پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

قیمت پایه خودرو به چه شیوه ای در بورس کالا ارائه می شود؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از برخی تغییرات در شیوه ارائه قیمت پایه خودرو در بورس کالا و بازنگری در بخش هایی از مفاد این طرح این خبر داد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات گردهمایی اخیر نمایندگان خودروسازان و انجمن […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۳ مهر ۱۳۹۹

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از برخی تغییرات در شیوه ارائه قیمت پایه خودرو در بورس کالا و بازنگری در بخش هایی از مفاد این طرح این خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات گردهمایی اخیر نمایندگان خودروسازان و انجمن ها با کارگروه تدوین طرح تحول در صنعت و بازار خودرو اظهار کرد: در گردهمایی بررسی طرح تحول در صنعت و بازار خودرو تلاش شد از نظرات تمامی شرکت کنندگان استفاده شود و با وجود طرح برخی ایرادات، عمده شرکت کنندگان بر اجرای موفق این طرح صحه گذاری کردند.

وی همچنین از بازنگری و برخی اصلاحات در مواد و بندهای طرح تحول در صنعت و بازار خودرو خبر داد و با اشاره به اظهارات برخی شرکت کنندگان نسبت به این طرح و دخالت مستقیم مجلس در امور شرکتهای خودروسازی گفت: از آنجا که مجلس شان اجرا ندارد بنابراین ارائه این طرح و مفاد ذکر شده نمی تواند دخالت در امور خودروسازان باشد.

وی در ادامه بر نحوه حکمرانی شرکتی و نوع سهامداری تو دلی در دو شرکت بزرگ خودروساز انتقاد کرد و ضمن تاکید بر اصلاح و تعدیل این جریان بیان کرد: متاسفانه دو شرکت بزرگ خودروساز با ایجاد شرکت های لایه ای و به اصطلاح تودلی نحوه سهامداری را به شکلی انجام می دهند که حکمرانی شرکتی در این مجموعه ها را دچار ایرداتی نموده که قطعا باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین به برخی ایرادات به ماده ۳ طرح تحول در صنعت خودرو و موضوع الزام و شرایط عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه تعیین قیمت پایه اشاره و افزود: با ارائه نقدهایی در خصوص تغییراتی که در قیمت پایه صورت گرفت بنابراین دیگر شورای رقابت نقش چندانی در تعیین قیمت پایه نخواهد داشت بلکه با فرمول قیمتی که با دریافت نظر تمام بخش های دخیل در قیمت تدوین و ارائه شده است، معتقدیم ضمن اینکه قانون در تغییرات قیمت پایه رعایت شده است، طرف های درگیر در این جریان نیز از خودروسازو سازمان حمایت رضایت خواهند داشت.

ایزدخواه همچنین با توجه به ماده ۱۳ این طرح و موضوع تدوین ستاره های ایمنی در افزایش و یا کسر سود مصوب شرکتهای خودروساز و احتمال فساد و افزایش امضاء های طلایی اشاره و تصریح کرد: این ماده صرفا بر کسب استانداردهای ایمنی و ۸۵ گانه تاکید داشته و مطرح می کند که در صورت پاس نکردن این استانداردها مجوزی برای شرکتها صادر نخواهد شد و به هیچ وجه منجر به امضاء های طلایی نخواهد شد.

وی در ادامه در خصوص برخی نقدها نسبت به ماده ۱۶ طرح تحول صنعت خودرو و برخی اصلاحات در آن اشاره کرد و گفت: به دنبال برخی مخالفت ها در کارگروه تدوین این طرح تعدیل هایی در این ماده صورت گرفته و با اصلاح آن وزارت صمت موظف بر نظارت بر قراردادها گردید و از این رو مجلس دخالتی در جزئیات این قراردادها نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تدوین نهایی پیش نویس طرح تحول صنعت خودرو و ارائه آن به کمیسیون صنایع در روزهای آینده، ابراز امیدواری کرد: با تصویب و طی نمودن روال قانونی اجرای این طرح انتظار می رود بازار خودرو ساماندهی و از شرایط افسار گسیخته قیمتی خارج شود اما اینکه چه زمان به مرحله اجرا برسد مشخص نیست با این حال امید می رود موانع چندانی در روند تصویب و ابلاغ آن ایجاد نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با توجه به رای اعتماد مجلس به وزیر صمت، مهمترین اولویت وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت را کنترل و تنظیم بازار و گسترش صادرات عنوان کرد و افزود: انتظار می رود وزارت صمت پس از ۴ ماه بلاتکلیفی با حضور وزیر جدید صمت و قاطعیتی که در ایشان وجود دارد با افزایش عرضه خودرو به بازار شرایط بازار خودرو را به خوبی کنترل کند.

انتهای پیام/ منبع: پرشین خودرو

جمع بندی راهکارهای ساماندهی بازار خودرو تا پایان هفته

عرضه خودرو تنها از طریق بورس خواهد بود

لزوم شکست انحصار در بازار خودرو کشور

اوراق گواهی اعتبار مولد، برای تامین مالی قطعه سازان منتشر می‌شود

خودرو نخرید!/ قیمت ها واقعی نیست

توافق همکاری انجمن صنایع همگن قطعه سازی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

شاهين در بلندمدت بر بازار خودرو كشور اثر مي گذارد/ نگاه مردم نسبت به صنعت خودرو تغییر می کند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی