پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو برقی کارمانیا (1)

آیا خودرو برقی به بازار عرضه می شود؟ / قیمت و مشخصات خودرو برقی اکسیژن

سال 95 بود که در جریان برگزاری نمایشگاه خودرو تبریز شرکت کارمانیا به عنوان نخستین خودروساز با معرفی محصول BYD E6  از اتومبیلی برقی رونمایی کرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو با معرفی BYD E6 که سال 1395 و در جریان نمایشگاه خودرو تبریز رونمایی شد، شرکت کارمانیا را باید نخستین خودروسازی بدانیم که […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

سال 95 بود که در جریان برگزاری نمایشگاه خودرو تبریز شرکت کارمانیا به عنوان نخستین خودروساز با معرفی محصول BYD E6  از اتومبیلی برقی رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

با معرفی BYD E6 که سال 1395 و در جریان نمایشگاه خودرو تبریز رونمایی شد، شرکت کارمانیا را باید نخستین خودروسازی بدانیم که خودرویی برقی را به بازار ایران معرفی کرد.

البته E6 به دلیل قیمت تمام شده بسیار زیاد و نداشتن شبکه خدمات پس از فروش مناسب و شاید هم به علت ظاهر نه‌چندان دلچسب و امکانات اندکش، هیچ‌وقت به مرحله تجاری‌سازی نرسید و در کشورمان عرضه نشد.

اما کارمانیا همچنان به ساخت و تولید خودروهای برقی در ایران علاقه دارد و احتمالا به همین دلیل است که سدان تمام برقی کارمانیا EK1 را در تابستان 99 به بازار ایران معرفی کرد.

اگر کارمانیا، پرچمدار خودروسازان خصوصی برای ساخت خودروهای برقی در ایران باشد، ایران خودرو و سایپا نیز به لطف پشتوانه‌های دولتی، به عرضه خودروهای برقی نیز علاقه نشان داده‌اند. عرضه ساینا برقی، تولید آزمایشی رانا برقی و ساخت نسخه تمام برقی از تارا ایران خودرو تا قبل از سال 1406، نمونه‌هایی است که ثابت می‌کند خودروسازان ایرانی نیز توان تولید خودروهای برقی را دارند.

خودرو برقی کارمانیا (4)

اما در کنار همه این نام‌ها، باید نام خودروساز دیگری را هم اضافه کنیم؛ شرکتی که هاچبک تمام برقی جدیدی بنام «اکسیژن» ساخته و می‌خواهد آنرا تا پایان سال 1400، یا حتی زودتر، به مرحله تولیدانبوه برساند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با نخستین خودرو تمام برقی بازار ایران/ محصول جدید کارمانیا معرفی شد

خودروی برقی اکسیژن را شرکت خودروسازان جنوب با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، ساخته و قرار است نسخه اولیه و آزمایشی آن را نیز بزودی رونمایی کند. درباره خودروسازان جنوب، باید این نکته را هم بدانید که اولین شرکتی است که توانسته از وزارت صمت، برای ساخت خودروهای برقی، پروانه بهره‌برداری بگیرد.

نخستین خودروی برقی که خودروسازان جنوب ساخت، هاچبکی بنام مینور (Minor) بود که در سال 1390 معرفی شد. مینور در دو نسخه هاردتاپ و سافت‌تاپ در ایران رونمایی شده بود و حتی تعداد محدودی از آن نیز به تولید رسید که البته در اختیار شرکت‌ها گذاشته شد و پلاک ملی نگرفتند. پلتفرم مینور را چینی‌ها در اختیار خودروسازان جنوب قرار داده بودند و امید داشتند که روزی در ایران به تولیدانبوه برسد، اما نرسید.

خودرو برقی کارمانیا (2)

مشخصات فنی خودرو اکسیژن

با تجربه‌ای که خودروسازان جنوب از ساخت خودرو برقی مینور کسب کرده، حالا محصول دیگری بنام «اکسیژن» ساخته است؛ خودرویی که از تنها تصویر لو رفته آن، کاملا واضح است که با همان شکل و شمایل مینور طراحی شده و فقط سپر و جلوپنجره‌اش را تغییر داده‌اند.

هم‌اکنون میزان داخلی‌سازی خودرو برقی اکسیژن به 80% رسیده است؛ این یعنی مجموعه نرم‌افزار و حتی پکیج باتری‌های آن در داخل کشور، تولید شده. حالا که صحبت از باتری شد، باید بدانید که عمر باتری‌های خودرو اکسیژن، 3 هزار سیکل خواهد بود. بنابراین باید هر 8 سال، باتری‌های آنرا تعویض کنید.

خودرو برقی کارمانیا (3)

قرار است خودرو اکسیژن، با دو پکیج باتری به تولید برسد؛ پکیج اول که ارزان‌تر است، به شما اجازه می‌دهد تا 85 کیلومتر برساعت سرعت بگیرید و با یکبار شارژ نیز حدود 220 کیلومتر جابجا شوید. اما در پیکج دوم که هزینه بیشتری دارد، می‌توانید با یکبار شارژ، مسافتی در حدود 300 کیلومتر را طی کنید و حداکثر سرعت‌تان را نیز به 110 کیلومتر برساعت برسانید.

همچنین عمر مفید موتور برقی استفاده شده در خودرو اکسیژن، معادل 20 سال برآورد شده است.

قیمت خودرو اکسیژن

آنطور که رسانه‌ها خبر داده‌اند، قیمت تمام شده خودرو برقی اکسیژن حدود 8500 دلار است. که یعنی در صورت رسیدن به مرحله تولیدانبوه، قیمتش نمی‌تواند کمتر از 200 میلیون تومان باشد.

اما با توجه به تسهیلات خرید خودروهای برقی، عمر بالای موتور الکتریکی، عمر بالای باتری، و همچنین مزایای جانبی خودروهای برقی مثل معافیت از پرداخت مالیات، تردد رایگان در محدوده طرح ترافیک و نداشتن هزینه‌های جانبی مانند بنزین، تعویض روغن و فیلتر و … هنوز هم خودرو برقی اکسیژن، شانس موفقیت در بازار ایران را دارد.

البته نباید فراموش کنیم که قیمت زیاد باتری، کمبود خدمات پس از فروش و نبود جایگاه شارژ در سطح کشور، سه عامل مهمی است که اجازه نمی‌دهد مشتریان ایرانی، با خیال راحت به خرید محصولات برقی، روی بیاورند.

انتهای پیام/ منبع: باما

سودا SA01 وارد بازار اروپا شد/ احتمالا تولید (( اولین خودرو برقی چینی )) در ایران

نقد و نسیه اتوبوس های برقی / نگاهی به استراتژی های حوزه اتوبوس های سبز

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

آشنایی با نخستین خودرو تمام برقی بازار ایران/ محصول جدید کارمانیا معرفی شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی