قیمت قطعات بسیار بالا رفته و برای مردم تعویض و یا تعمیر آنها به صرفه نیست و در چنین شرایطی شاهد یکه تازی قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار لوازم یدکی هستیم که به نظر می رسد باید نظارت ها در این زمینه بیشتر شود. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ قیمت لوازم […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛
قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو در ماه های اخیر با افزایش قابل توجهی مواجه بوده و این امر شامل تمامی خودروهای موجود درکشور می شود. این روزها هم کسی نیست که از این امر شکایت نکند اما نکته جالب توجه نزدیکی به بازار شب عید و جولان قطعات تقلبی در بازار است اتفاقی که هر سال در این زمان به امری بدیهی بدل شده است و تقریبا هر کسی خودرو دارد می داند که در شب عید برای تعویض قطعات خودرو باید قیمت بیشتری بپردازد.
اما امسال با توجه به تحریم صنعت خودرو و مشکل در واردات قطعه و همچنین تولید قطعات طبیعتا بازار را با کمبود مواجه ساخته و بدیهی تر اینکه قیمت ها بالا رود و در چنین شرایطی بهترین فرصت برای عرضه لازم یدکی تقلبی و بی کیفیت است که در سایه عدم نظارت دقیق خطرآفرین خواهد بود.
علیرضا نیک آیین، با اشاره به اینکه در شب عید با افزایش تقاضا برای خرید قطعات خودرو روبرو هستیم، اظهار داشت: متأسفانه در این شرایط وفور قطعات بیکیفیت و تقلبی در بازار بسیار است به نحوی که تعداد تعمیرات خودرو به حد بالا رسیده است.
وی با اشاره به فروش قطعات و روغن بدون گارانتی در سطح بازار، افزود: در حال حاضر سازندههای اصلی قطعات خودرو ترجیح میدهند نواقص خط تولید شرکتهای خودروساز را برطرف کرده و تمرکز زیادی بر بازار قطعات ندارند به نحوی که این کمبود توسط تعدادی سوءاستفادهگر در بازار شناسایی و در تلاش برای فروش قطعات فاقد کیفیت خود در بازار هستند.
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: متأسفانه با استفاده از تجهیزات پیشرفته علامتهایی بر روی قطعات حک میکنند که مصرفکننده به هیچ عنوان نمیتواند قطعه بیکیفیت را شناسایی کند.
نیک آیین با اشاره به اینکه به مردم توصیه میکنم به جای خرید قطعات خارجی عمدتا تمرکز خود را به خرید قطعات ایرانی کنند، افزود: با توجه به شرایط تحریم شرکتهای خارجی تمایلی به ارسال قطعه به کشور ندارند. اما عدهای سوءاستفادهگر قطعات خود را به نام اورجینال به مردم میفروشند.
وی با تأکید براینکه متأسفانه قیمت قطعات نیز تا بیش از 300 درصد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: یاتاقان برای کامیون از یک میلیون و 500 هزار تومان به 8 میلیون تومان رسیده است جالب اینکه با همین قیمت نیز مصرف کننده به زحمت میتواند این قطعه را در بازار پیدا کند. علاوه براین دیسک صفحه و لنت چرخ نیز برای خودروهای سواری رشد قابل توجهی در قیمت پیدا کرده و حتی لنتهای چرخ فاقد استاندارد با شگردهای متعدد آن هم با قیمت بالا به فروش میرسد درحالی که این لنتها استاندارد نبوده و بعد از چندین کیلومتر پودر میشود.
امیدواریم در سایه نظارت بهتر بر بازار لوازم یدکی، امکان جولان دلالان کاهش یابد چرا که قطعات بی کیفیت علاوه بر ضرر و زیان مادی ممکن است منجر به بازی با جان انسان ها شود.
دیدگاه خود را بنویسید