پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای مدل 2021

سانسور سال های تلخ!/ ترکیب بازار خودروهای وارداتی در سال 1399، ((اگر)) خبری از ممنوعیت واردات نبود

تصمیم گرفتیم چشم ها را ببندیم، همه اتفاقات تلخ اخیر از جمله ممنوعیت واردات خودرو و تحریم های گسترده صنعت خودرو را فراموش کنیم و مثل سانسور یک فیلم! تمام این اتفاقات تلخ را از تاریخ حذف کنیم و از روزهای خوش چند سال پیش بازار خودروهای وارداتی که واردات خودرو ممنوع نبود و حتی […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۹

تصمیم گرفتیم چشم ها را ببندیم، همه اتفاقات تلخ اخیر از جمله ممنوعیت واردات خودرو و تحریم های گسترده صنعت خودرو را فراموش کنیم و مثل سانسور یک فیلم! تمام این اتفاقات تلخ را از تاریخ حذف کنیم و از روزهای خوش چند سال پیش بازار خودروهای وارداتی که واردات خودرو ممنوع نبود و حتی واردات خودروهای +40 هزار دلار و با حجم موتور بالای 2500 سی سی هم آزاد بود، یک راست به زمان حال بیاییم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نوشته: میلاد میرعابدینی

اگر از مخاطبان پر و پا قرص جوان خودرو باشید، مطمئنن هر روز از آخرین اخبار صنعت و بازار خودرو آگاهید. پیگیری شما یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد! مثبت از این جهت که از اخبار روز آگاهید، اگر قرار باشد شرایط فروشی از سوی خودروسازان برقرار شود سریعا مطلع می شوید، از محدودیت های ترافیکی و خلاصه اخباری از این دست به سرعت آگاه می شوید.

اما جنبه منفی این پیگیری! با توجه به محدودیت ها، ممنوعیت ها، نوسانات ارز، تحریم های ناجوانمرادانه و گاها تصمیم گیری های اشتباه خودروسازها و دستگاه هایی مثل شورای رقابت و بلای اخیر که کرونا نام دارد، بیشتر اخباری که دریافت می کنید، تلخ و ناخوشایند است و اگر کمی عشق ماشین هم باشید، این اخبار به شما فشار بیشتری وارد خواهد کرد. چرا که حتی با خواندن اخبار مرببوط به عرفی خودروهای جدید در کشورهای خارجی هم حسرت می خوری که چرا خبری از این خودروهای جذاب در ایران نیست.

خودرو وارداتی

وقتی تمام این ها را مرور می کردیم و خودمان را جای شما مخاطبان عزیز می گذاشتیم، با خودمان گفتیم چرا همیشه واقعیت ها را با شما به اشتراک بگذاریم؟! بد نیست هر از گاهی کمی رویاپردازی کنیم، شاید در بهبود روحیه مان موثر بود! پس تصمیم گرفتیم چشم ها را ببندیم، همه اتفاقات تلخ اخیر از جمله ممنوعیت واردات خودرو و تحریم های گسترده صنعت خودرو را فراموش کنیم و مثل سانسور یک فیلم! تمام این اتفاقات تلخ را از تاریخ حذف کنیم و از روزهای خوش چند سال پیش که واردات خودرو ممنوع نبود و حتی واردات خودروهای +40 هزار دلار و با حجم موتور بالای 2500 سی سی هم آزاد بود، یک راست به زمان حال بیاییم.


برنامه صندلی داغ با موضوع ممنوعیت واردات خودرو (اینجا کلیک کنید)


واردات خودروهای لوکس

به شما پیشنهاد می کنیم که بدون فراموش کردن اتفاقات تلخ گذشته این کار را نکنید، چرا که ممکن است بعضی از اتصالات داخل قلب یا مغزتان پاره شود و دچار سندروم ناباوری شوید! فراموش نکنید که برای یک رویاپردازی شیرین، باید به طور کامل از واقعیت ها دست بکشید. پس چشم ها را ببندید و با ما همراه شوید.

در این مطلب سراغ خودروهایی می رویم که در صورت آزاد بودن واردات خودرو و عدم اعمال محدودیت ها بر آن، در حال حاضر در بازار خودرو کشور حضور داشتند و دیدن آن ها پست ویترین نمایشگاه های اتومبیل خیلی طبیعی و به دور از تعجب بود.

شوروم پورشه

اگر این اتفاقات تلخ نمی افتاد، شاید خودروهای متفاوت از برندهای حاضر در ایران یا حتی برندهایی که تا کنون اثری از آن ها در بازار خودرو کشورمان نبود هم وارد بازار می شد یا به خط تولید خودروسازان می آمد. اما ما خیلی پا را از گلیم فراتر نگذاشتیم و به معرفی مدل جدید همان خودروهایی که قبلا در ایران موجود بودند بسنده کردیم. همچنین سعی کردیم از کنار خودروهایی که در این چند سال تغییر خاصی را تجربه نکردند بگذریم و بیشتر روی آن هایی که از این رو به آن رو شده اند تمرکز کنیم.

قطعا اگر انقدر همه چیز رویایی بود، ارز هم قیمت منطقی داشت و برای شکستن دیوار 30 هزار تومان، انقدر تقلا نمی کرد! در این صورت قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل بیشتر با عقل جور در می آمد. جوری که قیمت مدل های 2021 به مراتب ارزان تر از انواع 2017 و 2018 از آب در می آمد!


برنامه صندلی داغ با موضوع بازار خودرو (اینجا کلیک کنید)


بازار خودروهای کیا / تنوع چشم نواز مدل های 2021

کیا از آن دسته خودروسازهای کره ایست که در بازار ایران برای خودش برو بیایی دارد. بعد از باز شدن واردات خودرو در دهه 80، سبد نسبتا متنوعی از محصولات کیا به ایران آمد. اما بیایید ببینیم تا قبل از بسته شدن واردات خودرو کدام خودروهای کیا در بازار حضور داشتند و این مدل ها در حال حاضر چه تغییراتی کرده اند. کیا سورنتو، شاسی بلند متوسط کیا است که آخرین مدل آن در بازار ایران، نسل سوم با مدل 2017 و تک و توک نسخه های فیس لیفت 2018 است. بعد از این فیس لیفت اما، نسل جدید (چهارم) سورنتو با ظاهری کملا متفاوت با مدل 2021 در بازار جهانی عرضه شده است.


ویدئوی معرفی نسل جدید کیا اپتیما را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


دیگر محصول پرطرفدار کیا، سدان ساپرت و نسبتا بزرگ اپتیماست. آخرین مدل اپتیما در ایران، اتاق JF یا همان نسل چهارم است. آخرین مدل اپتیما در بازار، 2017 برای نسخه بنزینی و 2018 برای معدود نسخه های هیبرید است. نسل پنجم اپتیما که با عنوان K5 نیز شناخته می شود، در مدل 2021 به بازار آمده و می توان گفت ظاهرش تقریبا هیچ شباهتی با قبل ندارد.

پیکانتو ریو هاچ بک های جذاب کیا هستند که در بازار ایران هم طرفدارهای خاص خودشان را دارند. البته حجم واردات پیکانتو نسبت به ریو بسیار بیشتر بوده و از این جهت مدل های متنوع تری از آن در بازار یافت می شود. نسل دوم پیکانتو با مدل 2016، آخرین مدل این مینی هاچ بک تو دل برو است که می توانید در ایران پیدا کنید. اما نسل سوم  این خودرو با ظاهری بسیار جذاب تر و مدرن تر با مدل 2021 به بازار جهانی آمده است. نسل سوم کیا ریو هاچ بک هم که با مدل های 2016 و 2017 آخرین بار در ایران عرضه شد، پوست انداخته و در حال حاضر نسل پنجم آن با مدل 2021 توسط کیا عرضه می شود.


ویدئوی معرفی نسل جدید کیا سورنتو را اینجا ببینید (کلیک کنید)


اسپرتیج هم دیگر کراس اوور محبوب و پرفروش کیا در ایران است. کراس اووری که چند نسل از آن وارد کشورمان شده و آخرین مدل نسخه QL یا همان نسل چهارم با مدل 2018 است. اسپرتیج اما در این مدت که ما از غافله عقب بوده ایم تغییر شگرفی نکرده و در مدل 2020 تنها فیس لیفت شده و کمی تغییر کرده است.

کیا سراتو نیز یکی دیگر از خودروهای محبوب کیا در بازار ایران است. حتی پای نسل دوم این خودرو به خط تولید سایپا هم رسید و تا قبل از تحریم ها داخل کشور تولید می شد. اما آخرین مدل سراتو که به کشور وارد شده است، فیس لیفت نسل سوم با مدل 2018 است. در این مدت که درهای کشورمان به روی خودروهای وارداتی بسته بوده، کیا نسل چهارم سراتو را نیز معرفی کرده و از سال 2019 در بازار عرضه کرده است.


مقایسه کیا موهاوی و تویوتا پرادو دست دوم را در اینجا بخوانید (کلیک کنید)


اما یادی کنیم از گردن کلفت های کیا با موتورهای حجیم و هیکل های گنده! کادنزا نماینده کیا در کلاس سدان های بزرگ و لوکس و موهاوی نماینده این خودروساز کره ای در کلاس شاسی بلندهای فول سایز بودند. آخرین مدل موهاوی در بازار ایران، مدل 2012 و تعداد محدودی مدل 2013 هستند. اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به تلوراید، شاسی بلند فول سایز کیا که از سوی مجله های معتبر خودرو در جهان بسیار مورد تحسین قرار گرفت. بعید نیست اگر ممنوعیت ها و محدودیت ها گردن واردات خودرو را نگرفته بود، الان می توانستیم کیا تلوراید را در کشور داشته باشیم. همچنین فیس لیفت نسل دوم کادنزا با مدل 2020 نیز مدل جایگزین کادنزایی است که ما در کشورمان سراغ داریم.

اگر بازار خودرو به این با حالی که از آن حرف می زنیم بود، الان حتما کیا استینگر و هاچ بک جذاب استونیک را هم در جمعمان داشتیم!


ویدئوی معرفی نسل جدید هیوندای سانتافه را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


بازار خودروهای هیوندای / تکاپوی واردکننده برای عقب نماندن از مدل های جدید

هیوندای تا سال های سال پرچمدار واردات خودرو در ایران بود. شرکت آسان موتور به عنوان نماینده رسمی هیوندای، بیش از هر شرکت دیگری خودرو به کشور وارد می کرد و سانتافه از جمله پرتیراژترین خودروهای وارداتی در کشور بود. البته بعدها آسان موتور هیوندای را با کرمان موتور شریک شد و این 2 شرکت به همراه شرکت پاکرو، بانی عرضه خودروهای هیوندای در ایران شدند.

اجازه دهید کار را با هاچ بک های هیوندای شروع کنیم. i30, i20 و i10 هاچ بک های شناخته شده هیوندای در بازار ایران هستند که در بازه های زمانی مختلف در کشور عرضه شده اند. i10 توسط کرمان موتور و در بازه زمانی کوتاهی در ایران تولید شد و آخرین مدل آن در کشور، نسخه فیس لیفت نسل دوم این خودروی کوچک است که با مدل 1396 در بازار یافت می شود. اما جالب است بدانید نسل سوم i10 با مدل 2020 در بازار جهانی عرضه شده و از نظر ظاهری و فنی بسیار تغییر یافته است.

بعد از چند سال عرضه، 5،6 سالی خبری از هیوندای i30 در ایران نبود تا اینکه واردات خودرو ممنوع اعلام شد. آخرین مدل های i30 در ایران، نسل اول با مدل 2011 و تک و توک مدل های 2012 هستند. اما برای سال 2020 هیوندای نسل سوم i30 را هم روانه بازار کرده و حالا فاصله میان چیزی که ما از i30 سراغ داریم با چیزی که به عنوان مدل روز در جهان شناخته می شود بسیار زیاد است.


مقایسه هیوندای i20 و اپل کورسا را در اینجا بخوانید (اینجا کلیک کنید)


می رسیم به هیوندای i20. پرفروش ترین و محبوب ترین هاچ بک هیوندای در ایران. این هاچ بک متوسط و جمع و جور هیوندای در چند مدل وارد بازار ایران شد. آخرین مدل اما، نسخه تولید داخل این خودرو بود که بعد از قرارداد کرمان موتور و هیوندای به خط تولید این خودروساز ایرانی آمد. کرمان موتور تا قبل از تحریم های صنعت خودرو، به مونتاژ نسل دوم هیوندای i20 مشغول بود. خودرویی که بالاترین مدل آن در بازار مدل سال 1397 است. اما هیوتدای برای سال 2021 نسل سوم i20 را هم روانه بازار کرده است.

هیوندای i40 هم که در تعداد محدودی وارد ایران شد، همچنان بدون تغییر باقی مانده و خبری از مدل جدید ان در سبد محصولات هیوندای نیست. صحبت از هاچ بک های هیوندای شد، بد نیست نگاهی به هیوندای ولاستر هم داشته باشیم. هاچ بک جذاب هیوندای که با ظاهر متفاوتش حسابی مورد توجه قرار گرفت. نسل اول این خودرو با مدل 2015 و 2016 آخرین برداشت از ولاستر است که می توانید در بازار ایران پیدا کنید. اما شایان ذکر است که نسل دوم این خودرو با مدل 2019 نیز در بازار جهانی عرضه شده است.

سراغ خودروهای معروف تر هیوندای در ایران می رویم. کار را با اکسنت، کوچک ترین سدان هیوندای در ایران شروع می کنیم. خودرویی که بعد از توافق برجام به خط تولید کرمان موتور آمد و آخرین مدل آن در بازار مربوط به سال 1397 است. نسل جدید این خودرو با ظاهری کاملا متفاوت با مدل 2018 در بازار جهانی عرضه شده است. همچنین نسل ششم النترا هم که در نسخه وارداتی تا مدل 2018 و در نسخه مونتاژ ایران تا مدل 1397 در بازار یافت می شود، در بازار جهانی کاملا تغییر چهره یافته و نسل هفتم این سدان دوست داشتنی با مدل 2021 هم عرضه شده است.

هیوندای سوناتا هم که تا به حال در چند نسل به بازار ایران آمده، آخرین بار در نسل هفتم و مدل 2017 (مدل بنزینی) و 2018 (مدل هیبرید) رنگ بازار ایران را دید. اما همین سوناتا در نسل هشتم و مدل 2020 کاملا متحول شده و طراحی به مراتب به روزتری از مدل قبلی دارد.

سانتافه و توسان هم که گل سرسبد محصولات هیوندای در ایران به شمار می روند. آخرین مدل سانتافه در ایران، فیس لیفت نسل سوم است که در مدل های 2017 و 2018 کارش را در ایران پایان داد. اما همین سانتافه در نسل چهارم و مدل 2021 انقدر تغییر کرده و به روز شده که حتی نمی توانید بشناسیدش! نسل سوم توسان هم که تا مدل 2017 و 2018 به ایران آمد، حالا در نسل چهارم و مدل 2021 برای خودش برو بیایی دارد.

یکی دیگر از محصولات بسیار محبوب و جذاب هیوندای، شاسی بلند لوکس و بزرگ ix55 وراکروز بود که تا سال 2013 و قبل از شروع ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرد و مورد استقبال قرار گرفت. مدتی است هیوندای شاسی بلند فول سایز و لوکسی به نام پالیسید را جایگزین وراکروز کرده و پیش بینی می شود اگر این شرایط بر بازار حکمفرما نبود، می توانستیم شاهد جولان پالیسید در خیابان ها و جاده های ایران باشیم.


ویدئوی معرفی جنسیس GV80 را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


حالا اگر بیشتر در رویاپردازیمان غرق شویم، می توانیم تصور کنیم که مسیر انقدر هموار است که خودروهای لوکس جنسیس هم به ایران آمده اند. جنسیس های G70 , G80 و G90 به همراه شاسی بلندهای GV70 و GV80 که لوکس تر از هر زمان دیگری آماده اند تا دل علاقه مندان به خودرو را ببرند.

بازار خودروهای تویوتا و لکسوس/ تداوم محبوبیت ژاپنی با سابقه

تویوتا یکی از ریشه دارترین برندهای خودرویی در ایران است که از دیرباز توسط شرکت ایرتویا به ایران وارد شده. با ازاد شدن واردات خودرو در دهه 80، ایرتویا در کنار واردات محصولات روز تویوتا، تمرکز ویژه ای هم روی واردات خودروهای لوکس لکسوس گذاشت و تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو و وضع محدودیت های 2500 سی سی و 40 هزار دلار، سبد نسبتا کاملی از محصولات تویوتا و لکسوس را در کشور شاهد بودیم.

کار را با تویوتاها شروع می کنیم. در حالی نسل چهارم تویوتا یاریس با مدل 2020 و یاریس کراس با مدل 2021 در بازار جهانی عرضه شده، که آخرین مدل های یاریس در بازار ایران مربوط به نسل سوم و مدل 2015 و 2016 هستند. از سوی دیگر تویوتا RAV4 هم که از محبوبیت بالایی در ایران برخوردار است و تنها تا فیس لیفت نسل چهارم و مدل 2018 وارد کشور شده، برای سال 2019 حسابی پوست انداخت و در نسل پنجم تبدیل به خودرویی کاملا متفاوت شده است.

تویوتا پریوس اما تغییر چشمگیری را تجربه نکرده و نسل چهارم آن که تا مدل 2017 به ایران وارد شده، برای سال 2019 دستخوش تغییرات جزیی یا به اصطلاح فیس لیفت شده است. نسل دوازدهم کرولا با مدل 2020 هم که به عنوان پرفروش ترین محصول تویوتا در سراسر جهان شناخته می شود، جای نسل قبلی که در بازار ایران تا مدل 2016 وارد شده است را گرفته.

هایلوکس هم که همیشه به عنوان وانتی جان سخت و همه جا رو شناخته می شود، در حالی آخرین بار با نسل هشتم و مدل2016 در بازار ایران نقش افرینی کرده، که در مدل 2021، تویوتا تصمیم گرفته هایلوکس را تقریبا با همان ترکیب اما با تغییراتی برای به روزتر شدنش عرضه کند.

تویوتا کمری هم آخرین بار با مدل XV50 در 2 نسخه عادی و فیس لیفت و انواع بنزینی و هیبرید وارد ایران شد و اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید، نمی توانید کمری با مدلی بالاتر از 2016 پیدا کنید. اما تویوتا تولید مدل XV70 را با ظاهر و مشخصات کاملا متفاوت از سال 2017 آغاز کرده و برای سال 2021 هم این خودرو را کمی آرایش کرده است.

اما به اصل داستان تویوتا در ایران، یعنی لندکروزر و پرادو می رسیم! شاسی بلندهای فول سایز و پرطرفداری که اگر محدودیت های واردات خودرو در کار نبود، در حال حاضر یکه تاز بازار اس یو وی ها بودند. البته هنرمندان وطنی هم در این مدت بی کار ننشسته اند و با فیس لیفت این خودرو در ایران، ممنوعیت واردات خودرو را دور زده اند و چهره تویوتا پرادوها و لندکروزرهای قدیمی را به مدل های 2020 و 2021 تغییر داده اند!

اما واقعیت اینجاست که تویوتا لندکروزر آخرین بار با اتاق 200 در این ظاهر شده. شاید بگویید تویوتا در حال حاضر همچنان اتاق 200 را تولید می کند. اما فراموش نکنید که اتاق 200 تا کنون 2 بار فیس لیفت شده که فیس لیفت اول تا مدل 2013 در کشور عرضه شده است، اما خبری از فیس لیفت دوم که در آن تغییراتی اساسی روی ظاهر لندکروزر اعمال شده، در ایران نیست. از سوی دیگر، پرادو هم آخرین بار با نسل چهارم و مدل 2013 به ایران آمده است. تویوتا همچنان نسل چهارم پرادو را تولید می کند، اما تا کنون 2 بار ظاهر پرادو را دستخوش تغییراتی کرده که البته تعداد محدودی از فیس لیفت اول وارد کشور شده است.


ویدئوی آماده سازی تویوتا سوپرا 100 اسب بخاری را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


واردات محصولات لکسوس همیشه نسبت به تویوتا کمتر بوده، اما تا همین چند سال پیش مدل های روز انواع خودروهای لکسوس به ایران وارد می شد. LS به عنوان لوکس ترین سدان لکسوس تا مدل 2011 وارد ایران شد. این نسخه که نسل چهارم LS به شمار می رود، برای سال 2013 فیس لیفت شد که از مدل فیس لیفت تعداد محدودی در کشور موجود است. اما برای سال 2021، لکسوس نسل پنجم LS را با ظاهری متفاوت و کابینی رویایی به بازار فرستاده که جای خالی آن به شدت در بازار خودروهای لوکس کشورمان حس می شود.

از طرف دیگر، سدان اسپرت IS که در ایران بسیار محبوب شده بود و آخرین بار با مدل 2015 به بازار آمد، تا کنون 2 بار فیس لیفت شده است. فیس لیفت آخر IS که به تازگی معرفی شده، بیشتر از شبیه به یک نسل کاملا جدید است. همچنین لکسوس NX را هم که حسابی در ایران محبوب است تغییر نداده و فعلا با همین شمایل تولید می کند. البته NX در مدل 2018 فیس لیفت شده و تغییراتی جزیی را تجربه کرده است. تعداد نسخه 2018 این کراس اوور لوکس در ایران بسیار محدود است و بیشتر مدل های موجود مربوط به سال های 2017 و 2018 هستند.

نسل هفتم لکسوس ES با مدل 202 هم مدتی است در بازار جهانی عرضه شده و بسیار خودروی جذابی به نظر برسد. ایرانی ها می توانند نسل ششم این خودرو را در بهترین حالت با مدل 2014 و 2015 و تک و توک مدل های 2016 فیس لیفت خریداری کنند. اگر تمام محدودیت ها را نادیده بگیریم و اگر ایرتویا مثل گذشته در واردات خودرو پویا و چابک بود، بعید نبود خودروهای جذابی مثل لکسوس LC500 ، تویوتا سوپرا و لکسوس UX نیز پشت ویترین نمایندگی ها و نمایشگاه های اتومبیل به ما چشمک بزنند!

خودروهای مرسدس بنز

بازار خودروهای مرسدس بنز / دست باز پولدارها برای خرید خودرو

مرسدس بنز همواره برند محبوبی و پرطرفداری در بازار ایران به شمار می رفته و می توانیم بگوییم در تمام بازه های زمانی به غیر سال هایی که واردات خودرو به کشور ممنوع بوده، خودروهای مرسدس بنز با تنوع مناسبی در ایران حضور داشته اند. البته حجم واردات محصولات مرسدس بنز نیز در سال های مختلف متفاوت بوده، اما در سال های آزاد بودن واردات خودرو در اواخر دهه 80 تا اواسط دهه 90 شمسی، تعداد قابل توجهی مرسدس بنز به ایران وارد شده است.


ویدئوی معرفی نسل جدید مرسدس بنز S کلاس (اینجا کلیک کنید)


در این چند سالی که از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد و بازار ایران از مدل های جدید این خودروساز کهنه کار آلمانی بی بهره بوده، مرسدس بنز تغییراتی اساسی در طراحی محصولات خود و سبد خودروهایش ایجاد کرده است. وسعت این تغییرات به حدی زیاد بوده که اگر در حال حاضر واردات خودرو آزاد شود و محصولات مرسدس بنز وارد بازار شوند، حال ایرانی ها بعد از دیدن خودروهای جدید مرسدس بنز با اصحاب کهف برابری می کند!

کار را با کوچک ترین سدان مرسدس بنز، یعنی c کلاس شروع می کنیم. c کلاس همیشه حضور پررنگی در بازار ایران داشته و حتی در ناوگان پلیس نیز مورد استفاده قرار گرفته است. علی رغم واردات گسترده مدل w204، نسل بعدی c کلاس یعنی مدل w205 در تعداد محدودتری وارد کشور شد. مدل بالاترین c کلاسی که می توانید در بازار پیدا کنید، مدل 2017 است. سدان کوچک بنز بر خلاف سایر برادرانش در این سال ها تغییر شگرفی را تجربه نکرده و مرسدس بنز در آخرین اقدام، برای سال 2019 این سدان محبوب را دسخوش تغییراتی کرده است.

مرسدس بنز E کلاس

مرسدس بنز بعدی که ایرانی ها به خوبی با ان آشنایی دارند و حتی دوره ای در ایران خودرو هم مونتاژ می شد، E کلاس است. نسل پنجم E کلاس با کد W213 آخرین نسخه این سدان متوسط و لوکس بود که با مدل 2017 و در مدل E200 به ایران آمد. البته حجم واردات این خودرو نسبت به نسل های قبلی به مراتب کمتر بود و در حال حاضر هم با قیمت های نجومی در بازار معامله می شود. این در حالی است که مرسدس بنز مدل 2021 این سدان محبوب را با ظاهری به روز شده عرضه کرده است.

مرسدس بنز CLS

سدان اسپرت و یکی از زیباترین سدن ها مرسدس بنز که در حقیقت فست بک یا کوپه 4 در لقب می گیرد، CLS نام دارد. خودرویی که در 2 نسل وارد کشور شد. مدل بالاترین CLS های بازار که اکثرا از نوع 8 سیلندر CLS500 هستند، مدل 2013 هستند. واردات این خودرو با ممنوع شدن واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی متوقف شد. مرسدس بنز نسل دوم CLS را فیس لیفت کرد، که قطعات این مدل به ایران آمده و شرکت های ایرانی این خودرو را داخل کشور فیس لیفت کرده اند. اما نسل سوم CLS که با مدل 2019 به بازار آمد، یک خودروی کاملا جدید با ظاهری متفاوت است که متاسفانه از حضور آن در ایران محرومیم.

مرسدس بنز S کلاس

اما سلطان سدان های مرسدس بنز و در حقیقت لوکس ترین و یکی از گران قیمت ترین خودروهای این کمپانی آلمانی، S کلاس است که در ایران بسیار مورد توجه ثروتمندان قرار گرفت و تقریبا در بازار خودرو کشور خودرویی شاخص بود. اما متاسفانه باید با فعل گذشته از این خودرو در ایران یاد کنیم. مرسدس بنز S کلاس W222 آخرین S کلاسی بود که با مدل های 2013 و تعداد انگشت شماری مدل 2014 و در نسخه S500 به ایران آمد. این خودرو بعدها توسط مرسدس بنز فیس لیفت شد و در نهایت مدل کاملا جدید ان با کد اتاق W223 برای سال 2021 به تازگی معرفی شده است.


ملاقات با یکی از 2 دستگاه مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز موجود در ایران (اینجا کلیک کنید)


مرسدس بنز SL

به کوپه های جذاب مرسدس بنز می رسیم. SLK و SL که در تعداد محدودتری نسبت به سدان ها و شاسی بلندهای مرسدس بنز به ایران آمدند. آخرین مدل SLK در بازار ایران، مدل 2012 است. جالب است بدانید این خودرو از خط تولید مرسدس بنز حذف شده و سال هاست جای خود را به SLC با ظاهری متفاوت داده است. جالب است بدانید که حتی SLC هم از لاین آپ محصولات مرسدس بنز خداحافظی کرده و این نشان می دهد ما چقدر از قافله عقب مانده ایم! مدل 2013 نسل ششم SL هم آخرین مدل این کوپه پر سر و صدا و جذاب آلمانیست که وارد ایران شده است. نسل شش SL با موتور 8 سیلندر و در نسخه SL500 به ایران آمد و واردات آن با ممنوع شدن واردات خودروهای بالای 2500 سی سی متوقف شد.

مرسدس بنز CLA

CLA و GLA تنها محصولات مرسدس بنز بودند که فقط با مدل های فابریک AMG و در تعداد محدود به ایران آمدند. آخرین مدل های این خودروهای اسپرت مرسدس بنز در ایران، مدل 2017 هستند. مرسدس بنز نسل دوم CLA را با مدل 2019 به بازار عرضه کرد و نسخه کامل جدید و به روز شده GLA نیز با مدل 2021 معرف شد. CL کلاس هم از آن خودروهای مرسدس بنز بود که در تعداد بسیار محدودی به ایران آمد. این کوپه لوکس مرسدس بنز بعدها جای خود را به S کلاس کوپه و کانورتیبل داد.

GLK و ML نیز شاسی بلندهای مرسدس بنز بودند که در تعداد محدودتری نسبت به سدان های این خودروساز به ایران آمدند. آخرین مدل های این 2 شاسی بلند مرسدس بنز در ایران، مدل 2013 و 2014 بودند. انقدر از واردات این خودروها به ایران گذشته که، مرسدس بنز شاسی بلندهای جدیدی را جایگزین آن ها کرده است! می توان گفت در حال حاضر GLC در سبد محصولات مرسدس بنز نقش GLK و GLE نقش ML را بازی می کند.


برای خواندن بررسی ‌‌‌‌‌‌‌اختصاصی مرسدس بنز C63 AMG S مدل 2016 در ایران اینجا کلیک کنید


ب ام و M3 و M4

بازار خودروهای ب ام و / هیجان دوچندان عشق ماشین ها

ب ام و همواره برندی پرطرفدار و پرفروش در ایران بوده و بسیار مورد توجه عشق ماشین ها و علاقه مندان به خودروهای اسپرت قرار گرفته است. در چند سال اخیر حسابی بازار مدل های جدید ب ام و داغ شده بود و استفاده از موتورهای کم حجم و فعالیت بیشتر نمایندگی این خودروساز آلمانی در ایران باعث شده بود تا وضعیت بهتری نسبت به رقیب دیرینه اش داشته باشد.

ب ام و سری 3

همین ویژگی باعث شده تا مدل های جدید ب ام و در ایران نسبت به مرسدس بنز بیشتر باشد. از سدان های این خودروساز آلمانی شروع می کنیم. آخرین نسل ب ام و سری 3 در ایران نسل ششم با کد F30 بوده که بالاترین مدل آن در بازار، مدل 2018 است. اما ب ام و به تازگی نسل هفتم سری 3 را با کد G20 معرفی کرده است.

از سوی دیگر سری 5 هم که تا مدل 2018 نسل هفتم به ایران آمده، تغییر آنچنانی در این مدت نکرده و تنها دستخوش تغییراتی شده است. اما تغییرات در خصوص سری 7 به عنوان سدان لوکس ب ام و گسترده تر بوده است. آخرین مدل سری 7 در بازار ایران، مدل 2018 از نسل ششم است. خودرویی که در کد اتاق G12 برای سال 2019 تغییراتی نسبتا گسترده را تجربه کرده است.

ب ام و سری 4

ب ام و سری 4 که بعد از حذف نسخه های کوپه و کانورتیبل از لاین آپ سری 3 متولد شد، در انواع کانورتیبل، کوپه و گرن کوپه به ایران آمده است. آخرین مدل انواع ب ام و سری 4 در بازار، مدل 2016 است. به دلیل ممنوع بودن واردات خودرو، نسل دوم سری 4 مدل 2020 در ایران حضور پیدا نکرده است.

ب ام و سری 8

سری 6 دیگر خودروی جذاب ب ام و است که 3 نسل از آن به ایران آمده. نسل سوم این خودروی اسپرت و لوکس از آنجایی که همواره از پیشرانه های حجیم بهره می برد، تنها تا مدل 2013 وارد کشور شده است. البته در آن سال ها تعدادی M6 فابریک هم وارد کشور شده که هیولاهای واقعی خیابان و خودروهای بسیار ارزشمندی هستند. ب ام و نسل چهارم سری 6 را تنها در نسخه گرن توریسمو (فست بک) معرفی کرده و در سبد خودروهای کوپه و کانورتیبل، سری 8 جایگزینی برای سری 6 به شمار می رود. سری 6 نیز همچون سری 4 در انواع کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه وارد ایران شده است.

ب ام و Z4

رودستر جذاب و 2 نفره ب ام و یعنی مدل Z4 تا مدل 2014 و 2015 به ایران آمده است. این مدل ب ام و که با کد E89 شناخته می شود، در حقیقت نسل سوم ب ام و Z4 به شمار می رود. 2 نسل قبلی هیچگاه به صورت رسمی در ایران عرضه نشده اند. اما پای این Z4 بازهم با ممنوع شدن واردات خودرو از ایران بریده شده و نسل چهارم و مدل کاملا جدید این خودروی اسپرت 2 نفره، به ایران نیامده است.


برای دیدن تاریخچه ویدئویی ب ام و M3 اینجا کلیک کنید


اما به کراس اوورها و شاسی بلندهای ب ام و در ایران می رسیم. از میان خودروهای قد بلند ب ام و، X3 و X4 پرطرفدارترین و پرتیراژترین ها در بازار ایران هستند. آخرین مدل X3 در بازار ایران، فیس لیفت نسل دوم با مدل 2016 و 2017 است و X4 هم تنها با نسل اول تا مدل 2016 و 2017 وارد کشور شده است. اما جالب است بدانید نسل سوم X3 و نسل دوم X4 نیز در بازار جهانی عرضه شده که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو خبری از آن ها در بازار نیست.

کراس اوور کوچک ب ام و یعنی مدل X1 هم تا مدل 2017 نسل دوم در ایران عرضه شده است. خودرویی که در مدل 2020 فیس لیفت شده و ظاهری به روزتر پیدا کرده است. X6 هم به عنوان شاسی بلند بزرگ و اسپرت ب ام و در بازار ایران، به دلیل بهره بردن از پیشرانه حجیم، تنها تا مدل 2013 (فیس لیفت نسل اول) وارد ایران شده است. اما ب ام و در این مدت در بروزرسانی X6 حسابی پرتلاش بوده و 2 نسل دیگر از این شاسی بلند محبوب را معرفی کرده، که البته پای هیچ یک به ایران نرسیده است. X5 هم که در تمام دوره ها، در تعداد بسیار محدودی به ایران آمده، آخرین بار با مدل 2014 از نسل سوم وارد کشور شده است. ب ام و نسل چهارم این شاسی بلند بزرگ را با مدل 2019 معرفی کرده است.

ب ام و X6

اگر بخواهیم کمی عمیق تر رویاپردازی کنیم، نباید تنها به محصولات ب ام و که قبلا هم در بازار ایران عرضه شده اند محدود شویم. در صورت از بین رفتن تمام محدودیت ها، می توانیم ب ام و سری 8، شاسی بلند جدید ب ام و با نام X7 و سایر مدل های جدید این کمپانی را در ایران متصور باشیم.


اینجا کلیک کنید و فیلم معرفی نسل جدید ب ام و سری 7 را ببینید


بازار خودروهای فولکس واگن / همچنان آرام و بی سر و صدا

محصولات جدید فولکس واگن از جمله پاسات، تیگوان و گلف، مدت زیادی فرصت نداشتند که آن طور که باید خودشان را در بازار ایران نشان دهند. چرا که مدتی بعد از واردات این خودروها واردات ممنوع شد. آخرین مدل هر 3 این خودروها در بازار ایان، مربوط به سال 2018 است.

اما برای سال 2020 فولکس واگن نسل جدید گلف را روانه بازار کرد و تیگوان هم به تازگی فیس لیفت شده است. چهره پاسات هم برای سال 2020 مورد بازنگری قرار گرفت و حالا می توان گفت مدل های جدید این 3 خودرو چیزی فراتر از مدل های موجود در بازار ایران هستند.


ویدئوی معرفی DS9 را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


بازار خودروهای DS / تداوم ناکامی یا مستحکم شدن جایگاه در بازار پرمیوم ها؟

محصولات لوکس برند DS که چند سال پیش، از سیتروئن مستقل شده بود، حضور پررنگی در بازار ایران داشتند. آرین موتور تابان انواع مدل های DS5 , DS3 , DS6 و DS7 را در ایران عرضه کرد. البته DS7 در کش و قوس شروع ممنوعیت واردات خودرو به ایران آمد و برای همین تعداد محدودی از آن وارد ایران شد.

چندی پیش این برند لوکس فرانسوی DS9 را به عنوان خودروی پرچمدار در کلاس سدان معرفی کرد و اگر واردات ممنوع نبود، احتمال عرضه این خودرو و DS3 کراس بک در ایران بسیار زیاد بود.

بازار خودروهای میتسوبیشی / حرکت لاکپشتی در تغییرات

تنوع محصولات میتسوبیشی در بازار ایران در چند سال آخری که واردات خودرو به کشور مجاز بود، در حال افزایش بود. میتسوبیشی اوتلندر، ASX ، لنسر و میراژ از جمله خودروهای میتسوبیشی در ایران بودند.

در این چند سال که از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد، میتسوبیشی نسل جدید میراژ را روانه بازار کرده و ظاهر ASX را هم به کل تغییر داده است. همچنین اگر این محدودیت ها بر بازار خودروهای وارداتی حاکم نبود، پیش بینی می شد که میتسوبیشی اکلیپس کرا هم در ایران حاضر شود.


بررسی مفصل رنو تلیسمان را در اینجا بخوانید (کلیک کنید)


بازار خودروهای رنو / همچنان مثل گذشته

محصولات رنو در بازار ایران به اندازه کره ای ها و ژاپنی ها پرطرفدار نبودند. تا اینکه نگین خودرو رنو کولئوس جدید و تلیسمان را با آن طراحی های جذاب و دلنشین به ایران وارد کرد. این شرکت با این 2 خودرو توانست گوی سبقت را از سایر واردکنندگان برباید و از نظر تعداد خودروی وارداتی، واردکننده شماره یک ایران شود. رنو تلیسمان و کولئوس در این مدت که از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد تغییر آنچنانی را تجربه نکرده اند و برای شاداب ماندن، دستخوش تغییراتی جزیی قرار گرفته اند.

اما نسل چهارم رنو مگان که قرار بود به ایران وارد شود و با آغاز ممنوعیت واردات هیچ وقت خبری از آن در بازار خودرو کشورمان نشد، برای سال 2021 دستخوش تغییراتی در ظاهر شده و با ظاهری بسیار جذاب به بازار امده است. همچنین اگر این محدودیت ها پابرجا نبود، می توانستیم شاهد حضور خودروهای برقی کوچک رنو از جمله ZEO و تویینگو در بازار ایران باشیم.


ویدئوی معرفی پورشه پانامرا جدید را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


بازار خودروهای پورشه / فصل جدید خودروهای اسپرت در ایران

ورود پورشه به ایران همواره با حواشی فراوانی همراه بوده. اما سرانجام ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 و ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار، پای محصولات لوکس و اسپرت این خودروساز آلمانی را از ایران برید. 911 به عنوان پرطرفدارترین و معروف ترین خودروی پورشه تنها تا سال 2013 وارد ایران شد. بعد از این مدل، پورشه 911 با کد 992 را برای سال 2019 در بازار عرضه کرد. از سوی دیگر ماکان هم که آخرین مدل موجود از آن در بازار به سال 2018 مربوط می شود، برای سال 2019 دستخوش تغییراتی قرار گرفت. البته همچون بعضی از خودروهای وارداتی، فیس لیفت کاران وطنی سراغ ماکان هم رفته اند و بیشتر در قسمت عقب، چهره مدل های قدیمی را به نسخه فیس لیفت نزدیک کرده اند.

 

دیگر خودروی پرطرفدار پورشه در ایران، کاین است. شاسی بلندی لوکس و در عین حال اسپرت که فروش قابل توجهی را در ایران تجربه کرده. پورشه، کاین را برای سال 2018 متحول کرده در حالی که مدل بالاترین کاین های موجود در ایران مدل قدیمی و مربوط به سال 2013 هستند. شاید اگر واردات پورشه به ایران ادامه داشت، کاین کوپه مدل 2020 هم به بازار می آمد. پورشه 718 نیز در این سال ها تغییر شگرفی نکرده و همچنان با همین استایل تنها با کمی تغییرات در بازار جهانی حضور دارد. 718 های مدل 2017، مدل بالاترین 718 های موجود در ایران هستند.

اما می رسیم به پانامرا. اولین سدان پورشه که در ایران حسابی مورد استقبال قرار گرفت و معروف شد. مدل بالاترین پانامراها مدل سال 2013 هستند. البته تعداد انگشت شماری مدل 2014 (با استناد به بعضی اظهار نظرها تنها یک نمونه) نیز در کشور حضور دارد. اما اگر فیس لیفت مدل 2014 را کنار بگذاریم، به پانامرا مدل 2017 و در نهایت مدل 2021 می رسیم. نسخه های جدید پانامرا که به شدت جای خالی شان در بازار حس می شود.

شاید خیلی دور از ذهن باشد که پورشه تایکان یا نسخه های اسپرت تر 911 را در بازار ایران تصور کنیم، اما خیال پردازی که حد و مرز ندارد، اجازه دهید خوش باشیم!


برای دیدن ویدئوی معرفی نسل جدید پورشه 911 تارگا اینجا کلیک کنید


(در قسمت دوم این مقاله، در مورد خودروهای تولید داخل صحبت می کنیم و می بینیم که اگر تحریم های صنعت خودروسازی اعمال نشده بود و خودروسازان با سرعت بیشتری پیشرفت کرده بودند، در حال حاضر چه خودروهایی روی خط تولید آن ها قرار داشت.)

برچسب‌ها : DSآرین موتور تابانآرین موتور پویاآسان موتوراطلس خودروافزایش قیمت خودروانجمن واردکنندگان خودروایرتویاب ام وبازار خودروبازار خودروهای DSبازار خودروهای ب ام وبازار خودروهای تویوتابازار خودروهای رنوبازار خودروهای فولکس واگنبازار خودروهای لکسوسبازار خودروهای مرسدس بنزبازار خودروهای میتسوبیشیبازار خودروهای هیوندایبازار خودروهای پورشهبازار خودروهای کیاتعرفه واردات خودروهای هایبریدتولید خودروتولید خودروهای جدیدتویوتاخودروهای وارداتیرنوستاره ایرانصنعت خودروفولکس واگنقرارداد با خودروسازان خارجیقیمت خودروقیمت خودروهای داخلیقیمت خودروهای وارداتیلکسوسماموت خودرومدیران خودرومرسدس بنزمزدامعین موتورممنوعیت واردات خودرومیتسوبیشیمینینگین خودروهیوندایواردات خودروواردات خودروهای DSواردات خودروهای ب ام وواردات خودروهای بالای 2500 سی سیواردات خودروهای برقیواردات خودروهای تویوتاواردات خودروهای جدیدواردات خودروهای رنوواردات خودروهای فولکس واگنواردات خودروهای لکسوسواردات خودروهای مرسدس بنزواردات خودروهای هیوندایواردات خودروهای پورشهواردات خودروهای کیاواردکنندگان خودروپرشیا خودروپورشهکاهش قیمت خودروکیاگرانی خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • فرشاد | 27/08/1399 در 11:16

    حسرتوحسرت و باز هم حسرت
    بجز لوکس سازانی مثل بنز و پورشه خرید هیچکدومشون خارج از توان قشر متوسط نبود

  • علی | 27/08/1399 در 11:21

    بی صبرانه منتظر قسمت بعدی هستم
    گمونم نیسان و پژو رو از قلم انداختید
    دی اس خیلی بعید بود تو همون بازارررویایی هم ب جایی برسه با اون موتور های ۱۶۰۰

کیوسک مطبوعاتی