پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پلاک خودرو

آغاز نصب‌ پلاک سوم روی خودروها از سال جاری

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، نصب پلاک سوم بر روی خودروها یک قانون است که در سال ۸۶ تصویب شده است اما در چند سال گذشته اجرایی نشده است که از امسال به مرحله اجرا در می‌آید. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۴ خرداد ۱۳۹۹

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، نصب پلاک سوم بر روی خودروها یک قانون است که در سال ۸۶ تصویب شده است اما در چند سال گذشته اجرایی نشده است که از امسال به مرحله اجرا در می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اظهار کرد: برابر قانون پلیس راهنمایی و رانندگی جدا از پلاکی که روی خودرو در طرح تعویض پلاک نصب می‌کند باید یک پلاک سومی هم روی ماشین‌ها نصب می‌کردند که به آن پلاک سوم می‌گویند، پلاک سوم یک قانون است.

وی افزود: این پلاک در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که این چیپ اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت) در آن چیپ گنجانده می‌شود و اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نصب پلاک سوم بر روی خودروها یک قانون است که در سال ۸۶ تصویب شده است اما در چند سال گذشته اجرایی نشده و به آن اهمیتی داده نشده است.

سردار هادیانفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توانایی عملیاتی کردن این طرح را در داخل کشور داریم، گفت: با تدبیر فرمانده ناجا این موضوع در کمیسیون فناوری ناجا تصویب شد و قرار شد تا شرایطی را برای ساخت و تولید این چیپ‌ها ایجاد کنیم، فعلاً بحث مطالعات تمام شده و کار تولید در نمونه‌ها انجام می‌شود.

وی اشاره کرد: امسال بنا داریم خودروهایی که به مراکز شماره‌گذاری کشور مراجعه می‌کنند، یعنی افرادی که برای نقل و انتقال و یا سند زدن می‌آیند یا شماره‌های جدیدی که قرار است به پلاک‌ها اضافه شود مجهز به پلاک سوم شوند. البته فعلاً این طرح به صورت سراسری برگزار نمی‌شود و فقط برای افرادی است که گفته شد.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه پلاک سوم مزایای بسیار فوق‌العاده‌ای برای راننده و مالک خودرو دارد، گفت: یکی از موضوعاتی که در مورد پلاک سوم مطرح است، بحث مقابله با سرقت است. در سرقت‌هایی که رخ می‌دهد باید اصالت خودرو ثابت شود که فعلاً تنها ملاک اصالت برای پلیس پلاک است. مثلاً پلاک را می‌زنیم نوشته پراید سفید، پلاک شماره فلان با سامانه من همخوانی دارد ولی من شاسی موتور و VIN را در لحظه ندارم تا بررسی کنم ببینم آن خودرو سرقتی است یا خیر، درست که در دست افزار این مشخصات را دارم ولی نمی‌توانم کاپوت هر ماشینی را بالا بزنم و شاسی را چک کنم.

به گفته سردار هادیانفر تمامی اطلاعات در چیپ‌ها که موسوم به پلاک سوم هستند وجود دارد که مأموران راهور می‌توانند در لحظه ارکان خودرو را با اطلاعاتی که نزد پلیس است تطبیق دهند و در لحظه ثابت می‌شود که این خودرو سرقتی است یا خیر.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه این طرح از چه زمانی اجرا می‌شود، گفت: بنا داریم برای آبان ماه این طرح را برای افرادی که بالاتر گفته شد، اجرایی کنیم./مهر

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی