صرفه جویی 77 میلیون دلاری در 2 خودروسازی بزرگ کشور با تکیه بر ظرفیت داخلی

به گفته ی معاون امور صنایع وزارت صمت با بهره گیری از ظرفیت داخلی 77 میلیون دلار در ایران خودرو و سایپا در سال 97 صرفه جویی ارزی شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ادامه تولید محصولات رنو و پژو در ایران بدون حضور این شرکت‌ها، گفت: پروژه تولید پژو 301 بدون حضور این شرکت در حال اجرا است و نمونه سازی آن انجام گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه صورت گرفته است و به زودی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: باید بستر و زمینه کار قطعه‌سازان به گونه ای تنظیم شود که این شرکت‌ها بتوانند خطوط تولید را نسبت به تولید پژو 301 تنظیم کنند.

این مقام مسئول درخصوص ادعای مدیرکل تعزیرات استان تهران مبنی بر غیر واقعی بودن کمبود قطعه 2 خودروساز بزرگ کشور بیان کرد: گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به ما نرسیده اما ممکن است برخی افراد سودجو خودرو خریداری و انبار کرده باشند که ما با پیگیری در تلاش هستیم با آن ها برخورد کنیم اگرچه گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به دست ما نرسیده اما در صورتی که خودروسازان تدابیر لازم برای تامین قطعات موردنیاز تولید داخل را پیش از بروز مشکلات ثبت سفارش می‌کردند هم اکنون با مشکلاتی کنونی درگیر نبودند.

وی با بیان اینکه ظرفیت داخلی، توان تولید بسیاری از قطعات وارداتی را دارد، اظهار کرد: در برهه‌ای سیاست‌های ارزی به گونه ای بود که واردات قطعه از ساخت داخلی آن ارزان‌تر می شد در واقع برخی سیاست‌گذاری ها، افراد را به سمت واردات سوق می‌داد، از سوی دیگر حساسیت و ممنوعیتی برای واردات وجود نداشت.

مقیمی با اشاره به اینکه فهرست تمام مواد موردنیاز تولید لیست شده، اشاره کرد: تولید قطعات خودرو که توان تولید آن در داخل وجود دارد اولویت بندی شده است؛ مبنای این اولویت گذاری مسائلی مانند توان داخل، سرمایه گذاری کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر است.

صرفه جویی 77 میلیون دلاری در ایران خودرو و سایپا در سال 97 با بهره گیری از ظرفیت داخلی

معاون امور صنایع وزارت صمت، ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت داخلی سبد پروژه‌ای در ایران خودرو و سایپا احصا شده است، این پروژه ها آغاز شده و روند پیشرفت آن هر هفته بررسی می شود. برخی از این پروژه ها در پایان سال 97 به بهره برداری رسید که منجر به 40 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در ایران خودرو و 37 میلیون دلار صرفه جویی در سایپا شد.

وی به سبد پروژه‌های ساخت داخل سایپا اشاره کرد و گفت: در این سبدها زمان تقریبی ارائه محصولات مشخص شده است، تاکنون 20 پروژه برای سایپا تعریف شده که این پروژه‌ها تا اسفندماه سال جاری به بهره برداری می رسد. با تحقق این امر، هر خودرو به طور متوسط 342 یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ خودروها در مجموع 28 میلیون یورو کاهش ارزبری رقم می خورد.

مقیمی با اشاره به سبد پروژه‌های ساخت داخل ایران خودرو، اظهار کرد: 25 پروژه در سبد ایران خودرو موجود است که به موجب آن 568 یورو بابت هر محصول صرفه جویی ارزی صورت می گیرد که در نهایت 164.3 میلیون یورو کاهش ارزی رقم می خورد.

گزارش خودرو

وی گفت: این پروژه ها بیشترین اشتغال را برای کشور ایجاد می‌کند و کمترین ارزبری را دارد از سوی دیگر با کمترین سرمایه گذاری و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات داخلی اجرا می شود.

جلوگیری از خروج ارز با تعمیق داخلی سازی ایران خودرو و سایپا در خودروهای پرتیراژ

مقیمی با بیان اینکه در حال حاضر ما به دنبال تولید قطعات اصلی خودرو هستیم، اشاره کرد: پروژه های ایران خودرو و سایپا برای تعمیق داخلی‌سازی در حوزه خودروهای پرتیراژ است چرا که اگر به دنبال تولید قطعات مورد نیاز برای خودروهای کم تیراژ بودیم صرفه‌جویی کمتری در خروج ارز به دست می‌آمد اما در حال حاضر که برنامه ریزی‌ها در حوزه خودروهای پرتیراژ است در مقوله خروج ارز صرفه جویی بیشتری به دست می‌آید.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با بیان اینکه در صورتی که تولیدکنندگان داخلی بتوانند قطعات مورد نیاز خودرو را 100% تامین کنند ثبت سفارش واردات متوقف می‌شود، گفت: به طور مثال اگر قرار است براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پروژه‌ای در مردادماه به بهره‌برداری برسد و براساس این پروژه نیاز خودروسازان تامین شود میزان ثبت سفارش تنها برای تامین نیاز کشور تا شهریورماه خواهد بود؛ با این عملکرد واردات کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان مکلف شدند تا با انعقاد قرارداد با قطعه سازان نیاز خود را از آنها خریداری کنند، تاکید کرد: این قراردادها باید Long Term باشد و مسئول حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این قراردادها نظارت می کند به گونه ای که خودروسازان پس از مدتی نتوانند قرارداد را فسخ کند زیرا ممکن است در شرایط کنونی قرارداد منعقد شود اما پس از گذر از مشکلات این، خودروسازان این قراردادها را فسخ کنند.

معاون امور صنایع وزارت صمت بیان کرد: برای ساخت قطعات داخلی نیز باید مکانیزم‌های مناسبی در نظر گرفته شود به طور مثال در صورتی که دو تولیدکننده مدعی شوند می‌توانند قطعات مورد نیاز را بسازند باید دید با چه مکانیزمی می توانیکی از این دو تولیدکننده را انتخاب کرد.

سازمان گسترش موظف شد مشکلات موجود در تولید داخلی که در پی آن ساخت داخل نتوانسته به اهداف مورد نظر خود دست یابد را احصا کند تا تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از ایجاد مجدد مشکلات اخذ شود

وی ادامه داد: سازمان گسترش موظف شد مشکلات موجود در تولید داخلی که در پی آن ساخت داخل نتوانسته به اهداف مورد نظر خود دست یابد را احصا کند تا تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از ایجاد مجدد مشکلات اخذ شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت در پاسخ به اینکه 150 هزار خودروی موجود در کف پارکینگ خودروسازان چه زمانی تکمیل و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، توضیح داد: برنامه خروج این خودروها از کف پارکینگ تدوین شده است، ایران خودرو در تعطیلات خرداد ماه 16 هزار دستگاه از این خودروها را روانه بازار کرد.

مقیمی با بیان اینکه تعداد قطعات مورد نیاز خودروهای موجود در پارکینگ سایپا نیز احصا شده است، اظهار کرد: برای تامین کسری قطعات خودروسازان، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و در این برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است؛ از سرعت تولید مکانیکی کاسته شود و بیشتر تلاش خودروسازان تکمیل خودروهای کف پارکینگ باشد.

انتهای پیام/ منبع: خانه ملت

الگوهای سایپا برای رونق بخشی به تولید به بار نشست

چه کنیم که نقشه (( خروس زرد قناری آمریکایی )) نقش بر آب شود؟!

سایپا با استفاده از یک برنامه اصولی توانست در زمینه تولید موفق عمل کند

برگزاری نخستین نشست مشترک ساپکو و سازندگان پروژه خودرو 301

کمبود قطعات بزرگترین مشکل صنعت خودرو کشور

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو کرمان موتور>

نظر شما !!