پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چرا اتومبیل های گران قیمت راحت تر سرقت می شوند؟

چرا اتومبیل های گران قیمت راحت تر سرقت می شوند؟

سرقت اتومبیل های گران قیمت و مجهز توسط روش های پیچیده سرقت تبدیل به یکی از کسب و کار های غیر قانونی جدی به ویژه در اروپا شده است.بسیاری از اتومبیل هایی که به این طریق سرقت می شوند ، دیگر به صاحبان اصلی خود بازگرداننده نمی شوند و اغلب به گروه های سازمان یافته […]

javankhodro
پنجشنبه - ۲۸ آبان ۱۳۹۴

سرقت اتومبیل های گران قیمت و مجهز توسط روش های پیچیده سرقت تبدیل به یکی از کسب و کار های غیر قانونی جدی به ویژه در اروپا شده است.بسیاری از اتومبیل هایی که به این طریق سرقت می شوند ، دیگر به صاحبان اصلی خود بازگرداننده نمی شوند و اغلب به گروه های سازمان یافته از مجرمین – معمولا قاچاق چیان – فروخته میشوند. جالب آنکه این دسته از اتومبیل های سرقتی شامل BMW سری 7 و مرسدس بنز کلاس S نیز میشود.

این موضوع  که چرا اتومبیل های لوکس و گران قیمت که اغلب مجهز به سیستم های امنیتی و الکترونیکی مدرن نیز هستند، بیشتر در معرض سرقت قراردارند ، مورد توجه نشریه فوربس قرار گرفته است .

نکته مهم آن است که در حالی که خودروسازان بزرگ جهانی در حال تلاش برای بهینه سازی سیستم های امنیتی خودروهای خود هستند، اما در عین حال سرقت آنها را نیز آسان تر می کنند. در واقع سیستم های امنیتی جدید خودروهای پیشرفته به طرق مختلف قابل عبور و کشف رمز است اما به طور کلی در این مورد سه روش وجود دارد:ابزارهای کشف رمز قفل، ارتباط وایرلس با اتومبیل و سیستم Keyless Entry آن و رمز گشایی کلی سیستم امنیتی خودرو با ارتباط با سیستم کنترل مرکزی آن که به ویژه این روش در مورد خودروهای مرسدس بنز صادق است.

معمولا صاحبان این خودروها بر این باور هستند که کلید اصلی برای باز کردن درب و روشن کردن خودرو لازم است. اما اخیرا و برای بهبود امنیت این خودروها، خودروسازان اقدام به ایجاد سیستم Keyless Entry کرده اند که شامل یک کلید مجازی برای صاحب خودرو است.

فاصله تعیین شده برای فعالیت سیستم حدود سه متر است که به معنی آن است که فرکانس های ارسال اطلاعات در دامنه اندک عمل می کنند. این امر به این دلیلی است که عملیات از فاصله دور قابل مداخله نباشد. اما واقعیت این است که با استفاده از ابزارهای تکنیکی جدید و پیچیده سیگنال های ارسالی و دریافتی بین کلید و سیستم مرکزی از فواصلی دورتر از آنچه خودروسازان پیش بینی کرده اند قابل دریافت و مداخله است.

در این سیستم زمانی که دارنده خودرو در فاصله حدود سه متری با خودرو قرار داشته باشد و سیستم را فعال سازد، سیگنال داده ها از کلید به سیستم دریافت کننده در خودرو منتقل می شود. سیستم دریافت کننده در این حالت اطلاعات دریافتی را اعتبار سنجی می کند و اگر داده های کلید با داده های موجود در سیستم مرکزی مطابقت داشته باشد، درب خودرو باز می شود.

همین موضوع منجر به ساده سرقت این خودروها از طریق روش های وایرلس برای عبور از سیستم Keyless است البته به شرط در اختیار داشتن ابزارهای تکنیکی لازم. در واقع این سیستم با استفاده از یک روش وایرلس امکان برقراری ارتباط بین کلید و سیستم امنیتی مرکزی خودرو را می دهد. زمانی که اعتبار داده های انتقالی بین کلید و سیستم مرکزی تایید شود، درب های خودرو باز شده و اتومبیل با فشار دکمه استارت روشن می شود. این سیستم وایرلس می تواند از سوی هکر ها و با ابزارهای خاص مورد مداخله قرار بگیرد و در نتیجه سرقت خودرو را به سادگی مقدور سازد.

این تکنولوژی ها و ابزارها  به شکل قانونی در اختیار نهادهای قضایی و امنیتی قرار دارد اما مانند همه مسائل مشابه، گرو های مجرمین سازمان یافته از مسیر های خاص خود قادر به تهیه و استفاده از آنها شده اند. این موضوع باعث شده است که سرقت خودروهای لوکس جدید در ماه های اخیر به ویژه در اروپا به شدت افزایش پیدا کند.

چرا اتومبیل های گران قیمت راحت تر سرقت می شوند؟ چرا اتومبیل های گران قیمت راحت تر سرقت می شوند؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی