پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کارت سوخت تاکسی

آیا الزام استفاده از کارت سوخت به تنهایی، سبب کنترل مصرف می شود؟

صرفا استفاده از کارت سوخت سبب کنترل یا کاهش مصرف سوخت نمی شود بلکه سهمیه بندی بنزین موجب تحقق هدف مورد نظر خواهد شد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو موضوع مصرف بی رویه بنزین، یکی از بزرگترین چالش های کشور طی سال های گذشته بود که پس از بررسی و ارزیابی توسط […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۰ شهریور ۱۳۹۸

صرفا استفاده از کارت سوخت سبب کنترل یا کاهش مصرف سوخت نمی شود بلکه سهمیه بندی بنزین موجب تحقق هدف مورد نظر خواهد شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

موضوع مصرف بی رویه بنزین، یکی از بزرگترین چالش های کشور طی سال های گذشته بود که پس از بررسی و ارزیابی توسط کارشناسان این حوزه مشخص شد که حدود 12 میلیون از کل میزان مصرف سوخت کشور، قاچاق می شود.

جلسات بسیاری در خصوص کنترل و هدفمندسازی مصرف سوخت در کشور صورت گرفت که دست آخر، دولت ملزم شد تا دست به دامن کارت سوخت شود و مجددا از این روش به سراغ کنترل و کاهش مصرف بنزین برود.

22 مرداد ماه سال جاری، بحث اجباری شدن استفاده از کارت سوخت برای مصرف بنزین کلید خورد و دوباره این روش وارد گردونه شد.

اما این بار روند اجرایی شدن با قبل تفاوت داشت. به این ترتیب که ابتدا کارت سوخت تنها در تعدادی از شهرها فعال شد و بعد از گذشت مدت کوتاهی، تمامی نقاط کشور ملزم به بهره گیری از کارت سوخت شدند.

طرح بعدی کاهش سقف سوخت گیری با کارت جایگاه داران بود که بر همین اساس، افراد در هربار سوختگیری با کارت جایگاه داران به جای 60 لیتر، می توانستند 30 لیتر بنزین مصرف کنند.

فارغ از مرور اقدامات انجام شده نکاتی را باید در نظر بگیریم، این موارد است که آیا هدفی که دولت برای موضوع سوخت دنبال می کند تنها با الزامی کردن استفاده از کارت سوخت و کاهش سقف سوختگیری با کارت جایگاه داران محقق می شود یا نه؟

برخی از کارشناسان معتقدند که این اقدام بیشتر نمود تبلیغاتی داشته است. به این علت که اگر دولت قرار بود با استفاده از این روش مصرف بنزین را کنترل و کاهش دهد بهتر بود با آزادسازی قیمت بنزین و عرضه آن با قیمت واقعی میزان مصرف بنزین را کاهش می داد. که البته تا حدی این روش موثر خواهد بود اما نه در شرایط فعلی، به این ترتیب که اجرایی شدن این موضوع تنها به افزایش نرخ تورم دامن می زند.

عده ای دیگر معتقدند که بازگشت دوباره کارت سوخت تاثیرگذار است و می تواند میزان مصرف بنزین را در کشور کنترل و کاهش دهد اما صرف استفاده از کارت سوخت عملا تاثیری در کاهش یا کنترل میزان مصرف سوخت نخواهد داشت به این علت که این مرحله از اجرایی شدن استفاده از کارت سوخت تنها موجب می شود که سازمان های ذیربط اطلاعاتی از میزان مصرف سوخت افراد داشته باشند. نتیجه ی اجرایی شدن این طرح زمانی اثر گذار خواهد بود که موضوع سهمیه بندی در کنار 2 نرخی شدن بنزین در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دریافت مبلغ اضافه از مردم در جایگاه های سوخت غیرقانونی است

یک میلیون و 900 هزار کارت سوخت صادر شد

استفاده از کارت سوخت جایگاه داران محدود می شود

کاهش سقف میزان سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه داران

اتصال کارت سوخت به کارت های بانکی منتفی است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی