پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروی سورن

ایده های طلسم شده!/ پای این خودروهای ایرانی هرگز به خط تولید نرسید

دهه 80 هجری شمسی را می توان یکی از دوران طلایی صنعت خودرو ایران برشمرد. در این سال ها بسیاری از خودروهای محبوب پا به خطوط تولید خودروسازان داخلی گذاشتند.

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

دهه 80 هجری شمسی را می توان یکی از دوران طلایی صنعت خودرو ایران برشمرد. در این سال ها بسیاری از خودروهای محبوب پا به خطوط تولید خودروسازان داخلی گذاشتند. در این دوره نمایشگاه های مختلفی برگزار می شد و خودروسازان آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می گذاشتند. البته همه خودروهایی که در این نمایشگاه ها نشان داده می شدند هم به تولید نرسیدند. بعضی از این خودروها در تاریخ خودروسازی ایران گم شدند و نام بسیاری از آن ها فراموش شد. در این گزارش می خواهیم به خودروهای ایرانی که هیچگاه به تولید انبوه نرسیدند و فراموش شدند بپردازیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نوشته: میلاد میرعابدینی

دهه 80 هجری شمسی را می توان یکی از دوران طلایی صنعت خودرو ایران برشمرد. در این سال های خودروهای متنوع و قابل قبول در خودروسازی های کشورمان مونتاژ و تولید می شدند و علی رغم محدود بودن واردات خودرو در اوایل این دهه، بازار خودرو ایران جالب و سرزنده بود. خودروهای معروفی مثل پژو 206، نیسان ماکسیما، سیتروئن زانتیا، مزدا 323 و … همه و همه در دهه 80 شمسی به خط تولید خودروسازن داخلی آمدند.

نمایشگاه های بین المللی خودرو که معمولا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران (اتوبان چمران) برگزار می شد، در این دهه شور و هیجان قابل توجهی داشت و مرتب برگزار می شد. این نمایشگاه ها فرصتی شده بود تا خودروسازان آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. البته همه خودروهایی که در این نمایشگاه ها نشان داده می شدند هم به تولید نرسیدند.


مجله تخت گاز را از اینجا با تخفیف بخرید!


بعضی از این خودروها در تاریخ خودروسازی ایران گم شدند و نام بسیاری از آن ها فراموش شد. این خودروها به نوعی تلاش خودروسازان برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار به شمار می رفتند. اما با توجه به سیاست ها و اتفاقات مختلف، هیچگاه پایشان به خط تولید نرسید و به صورت انبوه تولید نشدند. بسیاری از این خودروها همچنان در مرکز تحقیقات خودروسازی ها خاک می خورند.

خودروی پردیس

پردیس / نسخه لوکس سمند برای پولدارها

این خودروی نسبتا خوش چهره قرار بود یکی از مدل های آینده سمند باشد و بعد از این خودروی ملی تولید شود. خودروی پردیس برای طبقه متوسط به بالا در نظر گرفته شده بود.

این محصول ایران خودرو در نمایشگاه های بین المللی خودرو به نمایش درآمد و بازدیدکنندگان نیز استقبال خوبی از آن کردند. به همین جهت پیش بینی می شد در صورت تولید، فروش بالایی را تجربه کند. اما با تغییر مدیرعامل ایران خودرو در سال 1381 ورق برگشت و پردیس هرگز به تولید نرسید. تنها چند نمونه از این خودرو تولید شده که در مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار دارد.

خودروی پیکا

پیکا / ارزان ترین خودروی ایرانی

قرار بود ارزان ترین خودروی ایرانی باشد. اما انگار پیکا طلسم شده بود و در نهایت به تولید انبوه نرسید. قرار بود این خودرو در اوایل دهه 80 شمسی، حدود 4 تا 5 میلیون تومان قیمت داشته باشد و بازار هدفش، اقشار کم درآمد جامعه به شمار می رفت. همچنین قرار بود این خودرو در تیراژ بالای 200 هزار دستگاه تولید شود.

خودروی پیکا

ابتدا قرار بود پلت فرم این خودرو توسط فیات تامین شود. اما فیات از دادن پلت فرم سر باز زد. بعد از فیات هم درخواست تامین پلت فرم را نزد پژو بردند و قرار بود پلت فرم 106 پژو برای این خودرو مورد استفاده قرار بگیرد. اما در نهایت پژو هم این پلت فرم را در اختیار سازنده قرار نداد و خودروی پیکا هرگز به تولید نرسید.

خودروی سورن

سورن / حسرت کوپه ایرانی

جای خالی یک خودروی کوپه ایرانی همیشه در بازار خودروهای داخلی حس شده و می شود. ایران خودرو قرار بود خودروی کوپه خود را با نام سورن و با هدف تامین نیاز مشتریان جوان به بازار بفرستد. بعضی های می گویند قرار بوده برای این خودرو موتور 2000 سی سی عرضه شود و عده ای هم صحبت از امکان عرضه موتور توربو برای این خودرو می کنند.

خودروی سورن

متعلقات کابین سورن با سمند یکی بود و از پلت فرم کوتاه شده سمند استفاده می کرد. اما در نهایت تولید سورن کوپه به چند نمونه نمایشی که در حال حاضر در مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار دارد ختم شد و نام این خودرو بعد ها برای نسخه فیس لیفت سمند مورد استفاده قرار گرفت.

سمند کوپه

البته یک خودروی دیگر با نام سمند کوپه هم به نمایش درآمد. سرنوشت این خودرو هم مثل سورن بود و هیچگاه به تولید نرسید.

سمند-زوبین

زوبین / به یاد جوانان

ایده ساخت زوبین ریشه در پیکان جوانان داشت. این خودروی نسبتا اسپرت قرار بود با موتور توربوشارژ و قدرتمند به بازار بیاید. البته طراحی چنین خودرویی روی پلت فرم پژو 405 کار سختی بود و این مدل سمند هم همچون دیگر ایده های متوقف شده ایران خودرو، با مشکل نبود پلت فرم روبرو شد. در نهایت با تغییر نگرش ایران خودرو، پروژه تولید این خودرو متوقف شد.

سمند ساحل - خودروی کانسپت ایرانی

سمند ساحل / اولین و آخرین خودروی کانسپت

از سمند ساحال به عنوان اولین و آخرین خودروی کانسپت ایرانی یاد می کنند. خودروهای کانسپت یا مفهومی هیچگاه به تولید انبوه نمی رسند و تنها خبر از دستاوردهای شرکت خودروساز و سبک جدیدش در طراحی می دهند. بعدها زبان طراحی خودروهای کانسپت در محصولات اصلی شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

داستان سمند ساحل نیز از همین قرار است. هیچگاه قرار نبود این خودرو به تولید انبوه برسد. سمند ساحل که بیشتر شبیه یک باگی ساحلی بود، توانمندی های و ایده های آبی پوشان جاده مخصوص را در دهه 80 هجری شمسی نشان می داد.

خودروی np

NP یا نیو پیکان / هووی تندر90

حمیدرضا کاتوزیان نماینده متنتقد خودروی L90 ، مدیر پروژه np بود. نیو پیکان یکی از جنجالی ترین محصولات ایران خودرو بود که ادعا می شد به کمک مشاوران ایتالیایی طراحی شده است. بخش هایی از بدنه شباهت فراوانی با پژو 206 داشت. چرا که از پلت فرم 206 برای این خودرو استفاده شده بود.

خودروی np

البته با مطرح شدن گزینه ای به نام تندر90، ایران خودرویی ها بخیال این خودرو شدند. اما نیو پیکان بعدها سرآغاز خودروهایی از جمله پژو 206 صندوق دار و رانا شد.

همچنین عکس هایی از پیکان فیس لیفت در ایران خودرو نیز منتشر شده بود. البته با توقف تولید پیکان، این خودرو هرگز به تولید نرسید.

سمند شهری

سمند شهری / اسمارت ایرانی

ایده ساخت خودرویی کوچک و شهری در قد و قواره های اسمارت، باعث پیدایش خودرویی با عنوان سمند شهری شد. این هاچ بک کوچک چند باری در نمایشگاه ها به نمایش درآمد، اما در نهایت به دلیل بازار محدود و عدم وجود بستر مناسب، هیچگاه به تولید نرسید.

خودروی آنا

آنا / ایده اولین رودستر ایرانی

خودروی آنا قرار بود اولین رودستر ایرانی باشد. شرکت رنوس خودرو در اوایل دهه 80 شمسی تصمیم به تولید خودرو در 2 مدل مختلف گرفته بود. آنا در حقیقت نمونه مونتاژ شده یک خودروی کیت انگلیسی با نام quantum H4 بود. اما رنوس خودرو هیچگاه نتوانست مجوزهای لازم برای تولید خودروی آنا را از نهادهای مربوط کسب کند.

سپند کار

خودروهای کار / فانتزی وانت شدن خودروهای سواری

همیشه سدان های پرطرفدار با طرح های کامپیوتری تبدیل به وانت می شوند و مخاطبان شبکه های اجتماعی کمی به این طرح ها می خندند و جک می سازند. پراید و پژو 405 خودروهایی بودند که در ایران به وانت هم تبدیل شدند. حتی جالب است بدانید سمند وانت هم در مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی شده، اما این خودرو هرگز به تولید نرسیده است.

سمند وانت

سمند استیشن نیز تا مرز تجاری سازی پیش رفت، اما به دلیل شکست پروژه پژو 405 استیشن در ایران، ایران خودرویی ها از ساخت این خودرو انصراف دادند.

همچنین پارس خودرویی ها نیز قرار بود نسخه استیشن سپند را با نام سپند کار عرضه کنند. خودرویی که همچون سپند بر پایه پلت فرم رنو 5 شکل گرفته بود و برای ایجاد فضای بار بیشتر، شیشه و صندلی های عقبش حذف شده بودند. در نهایت این خودرو هیچگاه به تولید انبوه نرسید.

سیناد

مشتقات سیناد / بلندپروازی های کیش خودرو

سیناد اولین خودروی فایبرگلاس ایران بود که از قطعات فنی رنو بهره می برد. جالب است بدانید مدل اولیه این خودرو توسط استودیوی طراحی IAD بریتانیا در سال 1988 طراحی شده و مدل عرضه شده در ایران در حقیقت نسخه ساده شده همین خودرو است. اما به غیر از مدل رایج سیناد که دوره ای در خیابان ها می دیدیم، کیش خودرو اقدام به ایده پردازی و طراحی مدل های دیگری هم کرده بود که این مدل ها هیچگاه به تولید انبوه نرسیدند.

سیناد کوپه

یکی از این ها، سیناد کوپه است. تعدادی سیناد کوپه ساخته شد و با پلاک موقت به نمایش درآمد. خودرویی که از امکاناتی از جمله سانروف، صفحه نمایش سیستم پخش، رینگ آلومینیومی و صندلی های چرمی بهره می برد.

سیناد اکسون

محصول بعدی اما سیناد اکسون بود. پیش نمونه این خودرو در نمایشگاه بین المللی نمایش داده شده. اکسون که خودرویی کشیده و 4 در بود، در حقیقت نسخه لوکس و خاص سیناد به شمار می رفت. اما هیچگاه به تولید انبوه نرسید.

سیناد ویک نیز قرار بود اولین مینی ون یا MPV ایرانی باشد. خودرویی که قرار بود بر اساس پلت فرم رنو سنیک ساخته شود. اما مشکلات مالی کیش خودرو باعث شد ویک هم همچون دیگر اهداف بلندپروازانه این شرکت، هیچگاه به مرحله تولید نرسد.

صنعت خودرو جهان به این ایرانی‌ها می‌نازد!/ با چهره های نامدار ایرانی در صنعت خودروسازی آشنا شوید

میلیاردر عشق ماشین!/ مانی خوشبین و کلکسیونی از خاص ترین خودروهای جهان

بهترین فرمول هیجان!/ آشنایی با جزییات مسابقات فرمول یک و قهرمانان این رشته ورزشی

این خودروهای نحس!/ افراد مشهوری که تصادف رانندگی آن ها را به کام مرگ کشاند

پیر مردِ پرحاشیه!/ هر آنچه می خواهید از زوایای پنهان زندگی و ماشین بازی های جرمی کلارکسون بدانید

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

کراس اوور ایران خودرو در بهمن ماه رونمایی می شود

هزار فرسنگ تا خودروسازی!/ از کشور مرموز (( کره شمالی )) و صنعت خودرو نیم‌بندش بیشتر بدانید

تجلی یک رویای 60 ساله/ هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید

ماشین بازی در سایه فوتبال!/ فوتبالیست های ایرانی چه خودروهایی سوار می شوند؟

آتشی زیر خاکستر برجام!/ هرآنچه می‌خواهید از شاسی بلند ایرانی و لوکس ترین محصول ایران خودرو بدانید

نوبرانه های سایپا برای 2 نیمه 99!/ با خودروی شاهین و SP100 کراس اوور بیشتر آشنا شوید

از (الف) تا (ی) پلاک خودرو / هر آنچه می خواهید از انواع پلاک های ملی بدانید

خودروهای چینی جدید در راه ایران/ فعالیت زیرپوستی خودروسازان خصوصی

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • احمد شلی پسند | 12/12/1399 در 18:02

    همان بهتر که به تولید نرسیدند!
    اینها سم خالص هستند!

  • ماهان | 14/08/1402 در 14:38

    یا جد سادات

کیوسک مطبوعاتی