پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موزه خودرو

خودروهای تاریخی ایران رو به نابودی/ بی مهری بنیاد مستضعفان با سرمایه های تاریخی

متاسفانه اخبار روزهای اخیر فضای مجازی حاکی از بازسازی خودروهای تاریخی، موزه خودروهای تاریخی ایران، آن هم به نحوی غیر اصولی و غیر کارشناسی است. به شکلی که اهل فن معتقدند تاریخچه بعضی از این خودروها در حال از بین رفتن است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از عصر خدمات اشیاء یا […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

متاسفانه اخبار روزهای اخیر فضای مجازی حاکی از بازسازی خودروهای تاریخی، موزه خودروهای تاریخی ایران، آن هم به نحوی غیر اصولی و غیر کارشناسی است. به شکلی که اهل فن معتقدند تاریخچه بعضی از این خودروها در حال از بین رفتن است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از عصر خدمات اشیاء یا اماکن باقی مانده از دوران گذشته همواره جزء با ارزش ترین آثار تاریخی یک کشور هستند که می توان آنها را ماشین های زمان و روایتگر یک فرهنگ به حساب آورد. از این رو در سراسر جهان نگهداری، حفظ و بازسازی اصولی اماکن و اشیاء تاریخی با وسواس و اهمیت بالایی انجام می شود. در این میان ماشین آلات، دستگاه ها و به ویژه خودروهای آنتیک و کلاسیک از جمله جذاب ترین و با ارزش ترین این اشیا به شمار می روند.

از این رو بسیاری از خودروها و موتورسیکلت های افراد مشهور در جهان یا در موزه ها قرار دارند و یا کلکسیونرها وظیفه حفظ آنهارا بر عهده گرفتند. در ایران نیز خودروها و موتورسیکلت های کلاسیک طرفداران خاصی دارد به همین دلیل طی دو دهه گذشته فرهنگ حفظ و نگهداری از این نمادهای تاریخی صنعت جهان رشد چشم گیری را تجربه کرده است.

موزه خودروهای تاریخی ایران ( زیر نظر بنیاد مستضعفان) در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۲ در کیلومتر ۱۰ جاده مخصوص تهران کرج افتتاح شد. در این موزه خودروهای تاریخی و موتورسیکلت های بسیار ارزشمندی در کنار کالسکه و ارابه های آنتیک مربوط به دوران قاجار تا پهلوی به نمایش عموم درآمد و در طول سالیان فعالیت خود، همواره میزبان برنامه های بسیار ارزشمند داخلی و بین المللی برای عموم مردم در این حوزه بود.

اما طی دو سال اخیر با توجه به تعریف پروژه بازسازی موزه خودرو که هنوز به سرانجام نرسید، خودروها، موتورسیکلت ها و ارابه های این موزه که بعضی از آنها در صحنه های مهم تاریخی ایران حضور داشته اند، به محلی دیگر منتقل شدند تا ساختمان موزه خودروهای تاریخی ایران توسط متولی آن بنیاد مستضعفان بازسازی شود. اما متاسفانه اخبار روزهای اخیر فضای مجازی حاکی از بازسازی خودروهای تاریخی این موزه آن هم به نحوی غیر اصولی و غیر کارشناسی است. به شکلی که اهل فن معتقدند تاریخچه بعضی از این خودروها در حال از بین رفتن است و بعضی از خودروهای موجود در این موزه به دلیل سفارشی بودن و یا تعلق به افراد خاص تا چند میلیون دلار ارزش دارند.

آن طور که از عکس های منتشر شده در فضای مجازی تفسیر می شود، گویا در یکی از عجیب ترین تصمیم ها برای بازسازی خودروهای موزه توسط تیم بنیاد مستضعفان، خودرو پورشه ۹۳۴ max moritz که در اواخر سال ۵۶ یا اوایل سال ۵۷ برای شرکت در مسابقات اتومبیل رانی از آلمان خریداری و به ایران وارد شده بود، به رنگ نارنجی تغییر رنگ داده است.

حمید کوشانفر از پیشکسوتان اتومبیلرانی و مسئولین برگزاری مسابقات در گذشته با اشاره به سابقه و اهمیت خودروهای که مسئولیت نگهداری آنها بر عهده بنیاد مستضعفان است، می گوید: خودروها و موتورسیکلت های ارزشمندی در اختیار بنیاد قرار دارد که هم از نظر سابقه تاریخی و هم از نظر مادی بسیار ارزشمند و برخی بینظیر در جهان هستند.

او ادامه داد: متاسفانه خودروی پورشه ۹۳۴ که آقایان امروز آن را به رنگ نارنجی درآورده اند، در واقع با رنگ مشکی به ایران وارد شده است. این خورو در آن دوران متعلق به آقای فیروز سعید انصاری بود و ایشان این خودرو را برای شرکت در مسابقات جام آیندگان در اواخر سال ۵۶ یا اوایل ۵۷ از یک تیم اتومبیل رانی آلمانی خریداری کردند و به ایران آوردند. این خودرو در آلمان از رنگ نارنجی به مشکی تغییر کرد و در واقع تاریخچه ایرانی آن با رنگ مشکی است.

او تصریح کرد: در هیج کجای دنیا نمی توانید ببینید که از خودروهای ارزشمندی این چنین نگهداری شود. از این گذشته حتی با بازسازی اشتباه تاریخچه آن خودرو را از بین ببرند.

استاد هاشم نساج کریمی از پیشکسوتان بازسازی خودروهای کلاسیک و آنتیک که سابقه همکاری با موزه خودروهای تاریخی ایران و کانون جهانگردی و اتومبیل رانی را در کارنامه دارد، در این خصوص می گوید: بازسازی و ترمیم اشیاء و اماکن قدیمی مثل جراحی صورت حساس و سخت است. اگر این مهم با مشورت، تحقیق و به دست اهل فن انجام نشود، نتیجه طوری می شود که از اول بدتر است.

این کارشناس ادامه داد: در خودروها و موتورسیکلت های کلاسیک و آنتیک موضوع بازسازی در واقع یک کار تحقیقاتی و پژوهشی است و سپس وارد فاز عملی می شود. تا جایی که بنده می دانم این آقایانی که امروز در حال بازسازی خودروهای ارزشمند موزه هستند، با کارشناسان خبره مشورتی نداشتند و اصلا نمی دانیم فاز تحقیق و مشاوره در مورد عقبه این خودروها چگونه انجام شده است.

نساج کریمی ضمن اشاره به مسئولیت خطیر بنیاد مستضعفان در حفظ و نگهداری این میراث ملی افزود: برای بازسازی یک بنای تاریخی نمی توان از یک معمار معمولی استفاده کرد و این موضوع استادکار خودش را می خواهد. در بازسازی خودرو هم این موضوع صادق است، زیرا خودروهای آلمانی، ایتالیایی و … هر یک از نظر ساختار و جزئیات تفاوت هایی با هم دارند که باید متخصصین روی آن فعالیت کنند.

این متخصص در پایان تصریح کرد: متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که خودروهای ارزشمند و تاریخی که سرمایه ملی و متعلق به مردم هستند، به صورت غیر علمی در یک فرآیند بازسازی قرار گرفته اند. این خودروها امانت مردم نزد اداره موزهای بنیاد مستضعفان به حساب می آیند و به همین دلیل این سازمان باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشد. در غیر این صورت مورد مطالبه علاقعه مندان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نگینی در دل کاخ/ گزارشی از موزه خودروهای تاریخی مجموعه سعد آباد

خاطره بازی!/ بررسی 4 اتوبوس کلاسیک شهری در ایران

پورشه 919 افسانه ای به موزه کمپانی منتقل شد

میراثی از جنس خودرو/ تور خودروهای کلاسیک در تهران برگزار شد + آلبوم تصاویر اختصاصی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی