پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید 206

صنعت خودرو در دوران بدنسازی است/ رکورددار؛ باز هم رکورد زد

صنعت خودرو کشور پس از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا در ابتدای سال 97، بیشترین بار را تحمل کرده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو صنعت خودرو ایران در حال سپری کردن دورانی است که در ورزش حرفه ای به آن بدنسازی می گویند! دورانی که عضلات تحت فشار قرار می گیرند تا قدرت […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۸

صنعت خودرو کشور پس از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا در ابتدای سال 97، بیشترین بار را تحمل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

صنعت خودرو ایران در حال سپری کردن دورانی است که در ورزش حرفه ای به آن بدنسازی می گویند! دورانی که عضلات تحت فشار قرار می گیرند تا قدرت و استقامت آنها افزایش پیدا کند.

هر چند شاید در این دوران ورزشکار آسیب دیدگی را هم تجربه کند اما به قول گوش شکسته ها این عضلات شلاق خورده آنقدر آمادگی پیدا می کنند که در مسابقه خودشان را نشان دهند. صنعت خودرو ایران نیز با اعمال تحریم ها انگار تحت فشارهای دوران بدنسازی قرار گرفته است.

زیرا علاوه بر آسیب دیدگی های ناشی از عدم همکاری شریکان خارجی، با روندی که در ماه های اخیر طی کرده است، می رود تا اندامی آماده را به میدان تولید و اشتغال در کشور بفرستند.

صنعت خودرو کشور پس از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا در ابتدای سال 97، بیشترین بار را تحمل کرده است.

زیرا تعهدات بسیاری بر دوش این صنعت باقی مانده بود که عمل به آنها کاری بس دشوار بود. اما تغییر و تحولاتی که در دو خودروساز بزرگ کشور انجام گرفت، باعث شد خون تازه ای در رگ های جاده مخصوصی ها جاری شود.

در این بین حضور فرشاد مقیمی معاون صنایع وزیر صمت در اتاق فرماندهی ایران خودرو یکی از خاص ترین تغییرات بود. موضوعی که نشان از اهمیت ایران خودرو در رونق تولید و اشتغال در کشور داشت.

مقیمی در اوایل شهریور ماه راهی ایران خودرو شد. در شرایطی که آمار تولید آبی پوشان جاده مخصوص در در 6 ماهه اول سال 98 با حدود 181 هزار دستگاه تقریبا 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت را نشان می داد. انگار این ورزشکار دیگر آن آمادگی سابق را نداشت.

آقای مدیرعامل در همان ابتدای کار به سراغ زنجیره تامین ایران خودرو رفت. تنظیم استراتژی های جدید و منصفانه در ساز و کار مالی با قطعه سازان سبب شد حدود دو ماه بعد یعنی در آذرماه تولید در ایران خودرو با رشدی 10 هزار دستگاهی رو به رو باشد.

حمایت های وزارت صمت از تشکیل میزهای تعمیق ساخت داخل و البته داخلی سازی قطعات مورد نیاز با سرعتی باورنکردی که در تاریخ صنعت خودرو ایران بی سابقه بوده است، باعث شد با داخلی سازی بسیاری از قطعات مورد نیاز، این خودروها تکمیل شده و به دست مشتریان برسند.

در این بین یک اتفاق مهم نیز روی داد. آغاز به کار میزهای داخلی سازی با مشارکت قطعه سازان و تولید کنندگان و به همت وزارت صمت باعث شد بسیاری از قطعات وارداتی رنگ و بوی داخلی به خود بگیرند و با ادامه این روند به نظر می رسد تا پایان سال صدها میلیون دلار کاهش ارزبری برای صنعت خودرو ایران حاصل شود.

ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه در مسیر داخلی سازی بی گمان سهمی پر رنگ دارد زیرا از جمله اقدامات قابل تحسین این خودروساز در فضای تحریم احیا دوباره ساپکو به عنوان مغز متفکر زنجیره تامین در این خودروساز بود.

مجموعه این اقدامات و البته هدفمند سازی اقتصادی در هزینه ها، باعث شد در 3 ماه گذشته هر روز رکورد تازه ای در تولید خودرو در کیلومتر 14 جاده مخصوص رقم بخورد.

تا جایی که در آخرین روز دی ماه گذشته تولید روزانه ایران خودرو به دو هزار و 557 دستگاه انواع خودرو رسید.

در واقع دی ماه گذشته را باید نگینی در انگشتری تولید رد فضای تحریم برای آبی پوشان جاده مخصوص به حساب آورد زیرا توانستند با تولید 50 هزار و 44 دستگاه خودرو در اوج فشارهای تحریمی، نشان دهد سنگر تولید خالی نمی ماند.

توفیق حاصله در افزایش تولید در ایران خودرو، را بدون شک باید پای به توجه ویژه و حمایت از قطعه سازان با منابع موجود نیز نوشت. زیرا ایران خودرو در حدود شش ماه گذشته به بلوغی در فرآیند همکاری با قطعه سازان رسیده است که می تواند با تکیه بر این توانمندی و حمایت زنجیره تامین، به زودی از مرز تولید 400 هزار دستگاه خودرو عبور کرده و برای ثبت رکوردی جدید تا پایان سال جاری دورخیز کند.

نباید فراموش کرد مدیرت در دورانی که نمودار شاخص های مختلفی مثل ارز، روابط بین المللی و سرمایه در گردش در بالاترین سطح ممکن وجود دارد، یک مدیریت بدون بحران است که تقریبا با به کارگیری فرمول های ساده علوم مدیریت سازگاری دارد. اما مدیریت در بحران ها مالی، روابط بین المللی و از همه مهمتر تحریم، یک مدیریت بحران با نگاه درون زایی اقتصادی را طلب می کند. امروز باید گفت صنعت خودرو ایران در حال به پایان رساندن دوران بدنسازی است. دورانی پر فشار که کم کم سپری می شود و آسیب دیدگی های ناشی از تمرینات سخت هم ترمیم می شوند. به پشت سر گذاشتن این دوران، در آینده صنعت خودرو کشور اندامی تنومند خواهد داشت که حریفی سرسخت در میدان است.

انتهای پیام/

ركورد توليد در ايران‌خودرو شكسته شد

ایران خودرو مَثَل ((خواستن توانستن است)) را عملی کرد

توصیه های امداد خودرو ایران در روزهای برفی

توليد روزانه هايما تا بهمن ماه به 80 دستگاه می رسد

توسعه همكاری ایران خودرو با قطعه‌سازان تبريزی در دستور كار

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی