پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید ECU ساخت داخل

لزوم تدوین استراتژی صنعت قطعه سازی / 5 میلیون یورو کاهش ارزبری تنها در یک ECU

با توجه به مشکلات پیش روی صنعت قطعه سازی خودرو کشور، تدوین یک استراتژی برای پیشبرد اهداف و توسعه صنعت بیش از گذشته احساس نیاز می شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مشکلات ساختاری صنعت خودرو در طول 1.5 سال گذشته که از تفکر ترامپیسم گذشته و دچار تحریم های سرسختی شده است بیش […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

با توجه به مشکلات پیش روی صنعت قطعه سازی خودرو کشور، تدوین یک استراتژی برای پیشبرد اهداف و توسعه صنعت بیش از گذشته احساس نیاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مشکلات ساختاری صنعت خودرو در طول 1.5 سال گذشته که از تفکر ترامپیسم گذشته و دچار تحریم های سرسختی شده است بیش از هر دوران دیگری خودنمایی می کند.

هر چند تا به امروز نسخه های بسیاری برای این صنعت پیچیده شده تا بتواند مسیری درست را انتخاب کند اما، شاید درست ترین سطر این نسخه ها تعمیق ساخت داخل محصولات است.

وقتی سخن از صنعت خودرو می شود، در واقع سخن از 60 صنعت دیگر است که با خودرو ارتباطی مستقیم دارد. صنایعی که تولید کنندگان مواد اولیه خام تا قطعه سازان را فرامی گیرد.

در این بین شاید بتوان گفت قطعه سازان مهمترین بخش چرخه تولید یک خودرو هستند. در واقع موجودیت یک خودرو به موجودیت قطعه وابسته است.

صنعت قطعه سازی در ایران هنوز با قطعه سازان های تک جهانی فاصله ای دارد

عده ای از کارشناسان معتقدند اگر صنعت قطعه سازی در ایران توان تولید قطعات های تک روز را داشته باشد، می توان امیدوار بود صنعت خودرو در آینده فاصله خود را با جهان کم کند.

بعضی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند صنعت قطعه سازی باید استراتژی های اختصاصی داشته باشد تا از صنعت خودرو در توان تولید و دانش فنی جلو بزند.

در این صورت اگر شرایط تحریم ها و … اجازه دهد، قطعه سازان می توانند با استقلال عملکرد نسبت به خودروسازان، حتی بازارهای بین المللی را نیز فتح کنند.

شاید بین دو نگاه کارشناسی بالا بتوان روش دوم را منطقی تر و حتی اقتصادی تر نامید. زیرا در صورت توان صادرات قطعه سازان به بازارهای بزرگ جهانی، از نظر اقتصادی و تکنولوژیکی این صنعت دیگر به کسی نیاز نخواهد داشت به جز توان خود.

در چند ماه گذشته که عزم جدی در داخلی سازی قطعه خودروهای تولید داخل بین قطعه سازان داخلی به وجود آمده است، بعضی از این صنعتگران توانستند به موفقیت های بزرگی در تولید قطعات های تک دست پیدا کنند.

تولید ECU و پلتفرم الکترونیکی خودروهای داخلی توسط کروز را می توان از جمله این موفقیت ها به حساب آورد.

پاشا شهبازی فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک میلان در این خصوص اظهار کرد: ببینید به دلیل شرایط خاص کشور ما در حوزه ارتباطات بین الملل و مسائل اقتصادی و .. ما نمی توانیم آنقدرها روی همکاری با شریکان خارجی حساب باز کنیم و مجبور هستیم بیشتر از توان داخلی برای رفع نیازها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در نتیجه این فضا، نقش قطعه سازان در صنعت خودرو حتی پررنگ تر از خودروسازان است. به سبب که در بدترین شرایط هم خودروسازان داخلی هر یک بیش از 10 محصول در سبد تولید دارند که نیاز به تامین قطعات دارد.

این فعال صنعت خودرو اشاره کرد: مشکلی که امروز صنعت خودرو با آن دست پنجه نرم می کند به تفکر اشتباهی باز می گردد که در سال های گذشته و پس از برجام به وجود آمد.

وی تصریح کرد: در دوران گذشته اغلب منابع، اعتبارات و حمایت ها را به خودروسازان داده ایم در حالی که باید به فکر قطعه سازان هم می بودیم.

شهبازی با اشاره به توانمندی های این حوزه تشریح کرد: امروز قطعه سازان بزرگ کشور توانستند به موفقیت هایی دست پیدا کنند که در این شرایط واقعا قابل تقدیر است اما این همه توان آنها نیست.

وی تصریح کرد: این که قطعه سازی چون کروز توانسته اند ECU بسازند نتیجه بیش از 3 سال کار تحقیقاتی است نه این که در 3 ماه این قطعه طراحی ساخته و تست شود.

شهبازی ادامه داد: در صنعت خودرو نمی شود یک شبه ارزبری قطعات را کاهش داد، عمق ساخت داخل را نیز بالا برد و پلتفرم ساخت.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: امروز در حالی کروز توانسته ECU تولید کند که دست کم بین 50 تا 70 یورو در هر یک از این قطعه کشور می تواند صرفه جویی اقتصادی داشته باشد.

اگر این عدد را مثلا در 100 هزار دستگاه تولید سالانه یک خودرو ضرب کنیم تنها در یک خودرو سالانه به صورت میانگین تا 6 میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

به گفته ی شهبازی این تنها یک قطعه است و حالا تصور کنید در دوران گذشته مثل چینی ها به قطعه سازان توجه بیشتری می کردیم، یقینا امروز نتیجه بهتری حاصل شده بود.

امروز کاری که قطعه سازانی چون کروز در تحریم و تنگناهای مالی انجام داده اند از سر نگاه ملی است به این سبب که در حوزه مالی طلب های کلانی از خودروسازان دارند و برای تعمیق قطعات نیز هزینه هایی کرده اند که فعلا بازنگشته است.

این کارشناس فارغ التحصیل از میلان اظهار کرد: تحقیق و توسعه در صنعت قطعه سازی نیاز به تزریق منابع مالی به این صنعت دارد که هنوز به طور کامل انجام نشده است، اما فراموش نکنید در صورت تامین نیازهای مالی و البته بهتر شدن فضای فعالیت های بین المللی برای ایران، صنعت قطعه سازی با پتانسیل هایی که دارد می تواند بدل به یکی از اصلی ترین صنایع کشور در حوزه صادرات نیز باشد.

وی در پایان ضمن اشاره به رشد دانش فنی در حوزه قطعه سازی بیان کرد: ارزش در صنعت خودرو داشتن دانش فنی است و ما در این حوزه باید ابتدا از قطعه سازان شروع کنیم، زیرا قطعه سازانی مثل کروز نشان دادند که در صورت حمایت می توانند گره از کار صنعت خودرو باز کنند و از همه مهمتر باعث رشد این صنعت شوند. اما این نیاز به تدوین استراتژی حمایتی مستقل دارد.

انتهای پیام/

 

تا زمانی که خودروسازی خصوصی نداشته باشیم، مشکلات صنعت خودرو حل نمی‌شود

بحران نقدینگی، قیمت گذاری دستوری و اصلاح نرخ ارز، مشکلات صنعت قطعه سازی کشور

برگزاری ۵ میز تعمیق ساخت داخل خودرو تا پایان سال

لزوم بکارگیری یک تیم مدیریتی دلسوز و خوش فکر در ایران خودرو

قطعه سازی که خودروسازان با مجموعه‌اش همکاری نمی‌کند، به مجلس گزارش کند

قطعه سازی کروز مظهر نوآوری، خلاقیت و سرمایه گذاری هدفمند در کارآفرینی است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی