پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

dubai 14

دبی، عجیب‌ترین شهر خودرویی دنیا‍!

دبی، عجیب‌ترین شهر خودرویی دنیاست. زیر حباب اشرافیت نوشته: روزبه خندان دبی را دیگر همه می‌شناسیم، حتی اگر به آن‌ سفر هم نکرده باشیم آنقدر درباره پیشرفت‌هایش شنیده‌ایم که نیازی به توضیح بیشتر ندارد. دبی به پایتخت تجمل خاورمیانه تبدیل شده و همگی نیک می‌دانیم یکی از پایه‌های اشرافیت در دنیای امروز، خودرو یا بهتر […]

javankhodro
یکشنبه - ۷ تیر ۱۳۹۴

دبی، عجیب‌ترین شهر خودرویی دنیاست.

زیر حباب اشرافیت

نوشته: روزبه خندان

دبی را دیگر همه می‌شناسیم، حتی اگر به آن‌ سفر هم نکرده باشیم آنقدر درباره پیشرفت‌هایش شنیده‌ایم که نیازی به توضیح بیشتر ندارد. دبی به پایتخت تجمل خاورمیانه تبدیل شده و همگی نیک می‌دانیم یکی از پایه‌های اشرافیت در دنیای امروز، خودرو یا بهتر بگوئیم ابر خودروها هستند و از این نظر نیز دبی را باید یکی از پرتجمل‌ترین شهرهای جهان دانست. شهری پر از خودروهای لوکس، اسپرت و سفارشی چند صدهزار یا میلیون دلاری. حالا تصور کنید یک روز همه این خودروها در حمایت از یک مقصود ملی در رژه‌ای هماهنگ دور شهر بچرخند. به نظر شما این رژه دیدنی نیست؟ ظرف چند ساعت خیابان‌های شهر به یک نمایشگاه سیار از دستاوردهای صنعت خودرو تبدیل خواهند شد. این اتفاق در دبی یک رویداد معمولی است.

dubai

1-عجایب پانصدگانه

هشتم نوامبر 2013 یک روز جمعه بود. روز تعطیل هفته در کشورهای مسلمان که امارات هم جزو آنهاست. اما این روز میزبان یک رژه رویایی نیز بود. رژه‌ای که سربازانش را ابرخودروهای این شهر تشکیل می‌دادند. نزدیک به 500 ابرخودرو و موتورسیکلت متعلق به شهروندان امارات با لوگو اکسپو 2020 دورتادور شهر را پیمودند.

حالا حدس می‌زنید این خودروها چه بودند؟ پاسخ روشن است همان‌هایی که اگر یکی‌شان را در تهران یا مناطق آزاد ببینیم با انگشت نشانش خواهیم داد و با چشم تا دورترین نقطه مشایعتش خواهیم کرد. ناوگانی از چندین آئودی آر8 زرد و قرمز، فراری 458 ایتالیا در رنگ‌های مختلف زرد، قرمز و آبی آسمانی؛ مازراتی گرن‌توریسمو، نسل‌های گوناگون فورد موستانگ، هامر، چند دستگاه لامبورگینی اونتادرو که گل سرسبدشان یک نمونه سبزرنگ بود، ادیشن‌ها و رنگ‌های مختلف بوگاتی ویرون و…

به عکس‌ها دقت کنید. انسان از دیدن این‌همه ابرخودرو استثنایی در یک شهر به وجد خواهد آمد حال چه برسد به تماشای آنها در یک رژه! فرقی هم نمی‌کند چه عاشق خودرو باشید چه نباشید این نام‌هایی که ذکر کردیم سر شما را با خود می‌چرخانند.

dubai2 dubai

2-چند سال پیش‌تر

درباره گردهمایی‌های به شدت هیجان‌انگیز برایتان گفتیم اما برای اینکه بخواهیم داستان را کمی «خفن»‌تر کنیم، باید برویم به 8 سال پیش یعنی سال 2007 و یک گردهمایی سرگیجه‌آور در دبی. آدم انگشت به دهان می‌ماند که این‌همه ابرخودرو خاص و تیونینگ که از بعضی‌هایشان کمتر از تعداد انگشت یک دست در دنیا موجود است چگونه در یک شهر دور هم جمع شده‌اند. از کاربرد واژه «خفن» عذر خواهی می کنیم، اما اگر به عکس‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که واژه‌ای جز این گویای این گردهمایی تاریخی نیست.

لامبورگینی مورسیه‌لاگو ال‌پی640 مدل 2006، مرسدس بنز سی‌ال65 آام‌گ مدل 2003، ب‌ام‌و ام3 هامان دو نسل قبل، مرسدس‌بنز کلیمان سی‌کی550‌کی اس8، پورشه ام‌تی‌ام 911، بنتلی کانتیننتال منصوری، شورلت کوروت زد06 مدل 2006، بنتلی کانتیننتال جی‌تی‌سی 2006 به رنگ آبی آسمانی، ب‌ام‌و ام5 هامان 2006 به رنگ مشکی، آئودی اِی‌بی‌تی اس‌آ6 مشکی رنگ، فراری اف50 مدل 1995 به رنگ قرمز، انواع بوگاتی ویرون 4/16 مدل 2006، ب‌ام‌و ام6 لوما سی‌ال‌آر 600 مدل به رنگ مشکی‌نارنجی 2006، مرسدس‌بنز اس‌ال‌آر مک‌لارن مدل 2004، آستون‌مارتین دی‌بی9 آلبالویی مدل 2004، فراری 599 جی‌تی‌بی فیورانو مدل 2006 به رنگ قرمز آلبالویی، لامبورگینی مورسیه‌لاگو رودستر سفیدرنگ مدل 2004، فراری اف430 اسپایدر سفیدرنگ، آئودی اس8 2006 به رنگ طلایی و…

 

dubai 2 dubai 9

dubai 12 dubai 14

dubai 16 dubai 19

dubai 27 dubai 32

dubai 35

خسته شدید یا باز هم بگوئیم؟ می‌دانیم لیست بالا با آن‌همه کد قلمبه‌سلمبه قطعا خسته‌کننده‌است اما ترجیح دادیم مثل مجریان تلویزیونی چندان روی تصاویر صحبت نکنیم و اجازه بدهیم خودتان از تمایشان لذت ببرید.

3-عجایب دبی در اروپا

تا اینجایش ماشین‌ها برایتان جالب بوده؟ حالا یک ماجرای جذاب‌تر از اهالی ماشین‌باز دبی برایتان بگوییم. دامنه ماشین‌بازی مردم این شهر به دبی ختم نمی‌شود و در بیشتر تعطیلات مثل ژانویه یا تعطیلات تابستانی شهرهای اروپایی چون لندن نیز میزبان این ابرخودروهای حیرت‌آور با پلاک دبی هستند. از ب‌ام‌و ام6 بگیرید تا انواع بنتلی، پورشه کررا 911، انواع رولزرویس، مرسدس‌بنز اس‌ال‌آر، پورشه 997 فلت‌بلک، لامبورگینی ال‌پی640 و گل سرسبدشان، یک بوگاتی طلایی و مشکی کاملا منحصربه‌فرد. البته در این مانور قدرت عربی، کویتی‌ها هم حضور دارند و گاه همایش اعراب در رستوران‌ها و هتل‌های اروپایی پارکینگ آنها را لبریز اشرافیت عربی می‌کند.

dubai 22

4-عقرب صحرا

تورهای سافاری دبی را همه می‌شناسند حتی اگر تجربه نکرده باشند. نوردیدن تپه‌های شنی با سلاطین آفرود ژاپنی مثل لندکروزر، پاترول و پاجرو یا گاهی مرسدس جی63 آام‌گ و نمونه منحصربه‌فردش گزینه 6در6. اما لذت گذر از تپه‌های بلند و مخوف شنی دبی به این خودروهای معمول محدود نمی‌شود و گاه شهروندان یک کشور غربی به این شهر و شن‌زارهایش می‌آیند تا یک خودرو اختصاصی و باگی‌مانند را تست کنند و از قابلیت‌های شن‌نوردی‌اش لذت ببرند. نمونه‌ای درست مثل این خودرو عجیبی که در تصویر می‌بینید. در دبی عجایب خودرویی کم نیست. خب این‌هم یک‌جورش است دیگر!

dubai ..

5-خاک روی خودروها و بیماری اقتصادی دبی

اقتصاد کشورهای جهان سوم عمدتا به یک بیماری مبتلا هستند. دردی ناشی از فاصله بین آنچه ظرفیت‌های تولیدی این کشورها در اختیارشان قرار می‌دهد و آنچه به‌عنوان سبک زندگی توسط رسانه‌ها به مردم در جهان سوم تزریق می‌شود. فاصله میان خواسته‌ها، داشته‌‌ها و نگاه صرف به آنچه امروز جهان مدرن از آن استفاده می‌کند بدون توجه به سابقه تلاش‌ها برای رسیدن به وضع کنونی جوامع پیشرفته.

چند سالی است که شهر دبی با مشکل غیرمعمول شمار زیاد ابرخودروهای اسپرت گران‌قیمت روبه‌رو است که در پارکینگ فرودگاه و کنار خیابا‌ن‌های سراسر شهر زیر لایه‌های ضخیمی از گردوغبار به حال خود رها شده‌اند! هنگامی‌که این شهر کانون اقتصاد نفت و مرکز بازار شکوفای املاک بود، خارجی‌ها به‌خصوص بریتانیایی‌ها در این بازار داغ سرمایه‌گذاری کردند. خارجی‌های تازه‌به‌دوران‌رسیده در آن سال‌ها آخرین ماشین‌های اسپرت ایتالیایی و آلمانی را برای تکمیل سبک زندگی اشرافی‌شان خریدند و پس از بحران اقتصاد جهانی و ترکیدن حباب اشرافیت، ناگهان ثروت عمومی به فقر عمومی تبدیل شد و گرانی قطعات و هزینه تعمیرات، این خودروها را روانه پارکینگ‌ها و گوشه خیابان کرد!

dubai 4 dubai 5

 جالب آنجاست که صاحبان هراسان این خودروها که توان پرداخت بدهی‌های سنگین‌ را ندارند با نهایت سرعت خود را به فرودگاه می‌رسانند، خودروها را در پارکینگ فرودگاه رها می‌کنند، با پرواز بعدی از دبی خارج می‌شوند و هرگز باز نمی‌گردند! صاحبان فراری با نوشتن یک یادداشت عذرخواهی روی شیشه جلو خودروها دبی را با فقر و بدهی ناشی از ترکیدن حباب اشرافیت تنها می‌گذارند. خبرها می‌گویند دولت امارات در تلاش است با فروش این خودروها برخی از هزینه‌های ناشی از رکود اقتصادی این کشور را جبران کنند، اما در نهایت زیرساخت‌های نامناسب اقتصاد امارات‌متحده‌عربی و شهر دبی است که خود را عیان می‌کند و برنامه‌های عجولانه پیشرفت و اشتباهات استراتژیک حاکمان عربی را به رخ می‌کشد.

برچسب‌ها : خودرو اشرافی

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی