پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آمیکو آسنا

پیکاپ آسنا ، پیشتاز رقیبان/ پیمایش 160 کیلومتر با کم‌تر از 10 هزار تومان!

شرکت ارس‌خودرو دیزل ( آمیکو ) پیکاپ آسنا و آراز را به‌صورت دوگانه سوز در ایران تولید می‌کند. خودروهایی که می‌توانند از جمله گزینه‌های جایگزنی با خودروهای فرسوده ناوگان سازمانی و ارگانی در کشور باشند. گزارش اختصاصی تیم تست فنی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو هم‌زمان با افزایش قیمت سوخت در کشور، خودروهای دوگانه سوز […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۵ بهمن ۱۳۹۸

شرکت ارس‌خودرو دیزل ( آمیکو ) پیکاپ آسنا و آراز را به‌صورت دوگانه سوز در ایران تولید می‌کند. خودروهایی که می‌توانند از جمله گزینه‌های جایگزنی با خودروهای فرسوده ناوگان سازمانی و ارگانی در کشور باشند.

گزارش اختصاصی تیم تست فنی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

هم‌زمان با افزایش قیمت سوخت در کشور، خودروهای دوگانه سوز از محبوبیت بیش‌تری برخودار شدند. به طوری که مصرف روزانه گاز طبیعی که در جایگاه ها عرضه می‌شد، از حدود 19 میلیون لیتر در روز به 21 میلیون لیتر رسیده است. افزایش 2 میلیون لیتری مصرف گاز طبیعی در خودروها نشان می‌دهد آینده خودروسازی در ایران به سمت گاهش مصرف سوخت بنزین و حرکت به سمت استفاده بیش‌تر از گاز طبیعی دارد.

آمیکو آسنا

استفاده از سوخت گاز طبیعی در خودروهای ایرانی، سابقه چندین ساله دارد. اما خودروهای تجاری سبک تقریبا کم‌ترین بهره را از گاز طبیعی در ایران داشتند.

در حالی که به دلیل کارکرد بالا این خودروها به خصوص در ناوگان سازمانی و ارگانی، لزوم استفاده از گاز طبیعی در آنها به شدت احساس می شود. هر چند خودروهای فعلی و قبلی موجود در بخش پیکاپ‌ها، از نظر فنی قابلیت‌های مناسب برای دوگانه سوز بودن را نداشتند و شاید به همین دلیل است که از مدار دوگانه سوزی خارج ماندند.

آمیکو آسنا

اما نکته جالب توجه ساخت خودرو پیکاپ دوگانه سوز با برند ایرانی در 2.5 سال قبل توسط آمیکو است. شرکت ارس‌خودرو دیزل (آمیکو) پیکاپ آسنا و آراز را به‌صورت دوگانه سوز در ایران تولید می‌کند. خودروهایی که می‌توانند از جمله گزینه‌های جایگزنی با خودروهای فرسوده ناوگان سازمانی و ارگانی در کشور باشند.

آمیکو آسنا

جالب است بدانید به دلیل طراحی موتور این خودروها به‌صورت پایه گاز سوز، در زمان استفاده از سوخت گاز، تقریبا تفاوت محسوسی در کشش و عملکرد خودرو مشاهده نمی‌شود. در تست های میدانی که با این خودرو انجام گرفته است، پیکاپ آمیکو آسنا در یک مسیر ترکیبی شامل ترافیک شهری، مسیرهای سربالایی و سراشیبی کوهستانی و اتوبان‌ها، توانسته تا 160 کیلومتر پیمایش را تنها با سوخت گاز طبیعی به ثبت برساند. این در حالی است که هزینه پر کردن مخزن گاز حدود 9 لیتری این خودرو تنها حدود 10 هزار تومان است!

حالا تصور کنید قرار باشد یک مسیر 160 کیلومتری را با سوخت بنزین طی کنید. با توجه به مصرف سوخت استاندارد پیکاپ آسنا در حالت بنزین سوز، تقریبا حدود 10.7 لیتر در سیکل ترکیبی سوخت نیاز دارید.

به این ترتیب برای پیمودین همین مسیر با بنزین باید حدود 16 لیتر سوخت مصرف می کنید که با یک حساب سرانگشتی  و با محاسبه هر لیتر بنزین به قیمت 3000 تومان، می‌توان گفت باید حدود 48 هزار تومان هزینه کنید. در حالی که می توانید همین مسیر را تنها با حدود 10 هزار تومان و گاز طبیعی طی کنید.

آمیکو آسنا

از دیگر پتانسیل‌های پیکاپ آسنا که با برند ایرانی ساخته می شود، باید به طراحی موتور خودرو بر پایه دوگانه سوز بودن اشاره کرد. زیرا خودروهای دوگانه سوز به دلیل خواص متفاوت شیمیایی و حرارتی گاز طبیعی، از طراحی متفاوتی در قطعات داخلی موتور چون سیت سوپاپ، گاید سوپاپ، زوایای نشست سوپاپ، محفظه احتراق و حتی آلیاژ قطعات برخودارند.

آمیکو آسنا

از این رو آمیکو در مرحله مهندسی محصول، موتوری را انتخاب و سفارش داده است که با رعایت اصول مهندسی راندمان مناسبی داشته باشد.

شرایط ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارند منابع گازی جهان و البته توان داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز این سیستم سوخت رسانی، بستری با پتانسیل های بالا را در اختیار مسئولین و تولید کنندگان قرار داده است که تنها باید برای استفاده از آن استراتژی‌های مناسب را تدوین کرد.

آمیکو آسنا

به نظر می‌رسد آمیکو با شناخت دقیق از شرایط آینده کشور از 2.5 سال قبل پا در مسیر استفاده از سوخت پاک نهاده است و حالا نیز به عنوان سازنده تنها پیکاپ‌های تجاری کشور با موتورهای طراحی شده برای سوخت دوگانه، پیشاپیش رقیبان حرکت می‌کند.

آمیکو به ناوگان شرکت انتقال گاز پیوست/ دور ایران با 80 آسنا!

عبور داخلی سازی آسنا از مرز 27 درصد/ سهم قابل توجه آمیکو از بازار خودروهای تجاری استان هرمزگان

یک تیر و 2 نشان با آسنا / تست و بررسی پیکاپ آمیکو در پارک ملی خجیر

نگاهي به سيستم پيشرفته ترمز موتور در نسل جديد موتورهاي آمیکو / ایمنی زیر پای راننده

نگاهی به کامیونت آمیکو 5.2M / کم‌ترین استهلاک، بیش‌ترین ظرفیت حمل بار

جان سخت آمیکو در راه است/ از کمپرسی 2631 آمیکو بیشتر بدانید

نگاه به واقعیت یا پرستیژ استانداردهای یورو؟/ اعلام آمادگی آمیکو برای نوسازی صنعت حمل و نقل جاده ای

قدرت نمایی فرزند جان سخت آمیکو / مروری ویدئویی بر آمیکو آسنا

آفرود به سبک آمیکو! / ساخت پیکاپ های آمیکو با اقتباس از فورد سری F

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی