اولین تست میدانی برلیانس توسط ماهنامه تخت‌گاز برگزار شد

شبه ب‌ام‌و در پارس‌خودرو!

وقتی پیشنهاد تست خودرو برلیانس H330 را به پارس‌خودرو ارائه کردیم، با استقبال مسئولین این شرکت رو‌به‌رو شد. پس طولی نکشید که یک برلیانس H330 (سدان) که از خودروهای مونتاژی توسط خودروساز وطنی بود در اختیارمان قرار گرفت. خوشبختانه به دلیل آن‌که خودرو مورد نظر دارای پلاک ملی بود، توانستیم آن‌را به جاده های خارج از شهر هم ببریم. آن‌چه که در پی می‌خوانید، حاصل تستی با پیمایش بیش از 200 کیلومتر است که در آن جاده‌های مختلف با شرایط فیزیکی متفاوت مد نظر بوده.

برلیانس محصولی دیگر از کشور چشم بادامی‌هاست که حالا به یکی از شرکای تجاری گروه سایپا بدل شده. از بین سبد محصولات این کمپانی، 2 مدل H330 سدان و H320 هاچ‌بک توسط پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود. از نظر ظاهری برلیانس را باید یکی از زیباترین خودروهای حاضر در سگمنت C بازار برشمرد. به راحتی می‌توان اثرات شریک نامدار برلیانس یعنی BMW را در طراحی بدنه مشاهده کرد. برلیانس این تاثیر را مستقیما از سری یک گرفته و در نهایت هم طرح بدنه پویا و زیبا از کار درآمده است. هر چند به عقیده نگارنده، ظرافت به کار رفته در طراحی چراغ‌های جلو و ادغام خطوط تیز و نرم در این نما کمی هم شبیه به سبک طراحی خودروهای ایتالیایی هم‌چون لانچیاست.

برلیانس

حجم‌پردازی گلگیرها در نمای جانبی سبب شده خودرو عریض‌تر از آنچه که هست به نظر برسد. ضمن این‌که رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی هم به زیبایی این نما می‌افزایند. در نمای عقب پیکره خودرو کمی ساده‌تر می‌شود، به شکلی که گویی طراحان سعی کرده‌اند بیشترین حس القای هیجان را در نمای رو‌به‌رو به‌کار بگیرند. روی سپر عقب و برعکس خودروهایی هم‌چون مزدا 3 و یا تندر 90 از 2 چراغ دنده عقب استفاده شده. در وسط سپر هم چراغ مه‌شکن وجود دارد تا هارمونی نما کاملا حفظ شود. خودرویی که در اختیار ما قرار گرفت از نوع فول یا همان تیپ اتوماتیک H330 بود، به همین دلیل چراغ‌های مه‌شکن و سانروف به صورت استاندارد در آن وجود داشت.

کابین

وقتی وارد کابین برلیانس شدیم، سعی کردیم قبل از آغاز رانندگی با این خودرو، با دقت در فواصل قطعات کابین و لمس آنها، پی به کیفیت مونتاژ خودرو ببریم. آزمونی که هر چند بسیار ساده است اما باید گفت بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار کشور در همین آزمون ساده هم نمره قبولی نمی‌گیرند. اما برلیانس توانست از این آزمون سربلند بیرون بیاید. طراحی کابین بسیار گرم است. استفاده از رنگ کِرم برای روکش صندلی‌ها و تودوزی باعث شده فضای کابین حجیم به نظر برسد. کابین برلیانس از نظر اندازه در میانه تندر90 و پژو 206 قرار می‌گیرد که برای یک خانواده کم‌جمعیت بسیار مناسب است. هم‌چنین صندوق عقب 460 لیتری خودرو تقریبا خیالتان را از بابت کمبود جا برای یک سفر چند روزه راحت می‌کند. فضای سر سرنشینان جانبی عقب به خوبی محاسبه شده و مانند بعضی از خودروهای داخلی سرتان به ستون‌های C برخورد نمی‌کند. هم‌چنین سرنشین کناری جلو نیز به اندازه کافی فضا در اختیار دارد. صندلی‌های جلو نیز عریض هستند.

برلیانس

صندلی‌های برلیانس احتمالا اولین نکته‌ای است که باعث می‌شود یک امتیاز مثبت به حساب آن واریز کنید. به دلیل قطر زیاد ابر مورد استفاده در پشتی و به‌خصوص تشک کف، صندلی‌ها از نرمی مناسبی برخوردار هستند و در طول حدود 200 کیلومتر سواری با برلیانس در مسیرهای مختلف، باعث خستگی سرنشینان نشدند. اگر راننده این خودرو باشید حتی وضعتان بهتر است چون صندلی‌ در قسمت‌های زیر زانوها، گودی کمر و ارتفاع هم مجموعا در 8 جهت تنظیم می‌شود. در ضمن کناره‌های آنها به خوبی می‌توانند بدن را در عبور از پیچ‌ها حفظ کنند. در کل ارگونومی کابین به خصوص برای راننده در سطح بالایی قرار دارد. تنها نکته منفی که راننده می‌تواند آن را حس کند، قرارگیری زانوی پای راست در کنار لبه کنسول میانی است که باید به کمک تغییر تنظیم صندلی این مشکل ار حل کنید.

در مجموع نحوه قرارگیری راننده پشت فرمان، به دلیل ارتفاع داشبورد و کنسول میانی، کمی با تِم اسپرت همراه است. دید آینه‌های برقی کناری به اندازه کافی محیط اطراف را پوشش می‌دهد. در هنگام دنده عقب هم سنسور دنده عقب به کمک‌تان می‌آید. البته برلیانس H330 دقیقا 4510 میلی‌متر طول دارد و عرضش هم به 1758 میلی‌متر می‌رسد. به همین دلیل برای پارک آن در شهرهای پرترافیک آن‌قدرها نیاز نیست به دنبال جای پارک بگردید چون ابعاد بدنه خودرو در حد متوسط است. یکی از نمرات مثبت طراحان برلیانس در همین بخش کسب شده زیرا، علی‌رغم ابعاد متوسط بدنه، فضای درونی و به خصوص صندوق عقب بسیار خوب طراحی شده است و اگر قصد داشته باشید بارهای حجیم‌تری را با برلیانس حمل کنید می‌توانید صندلی‌های عقب را کاملا به سمت جلو بخوابانید.

برلیانس

به او در پیچ‌ها اعتماد کنید

مسیری که برای تست این خودرو در نظر گرفته بودیم، از تهران آغاز می‌شد و بعد از عبور از گردنه قوچک با گذر از پیچ‌های منتهی به لواسان به سمت سد لتیان ادامه می‌یافت. در ادامه هم از کنار سد لتیان به سمت جاجرود حرکت کردیم و به تهران باز گشتیم. دلیل انتخاب این مسیر وجود عوارض مختلف جاده‌ای، اتوبان، پیچ‌های تند و جاده خاکی بود که به خوبی می‌توانست قابلیت‌های برلیانس را به چالش بکشد. در زمان رانندگی در پیچ‌های مسیر، دقت فرمان برقی دندانه شانه‌ای خودرو که قابل تنظیم هم هست و پوششی از چرم دارد، بسیار بالا بود. البته نباید از این دقت عمل به منزله تیز بودن یاد کرد. به‌طور مثال فرمان برقی خودرو دنا به به گونه‌ای عمل می‌کند که در پیچ‌ها راننده باید با دقت بیشتری از فرمان استفاده کند در حالی‌که فرمان برلیانس اطلاعات مناسبی از جاده را به شما انتقال می‌دهد و این در حالی است که فرمان مکانیسمی برقی دارد. در واقع هنگام پیچیدن احساس Over Steer (بیش فرمانی) نمی‌کنید و هم‌زمان در حال عبور از پیچ با سرعتی بالا هستید. سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و میل پیچشی در عقب، سبب شده در زمان پیچیدن با اطمینان خاطر پدال گاز را بفشارید. این در حالی است که در بدترین حالت خودرو اسپین خواهد شد و انگار این حالت هم کنترل شده انجام می‌شود زیرا می‌توانید به خوبی با حرکات دینامیکی خودرو ارتباط برقرار کنید و اصطلاحا «خم‌و‌چم» سواری خودرو را یاد می‌گیرید.

ترمزهای برلیانس در هر 2 محور دیسکی هستند. ضمنا سامانه‌های ترمز ABS+EBD نیز به قدرت ترمزگیری خودرو افزوده‌اند. به منظور تست کیفیت ترمزهای خودرو پیچ‌های منتهی به لواسان را کمی با سرعت طی کردیم که نیاز به ترمزگیری‌های نسبتا شدید و مداوم داشت. اما کیفیت ترمزها به گونه‌ای بود که حتی با افزایش حرارت دیسک و لنت‌ها، باز هم از کیفیت ترمزگیری خودرو کاسته نشد. پیشرانه برلیانس حجمی معادل 1.5 لیتر دارد و می‌تواند در دور 5 هزار و 800 به قدرت 103 اسب‌بخار برسد. گشتاور تولیدی این پیشرانه نیز 138 نیوتن‌متر است که در دور 3800 حاصل می‌شود. پس بهتر است اگر قصد رانندگی اسپرت دارید، گیرباکس 5 سرعته را در حالت تیپ‌ترونیک قرار بدهید تا امکان بالا نگه‌داشتن دور موتور فراهم شود. برلیانس با رویکرد کاربری شهری و اقتصادی طراحی شده و از این‌رو نباید انتظار داشته باشید در سربالایی‌ها هر خودرو را جا بگذارید. اما اگر قرار باشد رانندگی اقتصادی داشته باشید، آن وقت با پرکردن باک 55 لیتری این خودرو و مصرف سوخت 6.7 لیتری (6.4 لیتر در مدل مجهز به گیرباکس دستی) در مدل اتوماتیک، به این زودی‌ها نیاز به ایستادن در صف پمپ بنزین را ندارید.

برلیانس

بخشی از مسیری که انتخاب شد، کاملا خاکی بود و از کنار سد لتیان تا جاده منتهی به روستای ایرا امتداد داشت. عملکرد سیستم تعلیق خودرو در این مسیر هم مناسب بود و ضرباتی که باعث برهم خوردن تعادل خودرو و خرد شدن اعصاب سرنشینان ناشی از تکان‌های شدید باشد، به اتاق وارد نمی‌شد. در مقام مقایسه باید گفت حتی از خودروهایی هم‌چون ریو و یا پژو 206 عملکرد بهتری داشت. هم‌چنین هیچ صدای اضافه‌ای از داشبورد، ستون‌ها، زیربندی و طاقچه عقب شنیده نشد. تست ما در هوای گرم یک روز تابستانی انجام شد. به همین دلیل قبل از آغاز تست به خود می‌گفتیم: «ای کاش کولر خودرو توانایی خنک کردن کابین را داشته باشد!» اما بعد از چند لحظه که از روشن کردن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک گذشت، تقریبا برای هر 3 سرنشین خودرو مسجل شد که می‌توانند در هوای خنک کابین از دیدن مناظر اطراف لذت ببرند. حتی سرنشینان عقب هم از خنکای سیستم تهویه مطبوع کاملا راضی بودند.

برلیانس

برلیانس در بخش ایمنی موفق به کسب 5 ستاره از موسسه ایمنی خودروهای چین یعنی CNCAP شده. درون درهای این خودرو از گاردهای محافظ کابین استفاده شده است. ضمن این‌که برای سرنشینان جلو 2 ایربگ وجود دارد. در‌ها در زمان بروز حادثه به صورت اتوماتیک از حالت قفل خارج می‌شوند و بعد از رسیدن سرعت خودرو به 20 کیلومتربرساعت نیز به‌صورت اتوماتیک قفل مرکزی خودرو عمل کرده و در‌ها را می‌بندد. هم‌چنین ستون فرمان در زمان تصادف مستهلک شده و به بدن راننده برخورد نمی‌کند. برلیانس در سفرهای طولانی خسته‌کننده نیست و به دلیل مصرف سوخت پایین می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای خانوادهای کم‌جمعیت و جوان باشد.

از نکات مثبت این خودرو می‌توان به چهره زیبا، کیفیت مناسب مونتاژ، فرمان دقیق، ترمزهای با کیفیت، مصرف سوخت پایین و امکانات رفاهی مناسب اشاره کرد. این خودرو در 2 تیپ دنده‌ای با قیمت 47 و اتوماتیک با قیمت 53 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود.

عکسهای کامل تر را در مجله تخت گاز بینید.

نظر شما !!
  1. مرتضی

    داداش یهو مینوشتی یه BMW به قیمت 50 میلیون بهت دادن دیگه . کلا تعریف کردی . در صورتی که با واقعیت فاصله زیادی داره حرفات

  2. علیرضا صابریان

    والا من خودمم چندوقتی هست رفتم توی فکرش که برلیانس بخرم ولی یکی از دوستام که برلیانس داره میگه تا حدودی ازش ناراضی هستم.واسه همین دو دل شدم واسه خریدنش…