پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازان

آغاز اصلاح قراردادهای قطعه سازان

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، بر اساس توافقی که با ایران خودرو، سایپا و شرکت های زیرمجموعه این شرکت ها انجام شده مقرر است بروزرسانی قرارداد قطعه سازان آغاز شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار کرد: بر اساس […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۰ تیر ۱۳۹۹

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، بر اساس توافقی که با ایران خودرو، سایپا و شرکت های زیرمجموعه این شرکت ها انجام شده مقرر است بروزرسانی قرارداد قطعه سازان آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار کرد: بر اساس توافقی که با ایران خودرو، سایپا و شرکت های زیرمجموعه این شرکت ها انجام شده مقرر است بروزرسانی قرارداد قطعه سازان آغاز شود براین اساس ظرف دو روز گذشته اقدامات اولیه آن انجام و ظرف یک هفته آینده نسبت به اصلاح قراردادهای شرکت های بزرگ قطعه ساز با گردش مالی بالا اقدام خواهد شد.

وی در این راستا اشاره کرد: باقی زنجیره تامین نیز در حال ارسال درخواست های خود هستند و براین اساس ظرف یک ماه و نیم آینده همه قراردادها به صورت علی الحساب اصلاح خواهند شد.

بیگلو در خصوص نحوه تعیین ارز در قراردادهای قطعه سازان نیز تصریح کرد: برای هر ماه یک قیمت ارزی به صورت میانگین در نظر گرفته شده و قرار است میانگین فصلی قیمت ارز براساس فرمول های داخلی گرفته شود.

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان این که خودروسازان اصلاح قرارداد قطعه سازان را پذیرفته اند، در خصوص پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی قیمت قطعات نیز بیان کرد: پیشنهاد۵۰ درصد افزایش قیمت قطعات حداقل درخواست است زیرا قیمت های اصلاح شده مربوط به شش ماهه سال 98 است در حالی که بررسی قیمت ها از پایان شهریورماه تا به امروز نشان از افزایش بیش از 50 درصدی هزینه ها است.

وی در پاسخ به این که آیا این میزان افزایش قابلتی عملیاتی شدن دارد نیز گفت: قابلیت عملیاتی شدن دارد اما اجرای آن در شرایط فعلی مانند خودرویی است که خریداری شده اما بنزینی در اختیار نیست. بنابراین تحقق این امر با وجود افزایش قابلیت اجرایی ندارد و انجام آن منجر به افزایش زیان خودروساز می شود، در نتیجه قطعه سازان تنها روی کاغذ مطالبات بالایی خواهند داشت اما در واقعیت هیچ پولی به آن ها تزریق نمی شود.

بیگلو ادامه داد: هنوز کف و سقف قیمتی برای قطعات در نظر گرفته نشده زیرا ماژول به ماژول و قطعه به قطعه هزینه ها و تاثیرات قیمت ارز بر روی آن ها متفاوت است.

وی در خصوص قیمت های جدید خودروها با قیمت ارز جدید نیز اشاره کرد: هنوز تصمیمی برای قیمت نهایی خودرو گرفته نشده و آخرین اتفاق رخ داده در این زمینه، اعلام تورم بخشی هر بخش از اقتصاد از سوی بانک مرکزی است که بر اساس برنامه ریزی انجام شده، این تورم باید توسط سازمان حمایت در فرمول شورای رقابت اعمال شود و سازمان گسترش در نهایت به عنوان حکم نسبت به تعیین قیمت خودرو تصمیم گیری کند.

وی ادامه ادامه داد: هم اکنون اطلاعات لازم در این باره در حال جمع آوری است و ایدرو ظرف دو هفته آینده و پس از جمع آوری مدارک لازم حکمیت لازم را در خصوص فرایند اصلاح قیمت خودرو انجام خواهد داد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در پایان در مورد تاثیر نرخ ارز بر قیمت قطعات بیان کرد: امروز نرخ ارز به صورت مستقیم بیشتر از 20 درصد بر قیمت قطعات تاثیرگذار نیست زیرا 80 درصد زنجیره تامین امروز به خودکفایی رسیده اما مشکلی که در این باره وجود دارد تاثیر غیر مستقیم نرخ ارز از طریق مواد اولیه داخلی است چرا که بر اساس قانون مصوب سال 90 مجلس شورای اسلامی، فروش مواد اولیه داخلی باید با قیمت جهانی و تبدیل نرخ ارز روز انجام شود، بنابراین با افزایش نرخ ارز شرکت های فولاد، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی به همان نسبت قیمت ارز نسبت به افزایش قیمت اقدام می کنند که این امر ضرورت بروزرسانی قیمت قطعات را بیش از پیش کرده است.

انتهای پیام/ منبع: خودروکار

چالش اصلی صنعت خودرو قیمت تمام شده است

فروش قطعات همچنان با دلار 11 هزار تومانی صورت می گیرد

قرارگیری قطعه سازان در یک دعوای دولتی/ اصلاح قرداد قطعه ساز با خودروساز منوط به اصلاح قیمت خودرو!

استخدام 1000 نفر نیرو متخصص، تکنسین و کارگر خطوط تولید در کروز

حذف روش های قدیمی و استفاده از نیرو متخصص، نسخه درمان بی کیفیتی صنعت خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی