پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پورشه 911

آیا می دانیدهای جالب توجه در مورد پورشه!/ ساخت خودرو برقی 112 سال قبل از تولید تسلا مدل S

شرکت پورشه از جمله خودروسازان به نام آلمانی است که در صنعت خودرو دنیا همیشه به ساخت خودروهایی بی نظیر با عملکرد فوق العاده مشهور بوده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو پورشه همیشه به ساخت خودروهایی بی نظیر با عملکرد فوق العاده مشهور بوده است و در کشور ما هم مدل های جذابی […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

شرکت پورشه از جمله خودروسازان به نام آلمانی است که در صنعت خودرو دنیا همیشه به ساخت خودروهایی بی نظیر با عملکرد فوق العاده مشهور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

پورشه همیشه به ساخت خودروهایی بی نظیر با عملکرد فوق العاده مشهور بوده است و در کشور ما هم مدل های جذابی از این کمپانی در سال های گذشته دیده ایم و همیشه از رقم های نجومی برای خرید یک پورشه استفاده می شود. این کمپانی آلمانی تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و از نظر نکات تاریخی، یکی از پرنکته ترین نشان های خودرویی است.

در این مقاله سعی می کنیم نکاتی جالب در مورد این کمپانی را بیان کنیم که شاید هرگز نمی دانستید.

112 سال قبل از تولد تسلا مدل S پورشه نخستین خودرو برقی خود را ساخت

«تسلا مدل S» را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد و پورشه در سال ۱۹۰۰ بود که در نمایشگاه پاریس اولین خودروی برقی خود را به نمایش گذاشت. در واقع، با وجود معرفی خودروهای برقی از سوی دیگر خودروسازان در تاریخ، بسیاری بر این باورند که اولین خودروی برقی تاریخ که واقعاً از نظر عملکرد قابل استفاده بود همین محصول کمپانی «لونِر پورشه»، یا همان پورشه، بوده است. موتور الکتریکی این خودرو از پکیج باتری ۱۸۰۰ کیلوگرمی و اسیدی تغذیه می شد و طبیعتاً سرعت عملکرد بالایی را ارائه نمی داد.

بسیاری از ما خودروهای هیبرید را با نشان های ژاپنی و کره ای به یاد می آوریم، اما جالب است بدانید زمانی که هیچ کس به تولید خودروهای هیبرید فکر نکرده بود، باز هم این لونِر پورشه بود که به فکر ساخت اولین هیبرید تاریخ افتاد. در دوران توسعه مهندسی پورشه آن ها خودرویی تولید کردند که به عنوان اجداد دورِ هیبریدهای امروزی شناخته می شود. آن ها نام این خودرو را لونِر پورشه “Mixte Hybrid” گذاشتند و این خودرو از یک موتور احتراق داخلی ساخت «دایملر» به عنوان ژنراتور برقی استفاده می کرد. خروجی این موتور ۲٫۵ تا ۳٫۵ اسب بخار بود و نهایت سرعت این خودرو به نزدیک ۶۰ کیلومتر بر ساعت می رسید. این عملکرد فنی در آن زمان فوق العاده بود و این خودرو توانست فاتح رالی اِگزلبرگ شود.

تحولی در ساخت خودروهای مسابقه

در سال هایی که خودروهای مسابقه ای ابعاد بزرگی داشتند، «فردیناند پورشه» (مالک و مؤسس پورشه) برای نخستین بار برای “Austro-Daimler” خودرویی مسابقه ای را ساخت که ابعاد کوچکی داشت. این خودرو، که به سفارش یک فیلم‌ساز با نام «ساشا» ساخته شده بود، ۴۳ عنوان قهرمانی را در آن سال ها کسب کرد و نشان داد اهمیت سبک بودن خودرو در عملکرد فنی آن تا چه اندازه می تواند مهم باشد. بعدها فردیناند پورشه برای “Auto Union” هم خودرویی مسابقه ای طراحی کرد که یکی از بهترین های آن زمان بود.

در زمان قدرت گرفتن حزب نازی به همراه هیتلر، رایش سوم نیز تصمیم گرفت صنعت خودروسازی آلمان را بیش تر از پیش توسعه دهد و یکی از مهم ترین اهداف او این بود که خودرویی برای آلمانی ها ساخته شود که دو بزرگ‌سال و یک کودک سوار آن شوند و نهایت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را داشته باشد و همچنین مصرف سوخت آن کم تر از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد. طراحی این خودرو نهایتاً توسط فردیناند پورشه انجام شد. این خودرو، که بعدها «فولکس‌واگن بیتل» نامیده شد، به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، هیچ‌گاه در دوران هیتلر به تولید انبوه نرسید اما پس از جنگ توانست اقتصاد کشور آلمان را نجات دهد و درنهایت، بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از آن به تولید رسید. پورشه به عنوان مهندس ارشد آلمانی (علیرغم چک تبار بودن او) از سوی هیتلر تحسین شد. او بعدها به اِس اِس پیوست و در این حزب، به عنوان یک غیر نظامی، به درجات بالایی رسید.

دستگیری فردیناند پورشه پس از جنگ جهانی

در سال ۱۹۴۵ مقامات فرانسوی، فردیناند پورشه، «آنتون پیچ» (وکیل کمپانی و داماد فردیناند) و «فری پورشه» (پسر فردیناند) را به عنوان جنایت کاران جنگی به دلیل عضویت در اِس اِس و کمک به هیتلر دستگیر کردند. فِری پس از ۶ ماه از زندان آزاد شد اما فردیناند و دامادش چون از مقامات عالی رتبه این حزب بودند در حبس باقی ماندند.

مدل ۳۶۵C پورشه به عنوانی مدلی پرطرف دار در آمریکا به فروش می رسید. این خودرو به عنوان مدلی ارتقایافته از ۹۱۱ آن زمان تولید شده بود و تا سال ۱۹۶۵ فروش بالایی داشت. ده نسخه از این مدل به سفارش پلیس هلند تولید شد و به ناوگان پلیس این کشور اضافه شد. نکته جالب در مورد این خودروها آن است که تمامی خودروهایی که تبدیل به خودروی پلیس هلند شدند کابریولت بودند و ظاهر اسپرتی داشتند.

رابطه پورش دیزاین با پورشه چیست؟

در سال هایی که برند پورشه روز به روز شناخته شده تر می شد و سود قابل توجهی به این کمپانی می رسید، فری پورشه تصمیم گرفت نگاهی فراخانوادگی به این کمپانی داشته باشد و هیئت اجرایی خارج از خانواده پورشه برای تصمیم گیری های مهم تشکیل داد. البته در آن زمان تصمیم های هیئت خانوادگی هم در این کمپانی مؤثر بود اما این تصمیم بسیاری از اعضای خانواده را ناراحت کرد و آن ها تصمیم به ترک پورشه گرفتند. پسر فری پورشه نیز، به عنوان نوه بنیان گذار این برند، از این کمپانی جدا شد و تصمیم گرفت استودیوی طراحی خود را با نام «پورش دیزاین» تأسیس کند. حالا این برند در طراحی کالاهای لوکس مشهور است و بسیاری تصور می کنند که پورش دیزاین زیرمجموعه ای از پورشه است، اما در واقعیت یک برند مستقل است.

مثل بسیاری از خودروسازان دیگر، پورشه هم در شاخه صنعتی دیگری مشغول به تولید است. بیش از ۳ میلیون زنبورعسل در کارخانه تولید عسل پورشه، واقع در شهر لایپزیگ آلمان، زندگی می‌کنند. زمینی به مساحت حدود ۴۰.۴ هکتار با درخت‌های زالزالک، لیمو و اقاقیای سیاه در اختیار زنبورهای عسل پورشه است تا هر سال بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم عسل تولید شود. عسل‌ پورشه فقط در فروشگاه‌های مرکزی پورشه به‌عنوان سوغاتی فروخته می‌شود.

در رابطه با پورشه نکات جالب دیگری هم وجود دارد، اما در این مقاله به بیان جالب ترین آن ها پرداختیم. از جمله نکات جالب دیگر می توان به تولید تراکتورهای پورشه، تولید لیفت تراک پورشه، موفقیت های بسیار در مسابقات اتومبیل‌رانی و… اشاره کرد.

انتهای پیام/ منبع: اسب بخار

این خودروهای نحس!/ افراد مشهوری که تصادف رانندگی آن ها را به کام مرگ کشاند

نفس پیست، هوای خیابان/ مقایسه مک لارن 600LT، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته و پورشه ۹۱۱ GT3 RS

سربازان تابستان!/ در بازار خودروهای دست دوم ب ام و Z4 بخریم یا پورشه باکستر ؟

افت قیمت محصولات پورشه در بازار خودرو آلمان

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی