صنعت خودروسازی ایران بهرغم همه پیشرفتهایش همواره با یک مشکل بزرگ دستوپنجه نرم کرده و آن وابستگی به خودروسازان و استودیوهای خارجی برای زیرساختهای مهندسی این صنعت بوده و هست. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو همگی به یاد داریم که وقتی سمند بهعنوان نخستین خودرو ملی ایران توسط ایران خودرو راهی بازار شد، […]
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو
همگی به یاد داریم که وقتی سمند بهعنوان نخستین خودرو ملی ایران توسط ایران خودرو راهی بازار شد، اولین نکتهای که به آن اشاره میشد، نشان پژو روی موتور این خودرو و استفاده از پلتفرم پژو 405 برای آن بود.
موضوعی که البته بعدها با طراحی و تولید موتور ملی ایران خودرو، تاحدودی بهبود یافت اما دانش طراحی و ساخت پلتفرم موضوعی است که برخلاف تلاشهای دوران پسابرجام برای یاری گرفتن از بزرگان صنعت خودرو جهان تابه امروز نصیب خودروسازان ایرانی نشده است.
علاوه بر سمند خودروهای ملی دیگری چون تیبا و ساینا که محصول دیگر غول خودروساز ایرانی (سایپا) هستند نیز از پلتفرم قدیمی پراید که تا حدودی بهسازی شده استفاده میکنند. همچنین دیگر محصول ملی ایران خودرو، رانا که از پلتفرم پژو 206 بهره میبرد و سدان خوشچهره و نوظهور سایپا، شاهین که از پلتفرم قدیمی تویوتا یاریس بهره میبرد.
در این میان جدیدترین محصول ملی ایران خودرو، با نام کی132 که از پلتفرم پژو 301 بهرهمند است، اوضاع نسبتا بهتری نسبت به سایرین دارد.
افزون بر اینها، شرایط تست تخصصی و ایمنی خودروهای ایرانی در داخل کشور چندان مهیا نیست و برای خودروسازانی که توسعه محصول را مدنظر دارند، برخورداری از امکانات تستهای فنی و ایمنی استاندارد و منطبق بر استانداردهای روز دنیا، یک نیاز بسیار مهم به حساب میآید.
به هر حال قرار نیست تحریمها تا ابد برقرار باشند و روزی خواهد رسید که خودروسازان ایرانی که روزگاری در زمینه صادرات منطقهای عملکرد قابل دفاعی از خود ارائه داده بودند بار دیگر صادرات محصولات جدید خود را در اولویت برنامههایشان قرار بدهند. آن زمان است که برخورداری از این زیرساختهای فنی و مهندسی برای رقابت با خودروسازان نوظهور چینی که همواره در حال بهبود و بهسازی فنی و ایمنی هستند، اهمیتی دوچندان مییابد.
در همین راستا اکنون خبرهای خوشی از ورود معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به حوزههای زیرساختی صنایع حمل و نقلی به گوش میرسد.
بر این اساس قرار است با آشتی صنعت و دانشگاهها، فناوریهای پیشرفته تا حد زیادی در کشور بومیسازی شوند که در این میان طراحی و ساخت پلتفرم عمومی با بهره از توان عده کثیری از شرکتهای دانشبنیان داخلی و همچنین برطرف ساختن نیازهای آزمایشگاهی و تست فنی و ایمنی خودروسازان بر پایه دانش بومی از اولویتها هستند.
اگرچه باتوجه به شرایط تحریمی فعلی و تکیه بر توانمندیهای موجود داخلی، شاید این زیرساختها در رده بهروزترینها قرار نگیرند، اما چنین حرکتی قطعا مولد و روبهجلو محسوب میشود و میتواند در آینده نزدیک توسعه همهجانبه زیرساختهای حملونقلی از جمله در صنعت خودرو را به ارمغان بیاورد.
انتهای پیام/
نوشته از روزبه خندان
دیدگاه خود را بنویسید