پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت زونتس 250

بررسی فنی موتورسیکلت زونتس R250 / همگام با آقای ترنسفورمرز!

شرکت هاوجیانگ چین موتورسیکلت زونتس 250 را در سال 2014 معرفی کرده است. شرکت متین خودرو به عنوان نمایندگی رسمی زونتس در ایران، موتورسیکلت زونتس R250 را در بازار عرضه کرده تا به جنگ با رقبایش برود. اینجا کلیک کنید و ویدئوی بررسی موتورسیکلت زونتس 250 را ببینید به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۷ تیر ۱۳۹۹

شرکت هاوجیانگ چین موتورسیکلت زونتس 250 را در سال 2014 معرفی کرده است. شرکت متین خودرو به عنوان نمایندگی رسمی زونتس در ایران، موتورسیکلت زونتس R250 را در بازار عرضه کرده تا به جنگ با رقبایش برود.

اینجا کلیک کنید و ویدئوی بررسی موتورسیکلت زونتس 250 را ببینید

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز شماره 80

بازار موتورسیکلت در چند سال اخیر حسابی متنوع شده و این روند هم‌چنان رو به رشد است. در این شماره سراغ یکی از موتورسیکلت های 250 سی سی بازار صحبت آمده ایم. موتورسیکلتی که بعد از راندن اش حس کردیم دلیل کم‌تر دیده شدنش در خیابان های شهر فقط می تواند عدم تبلیغات نمایندگی انحصاری در ایران باشد. ما اهالی رسانه رسالتمان بر صداقت است و بدون تعارف موتورسیکلت خوب را تایید و موتورسیکلت فاقد کیفیت را رد می کنیم. اما راست‌اش را بخواهید زونتس 250 سی سی آن چیزی نیست که از دور به نظر می رسد. شاید پیش خود فکر کنید این هم یک موتورسیکلت چینی مانند بقیه است. اما زود قضاوت نکنید و در ادامه این بررسی با ما همراه باشید.

موتورسیکلت زونتس 250

موتورسیکلت زونتس 250 توسط شرکت چینی هاوجیانگ Haojiang در سال 2014 معرفی شد. این موتورسیکلت، فروش قابل قبولی را برای این شرکت رقم زد و باعث راه‌اندازی کلاب های زونتس شد. موتورسازهای چینی تا مدت هاست به ساخت موتورسیکلت‌های ارزان و کم کیفیت می‌‌پردازند. با رونمایی از زونتس 250، این موتورساز چینی راه سختی را در تغییر و بهبود افکار عمومی نسبت به موتورهای چینی در پیش دارد. چرا که موتورسیکلت های چینی در بازار ایران سابقه مناسبی ندارند و این یک چالش پیش پای زونتس به شمار می رود و باید با تبلیغات گسترده موتورسیکلت خود را معرفی کند.

متین خودرو از سال 1382 فعالیت خود را در شهرک صنعتی زنجان آغاز کرد و اکنون موتورسیکلت زونتس 250 را به عنوان محصول 250 سی‌سی خود انتخاب کرده است. این شرکت قدیمی شاید پیش از این مشکلی آن‌چنانی نداشت. اما امروزه با اخذ نمایندگی انحصاری زونتس و عرضه این موتورسیکلت 250 سی سی باید با رقبای قدرتمندی در بازار ایران دست و پنجه نرم کند.

موتورسیکلت زونتس 250

طراحی و ظاهر

موتورسیکلت مورد بررسی از لحاظ طراحی در کلاس Naked قرار می‌گیرد. نیکد در لغت به معنی عریان است و در کلاس بندی موتورسیکلت‌ها، به موتورسیکلتی گفته می‌شود که قطعات آن پوشیده نیست و در عین حال اسپرت است. در این طراحی روان و زیبا که با خطوط شارپ تکمیل شده، هیچ اثری از پیچ نمی‌بینید. انگار که این موتور را یک مجسمه‌ساز قالب زده است!

این موتورسیکلت رنگ بندی شاد و جذابی دارد  که برای نمایندگان عرضه کننده با تنوع رنگ در نظر گرفته می شود تا انتخاب رنگ برای مشتری راحت باشد. در همین ابتدای کار باید بگوییم لذت سواری زونتس 250 با این رنگبندی خاص دوچندان شده. چراکه در خیابان ها همه از شما سوالاتی در مورد زونتس و رنگ خاصش می پرسند.

شاسی

با توجه به جنس و آلیاژ منحصر به فرد استفاده شده در شاسی این موتور سیکلت و هم‌چنین توجه به این‌که شاسی زونتس توسط رباتی پیشرفته در اتاقک‌های خلا جوشکاری شده که دقت بالا در مونتاژ و جلوه‌ زیبایی برایش به ارمغان آورده. طراحی کلی بدنه هماهنگ و زیباست. به طوری که تصور می کنید رباتی پیشرفته در کالبد یک موتورسیکلت ظاهر شده است.

روشنایی و چراغ ها

چراغ‌های جلوی زونتس 250 از کنار شباهت زیادی با ربات‌های ترنسفورمز دارد. در زونتس از راهنما و چراغ خطر ال ای دی استفاده شده که علاوه بر نور دهی قدرتمند در شب، امنیت بیش‌تری را نیز به ارمغان می آورد. هم‌چنین استفاده از لامپ زنون در چراغ جلو که باعث نفوذ نور تا شعاع حدود یک کیلومتری را دارد.

موتورسیکلت زونتس 250

نکات مثبت

کیلومتر شمار زونتس ۲۵۰ یک نشان‌گر تمام دیجیتال بر روی یک ال‌سی‌دی است. عنصری که با فرم روبات مانند این موتورسیکلت هماهنگی دارد. هم‌چنین این موتور از صفحه کیلومتر آبی رنگ بهره می‌برد که این خود جذابیت کار را دوچندان می کند. در قسمت کاورهای بدنه، زونتس از طراحی چشم‌گیر و رنگ آمیزی با کیفیت و شفافی بهره می برد. باک زونتس ۲۵۰ نیز زیر این کاورها پنهان شده است. در قسمت عقب از حجم موتور کاسته و بدنه باریک شده و این ویژگی از وزن اضافه زونتس نیز کاسته است.

موتورسیکلت زونتس 250

کیت‌های ترمز و کلاچ تاشو، قفل کن سوییچ دکمه ای منحصر به فرد هر موتورسیکلت که تنها با سوئیچ خود موتورسیکلت قابل باز شدن است، آینه هایی با دید مناسب با حالت های دلخواه و طراحی جالب در مخزن سوخت که الکتریکی است، از جمله نکات جالب توجه این موتورسیکلت به شمار می روند. این موتورسیکلت از نظر سطح کیفی در جایگاه مناسبی قرار می گیرد و درج نشان زونتس روی بخش های مختلف بدنه، نشان از اهمیت و اعتبار این موتورسیکلت در کمپانی تولید کننده دارد.

فرمان زونتس 250 مورد بررسی تا شعاع 38 درجه می چرخد و سیستم تعلیق تلسکوپی معکوس جلو و مونوشاک عقب، دست به دست هم می‌دهند تا یک سواری دلچسب را با این موتورسیکلت تجربه کنید. سیستم ترمز موتورسیکلت مورد بررسی ما ABS و از برند بوش آلمان است که با توجه به دیسک 300 میلی‌متری جلو و 220 میلی متری عقب، اجازه نمی دهد به قول معروف «آب توی دل راکب تکان بخورد.» ترمز این موتورسیکلت را بارها در باران شدید با سرعت‌های بالا محک زدیم و هر بار عملکرد قابل قبولی به نمایش گذاشت.

موتورسیکلت زونتس 250

مشخصات فنی موتورسیکلت زونتس 250

بدون شک مهم‌ترین قسمت یک موتورسیکلت، پیشرانه (انجین) آن است. این را فراموش نکنید که‌ زونتس 250 یکی از بهترین‌ پیشرانه ها را در اختیار دارد. انجین زونتس ۲۵۰ از موتور هوندا CBX250 کپی برداری شده است. این موتور ۴ زمانه ، ۶ دنده با 2 میل سوپاپ و ۴ سوپاپ، همراه با رادیاتور روغن بزرگی که جلو انجین تعبیه شده باعث خنکی انجین شده و یکی از نرم‌ترین و کم‌استهلاک‌ترین انجین های هوندا به‌شمار می رود، که در ساخت‌اش از تکنولوژی روز و بهترین سیستم انژکتور(دلفی) استفاده شده است. توان خروجی این انجین به ۲۶ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ و گشتاور ۲۳ نیوتن متر در دور موتور ۶۵۰۰ می رسد.  ( سیلندر قرار گرفته در بدنه یک پارچه آلومینیومی بدون پوشش، از جنس چدن است. این تکنولوژی باعث می‌شود گرمای سیلندر به سرعت خارج شود و در مصرف سوخت نیز تاثیر بسزایی دارد.)

سوار بر زونتس 250

بدون این‌که حتی ترک این موتور نشسته باشیم، حالا می خواهیم آن را برانیم. اولین سوالی که در ذهنمان نقش می‌بندد، این است که سواری زونتس شبیه به چه موتورسیکلتی است؟ و قرار است چه رفتاری از آقای ترنسفورمرز ببینیم. حالت قرارگیری پشت فرمان زونتس 250 به دلیل طراحی مناسب زین کاملا مناسب است. انجین صدای زیبایی دارد و سر و صداهای اضافه از آن به گوش نمی‌رسد و خبری از لرزش هم نیست. تعویض دنده ها به خوبی و بدون صدای اضافه و سفتی رایج در سایر موتورسیکلت ها، صورت می‌گیرد و در مجموع باید گفت زونتس 250 موتورسیکلتی با شتاب بالا و سواری ایمن ارزیابی می‌شود.

موتورسیکلت زونتس 250

نتیجه گیری

موتورسیکلت مورد بررسی ما زونتس R250 است که نسبت به مدل قبلی به‌روزرسانی شده است.ترمز ABS این موتورسیکلت از جمله مشخصات ارزشمند آن به شمار می رود و ایمنی مناسبی را برای راکب به ارمغان می آورد و کمک فنرهای پیشرفته اش، سواری دلچسبی را رقم می زند. تجربه راندن این موتورسیکلت، هرچند کوتاه، اما دلنشین بود. خوش فرمان، پرشتاب، کم صدا و کم لرزش ،کم مصرف بودن یک موتورسیکلت 250 سی سی تک سیلندر از جمله ویژگی هایی است که نمی توان به راحتی از کنار آنها گذشت. امیدواریم با باز شدن پای دیگر موتورسیکلت های با کیفیت به ایران، بازار رقابت داغ تر و قیمت و کیفیت نیز رقابتی شود.

نوشته: امیرحسین پورسینا
عکس: وحید پورسینا

بررسی موتورسیکلت های موجود در ایران را در لینک های زیر بخوانید:

کاراکتری کوچک برای نامی بزرگ/ نگاهی به موتورسیکلت کاوازاکی Z1000 مدل 2010

محله بروبیا!/ سوار بر موتورسیکلت هوندا CBR با خط‌کشی HRC

ظاهر مازراتی، باطن چانگان! / هرآنچه می خواهید از موتورسیکلت فیدل 3 بدانید

کانگروی جهان رو !/ بررسی موتورسیکلت کاربردی JS 150 جهانرو

آنارشیست هندی!/ بررسی موتورسیکلت آپاچی

زمانی‌که بهترین سمفونی نواخته می‌شود!/ بررسی موتورسیکلت سمفونی از کمپانی SYM

کپی آسیایی از زنبور ایتالیایی/ نگاهی به موتورسیکلت کاوان 125 سی‌سی

انتخاب درست بازار/ بررسی فنی موتورسیکلت بنلی TNT15

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • محمد | 25/12/1398 در 01:51

    عالیعهههه این موتور

  • امیر | 10/09/1399 در 02:45

    با عرض سلام
    ببخشید میخواسم بدونم لوازم مصرفی این موتور با بقیه موتور ها مشترک هست؟ مثلا لنت ترمز یا فیلتر روغن؟

  • حسن ساري | 22/10/1399 در 09:55

    سلام میخواستم بدونم ایا زونتس۲۵۰ شاتون میزنه؟

    • محمود | 13/11/1399 در 08:03

      تمامی وسایل نقلیه اعم از موتور و ماشین از هربرندی باشد تفاوتی ندارد با 3 حرکت شاتون میزند اول کم روغن بودن دوم کاتاف بیش از حد سوم دنده معکوس های شدید و مستمر موفق باشید

  • فرشاد | 29/09/1400 در 04:16

    من مدل کیلس دارش الان دارم
    بدون اغراق میگم از ی موتور چینی همچین کیفیتی واقعا بعید
    عالی عالی

  • مرتضی | 14/01/1401 در 12:28

    موتور دادم دست یکی از دوستام حالا کیلومتر سرعتش کار نمیکنه همش روی صفر هس چیکار باید کرد

کیوسک مطبوعاتی