پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

میکس مستر

میکس و مسترینگ در ویرایش صوت چیست

میکس و مسترینگ عملی است که باعث می شود قطعات موسیقی در تعادل قرار گیرند و ترکیب خوبی را برای شنونده ایجاد کنند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو میکس و مسترینگ عملی است که باعث می شود قطعات موسیقی در تعادل قرار گیرند و ترکیب خوبی را برای شنونده ایجاد کنند. هر دو این […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۰ آذر ۱۳۹۹

میکس و مسترینگ عملی است که باعث می شود قطعات موسیقی در تعادل قرار گیرند و ترکیب خوبی را برای شنونده ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

میکس و مسترینگ عملی است که باعث می شود قطعات موسیقی در تعادل قرار گیرند و ترکیب خوبی را برای شنونده ایجاد کنند. هر دو این اعمال باید توسط متخصص و با نرم افزار های مناسب انجام گیرد. عمل میکس و عمل مسترینگ به طور جداگانه انجام می گیرند ولی نتیجه به گونه ای است که اگر یکی از آنها به درستی انجام گیرد نتیجه جالبی به دست می آید. برای انجام این اعمال و تهیه موارد لازم برای آنها می توانید به سایت پارسیان تک مراجعه کنید و با اطمینان خاطر خدمات دریافت نمایید.

فروش تخصصی انواع سیستم صوتی میکسر و باند و بلندگو در پارسیان صدا

میکس چیست

به آخرین مرحله ای که در تولید یک فایل صوتی انجام می گیرد، میکس گفته می شود. میکس در برنامه های رادیویی، تلویزیونی، موسیقی، بازی های کامپیوتری و فیلم کاربرد فراوانی دارد. زمانی که موسیقی میکس می شود، تمامی عناصری که آهنگ را تشکیل داده اند، با یکدیگر ترکیب می شوند تا نسخه ی نهایی با فرمت دلخواه بدست آید.

در واقع میکس تعیین سطح نهایی صدا ها و تمامی عناصر تشکیل دهنده موسیقی را معین می کرده و در فرمت دلخواه ذخیره می کند. خلاقیت و تخیل در هنگام میکس باعث می شود نتیجه میکس جذابتر و کیفیت بالاتری داشته باشد.

مسترینگ چیست

مسترینگ فرآیندی است که به عنوان آخرین پردازش های تولید موسیقی شناخته می شود. مسترینگ باعث می شود آهنگ ساخته شده را با حجم صدای مناسب و شکل فرکانس استاندارد به گوش برسد. مسترینگ مرحله ای است که بسیار پیچیده است و حتما باید توسط یک متخصص انجام گیرد.

قبل از عمل مسترینگ، میکس صورت می گیرد که گاهی این پروسه روزها و ماه ها طول می کشد تا موسیقی به بهترین نحو شنیده شود و هنگامی که عمل مسترینگ انجام می گیرد باعث می شود تمامی تِرَک های موجود در آلبوم در یک سطح و با حجم یکسان صدا شنیده شود همچنین تعادلی بین تِرَک های آلبوم و ارتباط و انسجامی بین آهنگ ها ایجاد می کند.

برای درک این مسئله دو آهنگ را مدنظر قرار دهید که یکی دارای فرکانس بم و قوی تر از دیگری است، اگر این آهنگ ها را جداگانه گوش دهید بسیار عالی هستند ولی اگر در یک آلبوم و پشت سر هم قرار بگیرند، جالب بنظر نمی رسد. در این مواقع متخصص مسترینگ فرکانس های بم آهنگ دوم را تضعیف می کند یا فرکانس های آهنگ اول را تقویت می کند تا تعادل را به آهنگ برگرداند. مسترینگ علاوه بر این باعث می شود ایراد های میکس آشکار شده و بتوان آنها را قبل از اعمال مسترینگ اصلاح کرد. مسترینگ در اصل تِرَک های یک آلبوم را برای عرضه به بازارهای تجاری آماده می کند.

میکس و مستر

سیستم صوتی

میکس و مسترینگ چندین آوا و صدا را به روش های متفاوت در یک یا چند کانال ترکیب می کنند. میکس و مسترینگ فرآیندهای کاملا جداگانه از هم و بسیار با اهمیت در تولید موسیقی هستند. تمایز بین میکس و مسترینگ گاهی بسیار سخت و غیر ممکن به نظر می رسد زیرا با توجه به تفاوت در کار آنها هر دو اثرات بسیار مهم و قابل توجهی را بر روی صدا ایجاد می کنند. در حالت کلی ابتدا میکس انجام می گیرد و سپس مسترینگ بر روی کار می آید. بعد از انجام عمل مسترینگ فایل های استریو با وضوح و کیفیت بسیار بالا و مناسب برای عرضه در بازار آماده می شوند. در واقع میکس و مسترینگ به ترتیب وظیفه ی ترکیب اعضای فایل های موجود و یکپارچه سازی فرکانس های آن را بر عهده دارند.

هدف از میکس مسترینگ

شاید این سوال پیش آید که هدف از میکس و مسترینگ چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هدف از میکس و مسترینگ دستیابی به صدایی شفاف، با کیفیت و پرقدرت می باشد. همچنین تمامی صداهایی که در یک قطعه موسیقی وجود دارند باید قابل شنیدن بوده و با سبک موسیقی همخوانی داشته باشد. در زمان میکس و مسترینگ جایگاه هر صدا کاملا مشخص می شود. معین شدن جایگاه صداهای موجود در موسیقی باعث می شود موسیقی بهتر و جذاب تر شنیده شود. در نهایت باید گفت عمل میکس و مسترینگ به صدا قدرت می بخشد و این مورد باعث می شود صدا و آهنگ ها بهتر تشخیص داده شده و قشنگ تر شنیده شود.

میکس و مسترینگ

لیست بهترین برنامه های میکس و مسترینگ

برای انجام عمل میکس و مسترینگ باید از برخی از نرم افزار ها کمک بگیرید. برخی از بهترین نرم افزار ها در این زمینه به شرح زیر می باشند:

· نرم افزار Cubase: این نرم افزار یکی از قدرتمندترین بسته های نرم افزاری در زمینه میکس و عمل مسترینگ در جهان است که در کشور ما نیز طرفداران زیادی دارد. با استفاده از ابزارهایی که درون آن قرار دارد می توان با سرعت و کیفیت بالا هر نوع موسیقی را میکس کرده و مسترینگ را بر روی آن اعمال کنید. نکته قابل توجه این است که فرقی نمی کند شما یک آهنگساز باشید یا یک مبتدی، کار کردن با این نرم افزار برای تمامی افراد با سطح اطلاعات متفاوت ممکن است.

· FL Studio: این نرم افزار یک محیط کامل برای تولید و تدوین موسیقی است. این نرم افزار عمر بالای 20 سال دارد و در میان جمعیت ایران از نرم افزار های محبوب به شمار می رود.

· Ableton Live: می توان گفت یک ایستگاه بسیار قدرتمند در حوزه دیجیتال می باشد. برای ساخت و آزمایش پروژه های صوتی بسیار مناسب است.

· Reason 10: این نرم افزار دسترسی کاربران را به کتابخانه ای بزرگ و صوتی و افزونه هایی که در ویرایش صدا ها بسیار مفید هستند را تضمین می کند.

· PCDJ DEX: اگر برای اولین بار می خواهید این کار را انجام دهید، این نرم افزار پیشنهاد بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. رابط کاربری آن بسیار ساده بوده و کار کردن را برای کاربران آسان می کند.

· iZotope Ozone: این مجموعه بسیار پیشرفته و غیر قابل باور است. این نرم افزار حدود 10 تا 12 ابزار اساسی را در اختیار شما قرار می دهد تا عمل میکس و عمل مسترینگ را به خوبی انجام دهید.

· Sony Audio Master Suite: این برنامه دارای مجموعه ای برای پردازش های دیجیتالی است که عمل مسترینگ، میکس و پردازش صوت را امکان پذیر می کند.

میکس و مسترینگ 1

تفاوت میکس و مسترینگ

برای توضیح تفاوت بین میکس و عمل مسترینگ به مثال زیر توجه کنید:

فرآیند ساخت یک ساختمان را درنظر داشته باشید. فونداسیون اصلی ساختمان و تغییراتی مانند برق کشی و لوله کشی را می توان میکس درنظر گرفت و همچنین اعمالی مانند تغییر نمای ساختمان، حیاط و فضای سبز به عمل مسترینگ نسبت داد. یعنی میکس یا مسترینگ به تنهایی ارزشی ندارند، زمانی که در کنار یکدیگر قرار بگیرند می توانند نتیجه خوبی را ارائه دهند.

انتهای پیام/

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی