پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور پژو 206

وقتی ریپ زدن موتور خودرو تقصیر سنسورها نیست!

شاید شما هم با مشکل ریپ زدن و عدم افزایش دور موتور خودرو رو به رو شده باشید. این موضوع به خصوص در سربالایی ها می تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند. ریپ زدن و نوسان دور موتور خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. حتی این که در چه دوری موتور نوسان می […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۹ آذر ۱۳۹۸

شاید شما هم با مشکل ریپ زدن و عدم افزایش دور موتور خودرو رو به رو شده باشید. این موضوع به خصوص در سربالایی ها می تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند. ریپ زدن و نوسان دور موتور خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. حتی این که در چه دوری موتور نوسان می کند نیز خود گویای اشکال در قطعاتی خاصی است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در خودروهای انژکتوری معمولا این نواقص با استفاده از اتصال دستگاه دیاگ به ECU تشحیص داده می شود و در نهایت با تعویض قطعه معیوب یا تعمیر آن روند کارکرد موتور خودرو به حالت استاندارد باز می گردد. اما گاهی منشع این مشکل جایی است که ECU نمی تواند آن را تشخیص دهد!

یک اصل مهم در علم مکانیک می گوید ((گاهی مشکلات از جایی بروز می کند که انتظار آن را ندارید)). از این رو فراموش نکنید یک مکانیک چیره دست تنها به ابزارها و دستگاه های تشخیص عیب اتکا نمی کند. هر چند، برای تشخیص هر اشکالی در روند کارکرد موتور خودرو همیشه باید مراحلی را پشت سر گذاشت.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


به طور مثال نوسان دور موتور خودرو در دورهای بالا می تواند دلایلی مثل کاهش قدرت وایر در انتقال شدت جریان مناسب به سر شمع باشد.

تمیز کردن استپر موتور

عوامل موثر در نوسان موتور خودرو

حتی در صورتی که سنسور دریچه گاز زاویه این دریچه را درست به ECU گزارش نکند، دور موتور یا به کندی افزایش می یابد و یا دور موتور دچار نوسان می شود. خرابی سنسور اکسیژن هم که در مسیر سیستم خروج دود و مانیفولد قرار دارد، می تواند باعث افزایش مصرف سوخت، آلایندگی و نوسان دور موتور شود.


می خوای بدونی اگه ماشینت خراب شد و در راه موندی باید اول از همه چی کار کنی؟!
اینجا کلیک کن و جوابش رو بخون


این همه ماجرا نیست زیرا خرابی و یا عدم کارکرد درست سنسور دور موتور نیز که در اغلب خودروها روی گلدانی گیربکس نصب شده، از جمله عموامل هدم دوران درست موتور است.

تعمیر خودرو

دمای موتور چه تاثیری در ریپ زدن خودرو دارد؟

حالا تصور کنید دمای موتور نرمال است و شما به یک سربالایی می رسید که باید از دنده معکوس استفاده کنید تا دور موتور افزایش یافته و با گشتاور بیشتر مسیر را ادامه دهید.

در این حالت دمای مایع خنک کننده کمی افزایش می یاد که موجب افزایش فشار دورن سیستم خنک کاری خودرو می شود. ناگهان در اواخر مسیر سربالایی دور موتور شروع به نوسان کرده و خودرو دیگر قدرت پیمایش مسیر را ندارد.

حتی دمای مایع خنک کننده (آب و ضد یخ) تنها کمی از حالت نرمال بیشتر شده است و ظاهرا همه چیز نرمال است. کولر هم در مدار است و کابین را خنک می کند. همه شواهد از درستی عملکرد سیستم ها خبر می دهند.

اما به محض افزایش دور موتور دوباره نوسان و ریپ زدن اغاز می شود! در این حالت باید به دنبال منشع اشکال در حالت های تقریبا غیر طبیعی بگردید. یعنی جایی خارج از سیستم برق خودرو.

تعمیر خودرو

از قطعات الکترونیکی غافل نشوید!

دومین اصل مهم در علم مکانیک می گوید ((رسیدن آب به سنسورها و قطعات الکترونیکی خودرو می تواند عملکرد آنها را مختل کند)). پس ابتدا باید نگاهی به بست ها و شیلنگ های مسیر سیستم خنک کاری خودرو بیندازید. به طور مثال در خودروی پژو 206 محل نصب ترموستات درست در بالای سنسور دور موتور است.

یعنی بالای گلدانی گیربکس. اگر اورینگ (واشر آب بندی) سینی نصب ترموستات و بست های رابط شیلنگ ها دچار اشکال باشند، آب از این نقطه به بیرون از سیستم نفوذ می کند و سنسور دور موتور را هم خیس می کند.

خراب شدن خودرو

خیس شدن این سنسور به خودی خود بدون اشکال است اما، در صورت خرابی اُرینگ سوکت سنسور و رسیدن آب به سرسوکت ها، کل سوکت رسانا شده و نمی تواند اطلاعات درستی از دور موتور در اختیار ECU قرار دهد.

در نتیجه ECU نیز نمی تواند دستور پاشش سوخت درست سوخت را  نازل های انژکتور انتقال دهد و موتور سوخت ماسب دریافت نمی کند.

حتی شاید بعد از سرد شدن موتور و استارت مجدد بعد از چند ساعت، دور موتور به خوبی بالا برود و موتور بدون نوسان کار کند. اما هنوز مشکل برطرف نشده است زیرا وقتی موتور خاموش است آب در سیستم جریان ندارد و در نتیجه نشتی آن قطع یا کاهش یافته است.

همچنین گرمای موتور سنسور را خشک کرده و قبل از نشت دوباره آب به دلیل افزایش حرارت آن، موتور عملکرد درستی دارد.

در این شرایط ممکن است نشتی حتی آنقدر کم باشد که حجم قابل توجهی از مایع خنک کننده موتور کم نشده باشد و به همین دلیل دمای موتور از حالت نرمال خارج نشود.

اگر از بروز این مشکل مطمئن شدید، سعی کنید در کنار مسیر بایستید تا موتور خنک شود. بعد از آن در صورتی که تنها کمی آچار به دست باشید می توانید با استفاده از نوار لاستیکی یا هر چیزی که بتواند سنسور را آب بندی کند، آن را از قرار گرفتن در معرض آب دور کنید و به این ترتیب تا رسیدن به تعمیرگاه مسیر را ادامه دهید.

نوشته: امید آذرزمانی

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

چگونه پیش از حرکت در هوای سرد خودرو را گرم کنیم؟

اصول رانندگی با خودروی نو در دوره آب بندی

علل ریپ زدن خودرو در هنگام حرکت چیست؟

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستانی

علائم خرابی کمک فنر خودروی خود را بشناسید

3 راه حل برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی