا است که آن‌را از رقبایش متمایز می‌کند. اگر نگاهی به بازار دوچرخه‌ها بیندازید، نمی‌توانید دوچرخه‌ای را با طراحی مشابه به نایریکا پیدا کنید و مورد بعدی هم امکانات هوشمند نایریکاست. ما چون به برنامه‌نویسان بسیار خوبی دسترسی داریم، توانستیم از این پتانسیل شرکت استفاده بهینه‌ای را به عمل بیاوریم تا نایریکا به یک دوچرخه الکتریکی فیبرکربنی هوشمند تبدیل شود.

دوچرخه

6 – کمی در مورد طراحی نایریکا صحبت کنیم. چرا نایریکا به این شکل طراحی شده؟ آیا منبع الهام خاصی برای طراحی داشتین؟

زبان طراحی تمامی کارهای من، یک سبک دارد و تمامی خطوط و سطوحی که به این شکل طراحی شده اند، معنی خاصی دارند و بیش‌تر کاربرد مد نظر بوده؛ همان‌طور که در طراحی صنعتی عبارت معروفی داریم که می‌گوید «فرم تابع عملکرد است». برای مثال اگر بخواهم یک نمونه عنوان کنم، دوچرخه‌های زنانه و مردانه، طراحی‌های متفاوتی دارند و دوچرخه‌های زنانه، فاقد میله بالایی هستند که یک اصطلاحی داریم با عنوان Stand Over که استفاده از دوچرخه را برای خانم‌ها دشوار می‌کند. به همین خاطر، قسمت بالایی را در دوچرخه‌های بانوان در نظر نمی‌گیرند. ما قسمت بالا را طوری طراحی کرده‌ایم که هم برای آقایان و هم برای بانوان مناسب باشد. درحالی‌که دوچرخه مردانه برای بانوان قابل استفاده نبوده و دوچرخه‌های بانوان نیز برای آقایان جذابیت ندارد. بنابراین طراحی نایریکا به نحوی انجام شده تا برای هر 2 جنس جذاب و قابل استفاده باشد.

 

7- نایریکا در چه کشورهایی فروش بیش‌تری دارد؟

حدود 75 الی 80 درصد از مشتریان ما آمریکایی و بیش‌تر از ایالت‌های کالیفرنیا و فلوریدا هستند. نیویورک هم در چند ماه گذشته به دلیل آزاد شدن استفاده از دوچرخه برقی، به مشتریان 2 ایالت دیگر اضافه شده‌اند. از تگزاس هم مشتریان زیادی داریم. بعد از آمریکا، آلمانی‌ها بیش‌ترین خریداران نایریکا هستند. کانادا در جایگاه سوم و ژاپن در کمال تعجب جایگاه چهارم مشتریان ما را به خود اختصاص می‌دهند. استرالیا، نیوزیلند و چند کشور اروپایی دیگر هم از مشتریان ما هستند. به‌طور کل ما نایریکا را به 72 کشور صادر می‌کنیم که در 10 کشور آخر، کم‌تر از انگشتان دست مشتری داشته‌ایم. اما نکته جالب این‌جاست که فروش کالیفرنیا به تنهایی از فروش کل آلمان و اروپا بیش‌تر است.

8- برنامه‌های آینده نایریکا چیست؟

ما در حال اضافه کردن 2 مدل دوچرخه جدید هستیم. یکی دوچرخه هوشمند غیربرقی است که وضعیت دوچرخه‌سوار را دائمأ تحت نظر دارد و یک مدل دوچرخه موتور وسط هم در دستور کار داریم؛ برخلاف نایریکا و تمامی دوچرخه‌های برقی که موتور آنها در عقب نصب شده است. در حال حاضر ما در 15 کشور نمایندگی داریم و پس از عرضه این 2 مدل، بی‌شک به تعداد نمایندگی‌های ما اضافه می‌شود.

 

9- آیا قصد دارید در بازار ایران هم فعالیت کنید؟

قضیه خیلی پیچیده‌ای است. قرار بود پارسال این کار را انجام دهیم ولی موانع بی‌شماری وجود داشت که 2 مانع اصلی را باید قیمت دلار، واردات قطعات و دشواری اخذ مجوزهای لازم و تأسیس واحد تولیدی در ایران در نظر گرفت. ما تمامی این کارها را که در امارات انجام دادیم و کم‌تر از یک ماه زمان برد ولی در ایران، قطعأ بیش‌تر از یک سال زمان می‌برد؛ تازه اگر همه مجوزها را به ما می‌دادند و ما می‌توانستیم فعالیت‌مان را آغاز کنیم. ما در ایران تولیدکننده قطعه دوچرخه نداریم و همین موضوع هم یک مشکل بزرگ دیگر بود. اگر در ایران بودیم، برای خرید موتور الکتریکی با وضعیت ارز قطعأ دچار مشکل می‌شدیم. برای مثال موتور الکتریکی که ما استفاده می‌کنیم به تنهایی 150 دلار قیمت دارد که با قیمت فعلی دلار، به هیچ وجه قابل توجیه نیست. مثلأ باتری‌هایی که ما برای نایریکا استفاده می‌کنیم، برند LG هستند و در حال حاضر بیش از 2 میلیون قیمت تمام شده هر موتور الکتریکی برایمان آب می‌خورد. به‌طور کل اگر بخواهیم نایریکا را از دوبی به ایران وارد کنیم، قیمت آن به بالای 20 میلیون تومان می‌رسد و تولید آن در ایران هم با موانع بی‌شماری روبه‌رو است. بنابراین خیر، فعلأ چنین قصدی نداریم.

 

10- آیا هنوز هم برنامه‌ای برای تولید اسطوره دارید؟

در برنامه‌هایمان هست که کم‌تر از 10 دستگاه از اسطوره را تولید کنیم و بعد به سراغ پروژه‌های خاص بعدی می‌رویم. اسطوره محصولی نیست که بخواهیم به‌صورت انبوه تولید کنیم، بلکه یک محصول سفارشی و منحصربه‌فرد برای مشتریان خاص است.

 

11- به عنوان یک جوان ایرانی، در طول سال‌های گذشته، شاهد پیشرفت و موفقیت شما بوده‌ایم. به جوانان علاقه‌مند و کوشا، چه توصیه‌ای دارید؟

با شرایط فعلی حاکم بر ایران، پاسخ به این سؤال بسیار دشوار است. خیلی‌ها ناامید شده‌اند، خیلی‌ها از ایران رفته‌اند و خیلی‌ها در حال رفتن هستند. توصیه من این است که حتی در این شرایط سخت سیاسی و اقتصادی مملکت هم خیلی‌ها به خواسته‌هایشان رسیده‌اند و می‌رسند. سخت‌تر شده اما هنوز هم غیرممکن نیست. قرار نیست یک کشور همه امکانات را در اختیار تولیدکننده قرار دهد. برای مثال ما برای وارد کردن یک سری از قطعات برای تست و پروتوتایپ‌ها، همیشه با گمرک امارات مشکل داریم درحالی‌که در کشورهای دیگر یا موجود هست یا این‌که بی‌دردسر وارد می‌شود ولی حتی امارات هم چنین مشکلاتی را دارد. با این وجود ما کارمان را انجام دادیم و در حال حاضر هم محصول‌مان را به سراسر دنیا عرضه می‌کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی