شرکت ارسخودرو دیزل ( آمیکو ) پیکاپ آسنا و آراز را بهصورت دوگانه سوز در ایران تولید میکند. خودروهایی که میتوانند از جمله گزینههای جایگزنی با خودروهای فرسوده ناوگان سازمانی و ارگانی در کشور باشند. گزارش اختصاصی تیم تست فنی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو همزمان با افزایش قیمت سوخت در کشور، خودروهای دوگانه سوز […]
گزارش اختصاصی تیم تست فنی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
همزمان با افزایش قیمت سوخت در کشور، خودروهای دوگانه سوز از محبوبیت بیشتری برخودار شدند. به طوری که مصرف روزانه گاز طبیعی که در جایگاه ها عرضه میشد، از حدود 19 میلیون لیتر در روز به 21 میلیون لیتر رسیده است. افزایش 2 میلیون لیتری مصرف گاز طبیعی در خودروها نشان میدهد آینده خودروسازی در ایران به سمت گاهش مصرف سوخت بنزین و حرکت به سمت استفاده بیشتر از گاز طبیعی دارد.
استفاده از سوخت گاز طبیعی در خودروهای ایرانی، سابقه چندین ساله دارد. اما خودروهای تجاری سبک تقریبا کمترین بهره را از گاز طبیعی در ایران داشتند.
در حالی که به دلیل کارکرد بالا این خودروها به خصوص در ناوگان سازمانی و ارگانی، لزوم استفاده از گاز طبیعی در آنها به شدت احساس می شود. هر چند خودروهای فعلی و قبلی موجود در بخش پیکاپها، از نظر فنی قابلیتهای مناسب برای دوگانه سوز بودن را نداشتند و شاید به همین دلیل است که از مدار دوگانه سوزی خارج ماندند.
اما نکته جالب توجه ساخت خودرو پیکاپ دوگانه سوز با برند ایرانی در 2.5 سال قبل توسط آمیکو است. شرکت ارسخودرو دیزل (آمیکو) پیکاپ آسنا و آراز را بهصورت دوگانه سوز در ایران تولید میکند. خودروهایی که میتوانند از جمله گزینههای جایگزنی با خودروهای فرسوده ناوگان سازمانی و ارگانی در کشور باشند.
جالب است بدانید به دلیل طراحی موتور این خودروها بهصورت پایه گاز سوز، در زمان استفاده از سوخت گاز، تقریبا تفاوت محسوسی در کشش و عملکرد خودرو مشاهده نمیشود. در تست های میدانی که با این خودرو انجام گرفته است، پیکاپ آمیکو آسنا در یک مسیر ترکیبی شامل ترافیک شهری، مسیرهای سربالایی و سراشیبی کوهستانی و اتوبانها، توانسته تا 160 کیلومتر پیمایش را تنها با سوخت گاز طبیعی به ثبت برساند. این در حالی است که هزینه پر کردن مخزن گاز حدود 9 لیتری این خودرو تنها حدود 10 هزار تومان است!
حالا تصور کنید قرار باشد یک مسیر 160 کیلومتری را با سوخت بنزین طی کنید. با توجه به مصرف سوخت استاندارد پیکاپ آسنا در حالت بنزین سوز، تقریبا حدود 10.7 لیتر در سیکل ترکیبی سوخت نیاز دارید.
به این ترتیب برای پیمودین همین مسیر با بنزین باید حدود 16 لیتر سوخت مصرف می کنید که با یک حساب سرانگشتی و با محاسبه هر لیتر بنزین به قیمت 3000 تومان، میتوان گفت باید حدود 48 هزار تومان هزینه کنید. در حالی که می توانید همین مسیر را تنها با حدود 10 هزار تومان و گاز طبیعی طی کنید.
از دیگر پتانسیلهای پیکاپ آسنا که با برند ایرانی ساخته می شود، باید به طراحی موتور خودرو بر پایه دوگانه سوز بودن اشاره کرد. زیرا خودروهای دوگانه سوز به دلیل خواص متفاوت شیمیایی و حرارتی گاز طبیعی، از طراحی متفاوتی در قطعات داخلی موتور چون سیت سوپاپ، گاید سوپاپ، زوایای نشست سوپاپ، محفظه احتراق و حتی آلیاژ قطعات برخودارند.
از این رو آمیکو در مرحله مهندسی محصول، موتوری را انتخاب و سفارش داده است که با رعایت اصول مهندسی راندمان مناسبی داشته باشد.
شرایط ایران به عنوان بزرگترین دارند منابع گازی جهان و البته توان داخلیسازی قطعات مورد نیاز این سیستم سوخت رسانی، بستری با پتانسیل های بالا را در اختیار مسئولین و تولید کنندگان قرار داده است که تنها باید برای استفاده از آن استراتژیهای مناسب را تدوین کرد.
به نظر میرسد آمیکو با شناخت دقیق از شرایط آینده کشور از 2.5 سال قبل پا در مسیر استفاده از سوخت پاک نهاده است و حالا نیز به عنوان سازنده تنها پیکاپهای تجاری کشور با موتورهای طراحی شده برای سوخت دوگانه، پیشاپیش رقیبان حرکت میکند.
دیدگاه خود را بنویسید