پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قایق تفریحی (12)

نگاهی به 5 قایق تفریحی رویایی/ خفن‌ترین یات‌های دنیا

در این گزارش قصد داریم تا به بررسی 5 قایق گران قیمت و لوکس بپزدازیم، این قایق های تفریحی که اصطلاحا به آن ها یات می گویند از جمله وسایل نقلیه لوکس و گران قیمت به شمار می رود. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو واژه انگلیسی yacht که در فارسی کشتی/قایق تفریحی یا […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۲ خرداد ۱۳۹۹

در این گزارش قصد داریم تا به بررسی 5 قایق گران قیمت و لوکس بپزدازیم، این قایق های تفریحی که اصطلاحا به آن ها یات می گویند از جمله وسایل نقلیه لوکس و گران قیمت به شمار می رود.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

واژه انگلیسی yacht که در فارسی کشتی/قایق تفریحی یا همان یات ترجمه می‌شود، یک وسیله نقلیه آبی است که غالبا برای تفریح از آن استفاده می‌شود.

ریشه این واژه از واژه هلندی Jacht (به معنای شکار) به عاریت گرفته شده که به کشتی/قایق‌های سرعتی اشاره دارد که در گذشته، نیرو دریایی هلند برای تعقیب و به دام انداختن دزدان دریایی از آنها استفاده می‌کرد.

رفته‌رفته تعریف استفاده از یات‌ها عوض شد و برای مقاصد ورزشی، گردش و تفریح و یا کروز مورد استفاده قرار گرفتند. در دنیای امروزی با حضور تعداد زیادی بیلیونر که چه روی زمین و چه بر فراز آسمان‌ها، گران‌قیمت‌ترین و لوکس‌ترین وسایل نقلیه را سوار می‌شوند، یک یات گران‌قیمت و مجهز وسیله مناسبی است که روی آب‌ها نیز کاملا متفاوت دیده شوند.

1- موتوریات A

این سوپریات به نام A، توسط بیلیونر روسی به نام Andrey Menichenko در سال 2004 سفارش و در سال 2008 به وی تحویل داده شد.

این کشتی تفریحی با ظاهر عجیبی که دارد، توسط فیلیپ استارک، یکی از معروف‌ترین طراحان صنعتی در دنیا طراحی و توسط شرکت Blohm + Voss با بودجه 300 میلیون دلاری ساخته شده است.

A، با 119 متر طول و 18.87 متر عرض، بیش از 6 هزار تُن وزن دارد. معماری عجیب موتوریات A، کاملا بر پایه پیشرفته‌ترین علوم دریایی تکمیل شده تا در شرایط بادی و موج‌های عظیم دریاها هم بتواند به بهترین نحو ممکن موج‌شکنی کرده و حرکتی نرم و روان را به ارمغان بیاورد.

نام A به این جهت برای آن انتخاب شده که هم از نمای بالا و هم از نمای جلو در بخش کابین طبقاتی، این موتوریات شبیه به حرف A انگلیسی است.

مجله معتبر Wallpaper درباره این کشتی تفریحی نوشته: «طراحان معدودی در طول تاریخ، این جسارت را داشته‌اند تا معماری یک کشتی/قایق را بازتعریف کنند و فیلیپ استارک، جزو همین طراحان است!»

فیلیپ استارک درباره طراحی A اذعان دارد که فقط 3 ساعت و نیم برای ارائه طرح نهایی به کارفرما وقت داشته و نهایتا با این ایده توانسته تاریخ‌سازی کند.

پس از ارائه طرح نهایی، استارک یک ماه زمان داشته تا به‌طور کامل آن را با تمامی جزئیات به اتمام برساند. اما ظاهر عجیب A فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه دماغه باریک‌اش در جلو، یکی از پیشرفته‌ترین سازه‌های دریایی در دنیاست که با الهام از زیردریایی‌ها و ناوهای نظامی طراحی شده و حتی در سرعت‌های بالا مثل 46 کیلومتربرساعت هم بدون تکان است.

موتوریات A توسط 2 موتور دیزلی MAN RK280 به توان 12 هزار اسب‌بخار به حرکت در می‌آید و می‌تواند به سرعت کروز 35 کیلومتربرساعت و حداکثر سرعت 43 کیلومتربرساعت برسد. A با گالن سوخت 750 هزار لیتری پُر، می‌تواند مسافت 12 هزار کیلومتر یا 16 روز را بدون توقف حرکت کند.

موتوریات A از 2200 متر مربع فضای داخلی بهره می‌برد و سوییت مَستر آن به تنهایی 230 متر مربع مساحت دارد. طراحی داخلی این سوییت هم توسط فیلیپ استارک انجام شده و با دیوارهای آینه‌کاری شده، نه‌تنها یکی از زیباترین فضاهای داخلی در میان تمامی کشتی‌هاست بلکه یکی از زیباترین سوییت‌ها در فضاهای مسکونی به‌شمار می‌رود.

موتوریات A دارای 7 اتاق مهمان بوده که ظرفیت 14 نفر را دارند. موتوریات A، دارای 35 خدمه بوده و از نیرو امنیتی تعلیم دیده‌ای بهره می‌برد. شیشه‌های پنجره‌ها 45 میلی‌متر قطر دارند و علاوه بر این‌که ضدگلوله هستند در برابر انفجار نیز مقاوم هستند.

در کل قایق بیش از 40 دوربین مدار بسته نصب شده و در جای‌جای فضای داخلی و عرشه، از سنسورهای حرکتی استفاده شده در اتاق‌های خاص مثل سوییت مَستر و ورودی الکترونیکی با ورودی اثر انگشت بهره می‌برد.

در زیر عرشه، 2 قایق سرعتی قرار دارد، یکی روباز و یکی دارای کابین، تا مهمانان بتوانند برای تفریحات از آنها استفاده کنند. هریک از این قایق‌ها حدودا 10-11 متر طول و هر یک به تنهایی یک میلیون دلار قیمت دارند. قیمت نهایی موتوریات A اعلام نشده اما تخمین زده می‌شود که 300 میلیون دلار هزینه ساخت آن شده باشد.

2-کشتی بادبانی A

کشتی تفریحی مورد بحث ما که با نام Sailing Yacht A شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین یات بادبانی در دنیا به‌شمار می‌رود که در سال 2015 ساخت آن آغاز شد.

بی‌شک مو بر تن‌تان راست می‌شود اگر که بدانید مالک و خریدار این کشتی بادبانی و موتوریات A یک نفر است! بله، Sailing Yacht A هم به سفارشAndrey Melnichenko ساخته شده است.

Sailing Yacht A از قلم قدرتمند طراح صنعتی مشهور، فیلیپ استارک نشات گرفته و توسط شرکت آلمانی Nobiskrug ساخته شده است.

از ویژگی‌های ظاهری جالب A، پنجره‌های آن هستند که با بدنه هم‌رنگ بوده و در دید اول چندان به چشم نمی‌آیند.

یکی از بارزترین ویژگی‌های A، ستون‌های فیبرکربنی بادبان‌های آن هستند که بیش از 90 متر طول دارند.

بادبان‌ها در این ستون‌ها به‌صورت موتوریزه بالا و پایین می‌شوند و در حرکت کردن به کمک A می‌شتابد و مصرف آن را کاهش می‌دهد.

حضور بادبان‌ها به‌دین معنا نیست که A فاقد نیرومحرکه خواهد بود، بلکه بالعکس از نیرومحرکه هیبریدی بسیار توانمندی بهره می‌برد تا بتواند این هیبت 12 هزار و 700 تُنی را جابه‌جا کند.

2 موتور غول‌پیکر دیزلی با توان مجموع 9790 اسب‌بخار (7300 کیلووات) در کنار 4 ژنراتور هتلی به توان 3754 اسب‌بخار (2800 کیلووات) که 2 موتور Vacon به توان 5766 اسب‌بخار (4300 کیلووات) را به گردش در می‌آورد، تحت هیچ شرایطی هیچ‌گونه ضعفی را از خود نشان نمی‌دهند.

شاید ستون‌های 90 متری بادبان‌ها روی جثه کشتی چندان بزرگ به‌نظر نرسد و دلیل آن‌هم این است که A، بیش از 142 متر طول و نزدیک به 25 متر عرض دارد و از 8 عرشه بهره می‌برد.

Sailing Yacht A با سرعت کروز 30 کیلومتربرساعت و حداکثر سرعت 39 کیلومتربرساعت، با یک‌بار سوخت‌گیری می‌تواند مسافت 9853 کیلومتر را بپیماید.

این کشتی غول‌پیکر که از یک زمین فوتبال هم بزرگ‌تر است، به تنهایی، 54 خدمه دارد که 24 ساعته در اختیار مهمانان هستند و از 7 کابین VIP با تمامی امکانات بهره می‌برد. Sailing Yacht A، بیش از 500 میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.

3- کشتی تفریحی Khalilah

این سوپریات طلایی رنگ را احتمالا بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی دیده اید. Khalilah شهرت خود را علاوه بر رنگ طلایی، باید مدیون طراحی پیچیده بدنه‌اش باشد که هم‌چون یک سوپراسپرت از پوسته‌های در هم تنیده بهره می‌برد.

این کشتی تفریحی با 48 متر طول و 11 متر عرض، به بزرگی سایر کشتی‌های این لیست نیست اما با رنگ بی‌نظیر و طراحی خارق‌العاده‌اش، یکی از جذاب‌ترین یات‌های دنیا به‌شمار می‌آید.

طراحی و ساخت Khalilah توسط شرکت آمریکایی پالمر جانسون انجام شده و با استفاده از متریال CFRP (پلاستیک تقویت‌شده با فیبرکربن) وزن کل آن به 490 تُن می‌رسد.

Khalilah که 5 سال از عمرش گذشته است، به 2 موتور MTU 16V 2000 M94 تجهیز شده تا با توان مجموع 5200 اسب‌بخار (3878 کیلووات) بتواند به حداکثر سرعت 59 کیلومتربرساعت و سرعت کروز 52 کیلومتربرساعت برسد.

در فضای داخلی Khalilah، علاوه بر فضاهای عمومی، 5 اتاق خواب در نظر گرفته شده که ظرفیت 11 مهمان را دارند. از این تعداد، 2 اتاق مَستر، یک اتاق مجلل VIP، یک اتاق دوتخته و یک اتاق با 2 تخت یک‌نفره در نظر گرفته شده است.

تعداد 9 خدمه Khalilah دائما در خدمت مهمانان هستند. این سوپریات برای شخص خاصی ساخته نشده و برای اجاره و چارتر در نظر گرفته شده است که البته هزینه چارتر آن هم قابل‌توجه است.

هزینه چارتر Khalilah برای یک هفته به‌طور تمام‌وکمال با تمامی خدمه و امکانات، 275 هزار دلار است. Khalilah حدودا 30 میلیون دلار ارزش‌گذاری می‌شود.

4- Wally 118 Wallypower

بی‌شک باید 118 Wallypower را قالی کرمان دنیای دریانوردی دانست. این قایق در سال 2003 ساخته شد و با وجود گذشت بیش از 15 سال از طراحی و ساخت آن، هنوز هم جزو زیباترین، پیشرفته‌ترین و جاودانه‌ترین یات‌های تاریخ است.

اما طراحی 118 فقط جنبه زیبایی ندارد. بلکه حاصل مطالعه و تحقیق و آزمایش‌های متعدد در تاسیسات SSPA و گوتنبرگ سوئد است. 118 حتی در تونل باد فراری در مارانللو هم برای تست آیرودینامیک مورد آزمایش قرار گرفت و دماغه V شکل آن با زاویه 22 درجه، حاصل این آزمایش‌هاست.

دریچه‌های ورودی هوا برای خنک کردن نیرو محرکه نیز در محلی قرار گرفته تا توربالانس روی عرشه و جاهایی که سرنشینان حضور دارند را به حداقل کاهش دهد.

بدنه 118 از خط آب به بالا از ترکیب فیبرکربن و فایبرگلاس با مغز چوب فوق‌سبک بالسا ساخته شده، درحالی‌که متریال به‌کار رفته برای بخش پایینی دماغه، فایبرگلاس است. کابین آن نیز از سازه فیبرکربنی و 3 لایه لمینت شیشه در کنار Lexan بهره می‌برد.

کابین 118 هیچ پایه و ساختاری ندارد و از روکش باریک چوب و رویه‌های لمینتی بهره می‌برد. پایه‌ها و فیکسچرهای میزها و سایر مبلمان از کامپوزیت کربن ساخته شده‌اند تا کل سازه سنگین نشود.

رنگ سبز تیره متالیک بدنه باتوجه به بازتاب‌ها و زاویه تابش، رنگی متغیر دارد. روی عرشه علاوه بر کابین ناوبری، یک فضای غذاخوری و یک فضای نشستن قرار دارد.

میزغذاخوری روی عرشه در صورتی که از آن استفاده نشود در داخل بدنه جمع شده و به فضای نشستن تبدیل می‌شود.

118 در 2 مدل به قیمت‌های 33 و 22 میلیون دلار عرضه می‌شد که مدل 22 میلیونی از 2 موتور دیزلی و مدل 33 میلیونی از 3 موتور بنزینی بهره می‌برد. مدل گران‌قیمت‌تر بنزینی با 16800 اسب‌بخار نیرو با یک مخزن سوخت کامل می‌تواند 560 کیلومتر را بپیماید و به حداکثر سرعت قابل‌توجه 110 کیلومتربرساعت دست پیدا کند.

مدل دیزلی با مصرف سوخت کم‌تر می‌تواند با یک مخزن سوخت کامل مسافت 2800 کیلومتر را طی کند و به سرعت 17 کیلومتربرساعت دست یابد.

ظرفیت مخزن سوخت آن، 5800 گالن است و از مصرف سوخت 58 لیتر در هر مایل دریایی یا 3500 لیتر در ساعت بهره می‌برد. 118 ظرفیت 6 مهمان را دارد و خریدار می‌تواند 6 خدمه را همیشه همراه خود داشته باشد.

5- Streets of Monaco

همه کشتی‌ها و یات‌های دنیا، حتی wally و موتوریات A یک طرف، Streets of Monaco (SOM) هم یک طرف. این یات که هنوز در مرحله یک طرح و کانسپت باقی مانده، برای ساخته شدن نیاز به بودجه یک بیلیون دلاری دارد. اما چرا؟! اول از همه این‌که این یات عظیم‌الجثه، از معماری کاملا متفاوتی بهره می‌برد و روی عرشه بزرگ آن، فضاهای معروف شهر مدیترانه‌ای موناکو از جمله هتل de Paris وLa Rascasse شبیه‌سازی شده‌اند.

علاوه بر همه اینها، SOM از یک استخر ساحل مانند با شن و ماسه، یک پیست اتومبیلرانی مشابه بخشی از پیست فرمول یک موناکو برای مسابقه‌های کارتینگ و یک زمین تنیس هم بهره می‌برد!

این شهر شناور یک بیلیون دلاری، توسط شرکت Yacht Island Design طراحی شد تا بتواند نظرها را به خود جلب کند اما هنوز هم SOM خریداری نداشته تا یک بیلیون دلار را بابت ساخت آن هزینه کند.

زیر عرشه علاوه بر تمامی سالن‌ها و اتاق‌های مجلل، یک لابی بزرگ با ستون‌های پرداخت شده، فضای سبز و آبنما، هم‌چون لابی یک هتل مجلل وجود دارد.

SOM از فضاهای قابل‌توجهی نظیر سالن بدن‌سازی، SPA، کتابخانه و سینما هم بهره می‌برد که سایر یات‌ها، خواب آنها را هم نمی‌توانند ببینند.

تعداد 70 خدمه، تمام‌مدت در خدمت مهمان‌ها خواهند بود. در فضای داخلی SOM، علاوه بر 2 سوییت فوق‌لوکس VIP به مساحت 350 متر مربع برای هریک، از 7 اتاق مهمان هم بهره می‌برد.

اما این غایت ماجرا نیست. بلکه سوییت مالک SOM به تنهایی نزدیک به 1400 متر مساحت دارد و در 3 طبقه تدارک دیده شده است! این سوییت به تنهایی از فضای نشیمن دوبلکس، آسانسور، فضای اداری، اتاق تعویض لباس مجلل، چند بالکن، استخر و سونای شخصی بهره می‌برد.

احتمالا سوییت مالک شخصی SOM از منزل شخصی او روی خشکی هم بزرگ‌تر و مجهزتر خواهد بود.

انتهای پیام/

پرچم دار جدید لکسوس / قایق لوکس لکسوس معرفی شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی