پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه ب ام و z4 و پورشه کیمن

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

فروش ب ام و Z4 با ظهور رقیبی به اسم پورشه باکستر افت کرد. اما انگار ب ام و با معرفی نسل جدید Z4 که از همه نظر متحول شده، دوباره به بازی برگشته و حرف های زیادی برای گفتن دارد. در اینکه رقیب مستقیم Z4 جدید که حالا به جای سقف فلزی، از سقف […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۸ مهر ۱۳۹۹

فروش ب ام و Z4 با ظهور رقیبی به اسم پورشه باکستر افت کرد. اما انگار ب ام و با معرفی نسل جدید Z4 که از همه نظر متحول شده، دوباره به بازی برگشته و حرف های زیادی برای گفتن دارد. در اینکه رقیب مستقیم Z4 جدید که حالا به جای سقف فلزی، از سقف پارچه ای جمع شونده استفاده می کند، پورشه باکستر با سقف متحرک است، شکی نیست. اما در این مقایسه، پورشه کیمن با سقف فلزی ثابت در مقابل Z4 رودستر قد علم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز شماره ۷۹:

ب ام و Z4

با طعم سوپرا

Z4 در سبد محصولات ب ام و، همواره نقش رودستری اسپرت و دوست داشتنی را ایفا کرده است از آنجایی که. این خودروی ۲ نفره همیشه با قیمتی منطقی تر و دست یافتنی تر از کوپه های لوکس ب ام و عرضه شده، بسیار مورد توجه خریداران جوان و عاشق هیجان بوده است. نسل اول Z4 در سال ۱۹۸۹ به بازار آمد. از سال ۲۰۰۲ تا کنون فروش Z4 افت ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. کارشناسان مهم ترین دلیل این اتفاق را، حضور رقیب قدرتمندی به اسم پورشه باکستر می‌دانند. اما ب ام و با هدف مغلوب کردن باکستر، Z4 جدید را مهیا کرده است. نسل ششم Z4 حدود یک سال پیش در رویداد خودرویی پبل بیچ معرفی شد و از سال ۲۰۱۸ به بازار آمده است. این اتاق با کد G29 شناخته می شود که پس از چند سال، جایگزین E89 ده است.

ب ام و z4 جدید

یکی از جالب‌ترین چیزهایی که باعث شده این نسل Z4 حسابی سر و صدا به پا کند، پلت فرم مشترک آن با نسل جدید سوپرا، کوپه افسانه‌ای تویوتاست. ب ام و Z4 جدید رقبای سرسختی مثل مرسدس بنز SLC، آئودی TT و پورشه باکستر/کیمن را در مقابل خود می‌بیند. ب ام و سعی کرده Z4 جدید از هر نظر نسبت به قبل متفاوت باشد. البته ویژگی‌های منحصر به فرد Z4 همچون کاپوت کشیده، صندوق عقب کوتاه و سقف کوچک، همچنان در این نسل جدید حفظ شده اند. اما چراغ ها، پنل های بدنه و سایر جزییات ظاهری هیچ ارتباطی با قبل ندارند.

ب ام و z4 جدید

طراحی نسل جدید Z4 بی شباهت به سایر محصولات جدید ب ام و نظیر سری ۸ نیست. چراغ ها بادامی جلو کاملا جدید هستند و طبق سنت ب ام و با جلوپنجره های دوقلوی  کشیده و بزرگ‌تر از قبل ترکیب شده‌اند. انگار ب ام فرم کلیوی این جلوپنجره‌ها را به فراموشی سپرده و کم کم آن‌ها را به سمت چنر ضلعی می‌برد. البته جای شکرش باقی‌ است که Z4 جدید قبل از بروز ایده‌های فاجعه بار ب ام و در خصوص جلوپنجره خلق شده و کاپوت و سپر جلوی‌اش از بلعیده شدن توسط این بخش در امان مانده‌اند!

Z4 جدید شباهت زیادی به کانسپت معرفی شده در سال ۲۰۱۷ دارد. چراغ‌های عقب‌اش از نظر فرم و گرافیک کاملا مطابق با رسم الخط جدید ب ام و هستند. زیبایی صندوق کوتاه عقب با اسپویلر یک پارچه تکمیل می‌شود. سپر عقب نیز با حفره‌ها و دیفیوز بزرگ از سادگی خارج می‌شود. البته نباید از خروجی‌های اگزوز در ۲ طرف سپر هم که حسابی نمای این بخش را جذاب کرده‌اند گذشت. در مجموع باید گفت، انگار نمای ظاهری Z4 از کیمن شلوغ‌تر است و ب ام و در طراحی سپرها اغراق بیشتری از رقیب اشتوتگارتی به خرج داده است.

مقایسه ب ام و z4 و پورشه کیمن

ترکیب نمای جلوی Z4 حالتی تهاجمی‌تر از کیمن دارد، اما این ۲ اسپرت ۲ نفره در قسمت عقب از نظر طراحی بسیار به هم نزدیک می‌شوند. اما نباید فراموش کنید که Z4 و کیمن از نظر جانمایی پیشرانه، دقیقا در نقطه مقابل هم هستند. به همین دلیل حفره‌‌ای که برای خنک کاری موتور روی گلگیر تعبیه شده، در Z4 در قسمت جلو و در کیمن در قسمت عقب قرار دارد. نمی‌دانم وقتی به عکس‌های Z4 جدید نگاه می‌کردید، به مهم‌ترین تفاوت‌اش با نسل قبلی پی بردید یا نه!

ب ام و z4 جدید

سقف فلزی جمع شونده نسل قبلی، در مدل جدید Z4 جای خود را به سقف پارچه‌ای داده است. این سقف وزن کمتری نسبت به قبل دارد و این ویژگی باعث شده تا مرکز ثقل نسبت به قبل پایین‌تر بیاید. همچنین افزایش ۵۰ درصدی فضای بار و رسیدن این فضا به ۲۸۱ لیتر را می‌توان ارمغان دیگر استفاده از سقف پارچه‌ای به جای سقف فلزی قبلی عنوان کرد.

همچنین سقف Z4 ظرف ۱۰ ثانیه و در سرعت‌های کمتر از ۵۰ کیلومتر باز و بسته می‌شود. در این مقایسه که Z4 به جای باکستر در مقابل کیمن قرار گرفته است، سقف جمع شونده می‌تواند یک امتیاز مثبت در مقابل رقیب‌اش به شمار برود. چرا که هنگام باز بودن سقف، سوار و پایده شدن از کیمن راحت‌تر است و قطعا رانندگی با یک خودروی اسپرت روباز لذت بخش‌تر خواهد بود.

فاصله میان ۲ محور Z4 به ۲۴۷۰ میلی‌متر می‌رسد و از این نظر ۲۵ میلی‌متر کوتاه‌تر از قبل است. همچنین، Z4 جدید ۵ میلی‌متر از کیمن نیز کوتاه‌تر است.

فضای کابین هم مثل بدنه در نسل جدید از این رو به آن رو شده. کابین نسل قبلی Z4 اگرچه در عین سادگی زیبا بوده، اما تا حدی حس ارزان بودن را منتقل می‌کرد و کیفیت متریال به کار رفته نیز تعریفی نداشتند. اما در مورد نسل جدید Z4 باید گفت که کیفیت ساخت بی نقصی دارد. یک صفحه نمایش بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی روی داشبورد نصب شده. پشت آمپر تمام دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی  نورپردازی جذابی دارد و شباهت فراوانی با نسخه به کار رفته در ب ام و سری ۸ دارد. صندلی‌های اسپرت Z4 حمایت مناسبی از بدن دارند ودر نسخه M40 با چرم VERNASCA روکش شده‌اند. سیستم صوتی هارمن کاردن کیفیت دلچسبی دارد و Z4 جدید به سیستم هدآپ دیپلی ب ام و نیز مجهز شده است. البته در کنار تمام این موارد، باید گفت طراحی کابین با نسل جدید سری ۳ در یک راستا قرار دارد، و بهتر بود چیدمان و طراحی کابین در Z4 هیجانی‌تر باشد. همچنین وقتی Z4 را در کنار کیمن قرار می‌دهیم، آمپر هیجانمان کاهش می‌یابد. چرا که در مقایسه با کیمن، صفحه پشت آمپر،غربیلک فرمان و چیدمان کنسول میانی،بیش از این که هیجان انگیز و اسپرت باشد، بیشتر به یک کوپه لوکس می‌ماند.

ب ام و z4 جدید

مشخصات فنی ب ام و Z4 M40

نسل ششم Z4 با قوی‌ترین نسخه، یعنی مدل M40 معرفی شده است. این مدل پرقدرت و کامل در این مقایسه در مقابل پورشه کیمن قرار گرفته است. Z4 M40 بر خلاف کیمن ۴ سیلندر،از  پیشرانه ۶ سیلندر توربوشارژ با کد B58B30  بهره می‌برد. این پیشرانه ۳ لیتری در مدل‌های سفارش اروپا، ۳۳۵ اسب بخار و در مدل‌های سفارش آمریکا ۳۸۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ماکزیمم گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متری این پیشرانه ناآرام نیز از دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا با این رودستر دیفرانسیل عقب حسابی در جاده‌های پر پیچ و خم آتش بسوزانید! زیاد منطی نیست که وزن یک رودستر را با یک کوپه مقایسه کنیم. اما Z4 با وزن ۱۵۳۵ کیلوگرم، ۱۵۰ کیلو از باکستر با گیرباکس PDK سنگین‌تر است و هر کیلو وزن بیشتر در رقابت خودروهای اسپرت، یک ضعف به شمار می رود. البته این رودستر ۱.۵ تنی تنها ۴.۶ ثانیه (۴.۲ ثانی در نسخه‌های سفارش آمیرکا) زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و همین مساله حسابی راننده را به خودش علاقه‌مند می‌کند.

مقایسه ب ام و z4 و پورشه کیمن

ب ام و در فرمول ساخت Z4 به توزیع وزن ۵۰،۵۰ رسیده است. این ویژگی با مرکز ثقل پایین و سیستم تعلیق اسپرت با کنترل الکترونیکی کمک فنرها دست به دست هم می‌دهد تا Z4 برای گاز دادن در پیچ‌ها یکی از بهترین ابزارها باشد. همچنین این مدل قدرتمند، به ترمزها و دیفرانسیل M اسپرت نیز مجهز شده است. علاوه بر اینکه Z4 از شاسی کاملا جدیدی بهره می‌برد، به سیستم تعلیق تمام آلومینیومی نیز مجهز شده که در مدل M40 از نوع تطبیق شونده است. دیفرانسیل عقب نیز به صورت خودکار قفل می‌شود و این دیفرانسیل الکترونیکی کشش دلچسبی در پیچ‌ها به ارمغان می‌آورد. با بررسی تمام این موارد، باید گفت Z4 جدید از نظر دینامیکی چند قدمی از نسل قبلی جلوتر است.

ب ام و z4 جدید

جذابیت های نسل جدید Z4 با گیرباکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF تکمیل می‌‌شود.

فرمان Z4، دقیق اما بی احساس است و بازخورد واقعی از زیر خودرو نمی‌دهد. این یکی از مهمترین نقاط ضعف رودستر ب ام و در مقابل پورشه ۷۱۸ کیمن به حساب می‌آید. البته عملکرد شاسی در ورود به پی‌ها عالی ارزیابی می‌شود و دماغه خودرو تا جایی که می‌تواند خودش را از بیش فرمانی دور می‌کند. فارغ از همه این‌ها، باید گفت که Z4 ۶سیلندر صدایی به مراتب جذاب‌تر از صدای کیمن دارد و حسابی راننده را قلقلک می‌دهد. اما با تمام این‌ها، از نظر دقت رانندگی خالص به پای پورش نمی‌رسد.

سیستم‌های ایمنی فعال مشابه ب ام و سری ۵ جدید، ایمنی این رودستر ۵۰ هزار پوندی را تامین می‌کنند. سیستم‌هایی مثل هشدار برخورد از جلو، گارد فعال، ترمز اضطراری خودکار و سیستم تشخیص عابر پیاده از جمله این سامانه‌های ایمنی به شمار می‌روند.

پورشه 718 کیمن

پورشه ۷۱۸ کیمن

خالص‌تر از Z4

در میان خودروسازان آلمانی، پورشه همواره بر اصالت و الگوهای سنتی خود پافشاری کرده است. همین ویژگی باعث شده محصولات پورشه، که بیشتر روحیه‌ای اسپرت و جوان پسند دارند، همیشه ماندگار باشند. در دهه ۹۰ میلادی، پورشه تصمیم گرفت کوپه‌ای ارزان‌تر با غلظت اسپرت کم‌تر از ۹۱۱ معرفی کند. قرار بود این کوپه قیمت پایین‌تری از ۹۱۱ داشته باشد تا علاوه بر متنوع شدن سبد محصولات، دایره مخاطبان این خودروساز اشتوتگارتی نیز افزایش یابد. سرانجام اولین نسل باکستر درسال ۱۹۹۶ با کد ۹۸۶ تولید شد. پس از نظر سابقه، می‌توان گفت باکستر سابقه کمتری از Z4 دارند. این در حالی است که نسخه سقف ثابت (کوپه) باکستر که با نام کیمن شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد. اما همان طور که گفتیم، معرفی باکستر و کیمن و پیشرفت آن‌ها، فروش Z4 را از سال ۲۰۰۲ تحت الشعاع قرار داده و این نشان از کوپه کوچک پورشه دارد.

مقایسه ب ام و z4 و پورشه کیمن

پورشه در نمایشگاه خودرو ژنو نسل سوم باکستر را با کد ۹۸۱ معرفی کرد. در سال ۲۰۱۶ پورشه ظاهر این رودستر جذاب را دستخوش تغیراتی کرد و با کد ۷۱۸ به بازار فرستاد. اما مهمترینی اتفاقی که در این جراحی پلاستیک صورت گرفت، امکان انتخاب پیشرانه‌های کم حجم توربوشارژ برای باکستر و کیمن بود.

پورشه 718 کیمن

فرم تخم مرغی کیمن و گلگیرهای برجسته آن، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های شخصیتی‌اش به شمار می‌روند. کیمن ۷۱۸ چهره خشنی دارد و این چهره خشن به خوبی با باطن ناآرامش هماهنگی دارد. گرافیک چراغ‌های جلو فوق‌العاده است و انگار طراحان پورشه برای آماده کردن این قسمت، زمان بیشتری از طراحان ب ام و گذاشته‌ و وسواس بیشتری خرج کرده اند.

مقایسه ب ام و z4 و پورشه کیمن

چراغ‌های ۳ بعدی عقب هم بی شباهت به نمونه مشابه در پورشه ۹۱۸ نیستند و دیتیل آن شما را به یاد گجت‌های پیشرفته می‌اندازد. قرارگیری اسپویلر عقب میان ۲ چراغ عقب نیز باعث شده این قسمت عریض‌تر از آنچه هست به نظر برسد. محل قرارگیری اگزوز در وسط سپر عقب و فرم درب صندوق عقب، شما را به یاد مدل‌های قدیمی می‌اندازد. جزییات ظاهری کیمن کم نیستند. به طور مثال پایه‌های دوبل آیینه‌های جانبی شما را به یاد پورشه کررا GT افسانه‌ای می اندازد. شاید ظاهر کیمن، زبان اغزاق آمیز ب ام و را نداشته باشد، اما ترکیب هنرمندانه سنت گرایی با خطوط مردانه و خشن، چهره‌ای اصیل‌تر و ماندگارتر از Z4 را خلق کرده‌اند.

پورشه 718 کیمن

 

کابین کیمن نسبت به Z4 شلوغ‌تر، اما اسپرت‌تر به نظر می رسد. انگار فضای کابین کیمن هماهنگی بیشتری از Z4 با روحیه کوپه‌های اسپرت دارد. کیفیت متریال کابین این کوپه ۴۶ هزار پوندی (قیمت پایه) فوق العاده است. غربیلک فرمان به مراتب از ب ام و جذاب‌تر است و شما را به یاد پورشه ۹۱۸ می‌اندازد. صندلی‌های کیمن از Z4 باریک‌تر هستند و افراد چاق را به دردسر می‌اندازند.

اما به خوبی سرنشین را در بر می‌گیرند و فرم آن‌ها کاملا اسپرت است. صفحه کیلومتر شمار آنالوگ که از دایره‌های تو در تو تشکیل شده هم جذابیت بیشتری از پشت آمپر تمام دیجیتالی ب ام و دارد. فرم دریچه‌های سیستم تهویه نسبت به دریچه‌های Z4، هماهنگ‌تر هستند و کنسول میانی شیب‌دار با تعداد زیادی دکمه، جذابیت بصری بهتری ازکنسول میانی  ب ام و Z4 ایجاد می‌کند. اما از این موضوع که اندازه صفحه نمایش از ب ام و کوچکتر است هم نباید گذشت. این در حالی است که سیستم مدیریت ارتباط پورشه PCM از نظر سرعت و راحتی در کارکردن با آن، به پای ب ام و نمی رسد.

مقایسه ب ام و z4 و پورشه کیمن

مشخصات فنی پورشه کیمن ۷۱۸

پیشرانه ۴ سیلندر تخت پورشه در میانه قرار گرفته است. کیمن ۷۱۸ در ۲ مدل استاندارد و S به بازار عرضه شده که در مدل S حجم پیشرانه ۴ سیلندر به ۲.۵ لیتر می‌رسد. در مورد کیمن استاندارد با پیشرانه ۱۹۸۸ سی سی صحبت می‌کنیم. پیشرانه‌ای که ۲ سیلندر و یک لیتر حجم کمتر نسبت به موتور ب ام و دارد. البته شاید در نگاه اول یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری گزینه جذابی برای یک کوپه اسپرت نباشد. اما زود قضاوت نکنید. این پیشرانه به لطف بهره بردن از توربوشارژ، ۳۰۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۵۰۰ تولید می‌کند. همچنین گشتاور کیمن به ۳۸۰ نیوتن متر می‌رسد. قطعا کیمن با این پیشرانه در مقابل Z4 M40 حرفی برای گفتن ندارد. اما فراموش نکنید که برچسب قیمت این مدل تقریبا همان چیزی است که روی ب ام و هم گذاشته‌اند و از این نظر باید گفت پورشه کیمن در مقابل رقم پرداختی، خروجی کمتری از Z4 در اختیارتان قرار می‌دهد.

مقایسه ب ام و z4 و پورشه کیمن

البته در بحث شتاب اولیه، کیمن شانه به شانه با Z4 می‌تازد. این کوپه ۱۳۶۵ کیلوگرمی تنها ۴.۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. تازه، اگر پکیج اسپرت کرونو را سفارش دهید، شتاب اولیه (صفر تا ۶۲ مایل) به ۴.۵ ثانیه می‌رسد. سقف سرعت کیمن نیز عدد ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد. بخشی از صندوق بار کیمن در قسمت عقب و بخش اصلی آن در قسمت جلو قرار گرفته است.

پورشه 718 کیمن

فضای بار کیمن ۳۳۴ لیتر گنجایش دارد که از این نظر از Z4 بیشتر است. سیستم‌های الکترونیکی کیمن به خوبی حرکات گهواره‌ای بدنه را مدیریت می‌کنند. همچنین موقعیت راننده نیز پشت فرمان بسیار مناسب است و به لطف این ویژگی‌ها، کیمن می‌تواند عنوان یکی از بهترین اسپرت‌های بازار را به خود اختصاص دهد.

البته در مقابل ب ام و صدای ناخوشایندی مشابه جاروبرقی! دارد که این ویژگی زیاد باب میل مالک یک کوپه اسپرت نیست. به لطف طول کمتر کابین نسبت به Z4، دید بهتری در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

نوشته: میلاد میرعابدینی

مسافری از آینده!/ هر آنچه می خواهید از تسلا سایبرتراک بدانید

2 اسطوره از 2 نسل/ شلبی کبرا 427 در کنار مک لارن 720S

بازار گرم شاسی بلندها در سرمای رکود/ هیوندای سانتافه بخریم یا نیسان ایکس تریل؟

جنگ یک کُره/ با بودجه 250 تا 300 میلیونی، سراتو آپشنال بخریم یا اکسنت کرمان موتور؟

یک روح در 2 بدن!/ با بودجه 100 تا 150 میلیونی، پژو 207 اتوماتیک بخریم یا دانگ فنگ H30 کراس؟

پنجه در پنجه!/ جک S5 بخریم یا چری تیگو5 ؟

پورشه، تایکان را به جان تسلا مدل S می‌اندازد!

جوک جدید نیسان!/ از نیسان جوک جدید بیشتر بدانید

رعد و برق لامبورگینی!/ معرفی سیان ، اولین خودروی هیبرید لامبورگینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی