تب شاسی بلند سواری چند سالی است که همچون کشورهای خارجی در ایران نیز داغ بوده و پرطرفدار بودن این کلاس خودرو باعث شده تا اکثر خودروسازان در تکاپو برای گرفتن سهمی از آن باشند. در این مطلب سراغ شاسی بلندهایی می رویم که اکثرا محصول خودروسازان چینی هستند و پیش بینی می شوند در […]
‘گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
سالهای سال است شاسیبلندها حرف اول را در بازارهای جهانی میزنند و جای سدانها را برای خانوادهها پر کردهاند. همین میل به شاسیبلندسواری روبهافزایش سبب شده همه خودروسازان جهان از قدیمیترینها تا تازهتاسیسترینها سعی کنند سبد گستردهای از انواع خودروهای شاسیبلند شامل مینیکراساوورها، کراساوورها و اسیوویها در میان محصولات خود تدارک ببینند. بازار کشور ما نیز از این تب شاسیبلندسواری بینصیب نمانده و به یاری برندهای چینی نمونههای نسبتا ارزانقیمت و در دسترس خودروهای شاسیبلند شهری در ایران فراوانند. با وجود تحریمهای ناجوانمردانه آمریکا علیه کشورمان که موجب شده طی 2 سال اخیر بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ بازار ایران را ترک کنند، بهتازگی نشانههایی از گشایش در همکاری خودروسازان ایرانی با همکاران شرقی از چین و روسیه تا تایوان به چشم میخورد. بر همین اساس در نوشتار پیش رو 6 خودرو که به نظر به بازار نزدیک میرسند و حضورشان طی ماهها یا سال آینده قابل پیشبینی است را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
زمزمه حضور صنعت خودرو روسیه در ایران چند سالی هست به گوش میرسد و حتی در این راستا تلاشهای ناموفقی نیز صورت گرفته است. اما به رغم گذشته که همواره صحبت از خودروهای سواری لادا بود، اینبار نامی ناآشنا مطرح شده. یک شاسیبلند آفرودی جعبهای شکل به نام پاتریوت محصولی از خودروسازی UAZ روسیه. خودروسازی که چند سال پیش نیز نمونههایی از محصولات آن در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش گذاشته شده بود.
این خودرو با 2 نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی و مجهز به جعبهدنده 5 سرعته دستی تولید میشود. البته عکسهایی از نسخه دنده اتوماتیک آن هم دیده شده است. مدل بنزینی با پیشرانه 2.7 لیتری تنفسطبیعی، ۱۵۰ اسببخار قدرت در 5 هزار دوربردقیقه تولید میکند و بیشینه گشتاورش به ۲۱۷ نیوتنمتر در ۳،۹۰۰ دوربر دقیقه میرسد. نسخه دودیفرانسیل این اسیووی با وزن خالص ۲،۱۲۵ کیلوگرم، به 12.7 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و میانگین مصرف سوخت آن 11.5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعتاش ۱۵۰ کیلومتربرساعت اعلام شده است.
مدل دیزلی پاتریوت از یک پیشرانه 2.2 لیتری با قدرت ۱۴۳ اسببخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتنمتر نیرو میگیرد. وزن خالص این مدل با سیستم دودیفرانسیل ۲،۱۶۵ کیلوگرم است و نهایت سرعتش به ۱۳۵ کیلومتربرساعت میرسد. این مدل همچنین حدود 9.5 لیتر گازوییل در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. پاتریوت دودیفرانسیل بنزینی در بازار اروپا ۱۱ هزار دلار قیمت دارد.
امویام ایکس 22 را باید یکی از موفقترین مینی کراساوورهای بازار ایران دانست. خودرویی جمعوجور و نسبتا زیبا که برخلاف بیشتر رقبا ظاهرش به یک شاسیبلند شبیهتر است تا یک هاچبک قد کشیده. حالا مدت کوتاهی است عکسهایی از نسخه فیسلیفت این خودرو که توسط یک سایت چینی منتشر شده دست به دست میشود. خودرویی که بیش از همه در نمای جلو و داشبورد دستخوش تغییر شده. نمای جلو این خودرو بدون تردید تقلیدی از زبان جدید طراحی شاسیبلندهای هیوندای خصوصا سانتافه و کونا است. تقلیدی که البته چندان هم ناهماهنگ از آب درنیامده.
داشبورد و غربیلک فرمان این خودرو نیز متناسب با زبان جدید طراحی چری تغییر کرده. درباره مشخصات فنی و پیشرانههای احتمالی امویام X22 فیسلیفت در حال حاضر اطلاعات دقیقی در دست نیست، اگر چه به احتمال زیاد شاهد تغییر محسوسی در این بخشها نخواهیم بود. در این صورت چری 3ایکس پلاس نیرو خود را از همان موتور 1.5 لیتری قدیمی دریافت خواهد کرد. هرچند برخی نشریات مدعی شدهاند خروجی این موتور در 3ایکس پلاس از 105 به 116 اسببخار افزایش خواهد یافت.
حال با توجه به نظم عرضه محصولات چری در ایران و بهروزرسانی نسبتا همگام آنها با کمپانی مادر، به نظر میرسد عرضه این خودرو تحت برند تجاری امویام و نام ایکس22 فیسلیفت، نیو یا پلاس در آینده نهچندان دور چندان دور از ذهن نیست.
جیامسی اس 350 را باید یک شاسیبلند ناشناخته از زیرمجموعه یوشنگ کمپانی جیامسی برشمرد. خودرویی که طراحی نمونه اصلی آن به سال 2010 میلادی بازمیگردد و 2 بار در سالهای 2013 و 2016 تغییر چهرهای مختصر را تجربه کرده است. این کمپانی در ابتدا اس350 را با 2 پیشرانه بنزینی و دیزلی 2.4 لیتری به مشتریان خود تحویل میداد. که نمونه بنزینی 134 و نمونه دیزلی 123 اسببخار قدرت به تولید میرساندند.
اما جیامسی از سال 2016 و همزمان با فیسلیفت آخر این خودرو، هر 2 پیشرانه را کنار گذاشت و به استفاده از موتورهای توربوشارژ روی آورد؛ قلبی که البته 2 نمونه مختلف دارد و خوشبختانه احتمال عرضه مدل قدرتمندترش به بازار ایران بیشتر است. پیشرانهای 2 لیتری مجهز به توربوشارژر که میتواند 202 اسببخار قدرت و 325 نیوتنمتر گشتاور به تولید برساند و با یک گیرباکس 6 سرعته خودکار جفت میشود. این خودرو در نسخههای تک و دودیفرانسیل، همچنین 5 و 7 نفره به بازار چین عرضه شده است و در نسخه فولآپشن از لیست کاملی از تجهیزات بهره میبرد.
فرمان چهار حالته برقی، شارژر وایرلس، صندوق و سانروف برقی، صندلی 8 حالته برقی راننده و 4 حالته برقی سرنشین، رینگ 17 اینچی آلومینیومی، 6 کیسه هوا، کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل سرعت در سرازیری، تهویه اتوماتیک دوگانه، مانیتور 8 اینچی لمسی، دوربین دید عقب و 360 درجه بخشی از این آپشنها هستند.
2، 3 سالی میشود بحث ورود جک اس7 بهعنوان پرچمدار شاسیبلندهای این کمپانی در ایران مطرح است و هر بار این ورود به بازار به دلایل مختلف به تاخیر میافتد. اما به تازگی مشاهده دوباره نسخههای مربوط به آزمایش فنی این خودرو در خیابان گمانهزنیها در خصوص ورود آن را داغ کرده است. جک میگوید 74درصد شاسی اس7 را با فولاد مقاومت بالا ساخته و برای سیستمهای الکترونیکی و پایداری اس7، از شرکت آمریکایی TRW Automotive کمک گرفته است.
در نتیجه این خودرو لیست بلندبالایی از تجهیزات ایمنی را عرضه خواهد کرد. طراحی اس7 نمره قبولی را میگیرد و رگههایی از خودروهای آلمانی در نمای داخل و خارج آن کاملا مشهود است. شاسیبلندی که جک تمام تلاشاش را به کار بسته تا هویتی لوکس به آن ببخشد و البته باید گفت با عرضه آپشنهایی چون سیستم صوتی هارمن کاردون، پیچش مهشکنها سر پیچها، هدآپ دیسپلی رنگی و… تا حد زیادی موفق نیز بوده است.
برای این خودرو در چین 2 پیشرانه قابل سفارش است. مدل ضعیفتر 1.5 لیتری توربوست که 174 اسببخار قدرت و 251 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نسخه قدرتمندتر نیز پیشرانهای 2.0 لیتری توربو است که قدرتاش به 190 اسببخار و گشتاورش به 300 نیوتنمتر میرسد. البته به نظر میرسد نسخه قدرتمندتر به بازار ایران نزدیکتر باشد.
چری با مدل تیگو 7 در بازار ایران خوش درخشیده و توانسته با عرضه یک کراساوور زیبا، مدرن، باکیفیت و خوشدست بعضی از کرهایسواران سابق را به سوی خود بکشاند. همین موفقیت این جرات و جسارت را به چری خواهد داد که به سراغ عرضه نسخههای گرانتر و لوکستر تیگو در ایران برود و با توجه به مشاهده نسخههای آزمایش فنی مدل تیگو 8، به نظر میرسد بیش از سایر مدلها و حتی برادر لوکستر این خودرو یعنی تیگو 8 پلاس، این مدل به بازار کشورمان نزدیک باشد.
خودرویی که نشان از سرعت بالای چری در بهروزرسانی محصولات خود و ورود به عرصه رقابت با خودروسازان سطح اول جهانی دارد. طول، عرض، ارتفاع و فاصله محورهای این محصول بهترتیب ۴،۷۰۰، ۱،۸۶۰، ۱،۷۴۶ و ۲،۷۱۰ میلیمتر است؛ از اینرو، ابعاد تیگو ۸ را باید به نسل سوم هیوندای سانتافه موجود در خیابانهای ایران نزدیک دانست. این خودرو در 2 نسخه 5 و 7 نفره به بازارهای جهانی عرضه شده است و اخبار غیررسمی خبر از بهکارگیری یک پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربوشارژر با توان تولید 170 اسببخار قدرت برای بازار ایران دارند.
این پیشرانه همچنین به احتمال بسیار با یک گیرباکس سیویتی که بهصورت مجازی قابلیت تعویض 9 دنده دستی را خواهد داشت جفت خواهد شد. اتوهلد، سقف پانورامیک، صندلی برقی 6 حالته راننده، گرمکن صندلیهای جلو، چرخش و تنظیم خودکار زاویه نور چراغهای جلو، ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی 10.2 اینچی و دوربین 360 درجه از ویژگیهای بارز این خودرو هستند.
این خودرو در حقیقت محصولی از زیرمجموعه دانگفنگ با نام فنگون است و حتی در بازار کره جنوبی با نام فنگون آیایکس5 شناخته میشود. این خودرو زیبا با بهره از طرحی روزآمد و استایلیش یکی از نامزدهای احتمالی ورود به بازار ایران طی آینده نسبتا نزدیک است. این خودرو محصول سال 2018 است و با جسارت کمپانی سازندهاش در کلاس کراساوور کوپه به مرحله طراحی و تولید رسیده است.
آیایکس5 با طول 4.68 متر، عرض 1.86 متر و ارتفاع 1.64 متر، در دسته کراساوورهای سایز متوسط قرار میگیرد. البته وزن آیایکس5 اندکی زیاد است و بین 1570 تا 1630 کیلوگرم متغیر خواهد بود. دانگفنگ آیایکس5 در بازار چین تنها با پیشرانه 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر عرضه شده اما این موتور، با 2 خروجی متفاوت در اختیار مشتریان قرار گرفته است. در تیپ تی220 این خودرو با کد موتور SFG15T، قدرت به 150 اسببخار و گشتاور به 220 نیوتنمتر میرسد.
اما در تیپ تی280 با کد موتور HD15A، قدرت برابر 180 اسببخار و گشتاور نیز برابر با 270 نیوتنمتر است. همچنین برای هر 2 تیپ، گیرباکس 6 سرعته دستی و گیربکس CVT نیز قابل ارائه است.
نوشته: روزبه خندان
دیدگاه خود را بنویسید