پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رینگ اسپرت چه تاثیری بر روی عملکرد خودرو دارد ؟

اولین ایده یک ماشین باز برای اسپرت تر کردن خودرو ،  استفاده از رینگ اسپرت می باشد ، به طوریکه می توان گفت ، بستن یک دست رینگ اسپرت زیبا با تایرهای پهن اسپرت زیر گل گیرهای یک ماشین، آرزوی بسیاری از جوانان است! علاقه مندان با سر زدن به یک فروشگاه رینگ و لاستیکو […]

javankhodro
یکشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

اولین ایده یک ماشین باز برای اسپرت تر کردن خودرو ،  استفاده از رینگ اسپرت می باشد ، به طوریکه می توان گفت ، بستن یک دست رینگ اسپرت زیبا با تایرهای پهن اسپرت زیر گل گیرهای یک ماشین، آرزوی بسیاری از جوانان است!

علاقه مندان با سر زدن به یک فروشگاه رینگ و لاستیکو با نگاهی به رینگ های پهن و بزرگ موجود در فروشگاه بر اساس سلیقه خودشان، یک رینگ متناسب با رنگ و چهره ماشین انتخاب میکنند و فورا آ نها را به جای رینگ های استاندارد قرار می دهند.و در نهایت زدن یک “تیک آف ” جلوی فروشگاه است و خودرو با شتاب در خیابان به راه می افتد.

اما مسئله دقیقا از اینجا شروع می شود که پس از مدتی، راننده متوجه استهلاک تایر، سروصدای اتاق و سیستم تعلیق و جلوبندی، عدم فرمان پذیری، کاسته شدن از شتاب ماشین و افزایش مصرف سوخت می شود، در حالی که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

 رینگ اسپرت

داستان آلیاژ

کارخانه های خودروسازی عموما به طور استاندارد، رینگ های فولادی روی خودرو نصب می کنند، لیکن دسته ای از خودروسازان که تولیدکننده ابرخودروها هستند، یا مدلی اسپرت روانه بازار می کنند از رینگ هایی از جنس آلیاژ آلومینیوم استفاده می کنند. کاربرد فلز آلومینیوم به دلیل سبکی، نمای خاص و شکل پذیری، انتخاب نخست هر خودروساز یا تیونر برای رینگ است، اما انواع آلیاژی دارای استحکام، دوام و قوام لازم برای مقابله با تنش های واردشده به رینگ در سرعت های بالا هستند. رینگ آلومینیومی غیرآلیاژی می تواند خطراتی به ویژه در سوانح به همراه داشته باشد. البته رینگ هایی از جنس الیاف کربن و منیزیم نیز در ابرخودروها به کار می روند که دارای سبکی واستحکام بیشتری هستند و البته گران قیمتند. برخی از تیونرها هم رینگ های آلیاژی خود را با الیاف کربن تقویت می کنند.رینگ ها در انواع یک تکه و چندتکه طراحی، ریخته گری و ماشین کاری و تولید می شوند که اگر تحت نشان معروفی ساخته شده باشند تفاوتی بین آنها وجود ندارد. در صورت تولید کم کیفیت ممکن است رینگ چندتکه خوب مونتاژ نشده باشد و موجب خطراتی برای راننده شود.


می خوای بدونی اگه ماشینت خراب شد و در راه موندی باید اول از همه چی کار کنی؟!
اینجا کلیک کن و جوابش رو بخون


انتخاب رینگ

اندازه استاندارد رینگ، همان است که سازنده روی خودرو نصب کرده است. معمولا فروشندگان رینگ، استفاده از رینگ بیش از یک یا نهایتا، دو سایز بالاتر از سایز استاندارد را به مشتری پیشنهاد نمی کنند، اما هستند علاقه مندانی که مایلند مثلا روی خودروی پراید (دارای رینگ سایز 13 ) رینگ سایز 18 بیندازند! ابعاد استاندارد رینگ یا قطر آن(به واحد اینچ) در دفترچه هر خودرو آمده اما با نگاهی به تایرها نیز می توان آن را دریافت. اگر فرض کنید روی تایر نوشته شده 185 – 65R16 بدین معناست که شما با یک تایر رادیال ( R) سایز 16 که روی یک رینگ به قطر16 اینچ نصب شده روبه رو هستید. عدد 185 هم نشانگر پهنای لاستیک است. انتخاب رینگ آلیاژی اسپرت یک سایز بالاتر با تایر پهن متناسب با آن که حتما دارای عاج با طراحی مناسب باشد علاوه بر زیبایی، به دلیل سطح اصطکاک وچسبندگی بهتر تایر به زمین، می تواند سرپیچ ها فرمان پذیری خودرو و تاحدودی شتاب آن و البته مصرف سوختش را افزایش دهد و در ازای آن خط ترمز را کوتاه تر کند. اگر اندازه بالاتری انتخاب کنید سبب فشارآمدن به همه اجزای ماشین از جمله سیستم تعلیق، تایرها، رینگ و سایر اجزای خودرو خواهد شد. در کل، این کار به دلیل هزینه های زیاد و نیزاستهلاک بیش تر فقط برای مسابقات توصیه می شود و نه برای استفاده درون شهری.

رینگ اسپرت

شتاب و سرعت

تصور عامه این است که رینگ و تایر با ابعاد بالاتر می تواند شتاب و سرعت خودرو را افزایش دهد، در حالیکه ارتقای رینگ بیش از یک سایز، گاه می تواند اثر معکوس داشته باشد. اگر اندازه غیراستاندارد و بیش از حد بزرگی برای رینگ و تایرها انتخاب کنید و تایرها آج مناسبی هم نداشته باشند، از شتاب و سرعت خودروکاسته خواهد شد و مصرف سوخت و آلایندگی آن افزایش خواهد یافت. حالا فکر کنید به جای سطح صاف پیست مسابقه قرار است با تایرهای پهن و کم ارتفاع توی خیابان های پردست انداز حرکت کنید؛ در این جا باید با راحتی و نرمی خودرویتان وداع کنید. راه مقابله با این معضل نزد تیونرها، افزایش قدرت موتور، نصب مبدل کاتالیزوری اسپرت روی اگزوز و نیز اجزای کمکی روی سیستم تعلیق است.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • حمیدرضا | 17/12/1395 در 17:36

    درود بر شما
    با توجه به سبکی و استحکام رینگ های آلومینیومی استاندارد نسبت به رینگ های فولادی با قلپاق؛ به طور قطع استفاده از رینگ های آلومینیومی بهتر است به شرط آن که مجموع قطر دایره رینگ و لاستیک از استاندارد تعیین شده توسط کارخانه خودروساز بیشتر نشود. این مورد در باره لاستیک های دیواره کوتاه که فرمان پذیری بهتری نسبت به لاستیک های معمولی دارند نیز صدق می کند. مثال خیابان های پر دست انداز بسیار به جا ست؛ چرا که بخشی از ارتعاشات حاصل از دست اندازهای خیابان ها را لاستیک مناسب بی اثر می کند که نسبت دیواره آن به پهنا مناسب برای خیابان های شهری است.
    در مجموع با توجه به هزینه ی نسبتا بالای تعویض رینگ و لاستیک بهتر است قبل از اقدام با فردی متخصص مشورت کنیم.

کیوسک مطبوعاتی