پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

دولت نباید دیگر هیچ نفعی در صنعت خودرو داشته باشد

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دولت نباید دیگر هیچ نفعی در صنعت خودرو داشته باشد از این رو باید از ذی نفعی صنعت خودرو خارج شود ضمن اینکه به توسعه منطقه ای زنجیره خودرو بپردازد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دولت نباید دیگر هیچ نفعی در صنعت خودرو داشته باشد از این رو باید از ذی نفعی صنعت خودرو خارج شود ضمن اینکه به توسعه منطقه ای زنجیره خودرو بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی زمزمه ها مبنی بر ورود خودروسازان خارجی به کشور برای در دست گرفتن بازار داخل گفت: خودرو یک صنعت جهانی است و هر کشوری که بخواهد وارد این صنعت شود لاجرم باید در سطح جهان تعامل داشته باشد، نمی تواند از حلقه خودروسازی جهانی دور باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نحوه تعامل ما با شرکت های خودرو ساز تا به امروز سراسر ایراد و اشتباه بوده است افزود: سالها کشور ما انتقال خطوط را به اسم انتقال تکنولوژی انجام می داد، در واقع خط تولید وارد می کردیم و صرفا نقش اپراتور را داشتیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه شرکت های خارجی سود اصلی را در بازار داخل ایران می برند و تنها سود مونتاژ دست خودروسازان ایرانی را می گیرد ادامه داد: این روش ها در دنیای امروز جوابگو نیست، با توجه به توانمندی های داخلی کشور و اینکه تمام حلقه های زنجیره صنعت خودرو را در کشور داریم، باید نحوه همکاری ما با کشورهای خارجی در تراز هم باشد و به عنوان یک خودروساز با خودروسازان خارجی تعامل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه باید به گونه ای با خودروسازان خارجی همکاری کنیم که با یک تهدید بازار را رها نکنند و بروند، همچنان که در ارتقا صنعت خودرو از فناوری های خارجی کمک می گیریم باید شرکت های خودروسازی خارجی در زنجیره تولید به ما متکی باشند؛ این امکان در حال حاضر در ظرفیت خودروسازی کشور وجود دارد.

نوع همکاری با خودروسازان خارجی باید از صرفا وارداتی به مشارکتی تغییر کند

ایزدخواه با اشاره به اینکه ما در کشور هم از توانمندی های تولید بالایی برخوردار هستیم و هم بازار منطقه ای قابل توجهی داریم تاکید کرد: باید نوع همکاری با شرکت های خودرو ساز خارجی تغییر کرده و از نوع همکاری صرفا وارداتی به سمت همکاری مشارکتی برویم در این صورت رابطه برد برد خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه همکاری های خارجی نباید تابع جناح بندی های سیاسی باشد گفت: بزرگترین آسیب خودروسازی در کشور دعواهای سیاسی بوده است و خودرو سازان همیشه هزینه دعواهای سیاسی را دادند.

وی با اشاره به اینکه به جای واردات صرف باید تبادل کننده صنعت خودرو باشیم عنوان کرد: باید به گونه ای با خودروسازان تعامل کنیم که شرکت های خارجی در گردنه های خاص کشور را رها نکند و برود، در جریان تحریم ها شرکت های خارجی بازار را رها کرده و رفتند باید به گونه ای باشد که در بخش هایی از زنجیره خودروسازی شرکت های خارجی به صنعت داخلی ما متکی باشند تا نتوانند به راحتی کار را رها کنند.

ایزدخواه با اشاره به نقش مجلس و دولت برای حمایت از مصرف کنندگان و خودروسازان داخلی تشریح کرد: مجلس باید موضوع تنظیم سیاست صنعتی خودرو به صورت تخصصی را دنبال کند اقدامی که تا به امروز صورت نگرفته و مداخله مجلس همواره یک مطالبه گری حداقلی بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید برای صنعت خودرو ریل گذاری کنیم تصریح کرد: تا کنون یا سیاست منسجمی برای حمایت از خودروسازان نداشتیم یا سیاست پریشان و ضد و نقیض داشتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه دولت باید مداخلات خود را در صنعت خودروسازی به صفر برساند بیان کرد: دولت نباید دیگر هیچ نفعی در صنعت خودرو داشته باشد از این رو باید از ذی نفعی صنعت خودرو خارج شود ضمن اینکه به توسعه منطقه ای زنجیره خودرو بپردازد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه صنعت خودرو از جمله صنایع بسیار ضروری برای کشور به شمار می رود گفت: باید به سمت توانمندسازی هر چه بیشتر این صنعت در کشور حرکت کنیم تا حقوق مصرف کننده و صنعت گر رعایت شود.

ایزدخواه درباره اینکه برخی خودروسازان خارجی در قالب توافق برجام موظف بودند در برخی موارد به کشور غرامت پرداخت کنند اما نه تنها این کار را انجام نداده بلکه با خروج آمریکا از برجام بازار داخل را رها کرده و رفتند تصریح کرد: اگر کار را به دست متخصصین صنعت خودرو سازی واگذار کنیم خودشان بلد هستند به گونه ای با این خارجی ها کار کنند که منافع ملی حفظ شده و خارجی ها نتوانند در هر بزنگاهی به ما دهن کجی کنند.

وی اشاره کرد: باید کار تخصصی صنعت در دست صنعت و متخصصان این حوزه باشد زیرا متخصصان این حوزه می دانند باچه شیوه ای فناوری را از خارجی ها استخراج کنند که ما را به سمت خوداتکایی پیش برد.

انتهای پیام/ منبع: دنا

استفاده از ظرفیت خودروسازان خارجی به نوعی خنثی کردن تحریم‌ها است

کارشناسان مجازی دلیل اصلی مشکلات در ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک هستند

طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو زیر ذره بین کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی

شکست انحصار یا ترس از وابستگی! / کدام مانع توسعه صنعت خودرو است؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی