پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید خودرو- خط تولید خودرو

واگذاری خودروسازان به شرطها و شروطها

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان، واگذاری خودروسازان در صورت وجود سه شرط اصلاح فضای پیرامونی صنعت خودرو، اصلاح ساختار خودروسازی و کاهش تصدی‌گری‌های دولت باید انجام شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار کرد: در واگذاری خودروسازان، باید دید […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۱ دی ۱۳۹۸

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان، واگذاری خودروسازان در صورت وجود سه شرط اصلاح فضای پیرامونی صنعت خودرو، اصلاح ساختار خودروسازی و کاهش تصدی‌گری‌های دولت باید انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار کرد: در واگذاری خودروسازان، باید دید دلیل واگذاری اندک سهام باقی مانده دولت در آنها چیست؟

وی در این راستا اشاره کرد: در ظاهر هدف اصلی، کاهش مداخله دولت در امور داخلی این شرکت‌هاست، اما اگر خصوصی شدند و همچنان دخالت‌های دولتی و حاکمیتی (شامل مجلس و قوه قضائیه) بخواهد ادامه یابد، کمکی نخواهد کرد.

محبی نژاد ادامه داد: اگر دیدگاه دولت در مباحث صنعتی و تولیدی کشور به‌خصوص آنچه متعلق به بخش خصوصی است از حد نظارت و سیاست‌گذاری تنزل کند، به معنای دخالت در امور جاری بنگاه‌های اقتصادی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اشاره کرد: ‌فضای کنونی کسب وکار و فضای پیرامونی صنعت خودرو چه دست بخش خصوصی یا دولت باشد، جای کار برای خودروساز و قطعه‌ساز نمی‌گذارد و به‌ ویژه با قیمت‌گذاری های دستوری و با وجود قوانین و مقررات مخل کسب و کار فرقی نمی‌کند که معضل از دوش دولت برداشته شده و به دوش بخش خصوصی گذاشته شود.

وی بیان کرد : اگر دخالت‌های دولت ادامه یابد، بخش خصوصی نیز نمی‌تواند کار زیادی از پیش ببرد و مشابه بسیاری خصوصی‌سازی‌ها، محکوم به شکست خواهد بود.

محبی نژاد با بیان اینکه دولت در 2 خودروساز بزرگ کشور سهام چشمگیری ندارد، گفت: معضل اصلی در ساختار شرکت‌های خودروسازی است، زیرا این شرکت‌ها سهام‌های تودرتوی بیش از ۳۰ درصدی در شرکت‌های زیرمجموعه خودشان دارند و با واگذاری سهام ناچیز باقی‌مانده مشکلی حل نمی‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ادامه داد: دولت با واگذاری این مقدار سهام، از نظر قانون تجارت و معادلات حاکم بر اقتصاد و بنگاه‌داری در عمل کاره ای نیست، اما مشاهده می‌شود صاحب نفوذ قابل ملاحظه‌ای است.

محبی نژاد گفت:‌ همه مدیران ارشد، میانی و رده پایین دو خودروساز بزرگ کشور با دستور دولت مشخص می‌شوند یا در برخی موارد به عنوان «باج» به مجلس، قوه قضائیه و دیگر نهادها، مدیر ارشد برای این دو خودروساز می‌پذیرند و لابی‌های خود را انجام می دهند.

وی تصریح کرد:‌ حال اگر این خرده سهام‌ها واگذار شوند، دولت در یکی از آنها حتی یک کرسی هیات مدیره نمی‌تواند داشته باشد، اما در عمل همه کرسی‌های هیات مدیره را دولت تعیین می کند و در خودروساز دیگر، تنها یک کرسی هیات مدیره در اختیار بخش خصوصی است.

این فعال صنفی گفت: از آنجایی که سهام دولت در این دو شرکت سهام عمده و اکثریت نیست، در صورت واگذاری نیز نمی‌توان گفت مدیریت و تصدی گری دولتی هم واگذار می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: باید ابتدا قوانین «ضد انحصار»‌ را تصویب کرد تا دولت جایش را به یک بخش خصوصی ناصالح، انحصارگر و تمامیت‌طلب ندهد، زیرا در غیر این صورت رقابت‌پذیری زیر سوال می‌رود.

محبی‌نژاد با تاکید بر لزوم جلوگیری از شعار زدگی، اشاره کرد:‌ اگر مطابق آنچه مسوولان می‌گویند بخواهیم تا پایان سال ۹۹ خودروسازی‌ها را خصوصی کنیم، باید برنامه مدون و مشخص زمان‌بندی شده با اهداف شفاف داشته باشیم.

وی در پاسخ به احتمال بیکاری تعداد زیادی از پرسنل ایران خودرو و سایپا در پی خصوصی‌سازی آنها، بیان کرد:‌ بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این دو خودروسازی اشتغال به کار دارند که بسیار بالاتر از استانداردها است.

این مقام صنفی توضیح داد: حتی اگر نیمی از این پرسنل مازاد باشند، اما بخش خصوصی می‌تواند با افزایش تیراژ یا اصلاح فرآیندهای تولید آنان را بر سر کار نگه دارد.

وی ادامه داد: ‌امروز شاهدیم زنجیره تامین ۵۵۰ هزار نفری خودروسازان، معطل این دو خودروساز است یا با سیاست‌هایی که همه روزه تغییر می‌کند، همچنین تغییر دولت‌ها و ترکیب مجلس، سیاستگذاری‌ها نیز تغییر می‌یابند.

محبی‌نژاد در این راستا بیان کرد: ما از ترس اینکه اصلاحات بنیادی و ساختاری در این خودروسازان انجام نشود، به راحتی بیکاری ۱۳۰ هزار نفری در زنجیره تامین خودروسازان را می‌پذیریم.

وی تاکید کرد:‌ با فرض تعدیل نیرو در خودروسازی‌ها با انجام خصوصی‌سازی، در عوض در واحدهای قطعه‌سازی جذب نیرو اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

قطعه سازان؛ ظرفیتی مغفول مانده در کشور

کوچک سازی خودروسازان کلید خورد/ رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند

عدم امکان واگذاری بخشی از سهام خودروسازان چیست؟

سایپا در نیمه نخست سال 98 بیش از 181 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است

توقف فعالیت صنعت خودرو مساوی است با ارزبری 15 میلیارد دلاری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی