پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوزوکی گرند ویتارا کلاس 10

نوستالژی روزهای داغ/ بررسی سوزوکی گرندویتارا

سال 86 با ورود سوزوکی گرندویتارا بازار شاسی بلندها در کشور تا حدودی به روز شد، خودرویی که اگرچه از چهره ای مدرن مانند رقیبانش ( توسان و اسپورتیج ) برخوردار نیست اما کیفیت ساخت و اتصال به زنجیره تامین ایران خودرو می تواند این کراس اوور جمع و جور را به یک گزینه مناسب […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۲۵ شهریور ۱۴۰۱

سال 86 با ورود سوزوکی گرندویتارا بازار شاسی بلندها در کشور تا حدودی به روز شد، خودرویی که اگرچه از چهره ای مدرن مانند رقیبانش ( توسان و اسپورتیج ) برخوردار نیست اما کیفیت ساخت و اتصال به زنجیره تامین ایران خودرو می تواند این کراس اوور جمع و جور را به یک گزینه مناسب تبدیل کند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

در سال ۸۶ و در شرایطی که بازار شاسی ‌بلند ها در ایران مثل این روزها داغ نبود، نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا درحالی پابه‌ایران گذاشت که نیسان رونیز به‌عنوان شاسی‌بلندی محبوب به‌شمار می‌رفت. آن موقع تنها 2 سال از عمر گرندویتارا می‌گذشت و این خودرو ژاپنی یکی از به‌روزترین محصولات بازار ایران بود. اما محصول خوش‌نام ایران‌ خودرو ۹ سال بدون تغییر در خط تولید جا خوش کرد. در این سال‌ها روزبه‌روز به تعداد رقبایش اضافه شد و گرندویتارا بخش قابل‌توجهی از طرفدارانش را از دست داد. در دوران تحریم‌ها تولید ویتارا دست‌خوش فرازونشیب‌هایی شد و چندین بار با توقف مقطعی تولید روبه‌رو شد. تا این‌که در تابستان ۹۵ تولیدش کاملا متوقف شد. اما ۲ ماه بعد از متوقف شدن تولید گرندویتارا، نسخه فیس‌لیفت‌اش با نام بازاری کلاس 10به خط تولید آمد و عرضه اش از پایان 95 آغاز شد. سوزوکی ویتارا کلاس 10 از اواخر سال 95 با مدل 96 وارد بازار شده است. از این جهت می‌توانید میان مدل‌های 96 تا 98 در بازار انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: فمینیسم در دنیای ماشین‌ها!/ با زنانه ترین خودروهای بازار ایران آشنا شوید

سوزوکی گرند ویتارا کلاس 10

جالب است بدانید گرندویتارا و ویتارا 2 محصول مجزا هستند که اولی از اصول ساخت یک SUV پیروی می‌کند و ویتارا تنها یک کراس‌اوور جمع‌وجور است. به این نکته اشاره کردیم تا بگوییم تولید گرندویتارا تا سال 2017 توسط سوزوکی ادامه داشته و نمی‌توان آن را در زمره خودروهایی که سال‌ها از حضورشان در بازارهای جهانی گذشته و هم‌چنان در ایران تولید می‌شوند برشمرد. البته با آغاز دوباره تحریم‌ها، تولید گرندویتارا در ایران‌خودرو متوقف و طرح‌های جایگزینی آن با محصولات دیگر اعلام شد.

سوزوکی گرند ویتارا کلاس 10

بیشتر بخوانید: جراحی سرپایی ویتارا!/ بررسی اجمالی سوزکی گرند ویتارا فیس لیفت

فیس‌لیفت گرندویتارا محصول سال ۲۰۱۲ است که عمده تغییرات ظاهری آن روی قسمت جلو و تغییر گرافیک چراغ‌ها، فرم سپر و جلوپنجره متمرکز شده. از تغییر شکل ظاهری رینگ‌ها و اضافه شدن راهنمای ال‌ای‌دی به آینه‌های جانبی نیز نمی‌توان گذشت. هرچقدر هم اظهار نظر در مورد طراحی یک خودرو به سلیقه وابسته باشد، باید قبول کنیم ظاهر گرندویتارا در برابر رقبای جوان‌پسند و جذابی نظیر اسپورتیج و توسان حرفی برای گفتن ندارد. البته این به معنی ضعف در طراحی ویتارا نیست. چراکه طراحی آن هماهنگی و اصول قابل‌قبولی دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی هیوندای توسان مدل 2021

سوزوکی گرندویتارا در بحث تنوع امکانات رفاهی، حتی در نسخه فیس‌لیفت که آپشن‌های جدیدی به آن اضافه شده، قطعا بازنده این مقایسه به‌شمار می‌رود. در کلاس 10، صندلی‌ها از پوشش چرمی بهره می‌برند و تریم چوبی جایگزین تریم نقره ای رنگ شده است. نمایشگر کنسول جلو از نظر ابعاد تفاوتی با گذشته ندارد، اما در بخش دکمه‌ها دست‌خوش تغییراتی شده و منوهای آن به‌روز شده است.

کابین سوزوکی گرند ویتارا

آینه تاشو برقی و سانروف نیز از دیگر امکانات اضافه شده به کلاس 10 به‌شمار می‌روند. این در حالی است که ماساژور صندلی که در کلاس 8 به چشم می‌خورد، از این مدل حذف شده است.

همان‌طور که گفتیم، گرندویتارا با پیروی از اصول یک خودروی SUV ساخته شده و موتور 4 سیلندر نصب شده در راستای بدنه و قرارگیری گیرباکس در میانه باعث شده تا قابلیت‌های فنی و حرکتی بهتری از اسپورتیج در شرایط سخت داشته باشد. این در حالی است که می‌توانید شیوه انتقال قدرت را در حالت‌های 4 چرخ سبک و سنگین با ضرایب ثابت تنظیم کنید. برتری گرندویتارا در این زمینه در حالی است که توان 169 اسب‌بخاری پیشرانه کم‌تر از اسپورتیج است و تکنولوژی گیرباکس 4 سرعته این خودرو نیز قدیمی‌تر از اسپرتیج ارزیابی می‌شود. هم‌چنین جای خالی سیستم کنترل پایداری نیز در این خودرو کاملا محسوس است.

سوزوکی گرند ویتارا کلاس 10 (1)

پیشنهاد نهایی:

سوزوکی گرندویتارا شاسی‌بلند جمع‌وجوری است که در ساختار شاسی و سیستم تعلیق، از قواعد خودروهای SUV پیروی می‌کند. اگر دنبال زرق‌وبرق ظاهری هستید ویتارا انتخاب مناسبی برایتان نیست. اما اگر به کیفیت و دوام اهمیت می‌دهید این شاسی‌بلند ژاپنی می‌تواند اعتمادتان را به خودش جلب کند.

مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا

نوع موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ

حجم موتور: ۲.۴ لیتر

قدرت: ۱۶۹ اسب‌بخار

گشتاور: ۲۲۷ نیوتن‌متر

گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک

وزن: 1567 کیلوگرم

محور متحرک: ۴ چرخ متحرک با قابلیت انتخاب حالت‌های سبک و سنگین

مصرف ترکیبی: 9.7 لیتر

حجم باک: 66 لیتر

امکانات: کامپیوتر سفری، کروزکنترل، سانروف، استارت بدون کلید، پوشش چرمی صندلی‌ها، صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن، سنسور عقب با قابلیت نمایش فاصله با مانع، شیشه‌های برقی، صفحه نمایش 7 اینچی، سیستم تهویه اتوماتیک، 6 ایربگ

نقاط منفی:

طراحی ساده و معمولی نسبت به رقبای کره‌ای

امکانات محدودتر از رقبای کره‌ای

بازار خریدوفروش ضعیف‌تر از خودروهای کره‌ای

نقاط مثبت:

قابلیت خارج جاده‌ای مناسب به‌دلیل ساختار شاسی

کیفیت ساخت مناسب

اتصال به زنجیره تامین ایران ‌خودرو

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی