پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو سراتو

توقف فعالیت صنعت خودرو مساوی است با ارزبری 15 میلیارد دلاری

دبیر انجمن خودروسازان گفت: اگر صنعت خودرو متوقف شود سالیانه باید 12 تا 15 میلیارد دلار برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی تخصیص شود با چنین شرایطی آیا بازهم اقای همتی می تواند بانک مرکزی را با شرایط کنونی اداره کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۸

دبیر انجمن خودروسازان گفت: اگر صنعت خودرو متوقف شود سالیانه باید 12 تا 15 میلیارد دلار برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی تخصیص شود با چنین شرایطی آیا بازهم اقای همتی می تواند بانک مرکزی را با شرایط کنونی اداره کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در نشست خبری مشترک خودروسازان و قطعه سازان نسبت سخنان روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داد و بیان کرد: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که صنعت خودرو هر روز با افزایش قیمت مواجه است و این سخنان جای تاسف دارد چرا که خودروسازان همیشه سرکوب مالی شده اند و از محل فروش خودرو همیشه زیان داده اند. این در شرایطی است که اگر این صنعت متوقف شود سالیانه باید ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو، ارز از سوی بانک مرکزی تخصیص یابد.

این مقام صنفی در این راستا تشریح کرد: آقای همتی باید پاسخ دهد که اگر این ارز از کشور بابت واردات خودرو خارج شود آیا باز هم می تواند بانک مرکزی را به نحو کنونی اداره کند؟

وی همچنین بیان کرد: متاسفانه در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۵ درصد کاهش تولید خودرو را شاهد بودیم که به تصمیمات اشتباه شورای رقابت در گذشته بر می گردد و این در حالی است که سال قبل ستاد هماهنگی اقتصادی سران سه قوه موضوع تعیین قیمت خودرو را به ستاد تنظیم بازار محول کردند و این ستاد نیز اگر چه پذیرفته که خودروسازان محصولات تولیدی خود را با زیان به فروش می رسانند اما تا مدتها افزایش قیمت خودرو از سوی وزارت صنعت اعلام نمی شد.

دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد: با سرکوب مالی صنعت خودرو، هر یک از خودروسازان ۸ هزار میلیارد تومان زیان کرده اند و اگر امسال نیز به همین روال پیش برویم هر یک از خودروسازان ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار خواهند شد.

وی اشاره کرد: پایین بودن کیفیت خودرو نیز به دلیل سرکوب مالی صنعت خودرو است در حالی که اگر ما سرکوب مالی نمی شدیم می توانستیم در کیفیت سرمایه گذاری کنیم.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: دولت اجازه دهد تعرفه خودرو کاهش یابد و به ۲۵ درصد برسد ولی خودروسازان را هم از قیمت گذاری معاف کند.

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان نیز در همین راستا بیان کرد: بانک مرکزی در راس ادارات فشل است و اکنون باید پاسخ دهد که چرا نرخ تورم را کنترل نمی‌کند یا نقدینگی هدایت نشده است؛ پس این بانک نیز در انجام ماموریت‌های خود نیز فشل است؛ البته خود بانک مرکزی این حالت را دارد که باعث شده خودروسازان نیز فشل باشند.

وی افزود: سخنان رئیس کل بانک مرکزی کاملا عوام گرایانه بود و با اینکه می داند که شیوه قیمت گذاری شورای رقابت اصولی بوده چنین اظهارنظری را در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران داشته است.

میرخانی رشتی معتقد است که سودی که به جیب خودروسازان نمی‌رود، به جیب دلالان سرازیر می‌شود؛ بنابراین سیاست های دولت سودی را برای خودروسازان و قطعه سازان باقی نمی‌گذارد که آنرا صرف سرمایه گذاری مجدد نمایند.

وی ادامه داد: هفت هزار استخدامی به خودروسازان تحمیل شده است که با نامه نمایندگان مجلس بوده است؛ بنابراین اکنون با مازاد نیروی انسانی مواجه هستند و بهره وری آنها کاهش یافته است

انتهای پیام/

کروز یک شرکت موفق خصوصی با ساختار مناسب و بهره ور است/ میزان دقت در قطعه سازی کروز فرا دقت است

کاهش 35 درصدی تولید خودرو در نیمه ابتدایی سال

سهام خودروسازان خصوصی می شود اما به شخص نمی دهیم

آينده ايران خودرو از فعال بودن مركز تحقيقات می گذرد

پراید تا آخر سال از چرخه تولید حذف می شود

خودروسازان کرمانی در مقابل مشکلات ایستاده اند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی