پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو کلاسیک (1)

آشنایی با خودرویی عضلانی با موتور دوج هلکت

یک طراح مدل‌های مفهومی، طرح گرافیکی خودروی عضلانی کلاسیک ای‌ام‌سی جولین را منتشر کرد این خودرو از پیشرانه خورجینی هشت سیلندر هل‌کت دوج چلنجر استفاده می کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو ای‌ام‌سی جولین (AMC Javelin) یک خودرو عضلانی قدیمی است و از نظر علاقه‌مندان و کلکسیون‌دارها بسیار عالی به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، طراحی به‌نام […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۵ مهر ۱۳۹۹

یک طراح مدل‌های مفهومی، طرح گرافیکی خودروی عضلانی کلاسیک ای‌ام‌سی جولین را منتشر کرد این خودرو از پیشرانه خورجینی هشت سیلندر هل‌کت دوج چلنجر استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

ای‌ام‌سی جولین (AMC Javelin) یک خودرو عضلانی قدیمی است و از نظر علاقه‌مندان و کلکسیون‌دارها بسیار عالی به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، طراحی به‌نام ابیملک آرلانو (Abimelec Arellano) که در زمینه‌ی طراحی مدل‌های مفهومی فعالیت می‌کند، تصمیم گرفت که با مجموعه‌ای از اصلاحات شیک، جذابیت آن را بیشتر کند.

جولین از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ به‌طور انحصاری به‌عنوان خودروی عضلانی سقف‌دار دودر تولید می‌شد و نسل اول آن به لطف پیشرانه ۶/۴ لیتری، ۳۱۵ اسب‌بخار قدرت داشت، درحالی‌که قدرت نسل دوم آن به‌لطف منیفولد ورودی چهار لوله‌ای و کاربراتور کارتر تا ۳۲۵ اسب‌بخار می‌رسید.

ابیملک آرلانو، هنرمند طراحی مدل‌های مفهومی و خودرو، جولین را با گزینه‌های قدرتمندتری در زیر کاپوت تجسم کرده است. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه خورجینی هشت سیلندر هل‌کت با بیش از ۸۰۰ اسب‌بخار قدرت قرار دارد که در مدل دوج چلنجر اس‌آرتی سوپر استاک (Challenger SRT Super Stock) مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال، طرح آرلانو درواقع روی سبک طراحی بیرونی کوپه جولین تمرکز شده است.

خودرو کلاسیک (1)

اولین قسمت از خودروی عضلانی جولین که این طراح روی آن کار کرد، قسمت جلو بود و این طراح ادعا می‌‌کرد که اورهنگ جلو بیش از حد طولانی است و با نسبت کلی خودرو جور در نمی‌آید. درنتیجه قسمت جلوی خودرو کوتاه شد تا جولین کمی کوچک‌تر به‌نظر برسد و بیشتر به چشم بیاید.

جولین همچنین دارای مجموعه‌ای از تغییرات دیگر است که باعث می‌شود جلوه‌ای مدرن‌تر از آن در ذهن بینندگان ایجاد شود. به‌عنوان مثال، چراغ‌های جلو جدید با چراغ‌های LED روشنایی روز، گل‌گیرهای چرخ بزرگ، رینگ‌های شلبی و اسپویلر عقب وجود دارد که با ظاهر و نسبت کلی خودروی عضلانی به خوبی تطبیق می‌کند. قسمت داخل کابین نیز تغییر یافته و از صندلی‌های اسپرت فورد GT بهره گرفته می‌شود. آرلانو همچنین در طرح خود از آینه‌های بغل دوج چلنجر استفاده کرده است.حالت وحشی خودروی جولین با پیشرانه ۶/۲ لیتری خورجینی هشت سیلندر سوپرشارژ هل‌کت (Hellcat) تکمیل می‌شود. این پیشرانه نه‌تنها علاقه مشتریان را به طیف وسیعی از خودروهای عملکردی فیات کرایسلر افزایش داده، بلکه در تمام مدل‌های بازسازی‌شده نیز محبوب شده است و عملکرد فوق‌العاده‌ای نیز به جولین می‌دهد. Abimelec Design برای ادای احترام به پیشرانه ۶/۴ لیتری خورجینی هشت سیلندر AMC که در ابتدا زیر کاپوت جولین استفاده شده بود، بلوک و سرسیلندر را به همان رنگ، تزئین کرده است.

خودرو کلاسیک (2)

اگر امروز نیز AMC وجود داشت، اینکه خودروی عضلانی جولین با پیشرانه هل‌کت عرضه شود، حس خوبی برای تمام علاقه‌مندان محصولات قدرتمند عضلانی ایجاد می‌کرد. متأسفانه ترور یک مرد فرانسوی، سرنوشت این خودروساز را برای همیشه تغییر داد.

ژرژ بس، مدیرعامل وقت رنو در سال ۱۹۸۶ مورد اصابت گلوله قرار گرفت. در آن زمان آمریكن موتورز تحت كنترل خودروساز فرانسوی بود و با مرگ مدیرعامل، جانشین او تصمیم گرفت برای تقویت رنو برای همیشه از شر AMC خلاص شود. پس از فروش این شرکت به کرایسلر، شرکت آمریکن موتورز به بخش جیپ-ایگل تغییر نام داد و تحت نظارت لی یاکوکا قرار گرفت.

یاکوکا منحصراً به جیپ علاقه داشت و به‌خصوص ZJ گرند چروکی در زمان تصاحب آمریکن موتورز مورد علاقه او بود؛ به همین دلیل ایگل (Eagle) در سال ۱۹۹۹ برای همیشه برند AMC را منحل کرد.

انتهای پیام/ منبع: زومیت

پرونده کلاسیک / برندهای لوکسی که در تاریخ گم شده‌اند

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

ملاقات با مرسدس بنز S کلاس کلاسیک / پلی از کلاسیک به مدرنیته

دود از کنده بلند میشه!/ آشنایی با وانت 70 ساله 400 اسبی

خاطره بازی با اتوبوس های کلاسیک شهری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی