پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

غزال 3_خودرو خورشیدی دانشگاه تهران

حضور ایران در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی 2015

تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران با خودرو غزال ایرانی (۳) در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی 2015 استرالیا حضور خواهد یافت. به نقل از  ایرنا ، مدیر تیم طراحی و ساخت خودرو خورشیدی دانشگاه تهران روز دوشنبه با اعلام این مطلب به خبرنگار علمی ایرنا گفت: پروژه طراحی و […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۲۰ مهر ۱۳۹۴

تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران با خودرو غزال ایرانی (۳) در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی 2015 استرالیا حضور خواهد یافت.

به نقل از  ایرنا ، مدیر تیم طراحی و ساخت خودرو خورشیدی دانشگاه تهران روز دوشنبه با اعلام این مطلب به خبرنگار علمی ایرنا گفت: پروژه طراحی و ساخت خودرو خورشیدی در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ در دانشکده مهندسی مکانیک آغاز شد که در نتیجه آن، اولین خودرو خورشیدی کشور به نام غزال ایرانی (۱) در سال ۱۳۸۴ با موفقیت طراحی و ساخته شد.
دکتر کارن ابری نیا افزود: غزال (۱) با سه چرخ و یک موتور و ظرفیت یک سرنشین ساخته شد که شرکت ایران خودرو حامی اصلی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و صندوق حمایت از پژوهشگران نیز از دیگر حامیان این پروژه بودند.

استاد مهندسی مکانیک پردیس فنی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: خودرو خورشیدی غزال ایرانی (۲) نسل بعدی از این خودرو بود که در دانشگاه تهران و این بار با همکاری دانشکده های مهندسی مکانیک و برق و کامپیوتر پردیس دانشکده های فنی در سال ۱۳۸۷ به مرحله ساخت رسید.
وی درباره ویژگی های غزال (۲ ) نسبت به نسل قبلی خود گفت: مزیت این خودرو نسبت به خودرو قبلی سبکی وزن و مصرف انرژی کمتر و بدنه و شاسی یکپارچه بود که ساخت آن مورد حمایت شرکت های ایران خودرو، بهینه سازی مصرف سوخت، سایپا و گیتا باطری قرار گرفت.

به گفته ابری نیا ساخت خودرو خورشیدی غزال ( ۳) با طراحی جدید به منظور شرکت در مسابقات بین المللی استرالیا ۲۰۱۵ از سال گذشته آغاز شد و مورد حمایت مالی بنیاد فرهنگی مصلی نژاد، بانک پاسارگاد، سازمان حفاظت محیط زیست، فدراسیون اتوموبیلرانی و بخش خصوصی قرار گرفت.
وی درباره مشخصات خودرو خورشیدی غزال ایرانی (۳) توضیح داد: این خودرو دارای چهار چرخ، دو موتور الکتریکی و دو سرنشین است و برای اولین بار در کشور، شاهد طراحی و ساخت خودرو خورشیدی با دو سرنشین هستیم.
ابری نیا اظهار داشت: در حال حاضر خودرو خورشیدی غزال ایرانی ( ۳) به مسابقات ارسال شده است و اعضای تیم نیز در شهر داروین محل شروع مسابقات اعزام شده اند و در حال آماده سازی و انجام تست های قبل از مسابقه برای کسب مجوز حضور در مسابقات هستند.

استاد پردیس فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسابقات بین المللی خودرو خورشیدی در استرالیا در سه دسته (class ) اصلی برگزار می شود، بیان داشت: در دسته Adventure class خودروهای سه چرخ تک سرنشین که قدیمی ترین طراحی است، قرار دارند، دسته دوم Challenger class به خودروهای چهارچرخ تک سرنشین اختصاص یافته و در دسته سوم (Cruiser class) خودروهای چهار چرخ دو سرنشین به بالا که جدیدترین طراحی ها را دارند شرکت می کنند که تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران در دسته سوم قرار گرفته است.

مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵ از ۲۶ مهرماه تا ۴ آبان ماه به میزبانی استرالیا برگزار می شود و در جریان آن ۴۶ تیم از ۲۵ کشور جهان حضور دارند که آمریکا با ۶ تیم، انگلیس با ۳ تیم، استرالیا با ۵ تیم، ژاپن با ۵ تیم، هلند با ۳ تیم، ترکیه با ۳ تیم، آفریقای جنوبی با ۲ تیم و کشورهای ایران، اتریش، بلژیک، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، آلمان، هنگ کنگ، مجارستان، هند، اندونزی، مالزی، لهستان، سنگاپور، سوئد، تایلند و امارات متحده عربی هر کدام با یک تیم در این رقابتها شرکت می کنند.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی