پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شمع و وایر

دانستنی هایی در مورد شمع و وایر

شمع و وایر از مهمترین قطعات خودرو به شمار می روند که تاثیر به سزایی در عملکرد خودرو داشته و آسیب دیدنشان می تواند گریبان خودروی شما را بگیرد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو شمع یا Spark Plug در پیشرانه های درون سوز بنزینی وسیله ای است که به منظور وقوع انفجار […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۴ تیر ۱۳۹۹

شمع و وایر از مهمترین قطعات خودرو به شمار می روند که تاثیر به سزایی در عملکرد خودرو داشته و آسیب دیدنشان می تواند گریبان خودروی شما را بگیرد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

شمع یا Spark Plug در پیشرانه های درون سوز بنزینی وسیله ای است که به منظور وقوع انفجار حتمی ترکیب سوخت و هوا، به هنگام کمپرس شدن این ترکیب، اقدام به جرقه زدن می کند. عدم جرقه به موقع یا درست شمع می تواند عدم پایداری کارکرد و عدم صحت عملکرد پیشرانه را به همراه داشته باشد که نتیجه آن افت شدید توان پیشرانه و کندی خودرو است.

شمع و وایر

معمولا به هنگام بروز ایراد در شمع ها پیشرانه به سختی استارت می خورد. مخصوصا اگر شرایط دشوار محیطی همچون هوای بسیار سرد نیز گریبان پیشرانه را بگیرد، ممکن است پیشرانه در حالت خلاص به خوبی دور بگیرد و لرزه نداشته باشد، اما صدای اگزوز با عطسه های خفیف همراه است و زمانی که خودرو در حرکت است شتابگیری کند شده و صدای عطسه اگزوز زیاد می شود.

خرابی شمع در خودروهای مدرن تر امروزی با روشن شدن چراغ چک همراه می شود. این علائم نشان دهنده عدم جرقه صحیح یک یا چند شمع هستند. هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد، خاموش شدن یا از کار افتادن یک شمع تاثیر کمتری در عملکرد پیشرانه مورد نظر خواهد گذاشت.

شمع و وایر

شمع بدنه چینی سفید رنگی دارد که در صورت شکسته شدن یا ترک برداشتن، نمی تواند وظیفه خودش را در جرقه زنی به خوبی انجام دهد. جالب است بدانید معمولا بیشترین آسیب به شمع در همین قسمت چینی اتفاق می افتد.

می توانید شمع را باز کنید و انتهای آن را ببینید. از روی رنگش می توانید بفهمید که موتور خودروتان در چه شرایطی کار می کند و چه اوضاعی دارد؟

اگر الکترود شمع آجری رنگ بود، یعنی آن سیلندر در شرایط خوبی کار می کند. اگر الکترود سیاه بود و دوده داشت، یعنی موتور مشکلی مثل خام سوزی یا اشکالی به جز روغن سوزی دارد. حالا اگر چرب بود، باید به این نتیجه برسید که روغن از جایی وارد سیلندر شده و می سوزد. شاید حجم روغن سوزی خیلی کم باشد و داخل اگزوز هم دود آبی به چشم نخورد، اما رفته رفته زیاد شده و هزینه تعمیر را بالا می برد.

شمع و وایر

پس از کارواش رفتن و موتورشویی یا برخورد هرگونه مایعات با خود پیشرانه بهتر است از خیس ماندن پیشرانه و حفره های آن مخصوصا حفره هایی که شمع در آن بسته می شود اطمینان حاصل کنید. وجود آب در این ناحیه می تواند موجب برق دزدی یا عدم جرقه صحیح شمع شود. استفاده از باد فشار قوی برای خشک کردن حفره های پیشرانه از آب بهترین روش است.

شمع و وایر

از شمع ها گفتیم، حالا می رسیم به وایرها! وظیفه وایرها، رساندن برق از کوئل به شمع هاست. البته در بعضی از خودروها کوئل بالای شمع قرار گرفته و دیگه خبری از وایر نیست. وایرها معمولا دیر خراب می شوند. برق دزدی مهمترین خرابی وایرها به شمار می رود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می توانیم از برق دزدی وایرها مطلع شویم؟ کافیست در یه جای تاریک موتور را روشن کنید. می بینید که وایر برق را به بدنه خودرو هم انتقال داده و همه جریان را به سر شمع نمی رساند.

اگر وایرها برق دزدی داشته باشند، کشش خودرو پایین آمده و مصرف سوخت بالا می رود. اگر به هر دلیلی شمع و وایر خراب باشد، صدای موتور هم بیشتر شده و موتور نرم کار نمی کند. دلیل اشکالاتی مثل کُپ کردن، ریپ زدن، افتادن دور موتور و اصطلاحا تک کارکردن موتور هم می توند به شمع و وایر مربوط شود. در صورتی که شمع و وایر خودروتان کهنه یا خراب شود، مصرف سوخت نیز بالا می رود.

با توجه به کیفیت پایین قطعات موجود تو بازار، پیشنهاد ما این است که همزمان شمع و وایر را در هر 20 هزار کیلومتر عوض کنید.

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

آبی روی آتش!/ هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

خواب بهاری!/ نکاتی که باید در توقف طولانی خودرو رعایت کنید

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی